Hi-fi eller processorer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vem äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk?

1. Upphovsmannen/-kvinnan
12
63%
2. Lyssnaren
7
37%

Antal röster : 19

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 13:50

Nattlorden skrev:Inte? Tror säkert vi skulle kunna placera dig i en miljö där <<i>insert din egen definierade moraliska påföljd här</i>> för ett sådant tilltag.

Vad vill du ha för förslag? "majoriteten blir upprörda" ?

Ah! Lysande! Då verkar det ju som om du menade ungefär så som jag trodde att du menade.

Menar du i så fall att detta var ett argument FÖR moralisk realism (värdeontologisk realism)? Din argumentation verkar ju utgå från tanken att "moraliskt fel" är sådant som anses som felaktigt i någon miljö och som leder till sanktion. Man kan upprepa den öppna frågans argument, för att se om du vill hålla fast vid den ståndpunkten, i så fall.

Fast du vill kanske säga något annat? Jag har ju aldrig påstått något annat än att det finns miljöer där man skulle bli straffad eller hatad eller bemött med tomatkastning om man kladdade på en Picasso. Jag menar bara att detta faktum inte gör handlingen "moraliskt fel" i någon stark mening. Bara "ansedd olämplig". Är alla handlingar som anses olämpliga moraliskt fel? Finns det någon sakförhållande som svarar mot det propositionella innehållet i satsen "det var moraliskt fel att kladda på picasson", i de fall någon försöker uttrycka något starkare än de där definitionerna som tycks kunna förklaras bort med den öppna frågans argument?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-08 14:05

Morgan skrev: Ponera dessutom att konstkritiker skulle vara tämligen eniga med mig att min förbättrade version verkligen är bättre - så länge de är omedvetna om att det är JAG som gjort ändringen, förstås. Har jag gjort något moraliskt fel?

Om du hade gjort en helt egen version, med Picasso som förlaga, så hade du ju skapat ett eget verk vars integritet bör respekteras...!

Man kan inte "förbättra" andras verk på det sättet, det innebär enbart en kränkning på flera sätt - om du tar ett original och förstör dess ursprungliga form som skaparen avsåg. Det vore att lägga sig i, kritisera, förkasta osv skaparens intentioner på ett självklart "omoraliskt" eller oacceptabelt sätt. (Spelar ingen roll om den blir bättre eller sämre s.a.s)

Precis som musik regleras, man får göra covers så länge man gör en egen tolkning, utan att ändra text eller melodi.

Är det detta du är ute efter? :) Vad handlar tråden om egentligen? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-08 14:10

Morgan skrev:Ah! Lysande! Då verkar det ju som om du menade ungefär så som jag trodde att du menade.

Menar du i så fall att detta var ett argument FÖR moralisk realism (värdeontologisk realism)?

Njae, primärt ville jag bara sticka hål i ditt påstående om att sådan verklighet inte finns. Vilket du väl får erkänna att jag gjort?

Din argumentation verkar ju utgå från tanken att "moraliskt fel" är sådant som anses som felaktigt i någon miljö

Vad annat är moral??

och som leder till sanktion.

Inte per automatik, men möjligheten finns.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 14:41

Nattlorden skrev:
Morgan skrev:Ah! Lysande! Då verkar det ju som om du menade ungefär så som jag trodde att du menade.

Menar du i så fall att detta var ett argument FÖR moralisk realism (värdeontologisk realism)?

Njae, primärt ville jag bara sticka hål i ditt påstående om att sådan verklighet inte finns. Vilket du väl får erkänna att jag gjort?

Nej, för bövelen! :D Du har inte ens skrapat på ytan i den värde-ontologiska och värde-semantiska myllan, bäste Nattlord. Tillåt mig beskriva vilken slags moraliska sanningar som moraliska realister försöker hävda finns: De menar att yttranden som "det är moraliskt fel att kladda på en picasso-tavla" äger i det närmaste samma slags sanningsvillkor som "det står färre än fem flaskor på bordet" - utsagan är sann om och endast om det faktiskt förhåller sig så som utsagan säger att det förhåller sig (en formulering av korrespondensteorin för sanning). Moraliska utsagor är enligt moraliska realister sanna eller falska oavsett vad vi människor tror om saken... De moraliska sakförhållanden som det rör sig om menar moraliska realister oftast att vi kan få kunskap om genom en process som kallas "intuition" - vi känner helt enkelt vad som är fel... Jag tror du inser vilka bekymmer det blir med oenighet och med att ange "goda skäl" för sin uppfattning i en moralisk sakfråga med en sådan kunskapsteori... Det är den sortens moraliska sakförhållanden som en värdenihilist anser det oförnuftigt att tro på.

