lyssning och mätning på PiP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-18 23:50

Nu börjar det bli intressant...

Tycker du grundkaraktären är skrikig så är det ju det - för dina öron.
Och det är det som räknas, inget snack om den saken.
Ska man trivas med ett par högtalare är det ju det subjektiva lyssningsintrycket som till slut fäller avgörandet.

Din smak patrikf är ju din egen och den skall tillfredsställas - absolut!

Snacket kan vi ju ta om VAD det beror på, och om det isåfall är något man kan rätta till. Du ska ju inte behöva blåsa ut lägenheten och byta all elektronik för att få välljud ur piP!

Är det så att dina högtalare som du har sedan tidigare faller av i diskantområdet såpass mycket att du som är van vid det ljudet uppfattar piP som "överdiskantiga"?

Har du hårda väggar eller annat som kan bidra till den hårda karaktären dessutom?

Sen KAN ju elektroniken vara en bov i dramat; har du en skrikigt distande förstärkare eller CDspelare med syntetiskt ljud så kanske det lät hyfsat i dina egna burkar medan det med piP låter direkt otrevligt?

Jag hade själv ett par fina dyrgripar till förstärkare som "skulle vara bra" men som jag upplevde som "skräniga" både med piP och andra tills jag hittade rätt med mina Meridian för- och slutsteg.

Rådslag helt enkelt.

Jag är tyvärr för dålig/okunnig på att läsa av mätkurvor för att kunna bedöma ditt mätresultat. :oops:
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-18 23:59

Tror inte att de diskanterna Patrikf har som referens faller av alls...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-19 00:01

patrikf: intressant att du finner piP skrikiga/diskantrika. Ett intryck som jag absolut inte har. Jag använder mig själv av ett par Dahlquist DQ10a högtalare och dessa har ett mycket utsträckt diskantområde. Jämfört med dessa är piP nästan lite torra och alltså inte alls överbetonade i diskanten.

Kan det vara så att långvarig exponering av en högtalarkaraktär formar vår uppfattning av hur det ska låta? Jag menar nu trots att man lyssnar på live-musik, lyssnar på olika ljudkonstellationer osv.

/ B

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-19 00:03

Kaffekoppen skrev:Tror inte att de diskanterna Patrikf har som referens faller av alls...

Du menar att det är spridningen som skiljer?

Vh :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-19 00:10

Här är en till mätning på 50 cm avstånd. mic mellan bas/diskant i höjdled. Högtalare mitt i rummet.
Bild
Orange kurva: Pip.
Lila kurva: mina högtalare.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-19 00:22

Oavsett micfel och sånt så ser det ut som om mätningen verifierar att högtalarna har olika karaktär...
Mätningen på Pip ser helt olik ut än den Ingvar gjorde hemma hos sig.
Å andra sidan liknar mätkurvorna på mina SA diskanter i stort sett* andra mätningar jag sett på den och uppgifterna i databladen från SA.
Jag har dom i en ej optimal waveguide som åtminståne orsakar höjningen nedanför 10k(enligt mina mätningar). Svackan vid 10 k kan bero på kombinationen micavstånd/membranstorlek. När det gäller delningen mellan mid och diskant har jag nog lite att pula med.
Kan skillnaden mellan våra mätningar bero på att jag kör med brus och Ingvar med sinussvep?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-19 00:28

Bill50x skrev:patrikf: intressant att du finner piP skrikiga/diskantrika. Ett intryck som jag absolut inte har. Jag använder mig själv av ett par Dahlquist DQ10a högtalare och dessa har ett mycket utsträckt diskantområde. Jämfört med dessa är piP nästan lite torra och alltså inte alls överbetonade i diskanten.

Kan det vara så att långvarig exponering av en högtalarkaraktär formar vår uppfattning av hur det ska låta? Jag menar nu trots att man lyssnar på live-musik, lyssnar på olika ljudkonstellationer osv.

/ B

Jag tror absolut att mav vänjer sig vid ett visst sound. Och att referenserna hänger ihop med situationen mer än globalt. Jag menar att vi kan skilja på vad som kan passera som naturligt tex när det gäller en sångerska beroende på om vi hör henne i en kyrka eller i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-19 00:29

Jag är inte särskilt kunnig vad gäller mätningar på högtalare, :oops: men man skall ju komma ihåg att mikrofonen inte kan skilja mellan direktljud och rumsreflexer.

Vh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 00:34

patrikf skrev:Här är en till mätning på 50 cm avstånd. mic mellan bas/diskant i höjdled. Högtalare mitt i rummet.
Bild
Förvånande att se dina diskanter falla av så, men mest förvånande att se DIN bas dippa så... det uppfattade jag verkligen inte att den gjorde...

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-19 00:35

Pingvinlakrits.
Jag känner mig lite vilsen nu. Jag tycker faktiskt att mina Pip låter som på mina mätningar, här hemma.
Eftersom jag har använt mig av denna mätmetod i ett par år nu är det inte omöjligt att jag har ställt in min smak för vad som är naturligt efter denna... Tänk om det är helt galet :?:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-19 00:38

Kaffekoppen skrev: Förvånande att se dina diskanter falla av så, men mest förvånande att se DIN bas dippa så... det uppfattade jag verkligen inte att den gjorde...

Diskantfallet beror nog till viss del på begränsningar i mätsystemet. Basdippen beror nog på mikrofonplacering+rum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 00:41

Hade nog antagit rummet med, om det inte vore så att du inte får samma effekt med lilla piP...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-19 01:03

patrikf: tjau. Mjau.

Kanske har du helt enkelt ett par högtalare som passar både ditt rum och dina öron rätt bra? Även om det på papperet inte mäter "korrekt".
Att du har en basdipp kanske man inte heller stör sig på lika mycket som en diskantförhöjning - en del av basområdet kan man ju tappa utan att märka det innan man får höra vad man saknar. En diskantförhöjning känns ju ofta rätt påtaglig.

Apropå rummets inverkan vid mätningen så gäller ju skillnaden bägge högtalarna så kanske du kan sluta dig till en karaktärsskillnad iallafall.
Men det vet jag ju som sagt för lite om.

Men det känns som att ett mätbetingat diskantfall skulle ge sig tillkänna på bägge kurvorna.

Jag går ju mest på lyssningsintryck själv.

Om du sedan har ett rum som inte är väl lämpat för musiklyssning i dagsläget och om du sedan får till det som det "ska vara" efter konstens alla regler så kanske du föredrar piP (eller någon annan högtalare för den delen).

Förstår att du känner dig lite vilsen.

Du har inte möjlighet att pallra över dina högtalare till mig och lyssna på piPs och dina burkar här? Med okänd elektronik för dig då...
Skåpar dina ut mina vore det ju kul, jag är inte den som är den.

Har man olika smak på ljud så är det en sak men skrikigt låter det iallafall inte här med piP, Genelec eller Quad. Tror bara att en skränig högtalare skulle låta apa här, precis som någon annanstans.
Inaktiv

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-19 07:59

patrikf skrev:Antingen är mina preferenser helt åt pepparn eller så får jag helt enkelt inte till ljudet alls här hemma hos mig. Det är för mycket diskant, och den har en visslig och oren karaktär(jämfört med mina hembyggen).

Hemma hos Merkurius upplevde jag en alltför påträngande diskant på musiken som spelades såväl från piP som från pi60. Detta är första gången jag hört högtalarna i fråga. Andra lyssnare noterade delvis samma sak, även om det verkar som om det var jag som störde mig mest på detta.

Olika försök till förklaringar har presenterat såväl från mig som från andra. Den förklaring som jag avvisar av rent logiska skäl, handlar om mina preferenser. Jag menar att om jag stör mig på att röster låter onaturligt ljusa och litet hårda från en anläggning, så borde jag gå omkring och störa mig på detta IRL också om anläggningen är felfri (=transparent=ofärgande). Men IRL tycker jag att röster låter som - röster! Och så borde jag också tycka från en felfri anläggning.

