Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Ledsen Claes om det blev lite utdraget. Inte min mening att sabotera din tråd om du anser att jag har gjort det så ber jag om ursäkt.
Fast jag tycker att anmärkningen inte var oväsentlig.
mvh/Harryup
Dahlqvist skrev:Men inte heller på systemnivå finns det något som tvingar en att acceptera att man bör eftersträva en så transparent återgivningskedja som möjligt. Fast jag har å andra sidan svårt att förstå varför man inte vill det. Åtminstone som option när alla "reglage" står i "mittläge".
Claes skrev: En fråga kvarstår dock. Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket/inspelningen/musikproduktionen?
Ska varje utgiven inspelning betraktas som ett slags grundmaterial för var och en att fortsätta att konstnärligt bearbeta och processera i valfri utsträckning, eller ska den ses som ett (mer eller mindre) färdigt tonkonstverk som upphovsmannen/-kivnnan äger den moraliska rätten att definiera så långt det är möjligt?
Koffe skrev:Hitills har jag aldrig hört någon artist säga - "Jag kan inte acceptera att mitt verk spelas i radio, gud förbjude, någon skulle kunna lyssna på det i urdålig bilstereo". Med andra ord artisten ställer inte något krav på lyssnaren avseende återgivningskvalite, ur det tekniska perspektivet. Jag tror faktiskt inte att de skulle göra det även om de kunde.
Ergo, renderas frågan irrelevant då inte artisten kan/vill utöva "den moraliska definitionsrätten".
phon skrev:Skall man vara trogen den ursprungliga tanken och skaparen när man köper en bra bil? Eller är det OK att "färga" bilen efter eget tycke? Plocka på kjolkit, trimchip, motivlack, sänka fjädring, you name it. Den blir ju inte "HiFI" då om man jämför med samma bil i verkligheten. Har bilkonstruktören eller användaren den moraliska definitionsrätten till bilens konstverk?
Själv så ser jag det mesta jag köper, inklusive musik, som råmaterial som går att skapa något av. En del råmaterial är bättre, en del sämre, men jag kan alltid göra nåt eget av det, och så bra jag kan/orkar/vill/förmår.
Claes skrev:Vi bör inte glömma bort att det bland upphovsmän/-kvinnor utöver "artisterna" också finns tonsättare, arrangörer, musiker, dirigenter, ljudtekniker och producenter. I denna skara tonkonstnärer förekommer av naturliga skäl vitt skilda uppfattningar i frågan.
Koffe skrev:Borde vi då inte börja med att klargöra vilka av "upphovsmännen/-kvinnorna" som har "äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk"?
Koffe skrev:Alternativt, vilka av "upphovsmännen/-kvinnorna" som har äger vilken moralisk definitionsrätt till ett tonkonstverk? Här ligger det implicit att upphovsmansparternas (ovan kollektivt kallad "skara") inbördes rättigheter kan skilja sig åt.
- därför föreslog jag att - "att någon som är välbevandrad i det gällande immaterialrättsläget avseende upphovsrätt för fonogram kontaktas med viss skyndsamhet för konsultation"Claes skrev:Att sätta sig in i och klargöra hur detta förhåller sig handlar om omfattande insatser även för jurister, vilket är en bidragande orsak till att flertalet dito inte arbetar med dylika frågor utan hänvisar till andra som gör det.
Koffe skrev:Ordet "tonkonstverk" ger fyra (!) träffar på google. Det antyder (starkt) att det inte är den adekvata termen. Ordet "tonkonstnär" har den híssnande frekvensen av 127 träffar.
Koffe skrev:PS. Hemma hos mej lyssnar vi på skivor av artister... och vi lyssnar med öronen DS.
phloam skrev:Det är väl helt enkelt så att artisten definierar fram till "pressning" av skiva eller vad det nu är. Därefter kan skivköparen/lyssnaren göra vad han vill med sin köpta skiva. Köpet är gränsen.
Claes skrev:phloam skrev:En skivköpare kan välja att spela skivan i en hifianläggning eller göra om den till köksklocka.
Visst kan en skivköpare göra det. Frågan är bara vem som behöver upplysas om det.
Morgan skrev:Jag anser allstå att det inte finns någon verklighet som svarar mot påståendet "det var moraliskt fel av dig att måla på den där picasson"
Nattlorden skrev:Morgan skrev:Jag anser allstå att det inte finns någon verklighet som svarar mot påståendet "det var moraliskt fel av dig att måla på den där picasson"
Inte? Tror säkert vi skulle kunna placera dig i en miljö där du blivit klart fysiskt misshandlad med påkar för ett sådant tilltag.
Nattlorden skrev:Jag behöver inte försöka igen, du behöver bara byta ut påkarna mot något annat som passar din definition av moral bättre.
Här funkade det visst inte att vara övertydlig...
Morgan skrev:Jag kan alltså inte begripa vad du vill mena med din fråga om "moralisk definitionsrätt", Claes, utan skulle vilja ha ett förtydligande om vad du menar med begreppet "moralisk rättighet". Vad ger upphov till sådana rättigheter? Kan de ha sanningsvärde, eller handlar det bara om dina eller allas våra känslor inför något?
Morgan skrev:Nu förstår jag inte alls. Är det någon slags ironi igen? Jag har svårt att begripa sådant om det inte är tydligt. Snälla, förklara vad du pratar om med lite fler ordJag har svårt att förstå ironi i seriösa diskussioner, eftersom jag förutsätter att folk är intresserade av att föra kunskapen framåt och inte vill göra en massa wise-cracks och one-liners hela tiden.
Claes skrev:Att denna princiellt enkla fråga skulle resultera i inlägg som går ut på att visa förakt för alla uppfattningar utöver att det är okej att använda alla slags konstverk utan hänsyn till de som skapat dem förvånar mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster