B&W Film

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

B&W Film

Inläggav Rydberg » 2004-01-27 23:53

Class only looks like arrogance from below.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-28 02:12

:D :D :D

De är sanslöst vackra, B&Ws högtalare. Dessutom låter de ju bra också :wink: !

Mvh,

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-28 02:23

Kul film 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-01-28 04:34

Dregel.. :P
Det nästan lät lite bättre här hos mig när jag såg vilka högtalare som spelades! :D :D
Sista uppställningen var nog kass! :) B&W är snusktigt snygga. 800 är lite av mina drömissar. :)

I slutet på filmen spelas en rockversion på 'a wonderful world'. Nån som vet vem som spelar??
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-28 10:24

ruskigt bra videoljud, världsklass!!!!!!!!!!!!!!!!
Bikinitider

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-28 10:49

Fin film :)

Jag kommer ihåg att Ino (IÖ) hade ett förslag för att förbättra elementen som B&W använder och att de skulle ta det i beaktning.
Jag har för mig att det var mönstret på mellanregistren(?) som kunde optimeras på ett annorlunda sätt!?
Är det något de, B&W, har lyssnat på och infört på sina element?

Det kanske tar tid innan vi ser desa förändringar, kommer någon ihåg vad det var som kunde förbättras?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-28 11:01

Var det inte så att de skulle monteras så att utstrålningsmönstret optimerades?

Har för mig att på grund av väven motsvarar ett runt kevlarmembran ungefär en kvadratiskt strålare.

Det var alltså vridningen av elementet vid montering det handlade om, däremot om sidan på "kvadraten" skulle vara parallell med golvet eller vinklad 45 grader kommer jag inte ihåg...

Någon som minns!?

Eller var det något mer avancerat du menade, Mikael2?

/Jonas

PS. Finns det någon Mikael1 på faktiskt!? 8O :D DS

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-28 11:04

Nej ovan var avancerat nog för mig :wink:

Det var nåt med väven på elementen, helt riktigt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-28 11:22

Jag tyckte filmen var tämligen nördig! :lol:

Kolla på dem som sitter och lyssnar! Det ser inte överväldigande kul ut med filmade människor som sitter och lyssnar. En del ser ut att inte vara på denna planet! De skiner i alla fall inte av upprymd glädje (kanske bra ändå dock, det är ju så som folk som lyssnar på mässor brukar se ut).

Och var är alla människor i B&W-montern? :roll:

Sedan filmar de när folk går därifrån!?! 8O :D

Kul med lite nya modeller, 703 ser rätt okej ut. :!: :idea:

Men vad är det för vits att ha EN 800 och EN Nautilus i montern??

NiclasF

Inläggav NiclasF » 2004-01-28 13:00

Johan_Lindroos skrev: En del ser ut att inte vara på denna planet! De skiner i alla fall inte av upprymd glädje (kanske bra ändå dock, det är ju så som folk som lyssnar på mässor brukar se ut).

Saknar Du dom vita rockarna eller ???

F.ö :
-Någon som vet vem som spelar den första låten ?

Mvh

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-28 13:22

Johan,

Hifi är nördigt. Jag känner den stora nördigheten varje gång jag går på mässor exempelvis. Det ligger något väldigt lustigt i att dussintals män mellan sådär 25 och 50 (låt oss vara ärliga) sitter och lyssnar allvarligt och koncentrerat efter ofta minimala skillnader i rum efter rum.

Jag hade under många år en mycket välljudande ljudanläggning hemma. Icke-audiofiler var totalt ointresserade, möjligen noterade de att det lät bra men brydde sig egentligen inte.

När jag sedan hängde upp en CRT-projektor i taket för några år sedan blev alla, oavsett ålder, kön eller intressen, oerhört imponerade. Hur fungerar det? Vad kostar det? Jag vill ha! T.o.m. en medelålders kvinna som direkt deklarerade att sååå mycket pengar skulle hon aldrig betala tjöt av inlevelse under Jurassic Park III.

Vi, eller egentligen normala människor :D, är varelser dominerade av visuella intryck, så mycket är säkert.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-28 13:52

Ja, och speciellt roligt är det när audiofilmässbesökaren sätter tummen under hakspetsen och pekfingret längs med kinden, och kanske muttrar ett "Hm...", allt "ska" vara väldigt fint och verka exklusivt. Ingen mässbesökare vågar fråga något eller knappt föreslå att spela sina egna skivor av rädsla att avbryta demarens spelprogram. Rätt ofta spelas det bara musik utan avbrott för frågor.

