Pip vilken fantastisk högtalare.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-09-18 19:50

Alla applåderar den fina färgen :lol: Är det LTS som kollar att den blir rätt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-18 20:56

När jag lyssnade runt på Sollentunamässan i våras så var PiP den högtalare som imponerade mest. De flesta högtalare på den mässan lät skräp rent ut sagt. Därmed inte sagt att alla högtalare var skräp utan snarare uppsättning och vald kringutrustning.

Men till skillnad från många andra här så anser jag inte högtalaren vara den komponent som betyder mest för ljudet i en anläggning. Normalt sett är det frekvensgången och högtalarna som är prio 1 när diskussioner förs här. Och visst, klängfärgen varierar ganska avsevärt mellan olika högtalare. Men det gör den mellan olika konsertsalar också. Och det behövs inte många minuter i en konsertsal förrän man ger blanka f-n i klangfärgen utan koncentrerar sig på musiken.

Vad har nu detta med PiP att göra? Jo, att de komponenter som PiPen var kopplad till är/var precis lika viktiga för den musikaliska upplevelsen som högtalarna själva! Och det var en bamse Clearaudio vinylspelare samt ett förstärkeri som jag tyvärr inte har någon aning om vad det var. Någon här som vet?

Men visst. För de pengar som PiP kostar kan man ju köpa på sig en byggsats och prova hemma. Blir jag mot förmodad inte nöjd kan jag säkert sälja den färdiga högtalaren utan ekonomisk förlust...

Men PiPen kan låta förbaskat bra!

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-18 20:58

Transistorstärkaren som drev piP var från Clearaudio. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-18 22:15

Morello skrev:Transistorstärkaren som drev piP var från Clearaudio. 8)

Ahhh, kul att få veta. Samma prisklass som vinylspelaren?

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-09-18 23:24

Belker: Haha... Tänkte inte ens på det!
Män i lab-rockar som applåderar...
Inaktiv

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-30 13:16

pinnen skrev:Håller med Rydberg när det gäller att vissa högtalare låter dåligt oavsett rum och förutsättningar. Jag har exempelvis aldrig hört ett par Cantonhögtalare oavsett modell låta bra. Sedan förstår jag inte Carlssonhypen. Själv tycker jag att dom spelar musik mesigt och spretigt.

Men det har jag, Canton Ergo, hos min bror. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-31 10:25

Bill 50 skrev:
Men till skillnad från många andra här så anser jag inte högtalaren vara den komponent som betyder mest för ljudet i en anläggning.

Jag tillhör de "många andra" som absolut, helt klart, utan tvekan anser att högtalarna och rummet betyder mkt, mkt mer än förstärkeri och ljudkälla.

Fast det är klart, om spelverket är riktigt dåligt så får detta en stor betydelse för intrycket.
T ex om man lyssnar på vinyl...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Pip vilken fantastisk högtalare.

Inläggav rhenrics » 2005-10-31 11:33

Callisto skrev:Vi började med att lyssna på Pi60s och de visade sig ha mycket hög potential men tyvärr så är Rydbergs rum inte det bästa :cry: .
Stereobilden var inget vidare och punktformigheten lyste med sin frånvaro, tyvärr. Frekvensmässigt lät de mycket bra, det var inget register som stack ut mer än något annat, med det är heller inte många högtalare som ligger inom +- 1dB. Annars så var ljudbilden i detta system lite laidback emot vad jag själv är van vid. I rätt rum tror jag dessa Pi60s presterar extremt bra :) .
Sedan kopplade vi in Pip och oj vad bra de spelar. Man kan inte annat säga att dessa högtalare är ett fantastiskt kap för den ringa summa som de betingar. I Rydbergs rum lät Pip faktiskt bättre på sätt och vis eftersom stereobilden och djupet var klart bättre. Visst de har självklart inte samma basstöd som Pi60s men spelar ändå mycket potent i de lägre registren för att vara en så liten låda 8O .
Kan inte annat säga än att I.Ö. verkligen lyckats bygga fantastiska högtalare.

Jag vill inte kasta in någon brandfackla, men jag vill däremot ge några tips för att höja trovärdigheten vad gäller INO högtalarnas påstått unika prestanda:

1. Skriv inte att högtalaren låter dåligt, för att sedan i nästa mening påstå att det är rummets fel och att högtalaren i själva verket har otrolig potential. För det första, hur kan man veta det, om detta var första gången man lyssnade på dem? För det andra, samma reservation kan man isåfall göra för alla högtalare som man tycker låter dåligt i en viss given situation. Om ni ska skriva att en högtalare är otroligt bra, då ska den banne mig också spela otroligt bra när ni lyssnade på den. 8)

2. Skriv inte att piP låter fantastiskt otroligt bra, ...sett till deras låga pris. Denna reservation får åtminstone mig att helt tappa intresset för högtalaren. Jag är inte intresserad av en högtalare som spelar utifrån en given prisnivå. Jag är intresserad av en högtalare som spelar bra. Punkt. 8)

Om jag vore konstruktören till dessa högtalare, så skulle jag inte alls uppskatta denna typ av recensioner. Det låter ju som att man säger att de är jättebra högtalare bara för att vara snäll. :x

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-31 12:55

Håller med dig RH. På båda punkterna.

För min egen del så hörde jag piP på diymötet i gbg i april för allra första gången. I det lilla rummet fanns 2 eller 3 par andra högtalare. Bara genom att titta på rummet stod det klart att förhållandena var långt ifrån idealiska, både för piP och de övriga. Icke desto mindre tyckte jag att piP lät mkt bra. I min redovisning av intrycken i mötestråden har jag inte hänvisat till akustiken. BTW så tyckte jag att Tengils högtalare i samma rum lät också mkt bra. (alltså trots akustiken)
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-31 14:17

sorry ot Tengils, sicket cooolt namn :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-05 23:34

Måste hylla dom än en gång.. Jag hörde piPluttarna i farsans vardagsrum för första gången, många öppningar och ingen dämpning. När vi lyssnade på sista spåret på Burmester reference cd 3 (japanska trummor) så tappade vi hakan... värsta jag varit med om, jag trodde jag kände pluttarna men icke! Dynamiken var FRUKTANSVÄRD! Vi lirade högt med en envelope (minns inte vilken) från NAD och en dv-585. Aldrig förut upplevt att man kan vrida på så högt utan att det blir ansträngt. Nån mer som har den här cdn?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-06 00:37

jeppe: jepp! Jag har det spåret - rätt bra tryck i trummorna!

rhenrics: visst är det sant att man alltid kan hitta en ursäkt för varför det inte är "på topp just nu - för att..." men jag vill nog hävda att du får svårt att hitta en högtalarlösning som låter i närheten lika bra som piP för så ynka pengar - oavsett rum.

Jag själv tycker mycket bra om Quad 11L som jag hade innan piP och som inte heller är speciellt dyra. I vissa avseenden föredrar jag nästan Kvaddarna men totalt sett var piParna bättre.

Att skylla på rummet "får man" förstås alltid göra, det som är mer intressant (för mig) är om man kan jämföra högtalare sida vid sida - oavsett rum - och försöka bilda sig en uppfattning om potentialen. En "nackdel" med piP är att de gräver djupare än de flesta andra stativare och kan låta lite "bumliga" i fel uppställning/mindre lämpliga rum. Dock är det ju alltid trist att lyssna på högtalare i dåliga miljöer - som när jag skulle försöka lyssna på den omsusade Tact 2150:an... ...det lät så illa så jag visste inte vad som var problemet; högtalarna (dyrare B&W stativare), Tacten - eller rummet. Så jag kunde INTE göra en vettig bedömning av potentialen eftersom det totalt sett lät apa. Men det beskyller jag inte Tacten för. Eller högtalarna. Men kanske rummet ;).
Inaktiv

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-07 20:39

Det är jobbigt när man inser hur dåligt ens eget rum är.. Pingvin, dina måste ha låtit som en dröm i nya lyan kontra "kajutan" ? Mitt rum är iofs runt 20 kvadrat men det hjälper inte när man är tvingad att lyssna på fel ledd :x Snart blir det radhus dock :) då jäklar!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-07 23:03

Jaa, rätt stor skillnad blev det...
...jag satt ju alldeles för nära i gamla lägenheten pga platsbrist.

