Morgan skrev:markih skrev:Kul!
Jag kommer om det går bra? BT?

Så bra att du dyker upp. Jag skall gräva fram en gammal MoLT jag lånat av dig, och som jag har dåligt samvete för att jag inte cyklat upp till dig med

Det var visst ett par år sedan jag lånade den...

Blindtest av högtalare är lite besvärligt, inte sant? Jag tänker på placeringskänslighet, lyssningsvinklar, inbördes och olika påverkan av reflexer och liknande. Har du några bra metoder för att minimera sådana effekter, Mårten?
Tjena Morgan!
Test av högtalare svårt ja...piP är väl anpassade för kortade lyssningsavstånd samt annan placering än pi60. Tänkte att just BT-inslaget skulle kunna ta bort förutfattade meningar, som ett litet kort och kul inslag. Iofs kanske rätt meningslöst i detta fall då placering kanske blir väsentligt olika? Det sistnämnda behöver inte automatisk betyda så mycket om man betraktar testet som ett test av summan högtalare+placering+rum. Alltså ett högst specifikt test med begränsad generaliserbarhet.
Vi kan väl se hur kvällen blir, -om folk tycker att det går att få till ett subjektivt bra ljud från båda, skulle en kort BT-sväng med under kvällen ej tidigare lyssnade skivor kunna bli aktuellt. Detta för att rent subjektivt och blint värdera om man gillar A eller B bättre med viss musik. Detta förutsätter dock att folk inte kan identifiera vilken h-talare som är vilken utifrån riktning till h-talare, setup etc. Kan bli svårt...
(Den 2 dB skillnad i känslighet som finns dem emellan kan man kalibrera bort.)
Apropå MoLten, -behåll den, jag har nog ett extra ex.