Hm, jag ska nog lyssna med tummen under hakspetsen på HighEnd04... :roll:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-28 13:54

Tar jag mig dit så ska jag spela mina skivor. Mycket enklare att höra vad som är musiken och vad som är anläggningen då, åtminstone i vanliga fall*.

* = Jag var och provlyssnade piP och pi60 igår, och då hörde man minsann bara musiken, vad jag kunde uppfatta.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-28 14:08

Det tycker jag att man ska propsa på, alltså att få spela sina egna skivor. (emellertid är det ibland någon som har med sig vervärdigt dåligt inspelade skivor, då är det ju en viss poäng med att spela bra inspelade skivor också). Fast det är ju synd, tycker jag, att mycket av det jag brukar kalla för "hifidemomusik" är musikaliskt ointressant* och ofta väldigt "gles" så att det låter ofta ganska bra även på kassa anläggningar, m m...

* åtminstone för min egen smak.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-28 14:12

Jag är tudelad till demo med medhavda skivor. Att döma av hur mycket extremt kassa inspelningar man hör på hifi-träffar & mässor, skulle jag, i egenskap av utställare, troligtvis inte spela en del medhavda skivor 8)

Varför dema bra hifi-apparater med tex. Sofie Zelmanis (för att ta ett exempel på en våldsamt komprimerad skiva som en del tycker låter bra 8O ) sönderskruvade plattor :?: 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-01-28 14:19

Demotrick n:r 1: välj inspelningar som passar anläggningen i fråga. Med ett genomtänkt urval kan man få nästan vilket skräp som helst att låta bra. Märkligt nog utnyttjas sällan detta trick på ett optimalt sätt i praktiken.

"Gles" musik är mycket riktigt i allmänhet lättare att återge än mer komplex dito och är därför kraftigt överrepresenterat i demosammanhang.

Sedan har både Johan och Morello rätt i att en hel del av den medhavda musiken håller ganska låg klass rent ljudkvalitetsmässigt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-28 14:29

Isidor,

En välinspelad jazztrio låter ooftast rätt ok, men brsiterna i systemet döljs inte helt av den glesa och basfattiga musiken 8O

Speciellt avslöjande brukar välinspelad jazz vara om systemet har tafflig diskantåtergivning 8) Har min favoritskiva från studio blue till detta :wink: Inspelningskedjans distorsion torde vara oöverträffad 8O (Eartworks mikrofoner(omnipolära)+försteg)
-Innehar F-skattsedel-

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-28 14:52

Morello skrev:...
Varför dema bra hifi-apparater med tex. Sofie Zelmanis (för att ta ett exempel på en våldsamt komprimerad skiva som en del tycker låter bra 8O ) sönderskruvade plattor :?: 8O

Är det därför jag tycker basen är diffus/oprecis/bumlig när jag lyssnar på Zelmani :?: 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-28 14:55

Mikael2,

Håller med dig ang basen. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-28 15:01

:oops: Jag höll på att bli vansinnig när jag använde en låt på förra skivan när jag skulle justera in högtalarna för att få bra basrespons med en fin väldefinierad bas. :lol: Höll på länge men gav upp till slut och plattan hamnade bland "icke referensskivor".
Hade hört att många lyssnar på och använder Zelmani vid demo för ljudkvaliténs skull :?

edit
ps
En hel kväll förstörd och högtalarna ur läge blir resultatet när man hör på fel skiva och tror att det är nåt fel på uppställningen :cry:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-28 17:13

Nu har jag lyssnat igenom Zelmanis "sing and dance" 8O Bortsett från att musiken är ganska slätstruken, kan man först och främst konstatera att låtarna är inspelade i olika studios. I detta fallet Rommarö respektive Atlantis. Skivan är sedan ultimativt sönderskruvad av Cosmos Mastering. 8O

Vad man kan höra är:

1. Pukor, baskagge och virveltrumma är inte bara extremt komprimerade, utan även klangligt beslöjade och distorderade. Pukorna låter som kakburkar utan att överdriva. Speciellt påtagligt är detta på spår 6. Att baskaggen är komprimerad avslöjas lätt på spår 11. Till och med ett ostämt TAMA "swingstar" låter vackert i jämförelse. :lol:

2. Hi-hat & tamburin låter som kastrullock 8O. Det finns inte en tillstymmelse till anslagstransienter. Dessutom är klangen för mörk för att påminna om riktiga instrument.

3. Sången har bitvis mycket fula s-ljud.

4. Elbasens spektrum är noll över ett par hundra Hz. Dessutom saknar den helt kontur och transient vid anslag.

I jämförelse med någon av Blue Notes bättre inspelningar är denna plattan av en helt annan och lägre dignitet 8O.
-Innehar F-skattsedel-

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-28 17:36

Elbasens spektrum är noll över ett par hundra Hz. Dessutom saknar den helt kontur och transient vid anslag.

Håller med...ett tag tänkte jag att det var rummets fel men onekligen lämnar basåtergivning en hel del övrigt att önska på hennes skivor. Men det är ofta en trevlig stooor ljudbild.

Jag tog med mig egna skivor på mässan som jag var på i Malmö i höstas, TOOL och Rage against the machine men fick aldrig möjlighet att lyssna på dem... :cry: :cry: :evil: :x

Vet bryr sig om hur demarens ofta totalt ointressanta musik låter i en anläggning, jag vill först och främst höra hur den musik som jag gillar låter...därför undrar jag om jag egentligen får ut något av att gå på mässor...jo försten Audiovector har jag hört demmas med hårdrock och funk. Det var faktiskt betydligt roligare att höra på.
Men det tillhör undantagen.

Mvh,

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-28 17:43

hifirocker skrev:Jag tog med mig egna skivor på mässan som jag var på i Malmö i höstas, TOOL och Rage against the machine men fick aldrig möjlighet att lyssna på dem... :cry: :cry: :evil: :x
Mvh,

Vilken tur :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-28 19:53

det är så att man häpnar över kritiken på "medhavd musik"

blä
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-01-28 20:27

Varför dema överhuvudtaget på en mässa :?: , de låter ju aldrig bra ändå (nästan). Tycker de skulle va bättre å bara ha lite musik i bakgrunden o bara visa vad man har som på tex bilmässan........ :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-28 20:38

Johan_Lindroos skrev:Jag tyckte filmen var tämligen nördig! :lol:

Kolla på dem som sitter och lyssnar! Det ser inte överväldigande kul ut med filmade människor som sitter och lyssnar. En del ser ut att inte vara på denna planet! De skiner i alla fall inte av upprymd glädje (kanske bra ändå dock, det är ju så som folk som lyssnar på mässor brukar se ut).

Och var är alla människor i B&W-montern? :roll:

Sedan filmar de när folk går därifrån!?! 8O :D

Kul med lite nya modeller, 703 ser rätt okej ut. :!: :idea:

Men vad är det för vits att ha EN 800 och EN Nautilus i montern??

Men Johan då, du har väl inte vaknat på fel sida idag? :wink:

Jag skulle ju inte vara förvånad om filmen är gjord vi nån vip-visning
Class only looks like arrogance from below.

Meridian

Inläggav Meridian » 2004-01-29 21:58

Hehe.. Nördig film va ordet! Men rätt kul... 8)

Mer rejäla konutslag skulle det varit... Mkt roligt att det helt plötsligt dyker upp en Fostex Dat! :twisted:

Morello: Skönt att äntligen slippa vara ensam om att Zelmani låter junk. (Dessutom anser jag att musiken är totalt intetsägande och menlös.. Men smaken e ju som smaken e!) :D
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-29 22:07

IÖ pausade när jag lyssnade på Zelmani på demo hos honom, eftersom rösten lät så jävla illa :)

Och efter han sagt det och jag lyssnat efter så har han ju rätt. Massa s-ljud för mycket på de mesta låtarna (vi lyssnade dock Precious Burden), och en hel del lurk runt 300-500 Hz med. Det låter ju kakburk faktiskt.

Trist. Men fortfarande bra musik :wink: Även om det är lite väl slätstruket ibland.
Common sense is not that common.

Meridian

Inläggav Meridian » 2004-01-29 22:22

Lite mer ot..

Det är intressant när folk har med sig just sing and dance in i butiken för att kolla ifall högtalarna "klarar diskanten"... :lol:
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-29 22:24

Meridian skrev:Lite mer ot..

Det är intressant när folk har med sig just sing and dance in i butiken för att kolla ifall högtalarna "klarar diskanten"... :lol:

Har era kunder så till den mildaste grad taffligt omdömme :?: 8)
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi