NXT-paneler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

NXT-paneler?

Inläggav housemicke » 2006-08-12 21:56

det var väl 5 år sen eller så jag läste om såna i olika hifitidningar. hur låter såna högtalare. vilka ljudtryck kan man förvänta sej (inte basen då)? är panelerna billiga i inköp? vilka tillverkar NXT (eller om det finns likvärdiga under andra namn)? nån som hört några in action, o vad tyckte ni? vad är nackdelarna med teknologin?

är lite sugen på några tunna billiga högtalare till sovrummet så jag tänkte höra med er om ni visste nåt matnyttigt om NXTarna
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-13 17:29

Du kan läsa lite på http://www.nxtsound.com. Kanske minns fel men hade inte Peerless en sådan rubrik på sin hemsida innan samgåendet med Thympany? Nackdelen är väl att det inte löser så många problem utan snarare tillför nya. Vad jag har förståt har de presenterade högtalarna med denna teknologi inte haft mycket att hämta ljudmässigt utan fördelarna har legat mera på det esteiska planet. Konstigt att att inte B&O eller Bose har nyttjat denna teknik.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-08-13 18:41

Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på NXTpaneler, men då lät de inte särskilt roligt. Varken michael Jackson panel paketet (inkl aktiv sub)som fanns på nxtsound :? eller wharfedales paneler. De innehåller nästan inget basregister alls vilket gör att de måste paras med en baslåda som måste spela lite högre upp i registret. De har rätt låg känslighet och ganska hög grad av burkighet i ljudet jämfört med vanliga element. De positiva aspekterna är väl att de har rätt bra spridning samt att de är just platta till formen. De är inget för den som vill ha välljud men behöver man ha ljud där det finns dåligt med plats/eller där ljudet inte får synas funkar det. Å andra sidan kan det ju ha hänt nåt roligt på den fronten sen dess..

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-13 18:56

Jag skulle vilja prova att sätta upp hundratals aktiva, digitalsignal ätande - 10x10cm paneler på väggen. :-)

Kanske är det så att de bara har problem när man försöker bygga "vanliga" högtalare av dem?

Återgå till Generellt om hifi