Lackad kopptråd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Lackad kopptråd

Inläggav JockScott » 2004-01-26 17:27

Ställde frågan under annan avdelning men ej fått något egentligt svar?!

Tänkte använda denna:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/17 ... _55_184_02

Och göra en fläta á la Svanalnder(http://www.svalander.se) dvs. en fyrfläta med två ledare till + resp. - i varje kabel. Har tidgare gjort en trefläta av en annan typ av kabel som tydligen inte lämpade sig som högtalarkabel. Hade problem med knäppar i högtalarna och fick förklaringen till att den var kapacitiv eller induktiv och fick steget att självsvänga.

Eftersom jag saknar teknikkunskap, har denna ovansående lackade kopparkabel bra specifikationer eller finns det uppenbar risk att samma fenomen uppkommer igen??

Onödigt att lägga ner tid och pengar på attt testa så åsikter om dess lämplighet är välkomna.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-01-28 10:00

När jag var på en diy-träff här i Halmstad, var det en som gjort en signalkabel av lackad koppartråd som han svalander-flätat med 4 ledare. Kontakterna var bullet plugs.

Lyssningsintrycket var lugnt och sansat, inget som spretade. Vad vi hade för kabel innan minns jag tyvärr inte. Men en signalare kan man göra av dem.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-28 13:54

Verkar ju märkligt (en känsla bara) att en såpass tunn kabel kan "låta" bra!
Bild

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-01-28 15:45

Jag har tvinnade 0,05mm ledare av lackad koppartråd i min diy-signalis och den fungerar superbt! :wink:

Den är dock skärmad och har ett rejält hölje, annars hade jag inte vågat köra den då jag garanterat hade haft sönder den. När man skruvar upp RCA-kontakterna ser man bara lödpunkterna, men inga ledare! Såvida man inte håller den i precis rätt ljus. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2004-01-28 17:41

hotspur: kanske en påminnelse om hur lite som egentligen behövs :o

Ruggigt cool dendär! En och annan kabel kan man koppla in innan det blir trångt bakom grejorna :D

OT: hur fixar jag en bild i kanten?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-01-29 03:55

Gulliga kablar, jag skulle nog mäta en extra gång så det inte är kortis nånstans innan jag kopplar in dem till mitt slutsteg :)

lasselite: Under länken "Profil" långt upp i mitten på sidan finns inställningar för avatar, som de små bilderna kallas.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-01-29 10:15

Funderar på att göra en själv, man kan ju leda den i en transparent slang eller kanske låta den gå rund en halvmjuk plastkärna med krympslang över alltsammans.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-01-29 14:12

Någon med teknikkunskap som kan avgöra dess lämplighet som internkabel i högtalare. Finsn det risk att den blir kapacitiv eller induktiv?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-29 14:19

Alla kablar är både induktiva och kapcitiva... Tror inte den är olämpligare än de mesta kablar som finns på markanden. Värdet på kapacitansen bör vara något högre än korskopplad EKK och det är en lätt kapacitiv last för normalkonstruerade förstärkare så det bör inte vara något problem att ha de som internkablage av den anledningen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-29 18:03

Jag vill slå ett slag för smidiga kablar som internakablage. Jag har själv tänkt experimentera med lackad koppartråd men är lite orolig för hur den kan bete sig som internkablage om den är väldigt styv?
Hur styv är lackad koppartråd i 0.71mm^2 samt 1.5mm^2?
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-01-30 00:54

Naqref skrev:Alla kablar är både induktiva och kapcitiva... Tror inte den är olämpligare än de mesta kablar som finns på markanden. Värdet på kapacitansen bör vara något högre än korskopplad EKK och det är en lätt kapacitiv last för normalkonstruerade förstärkare så det bör inte vara något problem att ha de som internkablage av den anledningen.

Jo, vad jag tänkte på främst var om den var väldigt olämplig och hade risk för att bli väldigt mycket induktiv eller kapcitiv. Har gjort tidigare av en kabel som inte var lämplig(av specifikationen att döma) till högtalarkabel och fick mkt. riktigt problem med självsvängande slutsteg. Vill ej upprepa detta. Har gjort av en ytterliggare som det inte var några problem med, så då kan man nog testa denna.

Återgå till Generellt om hifi