Embla

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

akelius

Embla

Inläggav akelius » 2006-08-15 20:59

Finns det någon som har lyssnat på deras monoblock,sägs vara riktiga krutpaketer.

akelius

Inläggav akelius » 2006-08-18 11:47

Tack för alla trevliga kommentarer...det uppskatas när man får respons i det här Forum... :x ....går till ett annat forum där man får säkert ett och annant kommentar...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-18 11:57

Kan ju tänkas vara så att ingen lyssnat på dem ;) Vad skall man skriva då tycker du? Skall 2000+ medlemmar skriva nej?

Dessutom finns en sökfunktion om du undrar om de diskuterats

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2006-08-18 12:04

http://www.emblaaudio.no/Adela-ver1-eng.htm

Verkar vara "värstingen"

4.4kg?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-08-18 12:19

Tänk vad folk kan bli griniga om de inte får svar. Det KAN ju faktiskt vara så att ingen här har provat dessa... :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-18 12:25

Det är väl ICE-moduler i dem fortfarande.... så det är väl att jämföra andra med liknande moduler. Eller?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-18 13:25

akelius skrev:Tack för alla trevliga kommentarer...det uppskatas när man får respons i det här Forum... :x ....går till ett annat forum där man får säkert ett och annant kommentar...

drar historien med klassD lite fort...

tydligen så fungerar dom bara riktigt bra i basen, över några tusen hz ska det tydligen vara en hel del intermodulationsdistortion...som "de lärda" tvistar om...just därför är det få på detta forum som köpt klassD förstärkare..(fast jag tror det är nån som iaf kör det i basen)

på hififorum vet jag att det är ett gäng som använder sig av dom och är väldigt nöjda...jag själv hade gärna haft några sånna men då bara till basbruk (dom är ju enorm smidiga)

fast ärligt talat...om du inte har en riktig toppanläggning och ett riktigt tillfixat rum så gissar jag på att du nog kan använda dessa och vara nöjd....

Användarvisningsbild
Rauna

Inläggav Rauna » 2006-08-18 16:09

Jo jag har lyssnat på den och tycker att det påminner mycket om T amp i karaktären. Med andra ord bra basåtergivning men det fattas i tonasatser och upplösning i diskanten, komplex modullation, som tuttiverk i orgelmusik hör inte till Emblas favoriter.

Vi använde vid tillfället en Stevens & Billington stegtraf som linjeförstärkare och vinylavspelning med en Gradopickup och tillhörande förstärkare. Högtalarna var en sen modell av Klipsch hörnhorn, förvånansvärt lite färgade mot vad kommer ihåg från tidigare lyssning på Klipsch hornen. Som jämförelse hade vi en bättre rörbestyckad förstärkare.

Emblaägaren har senare meddelat att han monterat balanseringstransformatorer i Embla förstärkarna och lyckats "lyfta" återgivningen till att bli i nästan samma klass som rörförstärkaren.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-18 16:15

Ja, Emblan torde överglänsa det flesta rörstärkare på marknaden i basregistret, samtidigt som högre register naturligtvis(om de är ICE-baserad) lämnar mycket att önska avseende linaritet(ie. distorsion).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 17:01

Ja, Emblan torde överglänsa det flesta rörstärkare på marknaden i basregistret,

Det går väl att diskutera, har du hört alla rörsteg, så att du kan dra denna
generella slutsats?
Moderator Hififorum.nu

Jag vet inte, jag tror inte, men jag är här........

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-08-18 17:03

Det är nog bara sunt förnuft som får Morello att skriva så... 8)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-18 17:04

pege - vilken del av
torde

är det du inte förstår?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-18 17:05

boyafraid skrev:pege - vilken del av
torde

är det du inte förstår?

eller
det flesta
:D

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-18 17:05

PEGE skrev:
Ja, Emblan torde överglänsa det flesta rörstärkare på marknaden i basregistret,

Det går väl att diskutera, har du hört alla rörsteg, så att du kan dra denna
generella slutsats?

Nu sa Morello inte "alla" utan "de flesta" vilket är olika saker. För att dra slutsatsen Emblan troligtvis överglänser de flesta rörsteg i basregistret behöver man ju således inte ha hört alla utan den går att dra den slutsatsen ändå. Det är ju en rent teknisk analys och tämligen självklar i mitt tycke.

Edit: Jag var långsammast...
Senast redigerad av UrSv 2006-08-18 17:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 17:05

:( Tyvärr, Rookie, det tror jag inte, har du själv upplevt något rörsteg som inte levererar bas?
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-18 17:08

PEGE skrev::( Tyvärr, Rookie, det tror jag inte, har du själv upplevt något rörsteg som inte levererar bas?

Tror också att det kan var mer än bara sunt förnuft. Morello är ju en lysande teoretiker och har ingående kunskaper i elektronik och förstärkarlära så jag skulle nog tro att det är en smula tekniskt kunnande också förutom rent sunt förnuft som ji och för sig nästan räcker...

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 17:16

Sorry grabbar, ska ni märka ord, eller diskutera väsentligheter?

Jag har trissesteg som förvanskar bas till noll, rör som spelar helt underbart, men även tvärt om.

Så den här generaliseringen som finns att ICE bara duger till bas, och att rör bara funkar till mid och diskant är inte med verkligheten överenstämmade.

Var hos Anaveiw i Helsingborg, tillverkar class-d i ett par nivåer över ICE, deras ödmjuka inställning ifrågan är att class-d stegen inte är lösningen på high-end frågeställningen.
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 17:19

Jag ifrågasätter inte Morellos kunskaper ursv, men denna genaralisering som förekommer är jag inte helt överrens med .
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-18 17:24

PEGE skrev:Var hos Anaveiw i Helsingborg, tillverkar class-d i ett par nivåer över ICE, deras ödmjuka inställning ifrågan är att class-d stegen inte är lösningen på high-end frågeställningen.

tror du det är nån här som tycker klassD duger till annat än kanske under 100hz?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-18 17:24

Pege> Mäter man lite rörförstärkare så ser man i princip alltid en klar stegring av disten i bas och subbasen. Alla är inte lika illa som nedanstående men det bruka se liknande ut. Det hela beor väl på det faktum att rörförstärkare i de flesta fall har en utgångstransformator

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-18 17:24

PEGE,

Först påstår du att jag dragit slutsatser som jag inte har och sedan blir du sur när någon påpekar detta? Nu får du ge dig! :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-18 17:25

Intressant, hur har du dragit slutsatsen att Anaview tillverkar KlassD-steg ett "par nivåer" över ICE? Är det baserat på mätningar och/eller lyssningsintryck? Jag har lyssnat på Anaview under ordnade former och visst låter det som om de är utmärkta men att dra slutsatsen att de är ett par nivåer över ICE det kan jag inte.
Senast redigerad av UrSv 2006-08-18 17:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-18 17:25

PEGE skrev:Sorry grabbar, ska ni märka ord, eller diskutera väsentligheter?

Skojar du :)
Hær på faktiskt så ær folk petnoga med precis allt.

PEGE skrev:Så den här generaliseringen som finns att ICE bara duger till bas, och att rör bara funkar till mid och diskant är inte med verkligheten överenstämmade.

ICE-modulernas egenskaper ær kænda och dom har økande dist med økande frekvens. Hur stort problemet med den disten ær beror ju på en massa saker, som t.ex. syfte, høgtalare och rum (skræller rummet tillræckligt så kommer det ojludet troligen att avleda uppmærksamheten från førstærkarens tillkortakommanden). Och dom ger førhållandevis mycket effekt. Vægen till vælljud går genom (tillræckligt) mycket effket.

Tips: Har du øvervægt en Crown K1 eller K2? Också switchande och anvænds av audiofiler till framførallt bas. Klart snyggare och 19" rack.

Det finns førståss æven rørhæckar med god basåtergivning. Men billigt blir det inte, en switchande førstærkare ær ett mycket bættre val då, før en given summa pengar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-18 17:26

PEGE skrev:Jag ifrågasätter inte Morellos kunskaper ursv, men denna genaralisering som förekommer är jag inte helt överrens med .

Det kan jag till fullo acceptera. Dock kan den fortfarande både vara rimlig och korrekt ändå. Jag håller med Morello som du redan sett.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-18 17:35

Ja det är egentligen lite lustigt. Får man aldrig generalisera ens när det är vettigt att göra så.

Rörslutsteg behöver oftast utgångstrafo vilket betyder att bra basåtergivning blir väldigt dyrt jämfört med alternativ förstärkarteknik.

Transistorsteg har lägre effektivitet och är dyrare att få hög effekt med än viss alternativ teknik.

Swithande förstärkare behöver väldigt hög switchfrekvens för att inte olinjäriteter ska uppstå i hörbara området, vilket innebär att det blir dyrt med mycket hög ljudkvalitet i fullregister. I basen behövs inte samma bandbredd, alltså lämpar sig switchande förstärkare särkillt för att återge bas.

Variationer förekommer och man kan naturligtvis välja annorlunda om man vill och det är vanligt, men i stort är detta en betydande del i "problematiken".

Är det så konstigt?

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 17:42

Morello, jag vet inte vad du påstår egentligen, för vad är jag sur :D

Du påstod att de flesta rörkonstruktioner är sämre än Embla i basen, hur vet du det, har du mätt eller lyssnat?

Jag vet inte, men kom gärna med mätuppgifter, inte sådan som Rydbergs, som föväntas ge en generell bild av olika konstruktioner.

Annars så föredrar jag att lyssna mig fram till det jag vill höra. Har inga mät möjligheter, tyvärr.
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-18 18:09

PEGE skrev:Jag vet inte, men kom gärna med mätuppgifter, inte sådan som Rydbergs, som föväntas ge en generell bild av olika konstruktioner.

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev i inlägget med mätuppgiften? :roll:
Jag spekulerade ju dessutom i vilken boven i dramat är.

Här har du en lista att gå igenom själv:
http://www.stereophile.com/tubepoweramps/

Edit:
Här är ett ARC steg som klarar sig bättre, värt att notera är att mätningen avser 2.83V (dvs 1w i 8 ohm, 2w i 4 ohm, 4 w i 2ohm)

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-18 18:45

Ni skulle höra basen lilla "Philp" :lol: :lol:

Då garvade ni av skojfrisk lycka grabbar...
Jaja. Jag skall inte debatera om detta ämne. Men ville skoja upp stämningen lite. För lilla "philip" skall ju vara ofarlig :wink: .... eller 8O

"Philip" 12 w ... :lol: :lol:

Hifi är skoj.. :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2006-08-18 18:49

Rydberg, jag vet att du har en sund inställning vad det gäller ljudåtegivning, men, det här generaliserandet att rör inte funkar till bas ställer jag inte upp på.

Du missade tydligen Philipsen hos Mayro, jag var där i går, när han fick tillbaka den, efter lite service :D , det spelades bas från Philipsen till en fullrangehögis. med auktarietet, jag blev förvånad själv.

Just nu spelar jag med Mayros Opera Cyber 800, jag bytte jämt av med Philipsen 8) , han var så nöjd, och framförallt så är jag nöjd, har testad en del kvalicerade slutsteg till min a Quadar, det är rör som gäller, vem som helst är väl kommen att bevisa motsatsen 8)
Moderator Hififorum.nu

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-18 18:59

Klart man är glad o nöjd då du inte ville ha så mycket emellan heller.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi