Dagens fynd!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-02 21:44

Kranzberg skrev:JB!
Då klarnar det hela. Jag trodde du var ute efter ett par 9710.
Förresten så står det ett par OA 4 - 2 original, med 9710 alnico på samma loppis. Tyvärr är de penselmålade med klarblå färg. Annars ser de ok ut och ska fungera. Jag tänker inte köpa dem, men jag kan köpa dem för någon annans räkning, utan ersättning för egen del, mer än bensinpengar t o r loppisen.
:)


Du som verkar kunna det här.. här är en bild på mina gamla JBN lådor som hade Philips 9710 basar en gång i tiden.. här kommer en bild på dom med dom nya basarna:
Bild

Orginal diskanterna sitter fortfarande i (Philips-ad0160/t8 borde dom heta, rätta mig om jag har fel) och dom låter riktigt bra enligt mig.. vet du eller nån annan här om dom var klassade som bra på sin tid? Dom verkar ju ha varit hyggligt populära ivarjefall. Har sett dom i flera andra vintage lådor också!
Lyckades spela sönder mitt första par (innan jag spelade sönder orginal basarna) så jag antar att effekttåligheten inte kan ha varit den bästa (fick tag på nya senare dock och sen dess har jag INTE använt lådorna till en sångstärkare när vi repat Metal) =D
Gissar även på att frekvensomfången är lite snäv neråt (har fått för mig att dom inte går speciellt lågt eftersom jag saknar lite mellanregister sen jag bytte basarna.. ändå går dessa basar upp till 5500 hz)

EDIT:
Okej nu hittade jag info och jag är ganska säker på att det här är samma diskanter:
Philips mylar dome AD 0160 T8 8 Ohm, 2000 ~ 22000KHz, Resonance 1000 Hz, 40 Watt Max

Isåfall måste det bero på att basarna har sämmre känslighet eller helt enkelt en svacka i frekvenskurvan vid lägre mellanregistret eftersom dom går en bra bit in på diskanternas frekvensområde.. aja =/

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-02 22:56

AD 0160!
Jag tog hem ett par i dag.
Sitter i en Delton-högtalare (ca 1974), vilken jag tidigare nämnt här på Faktiskt. En Carlssonkopia med en AD 0160 och en Gamma BBK 200. Riktade uppåt. Sluten låda. Har inte provkört. Först begärde loppisen 1000 kr. Till slut betalade jag 300. Eg för mycket det också...
AD 0160 var en av de första dome-diskanterna med kvalité. Det fanns andra, men 0160 var billig och lät helt okej. Den sitter t ex i ett antal av två i Tandberg TL 5020, och i en hel del svenska högtalare från mitten av 70-talet, bl a i Expertlådor. TL 5020 var Tandbergs största modell 1975. Den följdes sedan av Studio Monitor, där det sitter Peerless-diskanter.
Jag har också hört att det var lätt att köra sönder AD 0160, men jag har ingen erfarenhet av detta själv. De fanns/finns i både 4 och 8 ohm. Mina är 4 ohm.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-02 23:04

Kranzberg skrev:AD 0160!
Jag tog hem ett par i dag.
Sitter i en Delton-högtalare (ca 1974), vilken jag tidigare nämnt här på Faktiskt. En Carlssonkopia med en AD 0160 och en Gamma BBK 200. Riktade uppåt. Sluten låda. Har inte provkört. Först begärde loppisen 1000 kr. Till slut betalade jag 300. Eg för mycket det också...
AD 0160 var en av de första dome-diskanterna med kvalité. Det fanns andra, men 0160 var billig och lät helt okej. Den sitter t ex i ett antal av två i Tandberg TL 5020, och i en hel del svenska högtalare från mitten av 70-talet, bl a i Expertlådor. TL 5020 var Tandbergs största modell 1975. Den följdes sedan av Studio Monitor, där det sitter Peerless-diskanter.
Jag har också hört att det var lätt att köra sönder AD 0160, men jag har ingen erfarenhet av detta själv. De fanns/finns i både 4 och 8 ohm. Mina är 4 ohm.