Nu lyssnar jag ju mest på pi60 men jag har precis kopplat in piPs så de får motionera lite. ;) De låter riktigt bra och får nog stå inkopplade ett tag framöver.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-07 23:13

pingvinlakrits skrev:Jaa, rätt stor skillnad blev det...

Nu lyssnar jag ju mest på pi60 men jag har precis kopplat in piPs så de får motionera lite. ;) De låter riktigt bra och får nog stå inkopplade ett tag framöver.

Finns det någon enda punkt där piP överglänser pi60 tycker ni, förutom i smidighet och pris förstås?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-07 23:24

paa skrev:
pingvinlakrits skrev:Jaa, rätt stor skillnad blev det...

Finns det någon enda punkt där piP överglänser pi60 tycker ni, förutom i smidighet och pris förstås?

aldrig

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-08-08 00:17

Jo, det förvånande (rätt uppställda) stora och kraftfulla ljudet dessa frambringar trots sin storlek.

För mig låter dessa (igen uppställning) mycket större än sin storlek, som om de vore 2/3 av pi60 ungefär vad jag mins (IÖ's källare).

Om man då givet bortser mycket (i mina öron) kraftfulla ljudtryck...

Ljud/krona är dessa (uppställning!) överlägsna allt jag lyssnat på.
Jag lyssnar på pi60s annars vardagligen, att jämföra med?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-08 07:27

Det är märkligt, den samlade hifi-pressen och t.o.m även Svante verkar anse att mindre högtalare har fördelar när det gäller att återge röstklanger på ett naturligt sätt. Men, på detta forum har ingen enda ansett piP vara bättre på röståtergivning än pi60, vad jag sett.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-08 07:53

paa: Näeee... Jag har ju nu både piP och i28 hemma och jag kan inte
påstå att piP skulle ha en bättre röståtergivning än i28. Tvärtom faktiskt.

i28:orna verkar även ha en "bättre" spridning och ger en mycket verkligare
projicerad ljudbild än piP, trots att baffeln är ungefär dubbelt så bred.

Däremot när jag lyssnade på piP och pi60s i IÖ:s källare så tyckte jag mig
till en början uppleva att piP hade en något bredare ljudbild är pi60s.
Men pi60s spelade med ett helt annat djup i ljudbilden, alltså inte ett
"helt annat" djup utan mer, med ett "större djup".
Artisternas placering i djupled kändes mer separerad.
Det märktes framförallt när vi lyssnade på Diana Kralls Live in Paris.
Var faktiskt tvungen att öppna skivkonvolutet och se om jag kunde hitta
någon bild från inspelningen för att se hur musikerna stod placerade på
scenen... Det gjorde jag! O tro f-n att musikerna stod placerade exakt så
som jag upplevde det när vi lyssnade på skivan... Läskigt exakt.
Inga anknytningar

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-08 20:44

paa: som ägare av både piPs och pi60 så tycker jag ungefär som Wolfie.

pi60 har en mycket trevlig återgivning av röster (tja, inte bara röster egentligen men om vi ska ta ett exempel så...) lite öppnare och lite bredare.

Dock har jag en bekant med gott musiköra (musiker och audiofil) som tycker piPs låter lite bättre i mitt rum när det gäller instrument/röster. Eller iallafall såpass bra att han tycker man klarar sig gott med ett par piPs. piPs har ett något trevligare (mer oansträngt) mellanregister än föregångaren piP - åtminstone på normal till hög lyssningsvolym.

Just nu har piPs tagit över vardagsrummet igen - och det låter prima! (det är inte förrän man kopplar in pi60 igen som man hör vad man saknat på viss musik och viss volym).

Inaktiv

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-08 21:22

Av det jag hört tycker jag att pi60 har en helt annan vidd än piP. Småsignalhanteringen är överlägsen i upplösning och dynamiken naturligtvis en helt annan.
11010000

Föregående

Återgå till Wänner af Ino