Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Nja, Claes nu tycker jag nog att du gjorde det lite för enkelt genom att säga att ursprungsbegreppet var att det skulle vara ofärgat. Den diskussionen fanns nog inte på den tiden.
Harryup skrev:Magnuz:
Nej, på 70-talet då HIFI begreppet redan fanns så var det hög naturtrogenhet som eftersträvades. OBS Hög.
Inte Ofärgat. sen om det möjligen är samma sak är en annan sak. Eftersom HIFI är ett engelskt ord skulle det då ha hetat "Uncoloured"?
Claes skrev:
Fråga
Finns det skäl att skilja mellan hur svårt det är att uppnå korrekt återgivning/ohörbar förvrängning å ena sidan, ifrån vilken uppfattning om vad som bör eftersträvas å den andra?
Morello skrev:Harryup,
Efter kontemplation bör man komma till insikt om att det bara finns en väg till "hi fi", nämligen att hela kedjan - från inspelning till uppspelning - måste vara av sådan dignitet att signalen inte förvrängs mer än ytterst marginellt. Huruvida distorison påförs i studions mixerkonsol eller i min förförstärkare är irrelevant för det praktiska resultat vi lyssnar på.
Jag skriver "ytterst marginellt" eftersom en viss dos av förvrängning (olinjäriteter, inadekvat frekvengång eller något annat) kan tillåtas om den är tillräckligt liten och således faller under hörtröskeln.
Koffe skrev:Frågan som gav mej klarhet är: - Skulle jag någonsin byta ut en komponent mot något med bättre mät/test/ofärgat-resultat OM det lät subjektivt sämre? Jag måste svara nej. Mina öron i mitt rum är min norm för bra ljud.
Harryup skrev:Det kanske är att märka ord även om principen är densamma, men man pratade om apparater med låg distorsion. Och man accepterade att apparaten med lägsta distorsionen nödvändigtvis inte var tvungen att låta bäst.
Leak TL 12 var en milstolpe då den kallades Piont One eftersom det var en av dom första förstärkarna som hade en distorsion under .1%.
Men man gjorde aldrig mig veterligen ifrån Quad, Radford, Leak, McIntosh, H&K eller Marantz gällande annat än att man strävade efter att nå hög naturtrogenhet (HIFI) genom att minska distorsionen. Ofärgat kontra färgat är något mycket senare påfund. Rätta mig gärna med ett exempel.
edit :stavfel
Harryup skrev:Jaja Dahlqvist och Morello,
jag är säkert helt okunning om mycket och har inget behov att påtala för andra när dom är det heller.
Användare som besöker denna kategori: Mats och 20 gäster