Spelar du fortfarande plastskivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spelar du i huvudsak plastskivor (CD, DVD-A, Vinyl etc)?

Ja
75
70%
Ja, något annat platsar inte i en en riktig anläggning! (precisera gärna)
10
9%
Nej, jag använder någon form av nätverksbaserad uppspelare.
18
17%
Annat
4
4%

Antal röster : 107

Användarvisningsbild
CJNE

Spelar du fortfarande plastskivor?

Inläggav CJNE » 2006-08-08 10:49

Tänkte att en omröstning om detta kan vara intressant att göra för att ha något att jämföra med i framtiden (med en uppföjning om ett år till exempel).

Alltså, använder du huvudsakligen CD/DVD-spelare för att spela upp musik i din HiFi-anläggning (alltså inte när du slölyssnar framför datorn) eller har du musiken lagrad på hårddisk och använder någon form av nätverksbaserad uppspelare (SqueezeBox, HTPC, Roku etc)?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-08 10:55

Inte huvudsakligen utan endast!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 11:00

Jag spelar endast plastskivor i hifi-anläggningen. Jag hade gärna använt en HTPC för uppdraget om jag hade haft råd att skaffa en sådan i nuläget, och förutsatt att man kunde få den att spela med lika hög kvalitet som en dv-668 eller motsvarande spelare...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-08 11:02

Spelar i huvudsak vinyl- och kompaktfonogram, samt en del via datorn.

Kontemplerar för övrigt inköp av 1/4" rullbandspelare. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-08 11:14

Jag äger en Roku Soundbridge M-500, men använder den inte så mycket, eftersom den har så dålig WLAN-mottagning.

Skivor i plast, alltså.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-08 11:30

Numera endast Squeezebox. film däremot med plastskivor eftersom jag inte hittat något mediacenter som sväljer iso/img på ett bra sätt (tips mottages gärna).

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-08-08 11:54

Använder endast en xbox+xbmc, huvudsakligen flac-filer spelas

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-08 14:09

CD och vinyl i Anläggningen, mp3 via datorn, mp3CD och/eller vanlig CD i de bärbara anläggningarna :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-08-08 14:32

Endast roterande plastföremål i min anläggning.

Datorer är krångliga och platsar därför inte i anläggningen. Jag vill inte veta något om att det är dags att patcha upp något mitt i musiklyssningen eller liknande dravel.

Således kan jag däremot vara intresserad av ett dedicerat mediacenter som har ett liknande gränssnitt som konventionella apparater, men inte sitta och pilla på datorn vid stereon, nej tack.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-08-08 14:40

Jag spelar huvudsakligen skivor gjorda av polyvinylclorid och polycarbonat samt även en del skivor av blandningen schellac och järnfilspån dvs stenkakor.

Funderar dock på att köpa en Squeezebox som komplement......

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-08 14:49

Jag tycker att albumets sammansättning, låtordning och omslag är viktigt för totalupplevelsen. Hattande med filer är inte min stil, därav alt 2.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-08 15:18

Vee-Eight skrev:Jag tycker att albumets sammansättning, låtordning och omslag är viktigt för totalupplevelsen. Hattande med filer är inte min stil, därav alt 2.

Det ena förkjuter inte det andra! Jag hade planen att rippa mina egna CD:ar till ett lager och spela dem genom min SB M-500. Då kunde jag bekvämt bläddra mellan skivorna och ändå kolla igenom omslagsdok om så önskades. Man vinner möjligheter att göra låtlistor, slumpfunktion samt en aning mindre slitage (kanske).

Men det stöp som sagt på att jag inte har tillräckligt bra WLAN i huset.

Slumpfunktionen blev bättre än jag först anade! Det låter som Klingan eller Delta, fast med bara egen musik! Det blir rätt häftigt när Bartok och Beach Boys kommer efter varann!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-08 15:29

perstromgren:

Jag menade mer i sammanhanget att hanterandet av en fysisk skiva, hellst originalet är en del av hifiupplevelsen. Ett rum utan skivor ser naket ut, speciellt om det är dedikerat åt musiken.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-08 15:45

Vee-Eight skrev:perstromgren:

Jag menade mer i sammanhanget att hanterandet av en fysisk skiva, hellst originalet är en del av hifiupplevelsen. Ett rum utan skivor ser naket ut, speciellt om det är dedikerat åt musiken.
Nu när du skriver det i klartext så tycker jag det verkar ganska lockande. Tänk dig att du slipper bläddra bland plastiga/dammiga fodral och krypa intill apparaterna. Man behöver bara kliva in i musikrummet, sätta sig ner bekvämt och plocka upp fjärren. All musik du äger rätt till att spela (och lite till) finns någon knapptryckning bort... :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-08 15:55

Och jag menade faktikst att behålla och hantera skivomslagen när man lyssnar på datorkopian, utan att ta CD:arna ur asken! Inga skivor försvinner från hyllorna, var så säker!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-08 15:57

Martin skrev:

Nu när du skriver det i klartext så tycker jag det verkar ganska lockande. Tänk dig att du slipper bläddra bland plastiga/dammiga fodral och krypa intill apparaterna. Man behöver bara kliva in i musikrummet, sätta sig ner bekvämt och plocka upp fjärren. All musik du äger rätt till att spela (och lite till) finns någon knapptryckning bort... :)

Jag som bara har fjärr till cd:n, och den står precis vid soffan. Fö anser jag rent hifi-filosofiskt att det är dålig feng-shui att inte ha skivor i ett lyssningsrum. För mig är det rätt viktigt med pillet runtom, att ibland mysa över den befängda tanken att det inte finns en etta eller nolla på vägen från spår till membran.

Jämför gärna med att spela in braskaminen en enda gång för att spela upp på projjen när man vill mysa.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-08 16:09

Det är alltså känslan av det analoga du vill bevara?

Eller lite som känslan av landstället. En tillflyktsort från hög standard och teknologi.

Att spela in en brasa kan väl hellre jämföras med alla typ av inspelningar av musik och film? Att lyssna på inspelad musik är alltså lite som att spela in en brasa ovh visa på TV:n istället för att göra en riktig eller ta fram gitarren och gny lite själv. :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-08 17:07

Romantiken runt hifi är defakto en bra fin krydda som iaf inte jag vill gå miste om.

Men visst, jag lär säkert inse att HD-lagring is teh shit och jag får äta upp allt svammel med ketchup å senap en vacker dag. Men just nu känns det som en slags flykt till lantstället, undan all onödig teknik och nipponpippon-jox. Det finns ett slags nöje i att skala av allt onödigt. Det fanns en tid då jag sökte saker med fjärr till allt. Men jag är inte alls så säker på det numera. Det finns tillfällen då jag föredrar frånvaron av fjärrar helt och hållet.

Det var min 5 Zt-åsikt. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-08 17:20

Håller helt med Vee-eight och jonasp här...

Tycker det är lite som med mobiltelefoner, höjden av lyx blir att INTE ha med nån störande liten apparat som gör att man måste bli nådd hela tiden.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-08 17:30

Bara SB3 för mej :-)

Martin skrev:Nu när du skriver det i klartext så tycker jag det verkar ganska lockande. Tänk dig att du slipper bläddra bland plastiga/dammiga fodral och krypa intill apparaterna. Man behöver bara kliva in i musikrummet, sätta sig ner bekvämt och plocka upp fjärren. All musik du äger rätt till att spela (och lite till) finns någon knapptryckning bort...
- Jepp! Så är det! Och i hur många rum som helst! Man har hela skivsamligen i lyssningsrummet, och i sovrummet, och på jobbet, och på fickvännens jobb, när man är hemma hos en kompis, och... SAMTIDIGT!

Vee-Eight skrev:Fö anser jag rent hifi-filosofiskt att det är dålig feng-shui att inte ha skivor i ett lyssningsrum. För mig är det rätt viktigt med pillet runtom, att ibland mysa över den befängda tanken att det inte finns en etta eller nolla på vägen från spår till membran.
- Ett viktigt argument tycker jag! Har gått i - köpa LP-spelare - tankar hela sommaren.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-08-08 17:32

Har en dvd/cd-spelare kopplad till förstärkaren, ingen dator inkopplad, har inga ljudfiler på den heller.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-08-08 17:37

Jag använder mig endast av medier man kan ta på rent fysiskt och kommer aldrig lyssna på något annat då jag verkligen sätter mig ner och lyssnar.
Om det bara ska lyssnas om det är bra eller inte eller slö lyssna så duger datorn.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-08 18:11

Koffe skrev:Bara SB3 för mej :-)

Martin skrev:Nu när du skriver det i klartext så tycker jag det verkar ganska lockande. Tänk dig att du slipper bläddra bland plastiga/dammiga fodral och krypa intill apparaterna. Man behöver bara kliva in i musikrummet, sätta sig ner bekvämt och plocka upp fjärren. All musik du äger rätt till att spela (och lite till) finns någon knapptryckning bort...
- Jepp! Så är det! Och i hur många rum som helst! Man har hela skivsamligen i lyssningsrummet, och i sovrummet, och på jobbet, och på fickvännens jobb, när man är hemma hos en kompis, och... SAMTIDIGT!

Alltså, utan att vilja kritisera det ni och säkert många andra skulle uppskatta, så skulle det lika gärna kunna beskriva någon annans mardröm :)

Tänk om någon skulle komma på ett sätt att rationalisera bort allt hifi-utrustning - inte bara mediabiten - och därmed eliminera hela denna hobby från kartan. Hur kul skulle det vara? :) Kanske är det så att mediahanteringen är en viktig del av hifi-intresset?

Visst är mp3'or oerhört praktiska och bra på många sätt - men vilka mänskliga aspekter går förlorade?

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-08-08 18:27

Strauss skrev:Numera endast Squeezebox. film däremot med plastskivor eftersom jag inte hittat något mediacenter som sväljer iso/img på ett bra sätt (tips mottages gärna).

Jag tycker att Mediaportal sköter jobbet bra, har du provat den?

Själv så kör jag med Zoomplayer och ffdshow tillsammans till LCD-skärm med mycket bra resultat.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-08 18:42

Kevin_Mitnick skrev:
Strauss skrev:Numera endast Squeezebox. film däremot med plastskivor eftersom jag inte hittat något mediacenter som sväljer iso/img på ett bra sätt (tips mottages gärna).

Jag tycker att Mediaportal sköter jobbet bra, har du provat den?

Själv så kör jag med Zoomplayer och ffdshow tillsammans till LCD-skärm med mycket bra resultat.

Nån htpc är tyvär inte aktuell, skulle aldrig stå ut efter att ha kört med squeezeboxen så pass länge nu. :(
Men man kanske ska göra ett försök ändå framöver, när man ser på film har man ju ändå projektorn påslagen.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-08-08 18:58

Jag tycker om det fysiska lagringsmediet, som kan sorteras i överblickbara samlingar, lånas ut och går att hålla i. Däremot vore det skönt att slippa repkänsligheten hos *d-skivorna.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2006-08-08 20:55

Grismannen skrev:Jag använder mig endast av medier man kan ta på rent fysiskt och kommer aldrig lyssna på något annat då jag verkligen sätter mig ner och lyssnar.

Vadå, en hårddisk går ju utmärkt att ta på! ;)

Själv kör jag mest CD-skivor, men bara tills jag lyckats få till en vettig lagringslösning (saknar tid och pengar för stunden). Så snart en dylik är på plats kommer samlingen rippas till FLAC och åka ned i kartonger för lagring i lämplig garderob! Det ska bli skönt att slippa titta på alla fula skivor och det lär inte precis ge minuspoäng hos min bättre hälft! :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-08 22:03

jag känner mej blåst. köpte en dvdspelare för nåt år sen til sovruimmet. tänkte spela mp3or på från dvd, men icke sa nicke det fungerar inte. spelar mest mp3 från datan sen blir det vinyl. och tyvärr också cd skivor (med mp3or på pga dvdmp3 vägrandet) :x
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-09 01:43

phloam skrev:Alltså, utan att vilja kritisera det ni och säkert många andra skulle uppskatta, så skulle det lika gärna kunna beskriva någon annans mardröm :)

Tänk om någon skulle komma på ett sätt att rationalisera bort allt hifi-utrustning - inte bara mediabiten - och därmed eliminera hela denna hobby från kartan. Hur kul skulle det vara? :) Kanske är det så att mediahanteringen är en viktig del av hifi-intresset?

Visst är mp3'or oerhört praktiska och bra på många sätt - men vilka mänskliga aspekter går förlorade?

:-)

Jag tror faktist att alla traditionella hifi apparater kommer att försvinna innom en ganska snar framtid. Jag är ganska övertygad om att det kommer att vara digitalt hela vägen fram till högtalarna. Kanske hela vägen fram till högtalarelementet. Jag tror också på en tjänseuppbyggd mediahantering där "skivsamlingen" helt försvinner ur hemmet. Med en tjänsteuppbyggd mediahantering blir det då inget kvar? JO! Men vi kommer att sitta och pilla med mjukvaror istället. Och mätmetoder för rumsoptimering. Och prata om tjänster... Vi kan nog hitta vetenskapsteoretiska appekter att bli osams om då också :-)

Och högtalarna blir vi nog inte av på länge. Sen har vi alltid musiken att diskutera ;-)

Jag tror att den här aspekten, community-byggande som faktiskt, kommer att bli allt viktigare. Kanske är vi på väg bort från mannen i källaren - på knä framför hi-end altaret - i sitt ensamma sökande efter det perfekta ljudet? Jag har förtröstan inför framtiden.

Användarvisningsbild
Ronnie

PC ...och Lenco

Inläggav Ronnie » 2006-08-09 02:31

Jag röstade på nätverksbaserad spelare.
Internetansluten PC och DAC ihopkopplade med lång USB-kabel.

Det kan nog snart komma att få konkurrens av vinylspelaren när den snurrar igen.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi