Beatles, var dom bra?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-07-03 19:21

Jag gillar skivan "Magic Mystery Tour", speciellt låten "Blue Jay Way" är så jäkla skön !
NN

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-03 21:26

Elvis med sin grötfyllda vibratostämma har väl aldrig gjort någon (rimligt musikalisk) människa lycklig!

Men det var väl efter 1960 det blev så.....för han dog väl då. För mig dog han efter lumpen 1960.....okey första skivan efter lumpen kanske var lite bra ändå, men resten. :( :cry:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-03 21:37

MichaelG skrev:"Beatles, var dom bra?"

Frågan i sig är egentligen obesvarbar med mindre än att "bra" definieras. Följande exempel på definitioner får mer eller mindre olika svar, vilket indikerar svårigheten att entydigt besvara frågan.

- Tycker Flint att Beatles var bra?
- Tycker MichaelG att Beatles var bra?
- Gjorde Beatles många kommersiellt framgångsrika låtar?
- Var de duktiga instrumentalister?
- Talas det om dem än idag?
- Fungerar den vita dubbeln (The Beatles) bättre som partyhöjare än "Hits for Kids 14"? (Då tänker jag särkilt på (Beatleslåten) Revolution nr 9.)
- Har deras musik influerat senare låtskrivare?
- Spelade Beatles någon roll för -60-talskulturen?
- Sjöng Ringo bättre än Elvis?
- osv, osv, osv

Vissa skribenter har ju antytt att artister som ABBA, Elvis, Spears och Stones skulle vara bättre. Detta är ju naturligtvis inte sant! Dessa är ju varken mer eller mindre exempel på musikaliska klåpare. ABBA var ju enbart en (schlagermusikens) föregångare till punken. 3 ackord och konstiga kläder! Elvis med sin grötfyllda vibratostämma har väl aldrig gjort någon (rimligt musikalisk) människa lycklig! Spears framför dagsländor för 2000-talet och är glömd om 5 år! Stones upprepade bara sådant som andra redan hade gjort. Numera upprepar de bara sådant de själva redan gjort!

Artister som på allvar kan betrakas som "bra" är i så fall:

- The Monkees. Deras hit "Listen to the band" har ju betytt mer för pophistorien än Stones hela samlade repertoir.
- Tom Jones. Dels kan han till skillnad från Elvis verkligen sjunga och dessutom får hans kåta blick och sensuella utspel Elvis att framstå som en söndagsskolgosse på saftkalas. Jones är SEX personifierad. Han till och med ser ut som en eregerad penis!
- Family Four. Till skillnad från ABBA kunde hela gänget sjunga. Och dessutom gjorde de riktig musik och inte bara 3-ackords smörtrall i glittriga platåskor.
- Sonya Hedenbratt. Liksom Spears sjunger (sjöng) hon andras låtar. Men vilken sång! Spears barnkammarknarrande stämma når ju inte Sonya till fotknölarna ens. Och låtvalet går knappt att diskutera. Spears går ut genom andra örat innan det ens kommit in genom det ena!

Och så här är det!

Hälsn. Michael

Ahhh, jag gillar detta inlägg! Kompromisslöst, kontroversiellt och i alla fall till hälften rätt - alltså mer än många andra här 8)

Felet ligger väl kanske om Stones, men jag måste förstås erkänna att jag oftare spelar Beatles än Stones här hemma. "Their Satanic Majesties Request" är dock en underbar skiva, likaså "Let it bleed".

ABBA var kanske inte så otrolig musikaliskt nyskapande rent musikaliskt men nog fan kom dom med ett nyskapande koncept? Men någon konkurrent till Beatles? Icke!

Visst slår Sonya Britney med hästlängder, vilken dag som helst. Å andra sidan är det många artister som slår Britney. För att inte tala om hur många artister som slås av Sonya...

Trevligt inlägg Micke - mer sånt!

/ B

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-07-04 08:06

Näe.
Ett synnerligen dåligt inlägg anser jag.
Håller knappt med om någonting MichaelG skrev.

Family 4 överlägsna ABBA? 8O 8O 8O
Riktig musik och inte 3-ackords låtar... - vilken skitsnack!

MichaelG
- Sonya Hedenbratt. Liksom Spears sjunger (sjöng) hon andras låtar. Men vilken sång! Spears barnkammarknarrande stämma når ju inte Sonya till fotknölarna ens. Och låtvalet går knappt att diskutera. Spears går ut genom andra örat innan det ens kommit in genom det ena!

Que? :roll:
Vilken dålig jämförelse.
Dom gör inte samma saker och riktar sig till helt olika människor.
Spears glömd om 5 år? Tror inte du kan branchen så bra.
Men du kan ju fråga musiklyssnare runt hela världen om Sonyas sång om 5 år och jämföra...
Att börja dilla om musikalisk skicklighet och kända artister är lönlöst.

ABBA och Beatles är GRYMT BRA!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-04 10:15

Britney Spears är väl nästan redan glömd? Just nu ägnar hon sig dessutom mest åt barnafödande och att skapa saftiga rubriker i kvällspressen om sitt sätt att sköta barn.

Jag ska villigt erkänna att Sonya är inte den första av våra duktiga artister jag tänker på, men sjunga kunde hon. Precis som Monica Zetterlund.

Britney och hennes gelikar är plastprodukter, snabbt uppnosade av mediaindustrin, lika snabbt designade och förpackade. Snart är det väl dax för sophögen...

/ B

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 13:07

Ljudkrav skrev:Näe.

Family 4 överlägsna ABBA? 8O 8O 8O
Riktig musik och inte 3-ackords låtar... - vilken skitsnack!

MichaelG

Que? :roll:
Vilken dålig jämförelse.
Dom gör inte samma saker och riktar sig till helt olika människor.
Spears glömd om 5 år? Tror inte du kan branchen så bra.
Men du kan ju fråga musiklyssnare runt hela världen om Sonyas sång om 5 år och jämföra...
Att börja dilla om musikalisk skicklighet och kända artister är lönlöst.

ABBA och Beatles är GRYMT BRA!

Det här är förstås en smaksak. :D

ABBA gillar jag, men The Beatles tycker jag är rätt tråkiga att lyssna på, dessutom är ljudkvaliteten ganska sunkig. :?

Jag tror inte heller att Britney är glömd om 5 år, men frågan är hur det är om 50 år?

Jag kan visserligen komma på betydligt sämre musik än Britney Spears, men betydligt bättre också. 8)

Michaels kommentar om Elvis Presley var väl annars det som fick mig att haja till mest tror jag.

MichaelG skrev:" Elvis med sin grötfyllda vibratostämma har väl aldrig gjort någon (rimligt musikalisk) människa lycklig!

.............Artister som på allvar kan betrakas som "bra" är i så fall:

.....- Tom Jones. Dels kan han till skillnad från Elvis verkligen sjunga och dessutom får hans kåta blick och sensuella utspel Elvis att framstå som en söndagsskolgosse på saftkalas. Jones är SEX personifierad. Han till och med ser ut som en eregerad penis!
Hälsn. Michael

8O 8O :lol:

Nu var det kanske delvis skrivet på skämt men...

Jag har inte direkt något emot Tom Jones, men att han skulle sjunga bättre än Elvis Presley. :roll:

Och de där sista kommentarerna....... :lol:

Vh :)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-07-04 14:46

kan föstå om en kvinna kan tycka Tom Jones är sexig, men att få höra det från en man ....ja lite misstänksam blir man ju :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-07-04 15:30

Jag tror inte heller att Britney är glömd om 5 år, men frågan är hur det är om 50 år?

Det fanns någon som hette Jacqueline Boyer ja det var hon som sjöng Tom Pillibi i Eurovisionsschlagerfinalen. Jag tror att det kan ha varit 1960. Förvisso inte 50 år sedan men väl 46 år sedan. Alla kommer väl ihåg henne? :) Nä hä nä inte det. :?

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-07-05 01:04

Liknelsen Tom Jones - styv penis är lika självklar som att The Beatles var Paul, John, George och Ringo.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-06 11:54

Frågan om Beatles var "bra" är självfallet helt subjektiv. Men jag tror inte att man kan överskatta den musikhistoriska och samhälleliga betydelse de hade, och fortfarande har.

Det är lika meningsfullt att fråga "Var Bach egentligen bra?".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-06 12:21

Almen skrev:Det är lika meningsfullt att fråga "Var Bach egentligen bra?".

:mrgreen:

Jo, Johann har ju gjort några bra låtar men en del kan man undvara. Precis som med Beatles. Fast jag är ju Beatles-skadad så jag gillar ändå 99% av vad dom gjort :-)

/ B

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-06 14:33

Fråga kan man ju alltid göra, men det går förstås inte precis att bevisa sånt här. :wink:

Nää, Bach var en tondöv klant, precis som Mozart och Händel! :mrgreen:

Vh :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-07-06 15:20

Manzarek skrev:Liknelsen Tom Jones - styv penis är lika självklar som att The Beatles var Paul, John, George och Ringo.

"Styv penis" låter lite stelt... :wink:

F ö så har Tom Jones "på fötter" för sin utstrålning, han gjorde en flicka med barn redan som 12 - 13-åring ! 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-07-10 18:17

i skrev:
Manzarek skrev:Liknelsen Tom Jones - styv penis är lika självklar som att The Beatles var Paul, John, George och Ringo.

"Styv penis" låter lite stelt... :wink:

F ö så har Tom Jones "på fötter" för sin utstrålning, han gjorde en flicka med barn redan som 12 - 13-åring ! 8O :D

Döm bara verken, aldrig konstnären själv. 8)

F ö skrev Mats Olsson (Expressen) att Beatles status är skapad av all mytologosering och list-ette-placering de förärades fr. o m. John Lennons död, ofta undertecknad 40-talister (Mats själv 8O(???) ).

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-10 19:34

Manzarek skrev:
F ö skrev Mats Olsson (Expressen) att Beatles status är skapad av all mytologosering och list-ette-placering de förärades fr. o m. John Lennons död, ofta undertecknad 40-talister (Mats själv 8O(???) ).

F.ö. skrev Eddie Meduza en låt som heter ***** står på Mats Olsson. :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-10 21:38

Jag trodde Mats Olsson var tillräckligt kunnig för att inte häva ur sig sådant dravel. Ack vad man kan bedra sig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-07-10 22:09

Beatles kan delas in i sin musik, sitt inflytande och ikonstatus. Tror Mats Olsson vill attackera den sistnämnda. Eller var han bara jävligt sur just den dagen.

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-11 08:57

Mats Olsson skriver rätt bra, men han kan ingenting om musik.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-11 09:11

Magnuz skrev:
Manzarek skrev:F ö skrev Mats Olsson (Expressen) att Beatles status är skapad av all mytologosering och list-ette-placering de förärades fr. o m. John Lennons död, ofta undertecknad 40-talister (Mats själv 8O(???) ).

F.ö. skrev Eddie Meduza en låt som heter ***** står på Mats Olsson. :wink:

Men Mats var väl fortfarande sportjournalist då Medusa levde?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-07-11 09:14

Trevligt inlägg Micke - mer sånt!

Tack för det Bill50X! :D

Ljudkrav; Jasså? Själv håller jag med om flera saker! :wink:

Michaels kommentar om Elvis Presley var väl annars det som fick mig att haja till mest tror jag.

BACH; Jag har egentligen inget förhållande alls till vad Elivs gjort, men tänkte att mina formuleringar alltid kan muntra upp någon! :P

kan föstå om en kvinna kan tycka Tom Jones är sexig, men att få höra det från en man ....ja lite misstänksam blir man ju

The_Man; Det krävs en riktig man för att kunna se attraktionen (vilket inte är det samma som att känna den :wink: ) hos en annan man. 8)

Liknelsen Tom Jones - styv penis är lika självklar som att The Beatles var Paul, John, George och Ringo.

Eller hur, Manzarek! :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-14 13:45

Hetsporren skrev:
Magnuz skrev:F.ö. skrev Eddie Meduza en låt som heter ***** står på Mats Olsson. :wink:

Men Mats var väl fortfarande sportjournalist då Medusa levde?

Då Meduza levde? Han dog ju bara härom året. Det här måste ha varit någon gång på 80-talet. Finns det flera Mats Olsson på Expressen? Sportjournalist förresten, det förklarar ju ett och annat.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-08-03 17:15

Jag anser: Generellt är musiker skickligare idag än under popens första år. Då var konkurrensen mindre tuff, och många kända pop/rockband från den tiden hade aldrig "kvalat in" idag. :)
(Däremot ska man nog tacka dessa tidiga popband för att de inspirerade generationer av ungdomar till att börja spela. Att sen massproduktion sedan succesivt sänkt priserna på instrument har ju också varit viktigt för att skapa musiker.)
Att Beatles TROTS sina icke enorma instrument/musik-tekniska kunskaper ändå blev så stora, måste ju bero på att det man gjorde var nytt, och att man dessutom ständigt förnyade sig. Dessutom hade Paul (som nog formade mycket av arrangemangen) redan då mycket bra "öra" för hur man gör snygg musik. :idea:
Sen kan man betänka att Beatles hann med mycket under en karriär som egentligen inte var så lång, i alla fall varken jämfört med Stones eller Elvis...

/Alexander

Föregående

Återgå till Musikstugan