Morgan skrev:Din argumentation verkar ju utgå från tanken att "moraliskt fel" är sådant som anses som felaktigt i någon miljö

Nattlorden skrev:Vad annat är moral??

Moral är förstås i allra högsta grad en social konstruktion. Men frågan är alltså om denna konstruktions utsagor på något vis i vissa fall kan korrespondera mot något yttre sakförhållande. Säg att två kulturer har olika syn på ifall det är moraliskt fel eller rätt att kladda på en picasso-tavla. Träffar någon av kulturerna rätt i sina omdömen? Kan det vara SANT att det är fel att kludda på en picasso? Eller vill du göra en poäng att att det är rätt i den ena kulturen och fel i den andra?

Om du vill mena det senaste så företräder du en slags relativism som jag inte kan förlika mig med. Jag kan köpa att någonting ANSES rätt i den ena, men ANSES fel i den andra, men detta innebär inte att det ÄR rätt eller fel. Sådana yttre moraliska sakförhållanden oberoende av oss har vi ingen anledning att tro på, menar jag. Förstår du varför jag inte kan anse att du har visat att någon SÅDAN oberoende verklighet finns med ditt argument?
Senast redigerad av Morgan 2006-08-08 16:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-08 16:18

Morgan skrev:Nej, för bövelen! :D Du har inte ens skrapat på ytan i den värde-ontologiska och värde-semantiska myllan, bäste Nattlord. Tillåt mig beskriva vilken slags moraliska sanningar som moraliska realister försöker hävda finns: De menar att yttranden som "det är moraliskt fel att kladda på en picasso-tavla" äger i det närmaste samma slags sanningsvillkor som "det står färre än fem flaskor på bordet" - utsagan är sann och och endast om det faktiskt förhåller sig så som utsagan säger att det förhåller sig (en formulering av korrespondensteorin för sanning). Moraliska utsagor är enligt moraliska realister sanna eller falska oavsett vad vi människor tror om saken... De moraliska sakförhållanden som det rör sig om menar moraliska realister oftast att vi kan få kunskap om genom en process som kallas "intuition" - vi känner helt enkelt vad som är fel... Jag tror du inser vilka bekymmer det blir med oenighet och med att ange "goda skäl" för sin uppfattning i en moralisk sakfråga med en sådan kunskapsteori... Det är den sortens moraliska sakförhållanden som en värdenihilist anser oförnuftigt att tro på.

Om du tänker dekonstruera "moral" på ett sådant sätt att ordet inte längre äger ett värde, är det inte lönt att diskuttera något längre.

Morgan skrev:Moral är förstås i allra högsta grad en social konstruktion. Men frågan är alltså om denna konstruktions utsagor på något vis i vissa fall kan korrespondera mot något yttre sakförhållande. Säg att två kulturer har olika syn på ifall det är moraliskt fel eller rätt att kladda på en picasso-tavla. Träffar någon av kulturerna rätt i sina omdömen? Kan det vara SANT att det är fel att kludda på en picasso? Eller vill du göra en poäng att att det är rätt i den ena kulturen och fel i den andra?

Japp. Och eftersom det är rätt i ena kulturen, dvs en verklighet, så var ditt uttalande tidigare fel. Q.E.D. Jag vilar min väska.

Förstår du varför jag inte kan anse att du har visat att någon SÅDAN oberoende verklighet finns med ditt argument?

I princip, men i så fall har du samtidigt dekonstruerat ordet moral till att inte betyda något och då har diskussionen förintat sig själv. Sålunda diskutterar du ingenting och då kan allt vara sant och falska. Möjligtvis samtidigt också. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-08 16:58

"moraliska"... knockout i tredje ronden
"definitionsrätten"... Uträknat på poäng
"tonkonstverk"... Uträknat på poäng
"äger" - återstår tillsammans med (möjligtvis) ordet "vem"

;-)

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 11:52

Morgan skrev:Hoppsan! :?

Menar du att mitt inlägg "gick ut på att visa förakt för alla uppfattningar utöver att det är okej att använda alla slags konstverk utan hänsyn till de som skapat dem"? Det var inte min mening alls, och jag beklagar om det tolkas så.

Jag kanske skall "lämna dig i fred" med avseende på din syn på moralisk realism? Jag vet att frågan är betydligt känsligare än till och med religionsfrågor.

Nej det menar jag inte. Min ambition har varit att fokusera på en viktig sakfråga. Ju längre denna tråd blir desto svårare blir det.

Din ambition verkar vara att visa dig informerad om filosofiska begrepp och att med det som grund provocera och även underhålla, vilket jag tycker att du gör :) .

För mig är varken moral eller religion "känsliga frågor". Däremot funderar jag över varför du inte för denna diskussions vidkommande kan läsa och beakta det jag skrev om moralens grund såsom något subjektivt.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 11:58

Morgan skrev:Om jag säger att jag aldrig någonsin sett ett endaste argument FÖR uppfattningen att det finns en liten svart thékanna som kretsar i omloppsbana runt Saturnus, uttrycker jag då förakt mot dem som har denna uppfattning? Jag menar bara att de har uppfattningen utan att ha goda skäl för den. Det ligger ingen starkt nedlåtande attityd i min kunskapsteoretiska hållning till deras rationalitet, bara ett förnekande av att de har goda skäl för sin uppfattning.

Instämmer. Med tanke på att du ser det så tror jag du har förutsättningar för att utveckla en genomtänkt inställning till sakfrågan i denna tråd. Det ska bli intressant att se om du väljer att göra det.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-09 15:53

Claes skrev:
Morgan skrev:Om jag säger att jag aldrig någonsin sett ett endaste argument FÖR uppfattningen att det finns en liten svart thékanna som kretsar i omloppsbana runt Saturnus, uttrycker jag då förakt mot dem som har denna uppfattning? Jag menar bara att de har uppfattningen utan att ha goda skäl för den. Det ligger ingen starkt nedlåtande attityd i min kunskapsteoretiska hållning till deras rationalitet, bara ett förnekande av att de har goda skäl för sin uppfattning.

Instämmer. Med tanke på att du ser det så tror jag du har förutsättningar för att utveckla en genomtänkt inställning till sakfrågan i denna tråd. Det ska bli intressant att se om du väljer att göra det.

Vad är sakfrågan i denna tråd? Det verkar som om alla talar förbi varandra. Jag håller trådägaren Claes delvis ansvarig för detta eftersom omröstningsfrågorna och inledande meddelandet har ändrat under färd. TIPS: gör inte det. Om man upptäcker att en omröstning inte fungerar så bra är det bättre att börja på ny kula än att kladda till det i den ursprungliga tråden. Jag tror också att det blir bättre omröstningar om inte som trådägare argumenterar alltför mycket för ett av alternativen utan låter tråden vara relativt öppen för övriga forumdeltagares åsikter. Omröstningsfunktioner (som jag ser det) är främst till för att samla in andras åsikter, inte för att föra fram sina egna.

Jag delar nog Claes åsikt om att Morgan ibland visar vissa tendenser till filosofisk ekvilibristik med perifer relevans till trådämnet (vad nu det kan vara). Men lite OT skall man väl tåla. Vad jag däremot kan tycka, och som ger Morgans inlägg viss relevans, är att omröstningens fråga om moral och rätt inte kan äga sanning på samma sätt som frågan om hur man bör spela in, lagra och spela upp musik. Det borde finnas mer allmängiltiga och rationella skäl till den återgivningsfilosofi som bl.a. LTS står för än moralisk rätt eller vad en engelsk förkortning egentligen betyder.

När jag funderar på det så ser jag överhuvudtaget inga giltiga skäl att inte utforma kedjan mellan inspelningstillfälle och avspelningstillfälle på det sätt som IÖ och Claes brukar beskriva den (psykoakustisk anpassad kodning/avkodning med mellanled som psykoakustiskt approximerar en förlustfri transmissionlänk), oavsett vad man har för moraliska betänkligheter om tolkningsföreträde. Gör man så kan de som söker en ursprungstrogen återgivning lyssna på den och den som fritt vill krana på där hemma göra det:ingen hindras i sin jakt upplevelse. Gör man avsteg från återgivningstanken redan på inspelningsstadiet så har ju ingen möjlighet till återgivning (a la LTS). Och det minskar ju bara nytta för en del utan att uppenbart öka den för andra. Obs. Jag menar inte att man inte kan använda multimikrofon, reverb och annat vid inspelning. Men inspelningen bör kontrolllyssnas av skaparen av inspelningen på utrustning som kan uppfylla krav på en återgivningskedja såsom den skissades ovan. På det sättet utesluts inga lyssnare från att ta del av den musikhändelse som skaparen av inspelningen ville dela med sig av på det sätt som de själva vill.

/D

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 17:02

Claes skrev:Din ambition verkar vara att visa dig informerad om filosofiska begrepp och att med det som grund provocera och även underhålla, vilket jag tycker att du gör :)

Dahlqvist skrev:Jag delar nog Claes åsikt om att Morgan ibland visar vissa tendenser till filosofisk ekvilibristik med perifer relevans till trådämnet (vad nu det kan vara)

Oj då :? För det första vill jag säga att jag väldigt gärna skall komma med ett inlägg i själva trådämnet, så snart jag får det presenterat för mig i en form som jag kan förstå. Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver "Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket?". Jag kan inte förstå hur man kan mena som Nattlorden tycks mena, att någonting ÄR moraliskt rätt, för att det ANSES moraliskt rätt. Drar man ut det resonemanget i sin förlängning så betyder det ju bara "man skall handla så som samhället säger att man skall handla - alltid!", vilket jag inte tror att Nattlorden egentligen vill ställa upp på (medborgarrättsrörelsen i USA, kampen mot slaveriet, kvinnors frigörelse och liknande torde utgöra lysande motargument). Och jag kan heller inte förstå vad man menar med en sådan där moralisk "verklighet" som värderealister vill mena finns. Så vad menar man med frågan? Har man inte rätt att be om ett förtydligande, om man inte begriper? Just detta bad jag om i mitt första inlägg. Hur detta är off-topic kan jag inte helt begripa, eftersom jag efterfrågar ett förtydligande av just vad ämnet gällde.

Jag kan förstå att någon uppfattar mina inlägg som en serie självhävdande och självförhärligande, helt onödiga "filosofiska" inlägg i en tråd som handlar om ljudåtergivning. Men jag läste frågan som en fråga om moral - om huruvida någon/några personer har vissa moraliska rättigheter. Sådana frågor begriper jag inte, om man inte förtydligar vad man menar med moral. Jag tror heller inte att den som ställer frågan har begripit den, i de allra flesta fall, eftersom man inte har klart för sig vad man menar då man säger "detta är moraliskt rätt/fel". Jag råkar ha en djup passion för att begripa saker och ting, och inte tala luddigt utan veta vad exakt det är jag talar om - därför vill jag ha besked. Jag är mån om att folk tänker igenom vad de menar, att vi alla kan komma till mer nyanserade och välgrundade ståndpunkter, och att vi gemensamt slutar prata rappakalja om sådant som inte finns. Nej, beskyllningar om filosofisk ekvilibristik och om att vilja visa mig informerad vill jag bestämt svära mig fri ifrån. Fy på er, som kommer med så fula beskyllningar. Det var inte snällt av er.

Så till trådämnet då, för att försöka besvara det till sist (utan nödvändigt förtydligande):

Jag har en positiv inställning till att folk skall göra som de vill med sina tonkontroller och i konstruktionen av sin anläggning (bara högtalare i taket? Visst!). Vill folk se på en Picasso-målning i rosa lampsken, så är det väl deras ensak. Det är helt enkelt en smakfråga. Om Picasso eller alla andra människor i hela världen vill känna sig kränkta av att man inte använder den som den "skall" användas, eller rentav anser det moraliskt fel, så är det ett faktum som saknar relevans för huruvida det ÄR moraliskt fel. Sådana moraliska fakta finns dock heller inte, så det finns helt enkelt ingenting sådant som moralisk felaktiga eller rätta handlingar (i den meningen, alltså). "Syntax Error" blinkar det på min skärm, när man inte talar begripligt och skriver vad man menar.

Jag formulerar om frågan på lite olika vis, för att illustrera vad jag menar. Frågan är alltså "Vem äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk?".

1) Vem äger enligt rådande samhälleliga normer rätten att bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
-En empirisk fråga, som går att avgöra genom att titta efter hur det förhåller sig.

2) Vem tycker du skall få bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
-Det har jag svarat på.

3) Vad skulle det få för konsekvenser om lyssnaren respektive tonkonstnären fick bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
-En mycket intressant fråga att grubbla över, tycker jag! I synnerhet tycker jag Dahlqvist har en bra poäng när han säger att detta inte är oförenliga parametrar. Tonkonstnären definierar hur det KAN låta i en transparent kedja, medan lyssnaren väljer hur det skall låta hemma hos sig.

4) Vad är det sanna svaret på frågan om hur ett tonkonstverk bör låta då det spelas upp - i enlighet med tonkonstnärens önskan eller lyssnarens önskan eller kanske på ett annat sätt?
-Jag har inte sett någon evidens för att det skulle finnas sanna svar på sådana frågor, utan menar att de syftar på en verklighet som inte existerar.

Detta var bara några av alla möjliga sätt att tolka frågan om moralisk definitionsrätt. Vilket är det rätta? Vilket var det avsedda? Kanske borde Claes ha skrivit om frågan så att den garanterat tolkas på det avsedda sättet, när det inte kräver så särskilt många ord extra?

Hoppas nu att jag inte har hållit en dryg och otrevlig ton, samt att ni inte tycker att jag är alltför jobbig i mitt eviga tjat om tydlighet. Allt som behövs är ett kort litet förtydligande av vad frågan betydde, så kan vi börja diskutera det ämnet sedan (för dessförinnan har vi inte definierat ett ämne att tala om).
Senast redigerad av Morgan 2006-08-10 00:01, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 23:14

Dahlqvist skrev:Vad är sakfrågan i denna tråd? Det verkar som om alla talar förbi varandra. Jag håller trådägaren Claes delvis ansvarig för detta eftersom omröstningsfrågorna och inledande meddelandet har ändrat under färd. TIPS: gör inte det. Om man upptäcker att en omröstning inte fungerar så bra är det bättre att börja på ny kula än att kladda till det i den ursprungliga tråden. Jag tror också att det blir bättre omröstningar om inte som trådägare argumenterar alltför mycket för ett av alternativen utan låter tråden vara relativt öppen för övriga forumdeltagares åsikter. Omröstningsfunktioner (som jag ser det) är främst till för att samla in andras åsikter, inte för att föra fram sina egna.

Sakfrågan kan kortfattat uttryckas på två olika sätt:
Hi-fi eller processorer?
Vem äger den moraliska rätten till ett (ton-)konstverk?

Jag instämmer i att flertalet talar förbi varandra. Det är troligen mer eller mindre mitt fel som trådägare.

Det jag gjorde var att skriva till text sedan jag läst vissa av inläggen. Senare ändrade jag också frågan. Själv har jag ingen bestämd uppfattning om hur bra eller dåligt dessa insatser fungerat, men jag lutar åt att du har rätt i att man bör undvika dylikt.

Jag instämmer också i att trådägaren inte bör argumentera för mycket för ett av alternativen vilket jag hade ambitionen att inte göra. Hur bra jag lyckats överlåter jag åt andra att avgöra.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 23:29

Morgan skrev: Oj då :? För det första vill jag säga att jag väldigt gärna skall komma med ett inlägg i själva trådämnet, så snart jag får det presenterat för mig i en form som jag kan förstå.

Jag måste säga att du har skrivit bra långt och bra mycket om filosofi och med fina ord för att inte ha förstått det du skulle skriva om :) .

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 23:32

Morgan skrev:Jag har en positiv inställning till att folk skall göra som de vill med sina tonkontroller och i konstruktionen av sin anläggning (bara högtalare i taket? Visst!). Vill folk se på en Picasso-målning i rosa lampsken, så är det väl deras ensak. Det är helt enkelt en smakfråga.

Ett tydligt och väl uttryckt svar om sakfrågan.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 23:36

Claes skrev:Jag instämmer i att flertalet talar förbi varandra. Det är troligen mer eller mindre mitt fel som trådägare.

Tja, egentligen handlar det om att frågan till sin natur är obegriplig. Man måste först veta vad du menar med den, innan man kan svara riktigt bra. Så blir det när man frågar om moraliska rättigheter. (Sagt i all välmening, utan avsikt att vara nedlåtande, för att vara tydlig med den saken - jag ser hur det kan läsas... :) )

Var det någon av mina fyra omformuleringar av frågan som motsvarade vad du avsåg att fråga? Kan du formulera den på något annat vis utan att använda just det innehålls-förstörda ordet "moral"?

Claes skrev:Sakfrågan kan kortfattat uttryckas på två olika sätt:
Hi-fi eller processorer?
Vem äger den moraliska rätten till ett (ton-)konstverk?

Mina omformuleringsförlag - många fler är möjliga, eftersom "moral" är ett så diffust begrepp:
Morgan skrev:1) Vem äger enligt rådande samhälleliga normer rätten att bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?

2) Vem tycker du skall få bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?

3) Vad skulle det få för konsekvenser om lyssnaren respektive tonkonstnären fick bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?

4) Vad är det sanna svaret på frågan om hur ett tonkonstverk bör låta då det spelas upp - i enlighet med tonkonstnärens önskan eller lyssnarens önskan eller kanske på ett annat sätt?
Senast redigerad av Morgan 2006-08-10 00:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-09 23:47

Claes:
Om man skriver tonkonstverket så undrar man ju om det inte redan förvanskats ifrån den ursprungliga tanken om man tar klassisk musik genom att man färgat konstverket med att inte spela på tidstypiska instrument eller besättningar. Sen färgar dirigenten ytterligare. Och sedan teknikerna genom att göra en bra eller "annorlunda" inspelning. Därefter mixas förmodligen det hela under uppsikt av en producent och möjligen kan dirigenten få vara med på ett hörn igen. (vet ej) Så det original kunden får kommer inte ha så mycket med hur en medeltida kompositör hörde uppförandet. I det läget så kommer ju skillnaden mellan en färgande förstärkare eller inte vara ett obetydligt problem.
Om man väger in att få av oss har möjlighet att uppleva verklig orkesterdynamik ifrån full orkester hemma så kommer ju i princip ingen någonsin ha ett ofärgat ljud hemma.
Så hur trogen originalet som kompositören menat att det skulle uppföras beror väldigt mycket på omständigheter , typ Vivaldi eller Sven-Ingvars.
Så även om man vill vara trogen en ofärgad anda på slutet, så är det ju svårt att gå längre tillbaka än att vara trogen producenten.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 23:48

Claes skrev:Jag måste säga att du har skrivit bra långt och bra mycket om filosofi och med fina ord för att inte ha förstått det du skulle skriva om :)

:) Det var ju det jag sade. Jag skrev ju för att jag ville be om ett förtydligande, och då var jag tvungen att förklara VAD jag ville ha ett förtydligande om. Eftersom den saken är lite innehållsrik så blir det lätt lite ordrikt.

Det här är kul saker att snacka om över en kopp kaffe, men de lämpar sin kanske bäst just för filosofiska samtal och filosofiska uppsatser. I samtalet kan man formulera sig med många ord och förklara när någon inte förstår. I uppsatsen kan man skriva just så skarpt och utredande som ämnet kräver, utan att det drabbar någon oskyldig ;) På ett internetforum för hifi däremot så kanske det blir för esoteriskt ( =förbehållet de insatta)...?

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 23:50

Morgan skrev:Detta var bara några av alla möjliga sätt att tolka frågan om moralisk definitionsrätt. Vilket är det rätta? Vilket var det avsedda? Kanske borde Claes ha skrivit om frågan så att den garanterat tolkas på det avsedda sättet, när det inte kräver så särskilt många ord extra?

Hoppas nu att jag inte har hållit en dryg och otrevlig ton, samt att ni inte tycker att jag är alltför jobbig i mitt eviga tjat om tydlighet. Allt som behövs är ett kort litet förtydligande av vad frågan betydde, så kan vi börja diskutera det ämnet sedan (för dessförinnan har vi inte definierat ett ämne att tala om).

Du har själv i ditt inlägg jag citerat ovanstående rader ifrån visat att det är möjligt att utveckla sig sakligt om sakfrågan trots mina formuleringar. Jag uppskattar att du har den förmågan och instämmer också i mycket av det du uttryckt.

Jag har inga som helst problem med din ton. Din önskan om tydlighet tycker jag dessutom är föredömlig.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 23:54

Claes skrev:Ett tydligt och väl uttryckt svar om sakfrågan.

Tack, men nej. Detta var inte egentligen ett svar på sakfrågan. Det var ett svar på en omformulering av frågan så att den gick att besvara. Jag svarade på frågan "Vem tycker du skall få bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?" - alltså min omtolkning #2. Frågan om moralisk (definitions)rätt kan, som jag nu tjatat ihjäl dig om, tolkas på ofantligt många sätt, varför jag finner den alldeles för oprecis för att kunna besvaras. Men nu märker jag hur trist jag börjar låta :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 23:57

Claes skrev:Du har själv i ditt inlägg jag citerat ovanstående rader ifrån visat att det är möjligt att utveckla sig sakligt om sakfrågan trots mina formuleringar. Jag uppskattar att du har den förmågan och instämmer också i mycket av det du uttryckt.

Jag har inga som helst problem med din ton. Din önskan om tydlighet tycker jag dessutom är föredömlig.

*kompis* :)

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 00:09

Harryup skrev:Claes:
Om man skriver tonkonstverket så undrar man ju om det inte redan förvanskats ifrån den ursprungliga tanken om man tar klassisk musik genom att man färgat konstverket med att inte spela på tidstypiska instrument eller besättningar. Sen färgar dirigenten ytterligare. Och sedan teknikerna genom att göra en bra eller "annorlunda" inspelning.

Du fokuserar en intressant problematik. Det verkar som om du kommer in på min fråga i inledningstexten (dock utan att försöka besvara den, så vitt jag förstår).

Finns det skäl att skilja mellan hur svårt det är att uppnå korrekt återgivning/ohörbar förvrängning å ena sidan, ifrån vilken uppfattning om vad som bör eftersträvas å den andra?

Det finns många länkar mellan tonsättarens idé till lyssnarens känsla vid en konsert eller avspelning av fonogram. Problemen vid dessa länkar behöver inte påverka synen på "hi-fi eller processorer" eller på frågan om "vem som har den moraliska rätten till sitt (ton-)konstverk". Däremot KAN de göra det.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 00:15

Morgan skrev:Tack, men nej. Detta var inte egentligen ett svar på sakfrågan. Det var ett svar på en omformulering av frågan så att den gick att besvara.

Om du känner behov av att omformulera mina frågor för att kunna besvara dem så är det helt okej för min del :) .

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-10 00:18

Claes skrev:
Morgan skrev:Tack, men nej. Detta var inte egentligen ett svar på sakfrågan. Det var ett svar på en omformulering av frågan så att den gick att besvara.

Om du känner behov av att omformulera mina frågor för att kunna besvara dem så är det helt okej för min del :) .

Fast du har ju fortfarande inte sagt vilken tolkning av frågan som du avsåg. Eller ville du helt enkelt se hur folk skulle tolka den?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-10 00:41

Claes:
Min sista mening" Så även om man vill vara trogen en ofärgad anda på slutet, så är det ju svårt att gå längre tillbaka än att vara trogen producenten." är ett försök att svara, dvs vad jag upplever som möjligt hemma.
Många bör ju kunna spela lika högt hemma som i studion men förmodligen inte som i konserthuset. Ljudbilden i studion är ju stereo (oftast) och det kan man ju också återskapa hemma med samma problem. Så delar man in färgning i konstnärlig färgning och teknisk färgning så är det ju bara det tekniska man kan begränsa i avspelningsledet.

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-10 01:00

Rätt och rätt!?

Sätt er in i svårigheten och börja spela violin, cello eller vad det nu kan vara.. Träna åtta timmar om dagen för att få till rätt fingersättning och känsla för vad man tror att tanken med det musikaliska verket var.
Sedan kan ni kommentera det som inte ni kan råda över.

Du som lyssnare är ju den som hör vad den mästerliga utövaren av ett instrument har utfört.
Det är den personens känslor som du skall ta till dig och fånga upp. Gör du inte det så är det ditt problem och ingens annans.

Givetvis så är det så att ansvaret ligger på dig som lyssnare, ingen annan kan bestämma vad du tycker.

Endast påverka...

/M

Ps: Kul läsning.. Vad var ämnet nu igen?!?!?!
Senast redigerad av Michaels 2006-08-10 01:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 01:06

Harryup skrev:Min sista mening" Så även om man vill vara trogen en ofärgad anda på slutet, så är det ju svårt att gå längre tillbaka än att vara trogen producenten." är ett försök att svara, dvs vad jag upplever som möjligt hemma.

Du argumenterar djupt och mer genomtänkt än många om olika problem inom frågeställningen. Vad jag for efter med min fråga ("Finns det skäl att skilja mellan hur svårt det är att uppnå korrekt återgivning/ohörbar förvrängning å ena sidan, ifrån vilken uppfattning om vad som bör eftersträvas å den andra?) var svar ur två principiellt olika synvinklar:
1. Det finns skäl att låta problemen med återgivning påverka vår syn på vad som eftersträvas i fråga om återgivning.
2. Det finns inga skäl att låta problemen med återgivning påverka vår syn på vad som eftersträvas i fråga om återgivning.

Det skulle inte förvåna mig om flertalet av de som svarat på omröstningsfrågan att de tycker upphovsmannen/-kvinnan har den moraliska rätten till sitt skapade (ton-)konstverk, också skulle svara alternativ två enligt ovan.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 01:12

Magnuz skrev:Fast du har ju fortfarande inte sagt vilken tolkning av frågan som du avsåg. Eller ville du helt enkelt se hur folk skulle tolka den?

Jag ser inte frågeställningen på det sättet. Oberoende av formuleringar och olika tolkningar är den likafullt en enkel principfråga i grunden för mig.

Samtidigt tyckte jag att det skulle bli intressant att få se hur folk förhöll sig, vilket det fortfarande är :) .

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

!

Inläggav Koffe » 2006-08-10 01:22

Magnuz skrev:Fast du har ju fortfarande inte sagt vilken tolkning av frågan som du avsåg.
Aha! Den lömska planen! Och sen kan resultatet tolkas godtyckligt! Och alla blir skrivna på näsan! ;-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-10 01:26

Claes skrev:Samtidigt tyckte jag att det skulle bli intressant att få se hur folk förhöll sig, vilket det fortfarande är :) .
- till vad?

Nu har detta snurrat såååå många varv att INGEN kan (på ett bra sätt) tolka ett eventuellt resultat. Förslag. Starta en ny tråd med ny bättre forumulerad fråga, alternativt - Starta en ny tråd, ha kvar frågan men defeniera begreppen:
-Äger
-Moral
-Definitionsrätten
-Tonkonstverk
-Upphovsmannen/-kvinnan
-Lyssnaren

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-10 01:36

Claes skrev:Jag ser inte frågeställningen på det sättet. Oberoende av formuleringar och olika tolkningar är den likafullt en enkel principfråga i grunden för mig.

Och för mig är och förblir frågan obegriplig, så länge den inte förtydligas. Detta är som att föra en diskussion där den inledande frågan ställts:

Vem tycker du dubblitu bubbledu babbelibu till ett tonkonstverk? (Du får gärna tolka det där i mitten lite som du vill, men vi kan väl vara överens om att någonting betyder det väl i alla fall... De flesta menar att det än någonting som har med vad folk tycker är rätt att göra, men andra menar att det inte alls har med tyckande utan faktiska egenskaper att göra, och andra menar att det helt enkelt oftast inte betyder någonting utan är uttryck för gillande eller fördömande eller handlingsuppmaningar, medan andra menar att det handlar om goda konsekvenser på något vis)

Förlåt min lätt parodierande ton, men jag menar vad jag säger. Detta är ingen enkel principfråga, om du inte formulerar den i andra ord. Vilka principer är det du syftar på?
Senast redigerad av Morgan 2006-08-10 01:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 01:46

Morgan skrev:Och för mig är och förblir frågan obegriplig, så länge din inte förtydligas.

Jag känner faktiskt inget behov av att förtydliga frågeställningen mer än jag har gjort. Möjligen skulle jag inte heller kunna. Min förhoppning och gissning är att alla som har förutsättningar och vilja att förstå vad jag försöker fokusera också förstår.

Kanske borde den här tråden läggas ned. (Hur gör man det?) Och kanske borde flera nya trådar inom samma huvudområde startas. Förr eller senare lär jag nog göra det :) .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi