Fråga om utgång på Hemmabio reciver.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Fråga om utgång på Hemmabio reciver.

Inläggav Grismannen » 2006-08-08 20:48

Hej på er.

På min hembioreciver en Pioneer VSX-D710S så har jag en utgång där det står: TO MONITOR TV en utgång av RCA typ vad är det och varför skulle jag vilja koppla in min TV där???????

Jag fattar inte vad man ska ha den till.
På en polares reciver så kan han få upp menyer på tv,n men någon sådan funktion har inte jag vad jag vet.

Kul att få reda på om någon vet. (vilket ni säkert gör) :wink:

Vh// M.E. :)

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Fråga om utgång på Hemmabio reciver.

Inläggav Strauss » 2006-08-08 20:51

Grismannen skrev:Hej på er.

På min hembioreciver en Pioneer VSX-D710S så har jag en utgång där det står: TO MONITOR TV en utgång av RCA typ vad är det och varför skulle jag vilja koppla in min TV där???????

På en polares reciver så kan han få upp menyer på tv,n men någon sådan funktion har inte jag vad jag vet.

Det är som sagt kompositkontakten som du använder till din bildvisare om du använder recievern som bildväxel.. du borde väl ha en s-video monitor out också? Eller är det en jättegammal modell, jag orkar inte googla ;)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-08 21:04

Har du inte flera olika videoingångar av samma typ som switchas mellan beroende på ingångsval. Den videosignalen switchas alltså ut på utgångarna (det finns väl 2, en för inspelning på VHS och en för TV:n).

Grismannen

Re: Fråga om utgång på Hemmabio reciver.

Inläggav Grismannen » 2006-08-08 21:17

Strauss skrev:
Grismannen skrev:Hej på er.

Det är som sagt kompositkontakten som du använder till din bildvisare om du använder recievern som bildväxel.. du borde väl ha en s-video monitor out också? Eller är det en jättegammal modell, jag orkar inte googla ;)

Jo den har s-video också.

Vad är en bildväxel??? 8O

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-08-08 21:20

Martin skrev:Har du inte flera olika videoingångar av samma typ som switchas mellan beroende på ingångsval. Den videosignalen switchas alltså ut på utgångarna (det finns väl 2, en för inspelning på VHS och en för TV:n).

Japp det finns sådana också.

Men vad ska jag ha utgången till. :oops:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-08 21:27

Du stoppar in tex 2-3 eller fler videoapparater, tv-spel eller vad du nu har. Sen får du ut allas bild genom monitor-utgången. Samtidigt som du skiftar bild med fjärren byter man även till rätt ljud osv osv.

Hur har du klarat dig utan tills nu ? :D

Dock Vill man ju inte köra vare sig komposit eller s-video .. hdmi-växlar är det ju som gäller om man vill vara "hipp" :lol:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-08-08 22:05

Strauss skrev:Du stoppar in tex 2-3 eller fler videoapparater, tv-spel eller vad du nu har. Sen får du ut allas bild genom monitor-utgången. Samtidigt som du skiftar bild med fjärren byter man även till rätt ljud osv osv.

Hur har du klarat dig utan tills nu ? :D

Dock Vill man ju inte köra vare sig komposit eller s-video .. hdmi-växlar är det ju som gäller om man vill vara "hipp" :lol:

Okej.

Nu börjar det klarna.
Nu använder jag scart-kabel från varje apparat som är ansluten med dess "ljudkablar" till recivern.
Som är kopplade till tv,n.

Förutom dom vanliga kablarna för höger och vänster kanal till TV, VCR. DVD så sitter även en in ingång brevid dessa det är alltså dom du menar?

Så det måste sitta motsvarande utgångar på de apparater man kopplar in?

Du skrev att om man ändrar bild på monitorn så ändras också ljudet alltså.

Så när man byter till tex dvd från TV på recivern så ändrar den också bild på monitorn eller??

Har jag rätt???

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-08 22:10

Grismannen skrev:Så när man byter till tex dvd från TV på recivern så ändrar den också bild på monitorn eller??

Har jag rätt???

Där har vi funktionen! Men den ändrar även ljudet då. Allt sker med en knapptryckning.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-08-08 23:01

Strauss skrev:
Grismannen skrev:Så när man byter till tex dvd från TV på recivern så ändrar den också bild på monitorn eller??

Har jag rätt???

Där har vi funktionen! Men den ändrar även ljudet då. Allt sker med en knapptryckning.

Så jag spar en knapptryckning på tv-fjärren alltså? :)

Inga andra vinster??

Tackar så mycket för svaren så att jag slipper famla i ovisshetens tekniska korridorer. :D

Återgå till Teknikforum