Aaah där sa du nått! Det kanske är därför jag saknar mellanregister.. för att diskanterna är 4 ohm (jag trodde alla var på 8 ohm) och tar över för mycket... jag får helt enkelt ta och skruva ut dom och mäta! Tack för infon! :)
Men är dom verkligen inte värda mer än 300 kr/paret? =/

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-03 09:40

Kolla baksidan på dina AD 0160. Det står T4 för 4 ohm och följdaktligen T8 för 8 ohm.
Värde? Nja, jag köpte ju två kompletta högtalare för 300 kr.
Men om dina ex är på 4 ohm borde du ju kunna montera en till i resp låda och seriekoppla.
Jag tror att det på en lopis utanför stan finns ett par gamla Expert- eller Mirsch-lådor med 0160 i. Hör av din om du vill att jag ska kolla. Jag åker ändå dit regelbundet.
:)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-08-03 10:37

Alltså, jag skriver snabbare än jag tänker .... :oops:

Dessa data tillhör AD01600T, som jag inte vet om den kom ut ens .... :oops: AD0160T PDF kommer!



[s]AD0160T 4/8

rated impedance 4/8 ohm
voicecoil resistance 3,4/6,3 ohm
rated freq range 750 to 20000 Hz (verkar fel då mätkurvan säger 1500 to ... )
resonance freq 1250 Hz
power handling 20 watt system 4 watt element från 2000 Hz
power handling 50 watt system 6 watt element från 4000 Hz
operating power 4 watt ( ger 96dB på 1 meter )


mätkurvan är hyfsat rak från 1500 Hz och uppåt, disten avtar ordentligt från 2000 Hz.

Jag kan scanna in data om du vill.
Allt taget från Philips Loudspeakers 1978 utgåva.[/s]
Senast redigerad av phon 2006-08-04 00:02, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-03 12:02

phon skrev:Jag kan scanna in data om du vill.


Ja, gärna! :)
M v h
:)

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-03 12:27

JB skrev:Aaah där sa du nått! Det kanske är därför jag saknar mellanregister.. för att diskanterna är 4 ohm (jag trodde alla var på 8 ohm) och tar över för mycket... jag får helt enkelt ta och skruva ut dom och mäta! Tack för infon!


Ja, kanske, men det kan lika gärna, eller egentligen också, bero på att delningsfrekvensen blir annorlunda om du kopplar in ett 4 ohms element där det tidigare suttit ett 8 ohms. Delningsfrekvensen kommer att åka uppåt i Hz om du byter från 8 ohms element till 4 ohms element.
Vad det har för praktisk betydelse beror ju naturligtvis på hur delningsfiltret är konstruerat i detalj. Detta är bara teoretiskt resonerat. Jag har inte gjort några experiment eller mätningar eller byten av element från 8 till 4 ohm i någon högtalare. Det kanske ändå kan vara värt att veta att det finns högtalare där de ingående elementen skiljer sig åt i ohm, men då kompenseras det i filtret.

Du kan prova med att koppla in en dämpning på diskanten om du tycker att är för stark i förhållande till bas/mellanregister.
För 3 dB dämpning på ett 8 ohms element ska det teoretiskt vara dessa värden på motstånden:
I serie med pluskabeln: 2,3 ohm.
Inlött mellan plus- och minuspolen på elementet: 20 ohm.

Motsvarande värden på ett 4 ohms element är:
Serie: 1,5 ohm
Parallellt: 10 ohm
Men det är tveksamt om du får någon förbättring om ditt element är 4 ohm när det borde vara 8 ohm. Du sänker diskantnivån rakt över, men delningsfrekvensen kommer ändå att vara fel.

Till sist: Det är väl alltid så att de teoretiskt framräknade värdena på ett filter aldrig är de som vid lyssnings- och mätningsproceduren är de som slutgiltigt väljs.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-08-03 16:06

Eller kanske helt enkelt bara 4 ohm i serie. (eller 3.9 då som är ett standardvärde)

Dels sjunker då nivån, och dels känner filtret av något som liknar ett åtta ohms element och ger rätt delning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-03 17:03

Tack för hjälpen :)
Verkar inte sitta nått delningsfilter i lådorna utan bara en 4,7 mikrofarads konding till diskanterna, tyvärr så satt det dubbelhäftande tape bak på diskanterna och den verkar vara svår att få bort efter runt 30 år ;)
Men jag mätte ena diskanten med multimeter och den visade 4 ohm... så där har vi problemet, får väl ta att testa att sätta ett motstånd i serie som ni rekommenderade :)

Hursomhelst så har jag info om basarna här så det vore jätteschysst om någon som kan sin mattematik kunde hjälpa mig med bästa lösningen för att få elementen att matcha varandra bättre :)

Bild

Tack på förhand! :)

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-03 19:02

JB skrev:Tack för hjälpen :)
Verkar inte sitta nått delningsfilter i lådorna utan bara en 4,7 mikrofarads konding till diskanterna,


Kondensatorn är filtret. Det är ett 6 dB högpassfilter till diskanten, för att den inte ska skadas av lägre toner. Basen går uppenbarligen "fritt" upp i mellanregistret och planar ut "naturligt" uppe i mellanregistret. Ganska vanligt att man gjorde på detta vis i billigare högtalare. Fördelen är ju att fasfelen mellan elementen inte blir så allvarliga.

4,7 uF 6dB ger teoretiskt vid 8 ohm en delningsfrekvens på 4000 Hz
Samma konding vid 4 ohm ger en delningsfrekvens på 8000 Hz.
Du tappar en del alltså.

Att sätta ett effektmotstånd på 3,9 ohm i serie är en nödlösning eftersom ett motstånd är en resistans och det är inte en spole i ett element. Det är skillnad mellan resistans och impedans. Men det fungerar till nöds. En bättre lösning är att skaffa två 8 ohms diskanter eller ytterligare två 4 ohms och seriekoppla.

När det gäller MGR-basen tror jag att du får bäst resultat om du låter den vara odelad, precis så som originalbasen var. Den är ju specad för att gå upp till 5500 Hz och om du nu delar av diskanten nedåt vid 4000 Hz tror jag att du får ett rätt okej mellanregister. Detta alltså bara resonerat i teorin. Praktiken är oftas annorlunda och för ett riktigt lyckat resultat krävs mätningar och framför allt lyssningar vid olika delningar. Men om du vill ha en smidig medelväg med vettigt resultat - gå på förslaget ovan.
:)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-03 21:30

Ahaa, tack så mycket :)
Men om jag byter ut kondingen så att diskanten går lägre så kommer jag alltså sänka den redan låga effekttåligheten =/

"power handling 20 watt system 4 watt element från 2000 Hz
power handling 50 watt system 6 watt element från 4000 Hz"

Sen här undrar jag över en grej, 4 watt och 6 watt är det RMS effekttåligheten eller något annat?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-08-03 22:40

Här är PDF-filen med data för AD0160T, från Philips Loudspeaker Data 1973.
Hoppas att jag fått länken rätt nu, kan inte kolla där jag sitter.
Högerklicka och spara mål, eller klicka och titta.
Lite Philips märprocedurer på slutet.


OBS: mina tidigare data var inte rätt, se högre upp .... :oops:
Senast redigerad av phon 2006-08-04 00:03, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-08-03 23:57

Kranzberg skrev:
Att sätta ett effektmotstånd på 3,9 ohm i serie är en nödlösning eftersom ett motstånd är en resistans och det är inte en spole i ett element. Det är skillnad mellan resistans och impedans. Men det fungerar till nöds. En bättre lösning är att skaffa två 8 ohms diskanter eller ytterligare två 4 ohms och seriekoppla.


:)


Det är en rätt vanlig metod för att sänka nivån från en diskant. Huvuddelen av impedansen i elementet är just resistansen i spolen, fasvinkeln ofiltrerat är nära noll hela vägen upp ovanför resonansen. Fast Q drar ju iväg.

I det här fallet passar det bra med ett motstånd då både nivå och impedans behöver anpassas. Fast det är ju inte mycket att anpassa till, en ensam konding. Delar man vid 4000 kan det räcka, för att inte riskera diskanten.


För att använda befintliga element hade jag kanske gjort nåt sånt här.

Jag skulle först ha satt ett lågpassfilter på basen. Dels för att hålla ordning på mellanregister/diskant, och för att fixa fasen och boosta lite högst upp, så att frekvensgången blir jämnare.

Jag vet inte hur stort fasfelet är mellan bas och diskant, jag har här skissat på runt 5cm i djupled eller 150us. Bortse från basresponsen längst ned, jag har räknat på en sluten låda då jag inte har några låddata.

Först en graf där diskanten har 3,9 ohm och 4,7 uF i serie, basen är ofiltrerad. Att det blir så stora avvikelser beror på skillnaden i djupled mellan elementen. Det är kanske svackan från 500 och uppåt du (inte) hör? Rött är basen, grönt diskanten och summan är svart.
Bild

Nästa är en graf med samma diskant, men med ett litet filter på basen. Basen påverkar då inte lika mycket ovanför delningen och allt blir jämnare.
Bild

Sista grafen är med lite vassare filter.

Basen har en spole på 0,5mH i serie och en konding på 4,7uF till jord. Tvärs över elementet ligger också en seriekrets på 5,6 ohm och 10uF.

Diskanten har fått sin konding på 4,7uF i serie och dessutom en spole på 0,8mH till jord. Efter det ett motstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten. Använd gärna nåt annat än bipolära el-lytar, polopropylen t.ex. Hur det hela egentligen sprider kan man ju undra, men rakt fram borde det fungera.
Bild

Det går säkert att fixa mycket mer men man skulle ha lite mer data och mätningar då. Det här blir i vart fall mycket bättre än bara en ensam 4,7 till diskanten.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-08-04 00:27

Här är en diskant som är lite lugnare. 4,7 i serie, 0,5 till jord, sedan 2,2 ohm i serie och 22 ohm till jord. Man kan sitta och leka hur mycket som helst utan att ha en aning om hur det låter när man inte har grejorna här ... :D :D :D
Bild

Kul är det hursomhelst. Ladda ner Basta! och lek lite själv. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-04 09:47

phon skrev:Kul är det hursomhelst. Ladda ner Basta! och lek lite själv. :D


Javisst kan man det. Synd att du inte kunde "leka lite" utifrån den riktiga basreflexlådan.

Fast nu börjar den här diskussionen passa bättre på DIY-avd. :wink:

Tack för PDF-filen på AD 0160! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2006-08-04 10:02

Kom just på att jag faktiskt har en 0160T8 i källaren, man kanske skulle mäta lite på den? Nån som har en till så det blir ett par?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-04 12:25

phon skrev:Kom just på att jag faktiskt har en 0160T8 i källaren, man kanske skulle mäta lite på den? Nån som har en till så det blir ett par?


