Riktigt bra hörlurar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
poppop

Riktigt bra hörlurar?

Inläggav poppop » 2006-08-10 17:24

Är ute efter riktigt bra hörlurar, robusta, med bra komfort och ljudkvalitet. Nån som har tips? Alla prisklasser!

Någon som har erfarenhet av Koss ESP950 t ex?

//Mvh
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Riktigt bra hörlurar?

Inläggav Morgan » 2006-08-10 17:39

poppop skrev:Är ute efter riktigt bra hörlurar, robusta, med bra komfort och ljudkvalitet. Nån som har tips? Alla prisklasser!

Någon som har erfarenhet av Koss ESP950 t ex?

//Mvh

OK. Ett tips, som säkert är hur trist som helst, är Sennheiser HD-600. Jag tycker de är bekväma och robusta och presterar ett påtagligt distorsionsfritt ljud med en tonkurva som är skön i mina öron. Vart annat år eller så får man byta kabel, om man använder dem så mycket som jag gör (varje dag, ofta flera timmar), och det är suveränt att man bara kan köpa en byteskabel och göra det på tio sekunder... Jag tycker det är viktigt att en hörlur inte har fast kabel, för det är den komponenten som slits! Prisklass: 2.500-3.200 nya brukar de ligga på.

HD-600 behöver en kapabel hörlursförstärkare för att prestera väl. Det finns ritningar och byggbeskrivningar här på faktiskt om du vill bygga själv för en liten slant. Annars är det säker någon som gör det åt dig.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-10 17:55

AKG 271, kostar 1500 kr på MUG i Gbg och på Thomann i DE...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-10 18:18

AKG K271 Studio är fina lurar. Läs gärna Johan Lindroos test i MoLT, eller vad han har skrivit om det här på faktiskt. Dessutom är de ju billigare än Sennheiser.

Men det här med lurar tycker jag är väldigt personligt. De är ju liksom inte till för att vara ofärgande eller återge realistiskt. Den psykoakustiska verkligheten är ju sådan att lurar i princip aldrig kan prestera återgivning, utan bara uppspelning... (man kan förvisso prestera återgivning med hörlurar, men det kräver att man analyserar din personliga HRTF och använder sig av gyroskop för att avkänna huvudets position, samt använder en dator för att justera filterparametrarna för ljudet till varje öra kontinuerligt... Tror knappt det är möjligt med dagens teknik att uppnå särskilt bra återgivning på detta vis, men man har börjat knåpa med tekniken. Jag tycker det är synnerligen intressant att se vad som skall komma på 15 års sikt, när VR-folket fått hjälp av duktiga audiologer och psykoakustiker för att optimera processen och processorerna har blivit lite snabbare).

Frågan är till syvende och sist vilket slags ljud du gillar, när du lyssnar med lurar. Alla lurar förvränger å det grövsta, och kan aldrig prestera återgivning. Jag tycker att AKG-luren låter "tam", liksom lite fadd, i jämförelse med Sennheiserluren. Men jag har INTE jämfört dem sida vid sida som Johan Lindroos har gjort, så lita för bövelen inte på mitt omdöme :D Lyssna själv!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-10 18:24

Morgan skrev:AKG K271 Studio är fina lurar. Läs gärna Johan Lindroos test i MoLT, eller vad han har skrivit om det här på faktiskt. Dessutom är de ju billigare än Sennheiser.

!

Johan L har inte skrivit om AKG 271, men läs gärna mitt test i Molt. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-10 18:57

AKG K271 och Sennheiser HD-600 är av olika grundtyp. Den förstnämnda är sluten och den andra öppen. Den öppna typen kräver en störningsfri omgivning för att komma helt till sin rätt. Har man som jag försökt monitorlyssna vid inspelning med en öppen lur, undviker man gärna öppna lurar.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-10 19:12

Morello skrev:
Morgan skrev:AKG K271 Studio är fina lurar. Läs gärna Johan Lindroos test i MoLT, eller vad han har skrivit om det här på faktiskt. Dessutom är de ju billigare än Sennheiser.

!

Johan L har inte skrivit om AKG 271, men läs gärna mitt test i Molt. :wink:

Jag ber givetvis tusen gånger om ursäkt, Gustaf :) Jag misstolkade visst något Johan skrivit här, och mindes inte testet särskilt väl...

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-10 19:37

vad skiljer hd 600 och 650 mer än priset?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-11 00:00

jag fick ett infall för ett par år sen, behövde nya lurar, det absolut bästa jag hade råd med (max 5k) va inne o lyssna på sennheisers top 5, det blev hd 650. det är ett par jäv...t bra lurar kan jag lova. bekväma är dom också. har ett par hd25 innan, det skiljer inte mycket i detaljer o sånt men det är det där sista lilla. ibland vill jag spela idiothögt då menar jag idiothögt, sånt man blir vräkt direkt för. det kan man göra med hd25, men till min förvåning så går det att brassa på nästan lika bra med hd650 (inget man märker om man inte lyssnar extremt dock). fast vill man kunna spela fruktansvärt högt utan att oroa sej för att saker går sönder så är hd 25 mitt val, en del ljud i en del låtar låter lite "för korrekt" i hd650. men jag är nöjd att jag har båda, 650 för allround istället för högtalare, hd 25 för mangel ljudet.

disclaimer:
nu lyssnar jag i princip enbart på progressive house/breaks, funky house, chilloutgrejer och ibland lite trance så det är inte säkert att det här är bra lurar för dej
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Larsho

Hörlurar

Inläggav Larsho » 2006-08-11 09:27

Poppop glöm inte Grado lurar, finns i olika prisklasser men är mkt prisvärda och behagliga att lyssna på.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2006-08-12 00:10

Okej... Kanske ska specificera användningsområdet...

Dessa ska användas för referenslyssning. De ska ha rak frekvensgång och i det närmaste ersätta studiomonitorer i god akustisk miljö, då de kommer att användas i en öppen miljö (fler i rummet som kanske samtalar) för att skapa sig en uppfattning om hur saker och ting låter. Finns det brum? Ligger det en topp dist etc. Man ska ta på sig dessa för detta ändamål. Jag är inne på elektrostater...
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-12 01:26

hd 25?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Återgå till Köpråd