Dämpfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nebster

Dämpfötter

Inläggav nebster » 2006-08-09 21:25

Hej, har tänkt byta mina spikes till dämfötter, antingen VTfeet eller sd. Mina golvhögtalare har nedåtriktad basreflexfort och vad kan det bli för fel om porten ligger närmre golvet med fötter jämfört med spikes? Också, är det någon som har måtten på SD- och VTfeet- fötter?

Tack på förhand / Neb

Användarvisningsbild
norman

Re: Dämpfötter

Inläggav norman » 2006-08-09 21:32

nebster skrev:Mina golvhögtalare har nedåtriktad basreflexfort och vad kan det bli för fel om porten ligger närmre golvet med fötter jämfört med spikes?

Du kan öka förlusterna i basporten (bromsa flödet) och resonansen kan sänkas en liten aning.

Fast blir det för lågt med dämpfötter kanske du kan lägga emellan nånting så du får rätt höjd?

Användarvisningsbild
nebster

Inläggav nebster » 2006-08-09 21:36

Påverkar det inte dämpfötternas "arbete" om jag lägger någoting emellan golvet och fötterna? Och vad skulle jag lägga emellan i så fall?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-08-09 21:49

nebster skrev:Påverkar det inte dämpfötternas "arbete" om jag lägger någoting emellan golvet och fötterna? Och vad skulle jag lägga emellan i så fall?

Funktionen påverkas inte, högtalarna frikopplas ändå eftersom dämpötterna och bitarna du lägger dit ligger i serie.
Som underlägg duger nästan vadsomhelst bra, t.ex. träklotsar eller svarvade metallbitar (kommer inte på nåt färdigt som ser snyggt ut nu....)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-10 19:31

nebster skrev:Påverkar det inte dämpfötternas "arbete" om jag lägger någoting emellan golvet och fötterna? Och vad skulle jag lägga emellan i så fall?

Inte om det du lägger emellan är stumt och har god kontakt med golvet. Hockey-puckar kan funka bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-10 23:30

jag är själv lite sugen på sdfötter eller sorbothan. vet inte vilken durometer sorbothan som kan va lämpligt så jag avvaktar ett tag till
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-11 08:20

Mitt förslag är att kontakta paa här på forumet...

Han tillverkar ju SD-fötterna om jag minns rätt :wink:

Använder själv SD-fötter till mina högtalare (både piP, i28 och prof. X)
fungerar kalasbra.

Som de andra säger angående basporten.
Bara att lägga någonting stumt mellan golvet och SD-fötterna så att du
kommer upp på samma höjd som du hade med tidigare fötter.
Då ändrar du inte funktionen för baslådans avstämning och får fördelen
med mjuka vibrationsdämpande fötter. :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-11 10:53

housemicke skrev:jag är själv lite sugen på sdfötter eller sorbothan. vet inte vilken durometer sorbothan som kan va lämpligt så jag avvaktar ett tag till

Egenskaperna hos SD-foten och "puckar" i Sorbothan går inte att jämföra på samma eftermiddag. Sorbothan förstår jag överhuvudtaget in vad man skall ha till i hifi-sammanhang om syftet är att hindra vibrationer att uppkomma i exempelvis högtalare.

/D

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-11 13:17

Dahlqvist skrev:
housemicke skrev:jag är själv lite sugen på sdfötter eller sorbothan. vet inte vilken durometer sorbothan som kan va lämpligt så jag avvaktar ett tag till

Egenskaperna hos SD-foten och "puckar" i Sorbothan går inte att jämföra på samma eftermiddag. Sorbothan förstår jag överhuvudtaget in vad man skall ha till i hifi-sammanhang om syftet är att hindra vibrationer att uppkomma i exempelvis högtalare.

/D

är sorbothan olämpligt som fötter?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-11 13:23

Olämpligt är det väl inte, men frågan är varför man ska ha dem.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-11 13:23

Nackdelen med Sorbothane är väl priset främst?! Sedan kommer väl själva materialet. Oförskämt mjukt. Passar väl knappast under högtalare, men jag kan ha fel.

Jag har provat det mesta under mina högtalare, såväl hårt som mjukt, ja även sorbothane, men SD-fötterna vinner alltid!
:)

Sorbothane är ett material som tagits fram för plastikkirurgin främst. Ett material som har en mycket kroppslig känsla, samt att det har få avstötningsproblem.

(Tänk att göra en lösf***a i sorbothane! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-11 13:29

ok men om jag förstått det rätt så finns det i olika hårdheter. läste nånstans att det va det material som dämpade vibrationer mest, så jag antog att det skulle va bra som fötter. men där ser man, tur att man inte köpt nåt än

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-11 14:43

housemicke skrev:ok men om jag förstått det rätt så finns det i olika hårdheter. läste nånstans att det va det material som dämpade vibrationer mest, så jag antog att det skulle va bra som fötter. men där ser man, tur att man inte köpt nåt än

SD-fötterna har endast lite dämpning men är mycket mjuka vid exakt rätt belastning: mjukare än vad som går att uppnå med homogena material. Sorbothan har hög inre dämpning men kan inte alls uppnå lika mjuk fjädring som SD-foten. Resonansfrekvensen kommer alltså högre upp i frekvens. I högtalarfötter vill man främst inte dämpa vibrationer utan förhindra att resonanser uppstår. Om man skall göra det måste foten "ge vika" och inte tjäna som avstamp för reaktionskrafter.

Det är intressant att se hur det som man uppfattar som mjuka material med hög inre dämpning beter sig vid högre frekvenser, till exempel som mittdomare på baselement. Vi 0 Hz (man petar på dem med fingret) kan de vara väldigt mjuka och dämpade medan de vid högre frekvenser beter sig som om de vore hårda (men dämpade). (Det som var med på LTS-mötet för länge sedan när IÖ fick mittdomen på ur-LTS1 (mjuk mittdome) att invertera vet dock att det finns undantag. :) )

/D

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-11 17:22

housemicke: SD-fötterna säljs ju viktanpassade så om du talar om vad det väger så kan du få måtten på dem. De är lite olika mått på dem se.

Jag har använt SD-fötter under lång tid på flera olika högtalare och de är prima.
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-11 17:44

housemicke skrev:ok men om jag förstått det rätt så finns det i olika hårdheter. läste nånstans att det va det material som dämpade vibrationer mest, så jag antog att det skulle va bra som fötter. men där ser man, tur att man inte köpt nåt än

Tvärtom mot vad man kanske kan tro så är det INTE dämpning som är det viktigaste om man vill undvika problem med resonanser i högtalarens rörelser och problem med transmission till underlaget - utan det är fjädringen som är den viktiga!

Även om också SD-fötter naturligtvis har lite dämpning så är det inte det som gör dem så bra, utan det är det faktum att de erbjuder en extremt mjuk fjädring (mjukare än alla linjära fjädermaterial med samma bygghöjd :o ).

Med hjälp av denna högkomplianta golvkoppling blir högtalaren mekaniskt frisvävande och transmitterar inte en massa vibrationer ned i golvet - och då kan den inte själv komma i resonans mot golvet heller! :P

Att kalla SD-foten för en "dämpfot" (vilket jag sett har förekommit) är möjligen rimligt ur en humanistisk synvinkel (med humanistiskt språkbruk), men sett ur ett tekniskt perspektiv är det snarare en fjäderfot än en dämpfot. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-12 00:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-11 19:19

...om jag inte missminner mig så är Sorbothane egentligen utvecklat inom medicinen som syntetiskt skinn vid brännskador eller andra trauma där skinn saknas. 8O :?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
housemicke

dämpfötter reloaded..

Inläggav housemicke » 2006-08-12 21:45

själv har jag några gummipluppar under mina stativ, halvhårda. mest för att inte stativen ska vara så lätta att flytta (mer friktion).

tror ni jag skulle höra skillnad om jag satte dit ett par sd-fötter?

hör ni skillnad på olika fötter tex sorbothan vs sd vs spikes vs koner? jag antar att det blir nån skillnad men hur stor/viktigt skulle man kunna säga att det är? om jag skulle göra inbrott hos er nån dag och byta ut era sd-fötter mot tja låt säga mdf-fötter som såg exakt likadana ut under en av högtalarna, skulle ni märka det?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: dämpfötter reloaded..

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-12 21:57

Personligen är jag inte så intresserad av mjuka fossingar eller spikfötter. Det finns annat man hellre kan fixa med. T.ex. valet av högtalare och övriga ljudapparater eller rummets akustiska egenskaper. Mjukfötter el.dyl. kan man fixa med när man kommit MYYYYYCKET långt med sin anläggning, är mitt råd. Gör insatserna där de gör mest nytta!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-12 22:05

ja det va det jag undrade ungefär..

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-13 01:39

Johan_Lindroos skrev:Personligen är jag inte så intresserad av mjuka fossingar eller spikfötter. Det finns annat man hellre kan fixa med. T.ex. valet av högtalare och övriga ljudapparater eller rummets akustiska egenskaper. Mjukfötter el.dyl. kan man fixa med när man kommit MYYYYYCKET långt med sin anläggning, är mitt råd. Gör insatserna där de gör mest nytta!

Kan på sätt och vis hålla med om det, men jag tycker man å andra sidan kan göra även andra uppdelningar än "viktiga och mindre viktiga åtgärder".

Man kan exempelvis skilja mellan "lätt- och svårfixade problem". 8)

Även om kablar och fötter inte är revolutionernade åtgärder ljudkvalitetsmässigt, så är det väldigt lätta saker att ta hand om på ett bra sätt!

Att få sådana saker överstökade kan faktiskt vara rätt behagligt - "bra för välmåendet" liksom. Därför kan det vara moraliserande på ett stärkande sätt - inför uppgiften att ta hand om alla de viktiga men mycket svårare sakerna att fixa! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-13 01:46

Ja, alltså struntar man i att oroa sig helt enkelt!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-13 13:10

Kan tillägga att (den lilla) mängden dämpning som bör innehållas i fötterna - inte är entydligt beräkningsbar. :o

Det kanske förvånar vissa, men orsaken är att den optimeringen påverkas av både högtalarens geometi och golvets egenskaper.

Jag tror inte det finns några fall där det skulle kunna vara fördelaktigt med mindre dämpning är det är i SD-fötterna, men det kan möjligen finnas fall där en aning mera dämpning skulle kunna vara en liten, liten fördel, vid placering på betonggolv exempelvis. Inget man behöver bry sig om dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-13 13:31

En sak som jag tycker är underbart bra med SD-fötter är att man aldrig
kan få "skrammel" ljud mot golvet när högtalaren vibrerar...
Fast mot just vibrationsljud mellan golv och högtalare som bildas pga att
högtalaren rör sig mot underlaget går det ju rätt bra med vad som helst
som är mjukt egentligen.
Inga anknytningar

Återgå till Generellt om hifi