Tyvärr, mina bägge är på 4 ohm. :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-04 13:48

Tack för all info! :)

Jag bor i Övik och med största sannolikhet bor ni inte i närheten, men annars hade ni gärna fått komma förbi och testat om era teorier funkar i verkligheten ;)

Problemet är att jag inte har några motstånd på lager så jag kan själv inte testa utan att beställa =/

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-04 17:30

JB skrev:Problemet är att jag inte har några motstånd på lager så jag kan själv inte testa utan att beställa =/


Du kan beställa från
www.trimlog.se
m v h :)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-04 18:14

Kranzberg skrev:
JB skrev:Problemet är att jag inte har några motstånd på lager så jag kan själv inte testa utan att beställa =/


Du kan beställa från
www.trimlog.se
m v h :)


Men blir inte det där ganska dyrt?
Kommer kanske göra er vintage älskare besvikna nu men jag har börjat fundera lite på att det kanske skulle vara värt att beställa nya diskanter och delningsfilter som kommer att matcha basen utan krångel.. Men frågan är om tex dessa skulle låta bättre? Dom går ju rätt lågt och är effekttåliga så jag behöver ju inte oroa mig för att dom ska brinna upp i första taget ivarjefall (vilket jag skulle om jag ändrade delningsfrekvensen på philips diskanterna)

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=259017

Typ sånna kanske? Säkert prisvärda, samma tillverkare som basarna!

Så säg gärna vad ni tycker: bygga nytt "filter" eller köpa nya diskanter och delningsfilter?

Här finns teknisk data för MGR diskanten:
http://www.ljudia.se/pdf/259017.pdf

Och här var data för MGR basarna:
http://i32.photobucket.com/albums/d3/muppodrive/MGR_20P20A.png

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-04 22:05

Hej igen JB!

Ljudia ger ju en standardlösning, den är säkert okej, men du måste vara medveten om att ett standardfilter inte är anpassat speciellt till vare sig element eller låda. Det är sällan man i kvalitetshögtalare hittar ett filter som exakt motsvarar de framräknade teoretiska ideala värdena.
Extra svårt blir det dessutom eftersom din låda är basreflex.

Jag tycker att du har två alternativ.
1. Mät upp lådans innervolym, måtten på basreflexröret och annat som "Phon" kan tänkas behöva och be honom att köra allt i "Basta" och ge dig ett förslag på ett filter.
2. Håll högtalaren så nära original som möjligt. Byt ut elektrolytkondensatorn till en polyester eller polypropylen (polyester är billigare) i samma värde. (På HiFiKit kostar en polyesterkonding på 4,7 uF 23 kr/st.) Sätt ett effektmotstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten så som Phon föreslår. (Effektmotstånd är billiga.) Då får du ner delningsfrekvensen. Eftersom du inte har originalbasen i lådan är förmodligen basreflexröret inte optimalt anpassat så som det är nu. Det kan vara så att basen låter bumlig och därunder inget alls. Ett sätt att komma tillrätta med basen är att göra vad som förr kallades en "akustisk ventil". Det är lätt. Stoppa dämpvadd i basreflexröret. Exprerimentera med mängden, tills du tycker att det låter okej, eftersom du inte kan mäta. Resultatet blir ett slags mellanting mellan basreflex och sluten låda. Denna metod var vanlig förr. Jag har både sett och haft lådor med bakstycket bestående av slitsar och innanför dem dämpvadd. HiFiKit säljer dessutom en sådan här ventil. Den heter Flow Resistance och kostar 95 kr/st. Men jag tror att du klarar dig bra utan den och att du får acceptabelt resultat med dämpvadd i röret.

Vore jag du skulle jag inte göra mig av med AD 0160. Den är okej än i dag tycker jag, men det är min personliga åsikt. :wink:

Om du väljer lösning nr 2, kan jag köpa två kondingar och två motstånd åt dig på Ljudia i Linköping. Jag ska förmodligen dit på måndag. Om jag sedan skickar dem till dig i ett kuvert slipper du betala Ljudias dyra frakt.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-05 09:10

Fast diskanterna borde väl inte behövas anpassas till nån låda eftersom dom är slutna och inte använder sig av lådan?

