Nu har jag bestämt mig för vilken färg det skall bli :~)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Läs inlägget!

Blanksvart (pianolack)
19
37%
Mörkröd metallic (billack)
26
51%
Vet inte
6
12%

Antal röster : 51

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 16:00

Belker skrev:Eftersom du överväger vinrött som alternativ tycker jag absolut att du ska ta det. Det kommer att bli skitsnyggt. Fast måste det vara metallic?

Nä, det måste det väl inte nödvändigtvis vara, fast jag tänkte på en speciell billack och den är metallic, men nog har jag funderat på icke-metallic också, fast jag tycker nog att det är lite roligare med metallic :P , tror jag i alla fall. :roll:

Vh :)

niclas

Inläggav niclas » 2006-08-06 16:27

Bild

Hade inte mycket annat för mig så.. en pi60 i röd/brun metallic. Lite svårt att få till "metallic" på ett bra sätt med de renderingsprogram jag har hemma, tyvärr.. :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-08-06 16:37

Så klart du skall ha de i blanksvart BACH, blir det svårt nu? :lol:

Bild

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 16:38

niclas skrev:Bild

Hade inte mycket annat för mig så.. en pi60 i röd/brun metallic. Lite svårt att få till "metallic" på ett bra sätt med de renderingsprogram jag har hemma, tyvärr.. :)

Ohhh! :P

Det där uppskattades verkligen, nu blir det i alla fall lite lättare att föreställa sig!

Tack så väldigt mycket!!! :D

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 16:39

screen skrev:Så klart du skall ha de i blanksvart BACH, blir det svårt nu? :lol:

Bild

Mvh Björn//

:mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:

Ja, nu blir det riktigt jobbigt! :lol:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-06 17:03

Varför inte välja: BMWs Carbon Black Metallic ?

Bild
Best Regards
Bamsefar

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-08-06 17:24

Blanksvarta med en sidenmatt front, kanske?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-08-06 17:30

Det finns en färg som heter "copper dark metallic"(fiat/alfa romeo/Lancia) som går i rödton som är jäkligt fin. Inte för röd, utan går perfekt ihop med mörkare träslag. Har precis lackat om ett par tidigare blanksvarta Pip i den färgen. Ska försöka få upp en bild under dagen.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 17:37

Låter intressant!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 17:38

Bamsefar skrev:Varför inte välja: BMWs Carbon Black Metallic ?

Bild

Ja, den är snygg, den ser lite blå ut! 8O

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-08-06 17:45

Bild

Gick ut och tog ett kort direkt

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 17:49

Snyggt! :P

Vad är det för färg alltså?

Eller rättare sagt, det räcker väl inte med att säga namnet på färgen?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-06 17:52

BACH skrev:Ja, den är snygg, den ser lite blå ut! 8O

Mmmm om man belyser den starkt så kommer den blåa undertonen fram, i normalt ljus är det mera svart metallic över det hela - svårt att beskriva helt enkelt, men du kan ju titta här på flera bilder som visar hur svårt det är att "fånga" färgen:
http://bamsefar.hifichoice.com/Stereo/InoAudio_iPs_Carbon_Black_metallic/index.html
Senast redigerad av Bamsefar 2006-09-09 11:23, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 17:54

Ja, det är inte så lätt att visa en färg på en bild! :roll:

Man får liksom försöka tänka sig hur det ser ut i verkligheten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-06 18:00

Du har just fått en röst till, på svart pianolack. När en sådan är väl utförd, blir det sånt härligt djup i den. Jag gillar att putsa hustuns flygel med fransk möbelpolish, det kan bli din nya hobby också, kanske? 8O

Jag tycker att många hobbyutförda färgval ser så ... oseriösa ut. Tänk på högtalaren som en trämöbel, och tänk på i vilken kulör du skulle vilja ha den. Metalliclackade trämöbler passar i mycket få miljöer, om du frågar mig. Kan du tänka dig skrivbordet i metalliclack också, så kör hårt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-08-06 18:00

FIA 701/A

Finns även en som heter FIA 701/A (R) ,som var mitt ursprungsval. R:et inom parantes gör den ytterligare lite rödare i tonen. Tyvärr hade denna lackeraren inte den i färgsortimentet, varför det fick bli den här varianten. I mörka rum upplevs denna som lite mer brun jämfört med den andra.
Ska nog lacka om mina r28 i denna färg. Blandat med svartmetallic på sidorna. Såsom Baltazar har gjort.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 18:09

David_A skrev:FIA 701/A

Finns även en som heter FIA 701/A (R) ,som var mitt ursprungsval. R:et inom parantes gör den ytterligare lite rödare i tonen. Tyvärr hade denna lackeraren inte den i färgsortimentet, varför det fick bli den här varianten. I mörka rum upplevs denna som lite mer brun jämfört med den andra.
Ska nog lacka om mina r28 i denna färg. Blandat med svartmetallic på sidorna. Såsom Baltazar har gjort.

Tack!

Jag skall försöka kolla på den också då, man måste ju se färgen i verkligheten.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 18:23

perstromgren skrev:Du har just fått en röst till, på svart pianolack. När en sådan är väl utförd, blir det sånt härligt djup i den. Jag gillar att putsa hustuns flygel med fransk möbelpolish, det kan bli din nya hobby också, kanske? 8O

Jag tycker att många hobbyutförda färgval ser så ... oseriösa ut. Tänk på högtalaren som en trämöbel, och tänk på i vilken kulör du skulle vilja ha den. Metalliclackade trämöbler passar i mycket få miljöer, om du frågar mig. Kan du tänka dig skrivbordet i metalliclack också, så kör hårt!

Jag kan nog tänka mig både det ena och det andra! :wink:

Men alltså, jag fattar vad du menar, men högtalarna är ju inte några trämöbler.

MDF är visserligen trä, men ehhh, jag vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig...

Om jag säger så här, ifall lådorna verkligen var gjorda av något snyggt trä och inte pressat trämos :wink: då skulle jag förstås inte lacka dom i någon metalliclack, men MDF är inte precis snyggt. :wink:

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att fanéra dom, men det är dyrt och besvärligt att fixa, och jag är för lat och fattig för att göra det. 8)

Jag förstår ändå hur du menar, jag har själv funderat på om metallic är lämpligt, men en mörk metallic behöver kanske inte vara så tokig.

Jag har väl inte riktigt bestämt mig än, så vi får väl se... :)

Tack för rösten förresten!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-06 19:00

BACH skrev:Men alltså, jag fattar vad du menar, men högtalarna är ju inte några trämöbler.

MDF är visserligen trä, men ehhh, jag vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig...

Jag förstår din poäng, men vi har ett flertal trämöbler som är lackade i en kulör, och med stor säkerhet är utförd i MDF. De är snygga, ju!

Exempel (KA-72 från Karl Andersson och söner):

Bild

Min poäng är att det inte är så trivialt att färgsätta något man ska ha länge hemma. Själv är jag en fegis, och skule satsat på svart i ditt läge.

Äsch, vad rörigt det blev... Låt omröstningen bestämma, det är modigt!
... tycker jag!

Per

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-06 19:20

BACH: just svart är nog den enda yta jag inte kan tänka mig ett par högblanka högtalare i - maken till avslöjande yta får man leta efter! Man tröttnar på att putsa varannan dag, efter två veckor typ. Blänket kan vara rätt störande. Halvmatt/sidenmatt harmonierar ofta bättre med omgivningen och smälter in bättre, tycker jag. Dessutom ser det inte "trött" ut om det är ett bra jobb.

Jämför krom med borstat stål - jag föredrar helt klart det senare!

Gäller det udda kulörer tycker jag nästan tvärtom - en pigg kulör med ett par lager klarlack på är såååå snyggt! Jag valde ju en "jordfärg" - Hasselnöt Metallic med klarlack på som passar till det mesta. Diskret, snygg men kanske lite feg.

Bamsefars kulör är mycket snygg i verkligheten kan jag lova och den blå nyansen är mycket mycket svår att se - ljuset ska ligga på ordentligt innan den kommer fram och den överraskar eftersom de verkligen ser svarta ut tills man kollar riktigt nära. Klar rekommendation på den om du ska välja svart! Bra lyster och något mer än "bara" svart...

Väljer du rött ska du välja noga, skillnad på vinrött och vinrött... ...hellre en något varmare mörkröd nyans så den passar i olika belysning - be om ett prov på en bit trä/kartong/plåt och häng upp och kolla på morgon/dag/kväll/skugga/solljus/glödljus - en bra färg ser alltid snygg ut!
Här hemma hade min sambo en fondvägg (vinröd) som bara var snygg när solen låg på - annars drog den åt murrigt och lite kyligt röd.

Är du tveksam - don't do it!

Men våga gärna en kontrastfärg...

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-08-06 19:20

Jag tog blanklack på mina pi60, snyggt å man tröttnar nog inte på det i längden vilket kanske är en risk om man väljer nåt mer spektakulärt. Men visst är dom repkänsliga, har väl redan tilkommit några, å fingeravtryck syns ju men dammet verkar det inte va så farligt med........

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 19:36

Tack för synpunkterna!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 19:40

pingvinlakrits skrev:BACH: just svart är nog den enda yta jag inte kan tänka mig ett par högblanka högtalare i - maken till avslöjande yta får man leta efter! Man tröttnar på att putsa varannan dag, efter två veckor typ. Blänket kan vara rätt störande. Halvmatt/sidenmatt harmonierar ofta bättre med omgivningen och smälter in bättre, tycker jag. Dessutom ser det inte "trött" ut om det är ett bra jobb.

Jämför krom med borstat stål - jag föredrar helt klart det senare!

Gäller det udda kulörer tycker jag nästan tvärtom - en pigg kulör med ett par lager klarlack på är såååå snyggt! Jag valde ju en "jordfärg" - Hasselnöt Metallic med klarlack på som passar till det mesta. Diskret, snygg men kanske lite feg.

Bamsefars kulör är mycket snygg i verkligheten kan jag lova och den blå nyansen är mycket mycket svår att se - ljuset ska ligga på ordentligt innan den kommer fram och den överraskar eftersom de verkligen ser svarta ut tills man kollar riktigt nära. Klar rekommendation på den om du ska välja svart! Bra lyster och något mer än "bara" svart...

Väljer du rött ska du välja noga, skillnad på vinrött och vinrött... ...hellre en något varmare mörkröd nyans så den passar i olika belysning - be om ett prov på en bit trä/kartong/plåt och häng upp och kolla på morgon/dag/kväll/skugga/solljus/glödljus - en bra färg ser alltid snygg ut!
Här hemma hade min sambo en fondvägg (vinröd) som bara var snygg när solen låg på - annars drog den åt murrigt och lite kyligt röd.

Är du tveksam - don't do it!

Men våga gärna en kontrastfärg...

:)

Ja, det där med att damma är ju inte så kul... :wink:

Om jag tar en röd färg så hade jag tänkt mig en riktigt mörkröd metallic, jag kan tyvärr inte visa någon bild, då jag inte har hittat någon på Internet, men jag skall försöka se på ett färgprov.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 19:47

perstromgren skrev:
BACH skrev:Men alltså, jag fattar vad du menar, men högtalarna är ju inte några trämöbler.

Jag förstår din poäng, men vi har ett flertal trämöbler som är lackade i en kulör, och med stor säkerhet är utförd i MDF. De är snygga, ju!

Exempel (KA-72 från Karl Andersson och söner):

Bild

Min poäng är att det inte är så trivialt att färgsätta något man ska ha länge hemma. Själv är jag en fegis, och skule satsat på svart i ditt läge.

Äsch, vad rörigt det blev... Låt omröstningen bestämma, det är modigt!

Nja, omröstningen i sig får nog inte bestämma, jag fäster större avseende vid vad folk säger än vad resultatet visar, men det kan ju vara kul att se resultatet! :D

Jag försöker liksom tänka mig högtalarna i svart eller mörkrött och det som verkar passa mig bäst, det tar jag. :P

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-08-06 19:48

pingvinlakrits skrev:Jämför krom med borstat stål - jag föredrar helt klart det senare!

En pi60 i borstad stål-finnish skulle kanske ge mera disk(h)o-känsla.. :oops:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 19:49

:mrgreen:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-06 20:47

BACH: om du kollar in hörnen (övre vä och nedre hö) så får du en lite uppfattning om hur Bamsefars högtalare ser ut för ögat.
Blankt och svart och lyster.

;)

Krellmaster: till Krell SKA det ju vara blankt ;)...
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-06 20:49

n-puh; håller med... ...jag menade iofs på stereoapparaterna...

Har faktiskt fått pi60 sprutade i stål - och de såg ut som kylskåp :oops:

:D
Inaktiv

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-06 20:57

pingvinlakrits skrev:n-puh; håller med... ...jag menade iofs på stereoapparaterna...

Har faktiskt fått pi60 sprutade i stål - och de såg ut som kylskåp :oops:

:D

Det låter intressant! :D

Den tanken har faktiskt slagit mig också. :wink:

Vad menar du egentligen med "sprutade i stål", menar du silvermetallic då eller?

Hursomhelst så lutar jag nog mer och mer åt vinröd-metallic.

Jag måste bara kolla på färgen, så att jag inte minns den fel, jag vill ha en rätt mörk färg.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2006-08-06 22:05

Röstade på blanksvart, då du får det lika tilltalande som hemma hos mig :)

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino