Vad kännetecknar en lättplacerad högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Vad kännetecknar en lättplacerad högtalare?

Inläggav Karl_Banan » 2004-01-22 17:30

Man läser lite här och var om att högtalare är mer eller mindre lättplacerade. Vilka egenskaper hos högtalarna pratar man då framför allt om?

Kan tänka mig att det handlar om högtalarens spridningsegenskaper men hur skall de vara för en lätt- resp. svår-placerad högtalare. :?:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-01-22 17:37

Jag skulle kunna tänka mig i alla fall att när det gäller subwoofers som ibland påstås vara olika placeringskänsliga, så är det nog skitsnack... Möjligen om man jämför i ett specifikt rum, så kan det nog hända att skillnader i frekvenskurva mellan olika subwoofers gör att de exciterar olika stående vågor olika mkt, och att man därav upplever en skillnad.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-22 18:01

Generellt sätt är "stativare" mer lättplacerade, av en väldigt enkel anledning :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2004-01-22 18:07

Så det hela handlar egentligen om högtalarens djupbaskapacitet... Lite tråkigt enkelt svar, men ändå... :)
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-22 20:52

appråpå "stativare" och bas:

Vilka Sötnosar!

Ja det var mitt första intryck när Reference 3A Dulcet packades upp.

När första provlyssningen inleddes kompletterades dock intrycket...Vilken bjässe!

Att så torr, djup och kontrollerad bas kunde komma från en så liten högtalare hade jag aldrig kunna drömma om.
Att de sedan nästintill pedantiskt målade upp stereobilden fick intrycket att ändras till Pedantisk Liten Bjässe...

har man hört varianter på ovan förr eller har man!!!!!!!!

hursomhelst, med basporten placerad på fronten brukar ge omdömmen som lättplacerad, en högtalare som sprider väl och kontrollerat kan oxå upplevas som lättplacerad, hur basen är avstämd har oxå betydelse, man kan om man vill se det så att illa konstruerade högtalare är svårplacerade
Bikinitider

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-01-24 13:28

Utformningen av filtret gör en hel del, framförallt baffelkompenseringen.
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Vad kännetecknar en lättplacerad högtalare?

Inläggav DQ-20 » 2004-01-28 10:12

Karl_Banan skrev:Man läser lite här och var om att högtalare är mer eller mindre lättplacerade. Vilka egenskaper hos högtalarna pratar man då framför allt om?

Kan tänka mig att det handlar om högtalarens spridningsegenskaper men hur skall de vara för en lätt- resp. svår-placerad högtalare. :?:

Spridning och bas skulle jag tro. Begränsad/kontrollerad spridning kan göra en högtalare mer okänslig för reflekterande ytor och en avrullad bas gör att högtalaren inte låter "tjockt" var man än placerar den. Blodfattig bas tror jag nästan är en förutsättning för att en högtalare skall vara "lättplacerad". Den blir lite dålig överallt. Med fullregisterhögtalare har ju placering i förhållande till rumsradien ganska stor inverkan på mängden bas och det kan lätt bli för mycket av det goda.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Teknikforum