Mikael Åkerfeldt på p3 20.03 måndag 31/7

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Mikael Åkerfeldt på p3 20.03 måndag 31/7

Inläggav Pinnick » 2006-07-31 14:51

Tydligen så är Mikael Åkerfeldt (gitarrist Opeth) en vinylvän och har 3000 st . ett litet program om honom sänds 20.03 ikväll på p3. För nån eventuellt intresserad :-)

edit: han lirar sina favoriter och snackar lite om musik han gillar och lite annat verkar det som. webbradio! :P

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-31 23:44

ett något intetsägande program om man var nyfiken på mikael å som person, men eftersom jag gillar micke å och opeth så var det intressant att höra var han fått sina influenser från. Bl.a spelades Kiss, från "the elder", nån låt som kanske hette något i stil med "under the rose" som var riktigt bra!
Mera grejor, morbid angel, som micke tyckte var death metallens riktiga stöttepelare, king crimson, det svenska bandet paatos (som var förband till PT på debaser 2003 :) ) var väsentligt mycket på radio än live. Kanske för att jag tyckte PT var det bästa som finns och ville att paatos skulle kliva av direkt. Hä blir en del skivköp freamöver joråmenvisst.

Användarvisningsbild
iceaway

Inläggav iceaway » 2006-08-02 16:42

Pinnick skrev:ett något intetsägande program om man var nyfiken på mikael å som person, men eftersom jag gillar micke å och opeth så var det intressant att höra var han fått sina influenser från. Bl.a spelades Kiss, från "the elder", nån låt som kanske hette något i stil med "under the rose" som var riktigt bra!
Mera grejor, morbid angel, som micke tyckte var death metallens riktiga stöttepelare, king crimson, det svenska bandet paatos (som var förband till PT på debaser 2003 :) ) var väsentligt mycket på radio än live. Kanske för att jag tyckte PT var det bästa som finns och ville att paatos skulle kliva av direkt. Hä blir en del skivköp freamöver joråmenvisst.

Typiskt att man missade detta!

Spelade PT (som i Porcupine Tree) på debaser 2003? Fan vad coolt. Dom skulle jag vilja se, men dom spelar ju typ aldrig live. Missade dom på SRF också. Paatos har jag aldrig hört, vad spelar dom för sorts musik?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-02 20:55

Japp av en slump så råkade jag hitta till deras hemsida närjag relativt nyligen upptäckt bandet. Och då skulle de komma till sthlm för första gången. Men det var ungefär så bra som man kan tänka sig eller bättre tycker jag. Steven W stod och snackade om att han ville att denna kväll skulle bli speciell eftersom "so many of my favourite bands originate from Sweden like opeth and abba". Och visst blev den det. Coolt som sjutton! Den konserten finns på bootleg mp3or också,.. sådär ljud men kul ändå :)

Paatos har jag inte hört så mycket med, men de spelar hmm ja vaddå? tror de kategoriseras som prog rock fast lugnare och mer ståbas/piano. De har en sångerska som tydligen är ganska bra men som jag inte gillade live.

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-08-09 19:30

Paatos är som lite mjukare Landberk med kvinna på sång, ungefär.

Landberk-influenserna kommer från att Reine Fiske och Stefan Dimle i bandet är tidigare Landberk-medlemar.

Mjukisprog, men helt klart värt att kolla upp. ;-)

PS. PT spelar visst live, bara inte så mycket i Sverige.
http://www.porcupinetree.com/tour.cfm

Återgå till Musikstugan