Angående basen så låter den ju självklart för lågt eftersom diskanterna har lägre impedans än basarna, men höjer man basen på förstärkaren så låter dom riktigt fint tycker jag.. ganska djupt och inte speciellt bumligt, har däremot ett par köpta orginallådor "Jamo Cornet 145" som iofs bara har 5,25" basar men dom låter riktigt illa i basen, dom har en rejäl peak vid runt 100 hz.. riktigt bumliga.. Men som sagt jag upplever inte att JBN lådorna har detta problem, så jag är helnöjd med basljudet, så nu är det bara volymen på diskanterna jag vill få ner, samt att jag vill ha tillbaka hålet i frekvenskurvan mellan 5500 hz och 8000 hz =D

Vore jättebussigt om du kunde köpa kondingar och motstånd isåfall om det är bästa lösningen, billigaste lösningen lär det ju bli ivarjefall :)

Men sen undrar jag hur dom har kopplat som, som ni ser så går det 2 sladdar till varje pol på diskanten (inräknat den som kondingen sitter på) och kopplar man bort kondingen så blir den diskanten helt tyst medans basen fortsätter att spela, så vad är dom andra 2 sladdarna till? Man tycker ju att det bara ska behövas en sladd till varje pol :)

Bild

Så här ser det kopplingen ut.

Förövrigt är lådorna 35 CM breda, 59 CM höga, 25 CM djupa och (detta är inre mått), Basrörets öppning är 7,5 CM, basrörets djup är 15 CM och lådan verkar vara byggd av 11 mm spånskiva.

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 09:46

Helt rätt. Det är riktigt att diskanterna inte är beroende av lådan. Det finns högtalare som har diskanterna i separata lådor. Finns en fin DUX-högtalare från 70-talet till salu på Tradera. Diskanterna sitter i "satelit-lådor". Jag har inte hört den högtalaren, men den fick mycket bra omdömen på den tiden.

Jo, det är ju klart att diskanten försvinner när du kopplar bort elektrolyten. Men vad de två andra kablarna går till... Kopplingen är väl sådan att inkabeln går direkt till basen och därifrån går det kabel till diskanten. (Basen är ju odelad, eller hur - är du förresten säker på det, den skulle kunna ha en 6 dB-delning med en spole)
Har du provat att dra upp kablarna från diskanten? Kan det sitta en spole i kablarnas ändra ände. Ta det försiktigt. Spolen är antagligen limmad mot lådans innervägg. I så fall har diskanten ett 12 dB filter. Det är inte helt otroligt, snarare mycket möjligt, eftersom ju ett sådant skär av brantare neråt. Ner och gräv i lådan. Ta ur eller böj åt sidan dämpmaterialet så att du kommer åt att titta.

Medan du ändå ska hålla på och rota och byta i lådan tycker jag att du ska göra om alla lödningar. Sådana åldras. Samtidigt kan du om du vill byta kablaget. Inte för att att jag tror att just kabelsorten har någon betydelse för ljudet (ingen idé med någon dyr kabel), men jag tycker det känns fräschare med nya kablar och lödningar.

Du får väl bestämma dig för om jag ska handla åt dig. I så fall kan du skicka namn och adress i PM. Ev spolar behöver inte bytas - de är åldersbeständiga.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-05 09:58

Kranzberg skrev:Helt rätt. Det är riktigt att diskanterna inte är beroende av lådan. Det finns högtalare som har diskanterna i separata lådor. Finns en fin DUX-högtalare från 70-talet till salu på Tradera. Diskanterna sitter i "satelit-lådor". Jag har inte hört den högtalaren, men den fick mycket bra omdömen på den tiden.

