Favorit tweekar som funkar... finns dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Favorit tweekar som funkar... finns dom?

Inläggav Koffe » 2006-08-14 00:51

Favorit tweekar som funkar...

Jag tror att alla som har hållit på ett tag med välljud i hifi-tappning har erfarenhet av tweekar. Mycket konstigt har man gjort. Jag har erkänt i en annan tråd att jag målat på cd-skivor (ni minns den gröna pennan). Exotisk kabelslöjd och vibrationsdämpning på konstiga sätt. Jag träffade en gång en herre som sandfyllt sin förstärkare. Min förstår vad jag pratar om.

... Nu är min fråga - finns det tweekar som funkar och som ni rekommenderar andra att prova?

Beskriv gärna varför (och det behöver inte vara vetenskapligt) ni tror att det funkar och vilka resultat man kan/hoppas uppleva.

Finns det några "silverbullets" där ute?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-14 00:58

Eftersom det är min tråd sticker jag ut hakan och börjar.

Rökelse! Prova att tända rökelse innan ni börjar lyssna! Jag erfar att musiken blir mer rytmisk och lättlyssnad samtidigt som perspektiven blir bättre.

Jag tror det har med hur våra sinnen fungerar att göra. Kan det vara som så att väldoften öppnar hjärnans sensoriska slussar? Samtidigt gör doften lyssnaren mer avslappnad. Delvis kan det vara ritualen - att resa sig och manifestera beslutet att lyssna med en aktiv handling.

Så välljud börjar med ett besök på Indiska. :-)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-14 01:16

Tweak och tweak... Om du inte har placerat högtalarna på mjuka dämpkuddar, utan använder någon form av spikes, så kan det vara en bra idé att prova med exempelvis SD-fötter. Paa berättar säkert gärna i detalj hur de fungerar. Det är verkligen inget voodoo, utan enkel fysik som ligger bakom.

Att släcka ljuset när man lyssnar tycker jag är fantastiskt illusionsbefrämjande. Men det tweakar ju inte anläggningen, utan lyssnaren.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-14 01:36

Koffe skrev:Rökelse! Prova att tända rökelse innan ni börjar lyssna! Jag erfar att musiken blir mer rytmisk och lättlyssnad samtidigt som perspektiven blir bättre.

Jag tror det har med hur våra sinnen fungerar att göra. Kan det vara som så att väldoften öppnar hjärnans sensoriska slussar? Samtidigt gör doften lyssnaren mer avslappnad. Delvis kan det vara ritualen - att resa sig och manifestera beslutet att lyssna med en aktiv handling.

Så välljud börjar med ett besök på Indiska. :-)

säker på att du inte tänt på nånting annat före :)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-14 08:28

Mitt favorittweak är en riktig brakgäspning innan man sjunker ner i soffan, man har ofta mer lock för öronen än man tror.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-14 08:32

Ett glas rött funkar fint

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-14 09:35

Morgan skrev:Att släcka ljuset när man lyssnar tycker jag är fantastiskt illusionsbefrämjande. Men det tweakar ju inte anläggningen, utan lyssnaren.

Spelar det någon roll? Huvudsaken är väl att det låter bättre....

Enid Lumley är en dam som i alla fall för en massa år sedan skrev i TAS (The Absolute Sound). Hon menade att många tweaks påverkar människan mer än apparaterna. Bland annat menade hon att det är förkastligt att sitta i en stol eller soffa med metallram när man lyssnar. Man ska inte heller ha anslutna nätkablar i närheten av sig själv, oavsett om det är aktiva grejor anslutna eller inte (tex en avstängd läslampa bredvid lyssningsfåtöljen). Dessutom ansåg hon att det ska vara mörkt i lyssningsrummet, ljus kunde påverka högtalarkonerna. Det ansåg hon kunna verifieras genom att i kolmörker lysa med en ficklampa mot baselementet. Skillnaden i ljud var subtil men tydlig om jag minns rätt....

/ B

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2006-08-14 10:18

Mitt favorittweek är kablar. Utan dem blir det svårt att få till ljud.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-14 13:00

ryst skrev:Mitt favorittweek är kablar. Utan dem blir det svårt att få till ljud.

Hm... innan vi går vidare kanske vi skulle definiera vad ett "tweak" är? Kabel är det absolut inte, lika lite som en cd-spelare eller förstärkare. Men att ställa förstärkaren på tre bluppar med silicon är väl ett tweak? Eller att frysa ner sin cd till minus 20 innan den spelas....

Vad är ett "tweak"?

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-08-14 13:40

Bill50x skrev:Vad är ett "tweak"?

Att lägga ett fotografi av sig själv i frysen.

Ett som fungerar är whisky. Ju mer whisky desto bättre låter det.

:D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-14 13:42

Jax skrev:Ett som fungerar är whisky. Ju mer whisky desto bättre låter det.

Jag blir nästan döv av alkohol :o
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-14 13:46

Bill50x skrev:Vad är ett "tweak"?

/ B

Allt utöver en den standarduppställning av ingående delar som åtminstone ger ljud?

Byta kabel - inte tweak.
Tvinna befintliga kablar runt varandra - tweak.
Köpa slutsteg - inte tweak.
Ställa slutsteg på SD-fötter - tweak.

Typ?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-14 19:09

Lyssning efter tolvslaget på natten är mitt bästa tweak-tips.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-14 19:16

Vee-Eight skrev:Lyssning efter tolvslaget på natten är mitt bästa tweak-tips.

ja det är nog det absolut bästa tipset, fast enda ggn man får göra det är när frugan jobbar natt å det händer väl sisådär 1ggn per år?

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-08-14 19:34

Haakan_W skrev:
Vee-Eight skrev:Lyssning efter tolvslaget på natten är mitt bästa tweak-tips.

ja det är nog det absolut bästa tipset, fast enda ggn man får göra det är när frugan jobbar natt å det händer väl sisådär 1ggn per år?

Dags att bygga en bunker!

edit:ja..åt frugan alltså..inte åt dig.

edit2: lägger till en :P för säkerhets skull

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-14 19:51

Haakan:

"Frugan"? Är det ngt du inte berättat? :wink:

För att inte helt flänga bort från topic så är semester från anläggningen prima medicin för välljudet. Dvs när man kommer tillbaka till musiklyssnandet efter pausen. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-14 21:04

Morgan skrev:Att släcka ljuset när man lyssnar tycker jag är fantastiskt illusionsbefrämjande. Men det tweakar ju inte anläggningen, utan lyssnaren.

För mig fungerar det faktiskt tvärtom.
Dvs om det är mörkt eller jag blundar så upplevs musiken mindre intensivt/känslomässigt.
Däremot om jag har full belysning på i rummet och kanske fokuserar på ett föremål i andra änden av rummet blir min upplevelse av musiken mer instensiv och känslomässig.

(Om jag däremot t ex lyssnar till en komplicerad förklaring av något, på jobbet eller annars, så (upp)fattar jag det hela mycket bättre än om jag har ögonen öppna. Problemet brukar emellertid vara att undvika att berättaren får intrycket att jag somnat... :D )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-14 21:51

Rydberg skrev:
Jax skrev:Ett som fungerar är whisky. Ju mer whisky desto bättre låter det.

Jag blir nästan döv av alkohol :o

Besserwisser says, det låter inte bättre men däremot gillar man musik man annars inte gillar :) Alkohol + Scooter = Party! :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-14 21:56

Mitt favorit-tweak :lol: :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-14 22:01

Strauss skrev:Mitt favorit-tweak :lol: :lol:

Diffusorer och helmholtzresonatorer? Du vet väl att flaskorna måste vara öppna för att fungera som absorbenter?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-08-14 22:28

Att sitta skönt å avslappat samt blunda när man lyssnar på musik är det grundläggande tweaket för mig iaf. 1 :!: virre eller öl är ju inte fel då det underlättar avslappningen men mera alkohol brukar bara innebära ett antiklimax, då kan man lika gärna lyssna på en SIBA-stereo.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-14 22:33

Strauss skrev:Mitt favorit-tweak :lol: :lol:

Det där ser VÄLDIGT trevligt ut men tyvärr håller jag med dem som tappar hörsel när jag dricker. Ett glas vin och mitt fokus är borta. Samma sak om jag har låg vätskenivå. Allt låter illa.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-14 22:40

Ni som har cd-spelare...

En klassiker. Köp TVÅ st fyrkantiga korkunderlägg som täcker nästan hela botten på cd-spelaren. Lägg dem på varandra och placera cd-spelaren uppe på så att apparatbenen hänger utanför och fritt i luften.

Jag lovar att jag har hört skillnad. Det var iofs för några år sedan. Har cd-spelarna blivit mindre vibrationskänsliga?

Jag tror att det "funkar" där för att det dämpar vibrationer från underlaget och att det dämpar vibrationer i bottenplattan (som oftast ligger närmast kretskorten).

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-08-14 23:29

Jag tycker du twekar dåligt Strauss. Det är ju massor kvar i varenda flaska :roll:

Härlig tapet. Morsan hade den i sovrummet på sjuttiotalet. Underbar! :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-15 00:28

att lyssna tillsammans med någon musikintresserad vän är mitt favorittweak
om man ger och får feedback på musik upptäcker man hela tiden saker man inte hört eller tänkt på tidigare
en annan favorit med samma resultat är att lyssna på låtar i någon annan miljö än den man är van vid hemma - ett utmärkt exempel är ju bilen
tycker många låtar växt enormt mycket då de satts i ett annat sammanhang
och så cannabis som absolut förstärker hörselintrycken
alkohol har motsatt effekt för mig

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-16 22:22

Jag har provat att djupfrysa mina CD-skivor...

... Kom igen nu... vad har ni för tweekar där hemma! :-)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-16 22:55

Min absoluta tweek nr 1 är att skippa allt vad anlägg heter i tankarna då det spelar bra. Och bara försvinna in i musiken totalt bortkopplad från allt yttre som kan påverka...Gärna med min älskade sittande i andra änden av soffan lika borta i musikens grepp....

men attans vad sur man blir då skivan tar slut och det blir tyst... Då är det snudd ett helgerån att röra sig så magin förstörs...

Fast det är kanske inte direkt ett tweek jag beskrev. Men ändå är tweeket att koppla bort sakerna och bara ha musiken som fyller ut alltet... :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-17 00:08

... kanske inte en tweek... men det låter väldigt trevligt! :-)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-17 09:31

Koffe skrev:... kanske inte en tweek... men det låter väldigt trevligt! :-)

Har du ny look? Dirty Sanchez?

/D :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-17 09:56

Troligtvis att testa runt lite olika högtalarplaceringar/vinklar. Speciellt viktigt om tillverkaren inte specat det. Även lyssningsposition kan tweakas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi