Manger jag hittade ingen riktigt bra förklaring ...det talas lite om det i länken här nedan
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=228093
Annars tror jag att Svante kan en hel del om teorin bakom just detta fenomen.
Tack martin ...jag har varit medlem ett tag men jag har inte känt att jag behöver lägga mig i diskussionerna speciellt ofta, mest pga att jag inte har tillräckligt att tillföra.
Skälvklart är de ganska svåra att implementera och man kan som du säger inte alltid få sina element att göra som man vill.
Men överallt som man läser om just seriefilter så går det många gånger ut på att välja sina element med stor noggranhet. Då kan man få till det väldigt bra.
Jag antar att den ökände Tony Gee är bekant?
Jag säger inte att han är bara den som man ska gå efter.
Men om du kolla hans hemsida, så kan du se att han har gjort en hel del rätt så rejäla byggen och han använder nästan bara serifilter.
Men det är naturligtvis upp till var och en.
Jag har gjort en del mätningar idag ....typ hela dan på alla möjliga högtalare.
Här är Hfls-1 med 1oct smoothing ...men jag har med mindre smooth om det skulle vara intressant.
Fundera inte över att det inte stämmer med typ 80db eller så jag kör runt noll det funkar det med.
Och här är filter principen jag har använt.
Manger Baffelstegskompensationen är L2 på bilden. Den funkar även för att göra filtret brantare.
Hoppas att bilderna funkar.
Som det är nu så börjar klockan bli lite så jag har inte hunnit lyssn anåt på filtret, men skillnaden är inte så stor mot vad jag hade innan.
Det verkar som om delningsfrekvensen hamnade på en bit över 2.2khz
2:a ordningen på diskanten
3:e på basen. Om man kollar extra blir Zobel filtret som en ordning.
Ska lyssna lite i veckan om jag hinner, riktigt mycket på jobbet nu.
Återkom gärna med kommentarer ...det är alltid välkommet.
tack för ordet
mvh
Patrik