Kranzberg skrev:JB!
Då klarnar det hela. Jag trodde du var ute efter ett par 9710.
Förresten så står det ett par OA 4 - 2 original, med 9710 alnico på samma loppis. Tyvärr är de penselmålade med klarblå färg. Annars ser de ok ut och ska fungera. Jag tänker inte köpa dem, men jag kan köpa dem för någon annans räkning, utan ersättning för egen del, mer än bensinpengar t o r loppisen.
Du som verkar kunna det här.. här är en bild på mina gamla JBN lådor som hade Philips 9710 basar en gång i tiden.. här kommer en bild på dom med dom nya basarna:
Orginal diskanterna sitter fortfarande i (Philips-ad0160/t8 borde dom heta, rätta mig om jag har fel) och dom låter riktigt bra enligt mig.. vet du eller nån annan här om dom var klassade som bra på sin tid? Dom verkar ju ha varit hyggligt populära ivarjefall. Har sett dom i flera andra vintage lådor också!
Lyckades spela sönder mitt första par (innan jag spelade sönder orginal basarna) så jag antar att effekttåligheten inte kan ha varit den bästa (fick tag på nya senare dock och sen dess har jag INTE använt lådorna till en sångstärkare när vi repat Metal) =D
Gissar även på att frekvensomfången är lite snäv neråt (har fått för mig att dom inte går speciellt lågt eftersom jag saknar lite mellanregister sen jag bytte basarna.. ändå går dessa basar upp till 5500 hz)
EDIT:
Okej nu hittade jag info och jag är ganska säker på att det här är samma diskanter:
Philips mylar dome AD 0160 T8 8 Ohm, 2000 ~ 22000KHz, Resonance 1000 Hz, 40 Watt Max
Isåfall måste det bero på att basarna har sämmre känslighet eller helt enkelt en svacka i frekvenskurvan vid lägre mellanregistret eftersom dom går en bra bit in på diskanternas frekvensområde.. aja =/