Ack ack. Fortfarande inget egentligt svar på min fråga... Jag tycker normalt inte heller att effekttåligheten är den viktigaste egenskapen, men eftersom basarna (10") tål 100W, och jag tycker om att kunna spela högt när jag känner för det på viss musik, vill jag ogärna dimensionera filtret så att mellanregistret börjar dista vid lite högre volym!
Det verkar som de flesta Audiofiler tycker om att finlyssna på stativhögtalare med 6.5" basar som börjar låta illa vid 95 dB...
Jag tycker däremot om att kunna ösa på lite ibland UTAN att det skall låta illa!
Tillverkaren heter Isophon, för övrigt, och jag tror att effektangivelsen på 25W är DIN, alltså "Riktiga" Watt.
Vad jag var ute efter var om det fanns någon slags känd relation mellan filtrets ordningstal och effekttåligheten hos det därtill inkopplade högtalarelementet. Efter att ha läst svaren i denna tråd, förefaller det inte vara så.
fs för elementet anges till 600 Hz, och jag trodde att man genom att dela brantare, kunde säga UNGEFÄR hur mycket man då kunde gå ner i delningsfrekvens med bibehållen effekttålighet. Nu förstår jag att detta inte låter sig göras utan noggrann analys med avancerad mätutrustning... Med andra ord, jag får göra en kvalificerad gissning, och provlyssna!