Jo, det är ju klart att diskanten försvinner när du kopplar bort elektrolyten. Men vad de två andra kablarna går till... Kopplingen är väl sådan att inkabeln går direkt till basen och därifrån går det kabel till diskanten. (Basen är ju odelad, eller hur - är du förresten säker på det, den skulle kunna ha en 6 dB-delning med en spole)
Har du provat att dra upp kablarna från diskanten? Kan det sitta en spole i kablarnas ändra ände. Ta det försiktigt. Spolen är antagligen limmad mot lådans innervägg. I så fall har diskanten ett 12 dB filter. Det är inte helt otroligt, snarare mycket möjligt, eftersom ju ett sådant skär av brantare neråt. Ner och gräv i lådan. Ta ur eller böj åt sidan dämpmaterialet så att du kommer åt att titta.

Medan du ändå ska hålla på och rota och byta i lådan tycker jag att du ska göra om alla lödningar. Sådana åldras. Samtidigt kan du om du vill byta kablaget. Inte för att att jag tror att just kabelsorten har någon betydelse för ljudet (ingen idé med någon dyr kabel), men jag tycker det känns fräschare med nya kablar och lödningar.

Du får väl bestämma dig för om jag ska handla åt dig. I så fall kan du skicka namn och adress i PM. Ev spolar behöver inte bytas - de är åldersbeständiga.


Okej kanon, men du jag gör så att jag skruvar ur basen, då får man bäst översikt!

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-05 11:51

Nu har jag öppnat lådan och förutom kondensatorn till diskanten så sitter det även en spole fastlimmad en bit nedanför.. sen dom där 2 kopparledningarna som går uppåt som ni ser på bilden verkar gå till en till spole!... så det verkar vara lite mer än bara en konding =/

Jag har stor lust att bara hugga lös alla komponenter nu och börja om från början och köpa allt nytt!

Några förslag? :)

Edit: Här kommer ett kanske misslyckat försök att förklara hur allt är kopplat men jag gör ett försök ivarjefall :)

http://i32.photobucket.com/albums/d3/muppodrive/Koppling1.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d3/muppodrive/Koppling2.jpg

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 13:03

Det var det jag misstänkte. :)

Förslag:
Ta ur all dämpning, dammsug ur lådan.
Rita en skiss över hur det är kopplat och lägg ut den skissen här.

Troligtvis är det så att basen är delad 6 dB med en spole; det är den du ser en bit ner. Spolen ska sitta i serie med pluspolen.

Jag tror fortfarande att du får acceptabelt resultat för minsta möjliga arbets- och kostnadsinsats om du gör så som jag skrev ovan. Det är i alla fall något att börja med.

Troligen ser filtret ut så här:

Bild

Edit: Ritade fel först. Spolen ska sitta EFTER kondingen. Nu är det ändrat ovan.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-05 13:52

Grejen är ju den att jag vill få basen delad tidigare, just nu är den väl med spolen delad vid runt 8000 hz så där har vi ju problem #1 eftersom den bara klarar frekvenser upp till 5500 hz (och rekommenderade delningsfrekvensen ligger på 5000 hz för den basen), och problem nr #2 är att diskanten inte går tillräckligt lågt, just nu är den förmodligen delad vid 8000 hz och den måste ner till 5000 hz där basen ska ta över, och sen sista problemet är ju bara att den måste dämpas eftersom den är strax under 4 ohm medans basen är på 6 ohm. Jag lär väl ändå inte kunna använda nåra av dom gamla komponenterna så är det inte enklast att bara slita ut allt sen bygga ett nytt filter?

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 15:51

Det är ju synd att vi inte har mH-värdet på spolarna.

Diskanten på 4 ohm satt ju i lådan som original, eller hur. Kondingen är på 4,7 uF. Rent teoretiskt kan spolen vara på ca 0,15 mH. Då får du en delningsfrekvens på 6000 Hz. Det verkar rimligt.
Den där delningsfrekvensen på 8000 Hz, som vi talade om tidigare gällde ju om filtret bara bestod av kondingen, och alltså var på 6 db. Nu när du kommit fram till att filtret är ett 12dB-filter måste vi ju räkna igen.
Teoretiskt skulle man då kunna komma fram till en delningsfrekvens för diskanten på 6000 Hz. Jag tror att det är klokt att anta att delningsfrekvensen för diskanten ligger någonstans kring 5000-6000 Hz.

Jag skulle fortfarande först och främst prova ett motstånd i serie med diskanten.
Ett annat sätt att börja på är att helt enkelt koppla bort basens spole så att elementet planar ut av sig självt. Då borde det gå högre upp i frekvens och ge dig mer mellanregister. Bara för att elementet har en specad delningsfrekvens på 5500 Hz betyder ju inte det att det inte går högre upp än så.
Att köpa ett färdigt filter eller att bygga ett enligt uträkningar är som att spela på Lotto: Stor risk för nit - liten chans till vinst.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2006-08-05 16:09

Kranzberg skrev:Det är ju synd att vi inte har mH-värdet på spolarna.

Diskanten på 4 ohm satt ju i lådan som original, eller hur. Kondingen är på 4,7 uF. Rent teoretiskt kan spolen vara på ca 0,15 mH. Då får du en delningsfrekvens på 6000 Hz. Det verkar rimligt.
Den där delningsfrekvensen på 8000 Hz, som vi talade om tidigare gällde ju om filtret bara bestod av kondingen, och alltså var på 6 db. Nu när du kommit fram till att filtret är ett 12dB-filter måste vi ju räkna igen.
Teoretiskt skulle man då kunna komma fram till en delningsfrekvens för diskanten på 6000 Hz. Jag tror att det är klokt att anta att delningsfrekvensen för diskanten ligger någonstans kring 5000-6000 Hz.

Jag skulle fortfarande först och främst prova ett motstånd i serie med diskanten.
Ett annat sätt att börja på är att helt enkelt koppla bort basens spole så att elementet planar ut av sig självt. Då borde det gå högre upp i frekvens och ge dig mer mellanregister. Bara för att elementet har en specad delningsfrekvens på 5500 Hz betyder ju inte det att det inte går högre upp än så.
Att köpa ett färdigt filter eller att bygga ett enligt uträkningar är som att spela på Lotto: Stor risk för nit - liten chans till vinst.


Jo diskanten är orginal så man tycker ju att basen inte borde vara kapad för lågt med filtret, fast iof så var nog orginalbasarna på 4 ohm vilket kanske gör att spolen kapar vid fel frekvens nu när jag bytt basarna! Eller hur funkar det som?

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-08-05 16:33

JB skrev:Jo diskanten är orginal så man tycker ju att basen inte borde vara kapad för lågt med filtret, fast iof så var nog orginalbasarna på 4 ohm vilket kanske gör att spolen kapar vid fel frekvens nu när jag bytt basarna! Eller hur funkar det som?


Jo, det blir nog lite fel.
Jag antar att originalbasen var på 4 ohm. Eller?
Om vi nu låtsas att delningsfrekvensen valts till 4000 Hz, då ska spolen teoretiskt vara på 0,16 mH.
Men om du ansluter en 8 ohms bas till en spole på 0,16 mH åker delningsfrekvensen upp till ca 7000 Hz.
OBS! Detta är rent teoretiskt uträknat efter tabeller.
Men helt klart är att baselementet kommer att gå högre i frekvensregistret. Hur mycket högre måste man naturligtvis mäta sig till när elementet sitter i lådan.
Ditt element är ju på 6 ohm. Jag antar alltså att originalbasen var på 4 ohm. Teoretiskt borde du alltså får mer mellanregister i basen med ett 6 ohms element än med ett 4 ohms, om du behåller spolen.

Jag tror fortfarande att ditt problem mest handlar om olika verkningsgrad på elementen. En dämpning av diskanten, så som jag först föreslog, med två motstånd, kanske i alla fall kan vara något att tänka på att prova.
Ett annat sätt är att köpa en konstantimpedanspotentiometer och koppla in den på diskanten. Sådana finns på Ljudia och kostar ca 75 kr/st.
M v h
:)

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster