patrikf skrev:BACH skrev:
Om vi antar att vi vill återge en symfoniorkester så ofärgat som möjligt, så avgörs resultatet av inspelningsteknikerns skicklighet och inspelningsutrustningens egenskaper.
Då måste jag fråga en sak. Vad är det som ska återges? Är det upplevelsen från en bänkplats i konserthuset, eller är det någon annanstans? Hur går det till att göra ett "ofärgat" lyssningsbart fonogram som kan återge den verkligheten?
Ska... ja alltså, det beror väl helt på vad du vill åstadkomma.

Jag personligen skulle välja den plats i konsertsalen där man får det bästa resultatet, dvs. där det låter bäst, där man får den bästa upplevelsen av orkestern.
Att en inspelning är ofärgad betyder ju inte automatiskt att det låter bra, det avgörs ju av hur bra orkestern är, konsertsalens egenskaper, osv, ofärgat betyder bara att det låter som det lät i verkligheten, oavsett om det lät bra eller dåligt!
Jag är ingen inspelningsexpert, så hur man lämpligast placerar mikrofonerna kan jag inte svara på, men om du läser Ingvars inlägg så förstår du att det är olika från fall till fall, och går inte att ge ett enkelt generellt svar på.
Om studiosnubbens monitorhögtalare är färgande så blir det emellertid mycket svårare för honom att avgöra hur inspelningen egentligen låter.
Jag undrar vad du menar med att "inspelningen egentligen låter".
Menar du hur den kommer att låta i någons vardagsrum?
Nej, jag menar själva informationen, dvs vågformen om du tittar på ett oscilloskop.
Så det ultimata är givetvis att både monitorhögtalarna hos studiosnubben och dina högtalare hemma inte färgar ljudet.
Det ultimata som jag tänker mig är att lyssningsmiljön(inkl uppspelningsutrustning) liknar studiomiljön så mkt som möjligt. Så att mastringssnubbens "verklighet" kan återskapas. Det är enligt mig den enda verklighet som är intresant att tala om när det gäller hifi.
Om monitorerna och kringutrustningen i studion är ofärgande, och dina högtalare och kringutrustningen hemma också är ofärgande, så uppnås det du säger.
Då kommer du (om ditt rum är någorlunda likvärdigt med studiosnubbens) att höra samma sak som han gjorde.![]()
Precis! men det kräver väl inte att högtalarna är "ofärgande"?
Det är väl snarare en nackdel om hemmahögtalarna har egenskaper som skiljer sig från högtalarna mastringssnubben använder om man vill åstadkomma lika förutsättningar ?
Nej visst, det räcker med att du har likadana högtalare för att höra samma sak, men då måste du alltså byta högtalare för varje inspelning du vill lyssna på.

Det här kan dessutom, beroende på vilka högtalare som används, begränsa ljudvaliteten.

Därför är det bäst att hela kedjan alltid är ofärgad!

Det här behöver inte utesluta att studiosnubben avsiktligt färgar inspelningen på olika sätt, men om han har ofärgande högtalare så vet han i alla fall vad han gör, och du kommer fortfarande att höra samma sak som han gjorde i sina monitorhögtalare, förutsatt att dina högtalare också är ofärgande.
Återigen, så tycker jag att begreppet färgande används fel här. Det finns ingen definition på att en högtalare i sig är ofärgande?
Om vi antar att vi har en perfekt inspelning, så måste fullständigt ofärgande högtalare kunna återge denna inspelning på ett sådant sätt att vi inte kan avgöra om vi lyssnar på en inspelnig eller verkligheten.
Detta var en teoretisk definition med ord.
Om du vill ha en teknisk definition så blir det förstås förskräckligt mycket mer komplicerat, och jag är absolut inte tillräckligt kunnig för att kunna ge en sådan.
Dessutom måste svaret bli mycket omfattande!
Men till att börja med så är det nog bra om högtalaren har stort frekvensomfång, rak tonkurva (frånsett kompensationen som Ingvar har berättat om), låg distorsion vid alla frekvenser och ljudstyrkor, möjlighet att spela tillräckligt starkt, adekvat spridningsmönster osv. osv. osv.
Ingvar Öhman är den som verkligen kan det här!
Vidare angående vetenskaplighet osv:
Hur många högtalartillverkare låter en komma och lyssna på högtalarna och få information och ställa frågor?
Hur många högtalartillverkare berättar överhuvudtaget om hur de har gått tillväga vid konstruktionen av högtalarna?
Hur många högtalartillverkare ger adekvata tekniska data om högtalarna?
Det brukar till exempel mycket ofta stå så här i specifikationen för högtalare:
Frequency response: 20Hz-20kHz
Vad får man ut av denna information?

Vh