ASIO raka rör utan Windows mixer eller omsampling

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gaston

ASIO raka rör utan Windows mixer eller omsampling

Inläggav Gaston » 2006-08-14 21:26

ASIO fungerar för att nästla sig förbi Windows XPs tråkiga funktioner som demolerar allt man vill spela.

Det bästa är att ljudkortet inte måste stödja ASIO utan kan med nedanstående drivrutin i efterhand kompletteras med denna funktionalitet.
http://www.asio4all.com/

Inte alla program stödjer ASIO

Här är en länk till en kille som fixat stöd för fobar2000 och winamp5
http://otachan.com/
Det mesta är på japanska men jag tror ni kan lista ut hur man får igång grejerna :wink:

Han har också gjort ett litet program för att verkligen se att man har stödet i funktion
http://otachan.com/ASIO%20caps_009.7z

Det finns säkert fler plugins eller tillägg för att få igång denna funktionalitet på program som i ursprungsutförande saknar ASIO. Vet ni om några fler?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-14 23:03

Nice. Funkar det till alla ljudkort?

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-15 00:06

Tror inte det, kollar man på hemsidan överst så verkar dom mecka mest hela tiden med drivrutinen för att få till det på så många ljudkort som möjligt. Men för mig funkar det i alla fall 8)

Användarvisningsbild
Jipo

Inläggav Jipo » 2006-08-15 11:03

Det funkar inte till mitt....

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312205
os: Windows XP Professional, Service Pack 2 :: cpu: AMD Athlon 64 4200+, 2.21 GHz :: mem: 683/4094 MB (17%) :: gfx: ATi Radeon X850 Series (Omega 3.8.252) (1200x900x32bit 100Hz)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-08-15 11:22

Asio4all fungerar suveränt för mig. Har använd drivers från kx-projekt tidigare. Den ger riktigt höga prestanda med SB-kort men har ett gränssnitt som som iofs ger alla möjligheter till inställningar men är svåröverskådligt. Asio4all ger ett gränssnitt som är överskådligt och kx-driverns höga prestanda. Det är lite kul att få till prestanda som hos ett riktigt dyrt kort för små pengar!

/Jocke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-15 11:44

En försiktig fråga: Hu har ni verifierat att dataströmmen från SPDIF-utgången är korrekt?-
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-08-15 13:13

Inte alls! Använder den inte ens. Några uppslag om vad jag kan ha den till?

/Jocke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-15 13:24

Låt mig omformulera frågan - Hur vet ni att dataströmmen när DAC:en utan att omsamplas och eller genomgå annan destruktiv behandling?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-15 13:45

Morello skrev:Låt mig omformulera frågan - Hur vet ni att dataströmmen när DAC:en utan att omsamplas och eller genomgå annan destruktiv behandling?

Det var en bra fåga tycker jag. Hur tar man reda på det?
Jag är lat och litar på författaren till dokumentationen som under ett stycke som heter "Common Usage Cases Optimizations" bland annat diskuterar latency och säger följande
In certain configurations, ASIO4ALL allows for bit transparent audio where the Windows driver stack
does not. Hence, audiophiles prefer ASIO output over DirectSound or MME, which most likely does
mangle audio data. In these scenarios, latency is of little concern and audio input is not asked for.
Naturally, you would make sure that all inputs are disabled, set the ASIO buffer size to the maximum and
be happy!

Han säger också i en avslutande ansvarsbefrielse
This document contains statements that may/may not be true. Particular combinations of colors or black
and white contrast may/may not cause epilepsy, nausea, or the urge to do weird things to domestic animals.
Either way, I shall not be held responsible for any of that.

:lol:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-15 14:24

Morello skrev:En försiktig fråga: Hu har ni verifierat att dataströmmen från SPDIF-utgången är korrekt?-

En digitalström fungerar väl helt korrekt eller inte alls. Eller?
I mitt fall kvittar det, jag kör analogt. Jag använder ASIO eller Kernel-streaming enbart för att förbigå alla mjukvaru-volymkontroller som förstör dynamiken. Vad ska man med 600 olika volymkontroller till? Den analoga på ljudkortets utgång är den enda som behövs.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-08-15 14:36

Håller fullständigt med! Jag har tillräckligt med volymkontroller i Cubase och på min externa analoga mixer! De här "Freeware" drivisarna gör det möjligt att få riktigt bra prestanda till nästan inga pengar alls!

/Jocke

PS. Visst var det någon HiFi-tillverkare som använde en slogan för många år sedan: Champagne och kaviar till öl och korv-priser!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-15 14:45

Nwalmaer skrev:
Morello skrev:En försiktig fråga: Hu har ni verifierat att dataströmmen från SPDIF-utgången är korrekt?-

.

Nej, det går bra att ändra nivån, sampla om till högre eller lägre frekvens osv. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-08-15 14:59

Det här var ju väldigt trevligt om det nu funkar som det är tänkt!

Gaston:
Vad är det egentligen jag behöver från japanen för att få det att funka i foobar?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-08-15 15:43

Morello skrev:
Nwalmaer skrev:

.

Nej, det går bra att ändra nivån, sampla om till högre eller lägre frekvens osv. :)

Det stämmer ju. Även det går ju att göra i datorn, tillsammans med ASIO eller KS. Beroende på om man har en bra DAC eller inte i ändan, så kanske man kan tjäna på att sätta korrekt samplerate och bitdjup på mjukvarusidan. Så att om nu DACen inte är så bra, så slipper den göra så mycket. Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-15 16:11

Belker skrev:Gaston:
Vad är det egentligen jag behöver från japanen för att få det att funka i foobar?

Ingen aning :lol:
Det finns en officiell ASIO-plugin hos foobar, man kan ju hoppas att den är på engelska :roll:

För att få det att funka med Winamp så tar man den dll och exe som passar (32/64 beroende på OS, 32 (i386) bör funka för alla) och släpper lös dom i plugin-biblioteket under winamp, startar om winamp och spanar i out-pluginsen under options. Där markerar man den out-funktion man vill använda för tillfället, t.ex ASIO.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-08-15 16:40

Ok :D

Laddade precis in den officiella och det låter. Frågan är; Hur vet en neurotisk audiofil att det funkar som det ska? Finns det något diagnosverktyg eller annat sätt att kolla att nuffrorna flyter åt rätt håll där inne?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-15 16:42

Spela en DTS-kodad CD och koppla SPDIFutgången till en DTS-avkodare. Låter är det ok, brusar det är det inte ok. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-08-15 16:44

Fint trick! Borde väl funka med en optisk kabel till Denon 2105?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-15 16:46

Belker skrev:Fint trick! Borde väl funka med en optisk kabel till Denon 2105?

Ja, det torde fungera. (Ej bekant med 2105)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-08-15 17:20

Morello skrev:Spela en DTS-kodad CD och koppla SPDIFutgången till en DTS-avkodare. Låter är det ok, brusar det är det inte ok. :)

Finns ju en hel del material hos sr.se som är DTS-kodat i 44.1kHz
tex.
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.a ... kel=745349
och
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.a ... kel=739973

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-06-14 03:06

jaha det här var gammalt och kanske malt, men undrar ändå när jag just installerat ASIO4ALL v2 på min xp, men ser ingen gui?
måste jag ha wmp installerad eller något annat märkligt.

min övertygelse sedan lång tid tillbaka är att använda
JETAUDIO endast, men det ser dåligt ut så långt???

att koppla ur ljudkortet och använda Trends DAC är också min begäran.... till en Sonic super T-Amp

någon som känner sig manad att hjälpa en n00b här? :roll:

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2009-06-14 09:59

Varför inte använda wasapi plugin i foobar 2000 ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-14 10:31

Alltså det är väl bara en .dll fil som ligger somen plug till div. program. Den kommer inte med någon GUI.

Lägger man .dll i mappen för ett program så hittar i regel det programmet filen och kan därmed köra med den drivrutinen.

/Peter

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-06-15 00:00

Morello skrev:Spela en DTS-kodad CD och koppla SPDIFutgången till en DTS-avkodare. Låter är det ok, brusar det är det inte ok. :)

Eller en CD-skiva / rippad fil som är HDCD-kodad.

Nöjer man sig inte med det, så kan man spela in SPDIF-dataströmmen till ett ljudkort som man vet är bitkorrekt på digitalingången. Det är den metoden jag brukar testa digitala källor med. Om den inspelade dataströmmen är identisk med originalet, dvs skivan/filen som spelades upp, så är källan bitkorrekt. Det är kanske en onödigt invecklad metod, men helt idiotsäker ;)

Ljuddatan kan jämföras i t ex Cooledit / Adobe Audition. Klipp till filerna så att de börjar på samma sample och kör en inverterad mix paste. Resultatet ska bli tystnad.

Är man paranoid så kan man efter det spara de båda filerna (tillklippta så att de börjar och slutar på samma sample) och jämföra med programmet Compare It:

http://www.grigsoft.com/wincmp3.htm
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-06-15 00:11

Låter krångligt när man bara kan dumpa strömmen till en fil och köra något hashverktyg istället. :) Om man har ett klart definierat slut kan man använda dd för att se till att de även börjar på samma sample. Inga manuella insatser. :D

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-06-15 13:37

Problemet är att du inte kan veta vilket sample inspelningen via SPDIF börjar och slutar på. Den börjar när du trycker på record-knappen ;)

Därför måste det klippas till så att en relevant jämförelse kan göras.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Återgå till Teknikforum