Quad 606

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
theSaint

Quad 606

Inläggav theSaint » 2006-08-11 08:30

Hejsan!

Är inte särskilt bevandrad inom elektronik och undrar om ni kan ge någon input. Jag har ett snart 20 år gammalt Quad 606. Såg på nätet en generell diskussion kring slusteg och att det var läpligt att byta kondensatorerna (tror jag, de kallade det för "recap") på steg som passerat 10 år.

Anledningen att jag tog detta till mig var att jag själv tycker att ljudet börjat låta lite "grumligt" ( kan nog inte uttrycka mig bättre än så).

Kan det vara en idé att gå igenom av steget eller är det så pass gammalt att man gör bättre i att börja se sig om efter ett nyare och bättre. Jag menar, hur lång livslängd kan man räkna med?

Misstänker att man inte kan ge exakta svar på dessa frågor/funderingar men hur tänker ni?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-11 11:30

Jag har ett likadant Quad-slutsteg. Jag misstänker att det aldrig kommer att dö, "just fade away"! :D

Skämt åsido, jag har också fått rådet att byta kondensatorer, och tänkte nog göra det själv, det borde inte vara så märkvärdigt. Kolla vad det kostar, och är det mindre än någon tusenlapp, eller så, tror jag definitivt att det är värt pengarna.

Vad driver Quad:en? Slutsteget är inte speciellt strömstarkt ock kan ge problem med låga impedanser i lasten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-08-11 16:07

Den driver ett par LTS-3v-f1. Tror högtalarna har ganska "snäll" och hyfsad stabil impedans.

Skall försöka se om jag kan hitta kondensatorerna på nätet och se hur mycket pengar det handlar om.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-11 16:11

Kan vara oxiderade kontakter i korthållare och anslutnngar både inuti och utanför apparaten som ger det tråkiga ljudet. Ta loss alla kablar, gör rent och vrid och vicka lite på kontakterna så kanske det löser sig.
Sedan är det ju aldrig fel att byta kraftkondingarna innan dom läcker ut och kortsluter kretskortsbanor mm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-08-11 22:05

Tackar för tipsen. Skall försöka på mig det också :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-11 22:29

Jag tror inte så mycket på sådant generellt tips om att kondingarna ( inätdelen tror jag brukar menas?) måste bytas efter en viss tid.

Anledningen att jag tror det är flera, dels:

1) Jag har själv aldrig stött på en förstärkare som haft behov av det. Har ändå stött på en hel del.

2) Det är väldigt komponentberoende. Glättningskondingar brukar levereras i olika kvaliteter som håller olika länge beroende på dess kavlitetsklass och av tempereaturen inne i förstärkaren. Det är alltså fullt möjligt att en tillverkare valt kondingar av en kvalitet som kan hålla mycket längre än 10 år. Likväl som naturligtvis det kan inträffa att det är risiga kondingar som pajar tidigt. Att jut 10 år skulle vara någon slags hållbarhetsgräns förefaller för mig orimligt.

Kanske kom jag just på ett motbevis till mott påstående 1)! Jag har en Sentec DiAna som börjat brumma mycket svagt, vilket har uppgetts vara beroende på kassa kondingar i nätdelen. Alltså borde det gå ganska enkelt att undersöka om glättningskondingarna behöver bytas, kolla om det brummar helt enkelt! Mer elektronikkunniga får gärna höra av sig om det inte är på detta sättet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-08-12 10:27

Steget är knäpptyst i högtalarna. Däremot hörs brummande från själva steget. Jag kan faktiskt inte minnas om det brummade när det var nytt.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-08-12 15:12

Följande kondensatorer skall letas upp

C1 330pF 10% 50V Ceramic
C2 100nF 10% 100V Ceramic
C3 680nF 10% 63V Ceramic
C4 330pF 10% 50V Ceramic
C6 330pF 10% 50V Ceramic
C7 47uF 20% 63V 5mm PCM
C8 47pF 1% 350V Silver Micra
C9 200uF -10 +50% 63V Silver Micra
C10 47nF 5% 250V Silver Micra
C11 220uF -10 +50% 63V Silver Micra
C12 6k8uF 63V Tag Connection
C13 6k8uF 63V Tag Connection
C14 4n7F 10% 50V Ceramic
C15 470nF 10% 250V Ceramic
C16 4n7F -20 +80% 63V Ceramic
C18 470nF 10% 100V Ceramic
C19 470nF 10% 100V Ceramic
C20 330nF 10% 250V AC Plessey Type X2

Var ute på nätet och letade letade lite. Var inte helt enkelt. Vissa finns det olika typer av, "platta" och "runda". Vissa kunde jag inte hitta. Får nog ta och öppna burken för att se hur dom skall se ut. Bara det är ju spännande :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-12 21:49

Det är bara C11 - C13 som kan tänkas påverkas av tid och temperatur, de andra är av keramisk typ och plastfilm och de påverkas inte.

Men nog har du missat glättningskondningarna? Jag har för mig att det sitter 4 st som har MINST 10 000 uF per styck.

Nä, strunta i att rota i den om den funkar är mitt råd! Det kan inte bli annat än risk för haveri! Jag personligen skulle inte vilja köpa en begagnad som någon varit inne och rotat i för "ljudbefrämjande" åtgärder.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-08-13 16:01

Tackar Johan! Jag hade nog skaffat alla kondensatorerna om du inte gjort ditt inlägg. Nu har jag också lärt mig vad en glättningskondensator är/gör :).

Kan inte hitta några fler kondensatorer i komponentförteckningen. När jag får tummarna loss och öppnar burken skall jag nogsamt kontrollera ifall jag hittar någon konding som inte finns med i förteckningen.

Angående slutstget så tänker jag så här. Det har tjänat mig väl i 17 år. Blir jag inte nöjd efter
1. Bytt/lött om misstänkta sladdar och bytt RCA kontakter. Ny lyssning.
2. Bytt kondensatorerna (om det inte blir för dyrt). Ny lyssning.
så kommer steget att få ta över som center eller surround förstärkning och
nytt steg kommer att inhandlas.

Skulle det gå i sönder så har jag förhoppningsvis lärt mig något på vägen. Kan inte säga annat än att det blir en spännande resa (*lol* jag lyckades aldrig få LTS basfilter att fungera).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-13 17:39

Ja, C12 och C13 är väl de som kan tänkas komma ifråga i första hand. Är kanske lite väl små med sina 6800µF? Moderna varianter i samma storlek brukar ha det dubbla. Med tanke på Keith Snooks arbete med Quad 405, finns det kanske någon kretslösning som efterliknar hans modifiering av 405:an?

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-08-13 21:03

Tackar för alla tips. Hittade detta på nätet
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?for ... =&session=
Den sista "follow up'en" beskriver någon form av förbättring. Tänkte följa råden angående de interna kablarna och RCA kontakterna. Ingen utav mina RCA kablar griper ordentligt i stegets RCA honor. Sitter hemskt löst. Har jag tur är det här mina problem finns. Mitt steg har serienummer 6xxx (kommer inte ihåg exakt). Angående kondensatorerna så vågar jag inte ta andra värden än orginal (vet inte vad det påverkar i övrigt).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-14 13:45

Jag upprepar:

Nä, strunta i att rota i den om den funkar är mitt råd! Det kan inte bli annat än risk för haveri! Jag personligen skulle inte vilja köpa en begagnad som någon varit inne och rotat i för "ljudbefrämjande" åtgärder.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-08-14 14:46

Tackar för din omtanke. Jag håller på sätt och vis med dig. Problemet är att jag inte njuter av musiken längre. Gör jag ingenting åt steget så får det ta över som center eller surround steg och köpa mig ett nytt till huvudhögtalarna (har en annan tråd där jag frågat om rb-1090). Det känns dock lite "tungt" att lägga ut så mycket pengar och sedan inte veta om man kanske varit nöjd efter en "underhållsreparation". Så känner jag det.

Har också svårt att tänka mig att någon skulle vara intresserad av en så pass gammal förstärkare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-15 22:14

Det är ju inte säkert att det just är slutsteget som är orsaken till de problem du upplever. Snarare brukar det vara högtalarnas placering, typen av högtalare, samt lyssningsrummets akustiska egenskaper som är orsaken. Förstärkens del i "totalljudet" man upplever brukar i allmänhet vara en ganska liten del. Leta efter andra orsaker är mitt tips.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-08-16 08:23

Tycker jag gjort allt (mitt förstånd erbjuder) för att eliminera andra fel.
Anläggningen står där den alltid stått. Möjligtvis att jag nu fått fram högtalarna (LTS-3v-f1) så det numera är 20 cm till bakväggen (hade 10 cm innan)
men jag har provat med att sätta tillbaka dem igen. Anläggningen är den samma som jag alltid haft.
Har provat att koppla in annat försteg samt annan CD spelare. Det hjälpte inte heller.
I förrgår kopplade jag in mitt subbassteg (NAD 216 ) som ersättare medan jag tänkte forografera innehållet i Quad'en. Gissa vad som hände.
Nu har musiken börjat leva igen. Inte som jag vill, men bättre än vad Quad'en erbjuder för tillfället.
Kan som ex nämna Lisa Ekdahl och hennes platta Olyckssyster (har jag för mig att den heter). Jag kunde inte längre urskilja sången(sångtexten) med Quad'en (oartikulerat?). Med NAD'en
blev det återigen möjligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-16 08:30

theSaint skrev:Har också svårt att tänka mig att någon skulle vara intresserad av en så pass gammal förstärkare.

Just när det gäller Quad tror jag intresset är rätt stort oavsett åldern. Det betalas fortfarande rätt hyggligt för dessa också.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2006-08-22 12:51

606.an finns i två varianter , en MKI en MKII , det som skiljer är bland annat trafon.
Värt att komma ihåg är att 707.an samt 909.an är i princip samma förstärkare som MKII.an.
Kul att veta kanske

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-22 13:26

theSaint skrev: Jag kunde inte längre urskilja sången(sångtexten) med Quad'en (oartikulerat?). Med NAD'en
blev det återigen möjligt.

Oj! Jag har litet svårt att föreställa mig att en så stor skillnad inte kan framkomma med några enkla prov. Har du provat att till exempel göra ett frekvenssvep med normal lyssningsnivå och kollat att det inte uppkommer grav distortion i Quad:en? Du bör också spela vitt brus genom bägge slutstegen och kolla att du inte har triviala tonkurveskillnader.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-08-22 16:39

perstromgren:

Jag har inte gjort några sådana tester, vilket jag kanske borde gjort.

Jag valde att följa Johans råd och inte gå på elektrolyterna. I stället öppnades den
och alla kabelskor (kan inte fatta att man har sådana) för insignal och utsignal smörjdes upp och
kabelskorna sattes av och på (för att försöka få bästa kontakt).
RCA honorna byttes ut då den ena av dom inte hade ett bra grepp om kontakten på min RCA kabel.

Kan med viss koncentration numera höra vad hon sjunger igen (har dock för mig att det varit bättre).
Nu har jag dock hamnat i ett dilemma. Basen i NAD'en låter mycket mer kontrollerad och fast. Jag är dock inte nöjd med helheten.
Jag tror jag lämnar Quad'en som den är och försöker hitta ett nytt slutsteg som tillfredställer mig.

Vill tacka för alla goda råd jag fått i denna fråga.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-22 18:48

theSaint skrev:Jag tror jag lämnar Quad'en som den är och försöker hitta ett nytt slutsteg som tillfredställer mig.

Jag vill bara tipsa om ett aktuellt slutstegs"test" i köprådsavdelningen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-01-21 19:27

Hur står sig 2st bryggade 606or mot tex Rotel 1090 :?:

Dom ser ju i mitt tycke ganska trevliga ut :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-21 20:50

Quad 606 bryggar man knappast. Effekten vid lägre impedanser sjunker en hel del. 606 är väldigt lik 909 och den är inte i klass med just Rotel 1090.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-01-22 00:39

tråkigt.... :( men tack :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Återgå till Köpråd