Den förklaring som jag "tror" mest på (jag vet ju egentligen ingenting om sådant här) är att lyssningsrummet i fråga var rejält dämpat utom på golvet. Det gjorde golvreflexerna mer framträdande än om rummet i övrigt varit mindre väldämpat.

Hemma hos mig har jag fått (subjektivt) stora skillnader i klangen mellan olika placering av såväl högtalare som lyssningsplats. I vissa fall har jag även fått ett för ljust klingande (=hårt o vasst) resultat. Så rummet och placeringen spelar en STOR roll.

Fel i elektroniken eller hos högtalarna vittnar ju såpass många om att det inte är, så det väljer jag att tro på. Men det skulle vara intressant att lyssna på högtalarna i ett perfekt anordnat rum.

Det kanske är som pingvinlakrits säger; dina högtalare kanske passar ditt rum bättre än piParna. Och det kan ju innebära att; först när du dämpat ut rummet på ett sådant sätt att dina högtalare börjar låta litet dovt och avslaget kommer piP att komma till sin rätt.

Det här med hifi är inte enkelt!

Men vem har sagt att livet skall vara enkelt? :twisted:

Hälsn. Michael

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-19 12:44

MichaelG: det kan ju vara som så att Merkurius har fixat till några av grundproblemen såpass väl att problemet skiftat till att belysa det som är kvar att åtgärda - precis som du säger.

Har man fixat A och B men inte C så kommer C att framstå väldigt tydligt eller t.o.m kommer fenomenet D att uppenbara sig.

Elektroniken behöver man ju inte beskylla annat än om det faktiskt är uppenbart dåliga grejer.

Hemma hos mig låter det hyfsat tight och klart, men inte "hårt" eller för "ljust", och då har jag trots allt inte lagt in heltäckande matta och jag har parkett. Jag har dock rätt mycket diffuserande material i form av hyllor, växter, kattor och smått som bryter upp reflexer hyfsat väl.

På dämpsidan ligger jag efter men lite i taget...

Skulle vara kul ett se Merkurius lösningar så långt - finns det kanske i hans medlemstråd?
Inaktiv

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-19 13:43

Patrikf: har du nånstan (lång tråd det här...) beskrivit hur rummet ser ut? Är det kalt/dämpat stort/litet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-08-19 14:02

Patrik, är det samma avstånd mellan bas och diskant på dessa två olika högtalare ?
Kunde inte låta bli att reagera på att även om avståndet till lådan och placeringen i rummet är lika så är positionen cc/2 en variabel som ger olika vinkel till diskantelementet och då är det spridningsmönstret som kan vara skillnaden i mätningen.

Eller är jag ute å snurrar nu ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-19 21:33

Pingvinklakrits.(och kaffekoppen)
Dippen i basområdet vid mätningen på 50 cm avstånd, uppe vid mellanregistret och diskanten, ska man inte tolka så bokstavligt. Jag tror att mätningen på föregående sida, vid lyssningspositionen är mer representativ för hur det låter.
Jag har lyssnat på Piparna ett tag nu, och jag måste erkänna att man vänjer sig förvånansvärt mycket.
Det svåra är att veta vad som är "rätt"...
Jag kan gärna baxa över mina högtalare nån dag, men det är lite meckigt eftersom jag har aktiv delning och måste släpa med förstärkare och så. Men jag kan gärna göra det när jag får en ledig helg. Du eller nån annan som vill är också välkommen hem till mig. Om inte annat kan jag kanske få hjälp att få det mesta ur Piparna?

Svante, mitt rum är ca 550x360 cm och 250 cm i takhöjd. Har högtalarna längs den långa väggen och stor matta och mkt gardiner och hyfsat välfylld bokhylla.

Mike, avståndet mellan elementen är mindre på Pip. Jag tror att det mest påverkar hur det ser ut i området kring delningsfrekvensen vid mätning på kort avstånd.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-19 21:50

patrikf: absolut! Vi blir ju sofflösa om en vecka (igen...) men om ett par veckor när nya soffan installerats blir det återigen lyssningsvänligt och då lyssnar jag gärna på dina högtalare och så jämför vi med hur piPs låter här hemma.
Kan vi rodda ihop det så vore det ju kul! Släphjälp om du inte har bil kan man ju försöka ordna.

Ditt rum skulle man gärna se i verkligheten för att se om det är något uppenbart som stökar till det - sagt med den ringa ackumulerade kunskap jag har. Se upp så du inte vänjer dig för mycket med piP bara. ;)
Men det är sant att det är en invänjningsperiod på det mesta.
Det är ju inte säkert att du skulle gilla piP ens i en bra miljö men om man ser till att utesluta det mesta som påverkar negativt så får de ju en chans och kanske slutar det med att du iallafall fixat till rummet lite för dina egna högtalare?

Bor du i stan (innerstan) eller ute i periferin? Kommer gärna över med lite plattor och försöker se vad som står på och hur det låter, alltid kul!
Jag är långledig så för mig passar det i princip när som helst, kommer gärna en eftermiddag om det passar. Helg eller inte spelar ingen roll.

Skicka PM så löser vi tid och plats.

Imorgon söndag ska jag till Torbod och lyssna på hans pi60 - det låter tydligen annorlunda hos honom jämfört med hos mig så det ska bli intressant. Sen får man se om han gör lika god mat som han gör kladdkaka. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-08-19 21:53

Jag har hört piP i flera olika anläggningar inklusive mina egna. De är absolut inte ljusa eller skrikiga i diskantområdet, men de talar om vilka fel som finns på skivorna.

Om du ska bedömma högtalarna föreslår jag att du skaffar skivor som är inspelade före det att ljudteknikern/mastraren blev den viktigaste länken i musikskapande, alt försöka hitta någon av de få skivor som tillkommit under de senaste decennierna som är oförstörda av diverse klåfingriga tekniker och producenter.

Jag lyssnar på ljudtekniskt dåliga inspelningar på datorn eller bergsprängare medans högklassiga ljuddokument bäst avnjuts med hjälp av piP.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-19 21:58

DrMabuse - jag kommer ladda upp med en hel del oskrikigt men högupplöst material, var så säker... 8)
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-20 10:30

Här kommer svar till både Patrik F och Michael G! :P

patrikf skrev:Nu har jag plockat fram mätgrunkorna igen...
Bild
Mikrofonen har varit i lyssningsposition.

Jag tror vi redan konstaterat att din mätmikrofon är rätt ordentligt diskanthöjd vid 0 graders infallsvinkel - men på lyssningsplats är det ju en annan situation än vid mätning närmare högtalarna!
Detta såtillvida att ljud ju då faller in från alla håll (vilket reducerar felen från din mätmikrofon) mot mikrofonen.

Jag har ju varit i ditt lyssningsrum, och jag vågar därför gissa (rent av påstå 8) ) att lyssningsplatsmätningen är gjord på ett avstånd > rumsradien*riktningsindex. Jag tror därför det är rimligt att gissa att mikrofonen, ehuru påstagligt (~+ 4-5 dB sisådär upp mot 17 kHz?) diskanthöjd i direktljudet - kan ge en rimligt sann bild av klangen med random incidens (=mätning på avstånd >> rumsradien). :P
Min gissning är att återstående höjning är mindre än 2 dB, kanske mindre än 1 dB rent av.

Tittar man på kurvornas taggighet (trots brusmätsignalen! :o ) är det ju dessutom uppenbart att det mesta ljud som registrerats av mikrofonen har studsat i väggar, så om detta behöver man inte tvivla.

patrikf skrev:Är det någon som vet hur frekvensresponsen "ska" se ut vid lyssningspositionen om det ska låta bra?

Ja, det är ju en helt subjektiv fråga (altså vad som "låter bra").

Men - inte ens om man byter "låta bra" mot "återge bra", finns det något sant svar, ty; mätkurvan påverkas av både de själva högtalarnas egenskaper, de förändringar som påverkar direktljudet från högtalarna (som påverkar hur vi hör direktljudet) och av förändringar i rummets frekvensberoende absorption (som inte nämnvärt påverkar hur vi uppfattar ljudbildens klang, men väl hur vi uppfattar den miljö vi sitter och lyssnar i).

Hur du och alla andra tycker att den egna "lyssningslogen" skall vara beskaffad, är något bara du själv kan avgöra med säkerhet (fast statiskt tycker de flesta förvånansvärt lika när de får prova olika alternativa utformningar av lyssningrum, blint).

Det du gillar är rätt för dig!

Endast det frontalt anländande ljudet är möjligt att objektivisera, för dess inverkan på hur vi upplever ljudbildens klang (jämfört med verkligheten [nota bene!] i en blindlyssning) saknar praktiskt taget helt avvikelser mellan olika personer. :o :P

Alla tycks identifiera en neutral klang på samma sätt - om en verklighetsreferens finns tillstädes. Saknas referensen drar subjektiviteten lätt iväg illa dock hos vissa lyssnare. :?

Men åter till din mätning av totalljudet (det heter faktiskt så när man talar om en tonkurva som är upptagen på lyssningsplats utan att ha undersökt varifrån olika ljud som bidrar till kurvan kommer ifrån):
Om jag minns rätt bestod ytorna i ditt rum av en blandning av hårda reflekterande material (~ingen absorption) och material som hade hög absorption över 1000 Hz, men just inga med stigande absorption.

I sådana rum får man en tonkurva (>1000 Hz) som hyggligt väl motsvarar en blandning mellan högtalarnas direktljudskurva och deras energikurva. (Proportionen avgörs av relationen mellan mätavstånd och rumsradie*riktningsindex.)

I mera normala rum har man oftast en svagt tilltagande absorption över 1000 Hz., och då får man en mera fallande tonkurva > 1 kHz.

Vilken tonkurva som representerar ett "bättre ljud" (du skrev ju "...om det ska låta bra") kan man förstås diskutera, men jag tror jag lämnar detta åt folk att spekulera om själv, och ha åsikter om själv. 8)
Är frågan "vilken tonkurva som är troligare att återge det inspelade materialet rimligt ofärgat" är svaret lättare att finna, men svårigheten att avgöra hur stor del av kurvorna som utgörs av reflekterat ljud kvarstår - liksom svårigheten att "räkna bort de för ljudbildens vidkommanda irrelevanta bidragen".
Jag har dock aldrig stött på någon fall där en mätningen på lyssningsplats på en välåtergivande anläggning har haft ett större diskantfall än några dB (jämfört med nivån 200 - 2000 Hz).

Så, jag nöjer mig med att konstatera att dina högtalarens spridningsegenskaper i kombination med att redan direktljudet är diskantavrullat, ger en tonkurva som faller nästan 10 dB (!) mot högre diskantområdet. :o

Det är rätt extremt faktiskt.

(Till och med medelvärdet 3,5 kHz – 20 kHz ligger ca 10 dB under medelvärdet 50 – 400 Hz!).

Så: Jag tror att dina energikurvemätningar är i varje fall hyggligt sanna, eftersom din mätmikrofon nog har en hygglig tonkurva vid random incidens, i varje fall upp till 17kHz.

Dina högtalares höga direktivitet (över några kHz) gör givetvis att större andel har träffat mikrofonen rakt framifrån, vilket lär rendera mindre synligt nivåfall över 17 kHz än för piP, och mycket riktigt ser det ut så.

Kort sagt: Resultatet av din mätning på lyssningsplats är nog hyggligt pålitligt. Om du gillar hur det låter när det mäter på detta sätt (dina högtalare) är de förstås rätt för dig! :P
Någon högre sanning än att det är bra om man är nöjd, finns ju inte.

Din frågeställning var ju inte heller inriktad på det jag brukar tycka är intressantast, nämligen om återgivningens kvalitet, utan du skrev: "...om det ska låta bra."

Detta kan bara du avgöra om du tycker att det gör.

Mer än så har jag inte att säga om dina lyssningsplatsmätningar.

Men...Dina direktljudmätningar är mera ifrågasättbara, för nu är du klart närmare högtalarna med mikrofonen, och den exponeras i sin illa diskanthöjda riktning :? :
patrikf skrev:Här är en till mätning på 50 cm avstånd. mic mellan bas/diskant i höjdled. Högtalare mitt i rummet.
Bild

Mikrofonens diskanthöjning som peakar vid 17 kHz syns nu mycket tydligt. 8O

Tonkurvan från piP passerar i verkligheten i diskantområdet aldrig den nivå som råder i registret runt 300 Hz. Och med undantag av en liten (smalbandig) knickedick i tonkurvan på grund av halvvågsresonansen i basreflexröret hållet sig tonkurvan typiskt inom +/- 1,5 dB hela vägen upp till 20 kHz! (Trots att jag specar försiktigare än så.)

Givet detta finns det skäl att tro att dina högtalare är ganska extremt diskantavrullade (i den riktning du mätt dem nota bene). :o

Igen: gillar du hur de låter – så gratulerar jag dig! Ingen är bättre på din smak än du själv. Att många inspelningar är diskanthöjda är ju heller ingen hemlighet, så kanske är dina subjektiva preferenser ett tecken på att du har god smak helt enkelt? :P

Personligen ser jag dock hellre att man hanterar inspelningsfel endast vid behov - och med tonkontroller. Men det är jag det. 8)

patrikf skrev:Oavsett micfel och sånt så ser det ut som om mätningen verifierar att högtalarna har olika karaktär... Mätningen på Pip ser helt olik ut än den Ingvar gjorde hemma hos sig.

Håller med på båda punkterna!

(Mätningen hos mig gjordes med en specialgjord Earthworks-mikrofon med en tonkurva som håller sig inom +/- 0,25 dB från 3 Hz – 50 000 Hz. Den blev obehagligt dyr… Denna i sin tur kalibrerar jag med jämna melan rum mot min B&K 1/8" mätmikrofon som är spikrak upp till 100 000 Hz (och fantastiskt rundtagande upp till 20 kHz :P ) men som brusar som ett vattenfall... :wink: )

patrikf skrev:Å andra sidan liknar mätkurvorna på mina SA diskanter i stort sett* andra mätningar jag sett på den och uppgifterna i databladen från SA.

Jag har dom i en ej optimal waveguide som åtminståne orsakar höjningen nedanför 10k(enligt mina mätningar). Svackan vid 10 k kan bero på kombinationen micavstånd/membranstorlek. När det gäller delningen mellan mid och diskant har jag nog lite att pula med.

Får inte riktigt ihop de två första av de ovanstående meningarna. :?

Å ena sidan antyder du att dina mätningar ÄR pålitliga, eftersom de stämmer med andra mätningar du sett på dina SE-diskanter (gjorda med andra leksaksmätmikrofoner?#), och sedan säger du att en massa saker i mätningen beror på specifika egenskaper hos din egna wave-guide. :o
Hur kan du isåfall jämföra med andra mätningar för att verifiera mätprecitionen? :? 8O

Jag tror nog du får acceptera att dina mätningar inte stämmer, helt enkelt. 8)

patrikf skrev:Kan skillnaden mellan våra mätningar bero på att jag kör med brus och Ingvar med sinussvep?

Nej, det har nog ingenting med det att göra. Det enda som brus gör är att försämra upplösningen (vilket förvisso kan göra att fallet över 17 kHz kan ligga lite högre i verkligheten - hos piP faller ju nivån strax över 20 kHz, och möjligen är det det delvis du ser på dina mätningar, fast vid fel frekvens).

Fast när jag säger att bruset inte i övrigt kan förklara mätfelen utgår jag förstås ifrån att det brus du använder inte har klangfel inbyggt. :? Det kan du lätt kolla genom att loopa det! :o Kör in det direkt i mätapparaten utan att passera den akustiska världen - och se om du får en perfekt linjalrät tonkurva. :P

Får du det är bruset inte orsaken till mätfelen. Det finns nog goda skäl att tro att det är mätmikrofonen som i varje fall dominerar dina mätfel (när du mäter direktljud med den). 8)

Och nu över till Michael G!

MichaelG skrev:Jag menar att om jag stör mig på att röster låter onaturligt ljusa och litet hårda från en anläggning, så borde jag gå omkring och störa mig på detta IRL också om anläggningen är felfri (=transparent=ofärgande).

Men IRL tycker jag att röster låter som - röster! Och så borde jag också tycka från en felfri anläggning.

Njae... Sådär kan man inte resonera.

Du får ju inte glömma inte att det du kallar ”anläggningen” bara står för halva kedjan. :wink: Resten ligger ju före fonogrammet (hela inspelningen med allt vad det innebär). 8)

Om du skall kunna förvänta dig att få uppleva en ofärgad kedja måste båda halvorna vara av lika hög klass (inspelningen + anläggningen).
Att >90% av alla fonogram (nuförtiden) är diskanthöjda och orena (och extremt illa komprimerade :( ) borde inte komma som någon överraskning för den som varit med ett tag...

Således: En anläggnings "återgivningspotential av verkligheten" kan man inte undersöka genom att lyssna på "vilka fonogram som helst". Däremot kan man förstås alltid "avnjuta" (med varierande framgång…) en återgivning av fonogrammet (med alla sina fel!) i en högkvalitativ anläggning.

Det kan låta hur illa som helst. Endast fonogrammets uselhet sätter gränsen. 8)

MichaelG skrev:Den förklaring som jag "tror" mest på (jag vet ju egentligen ingenting om sådant här) är att lyssningsrummet i fråga var rejält dämpat utom på golvet. Det gjorde golvreflexerna mer framträdande än om rummet i övrigt varit mindre väldämpat.

Vaddå? Har han inte lagt in heltäckingsmatta? 8O

Vart tog den vägen? :o

Vh, iö

- - - - -

#Synd att inte flera närvarade vid "mätkvällen på KTH" som Svante och Lilltroll så förtjänsfullt arrangerade. Det hade nog varit en ögonöppnare för många, som tror att det är klokt att lita på alla leksaksmätmikrofoner som översvämmar marknaden...

Inte nog med att de alla mätte olika - även de olika exemplaren av likdana mikrofoner som dök upp - mätte signifikant olika!
(Och de gör det ofta inte alls på det sätt som deras respektive kalibreringsprotokoll indikerar...)

Nej - mätmikrofoner är precisionsinstrument, och de kostar tyvärr massor av pengar om man skall kunna lita på att de mäter inom någon dB - och gör det inte bara när de är helt nya, utan tio år senare också!
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-20 11:10, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-20 10:57

Bra svar Ingvar!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-20 11:01

Väldigt intressant att läsa din analys! :P

Apropå det här:

IngOehman skrev:
MichaelG skrev:Jag menar att om jag stör mig på att röster låter onaturligt ljusa och litet hårda från en anläggning, så borde jag gå omkring och störa mig på detta IRL också om anläggningen är felfri (=transparent=ofärgande).

Men IRL tycker jag att röster låter som - röster! Och så borde jag också tycka från en felfri anläggning.

Njae... Sådär kan man inte resonera.

Du får ju inte glömma inte att det du kallar ”anläggningen” bara står för halva kedjan. :wink: Resten ligger ju före fonogrammet (hela inspelningen med allt vad det innebär). 8)

Om du skall kunna förvänta dig att få uppleva en ofärgad kedja måste båda halvorna vara av lika hög klass (inspelningen + anläggningen).
Att >90% av alla fonogram (nuförtiden) är diskanthöjda och orena (och extremt illa komprimerade :( ) borde inte komma som någon överraskning för den som varit med ett tag...

Således: En anläggnings "återgivningspotential av verkligheten" kan man inte undersöka genom att lyssna på "vilka fonogram som helst". Däremot kan man förstås alltid "avnjuta" (med varierande framgång…) en återgivning av fonogrammet (med alla sina fel!) i en högkvalitativ anläggning.

Det kan låta hur illa som helst. Endast fonogrammets uselhet sätter gränsen. 8)

Vh, iö

Så hittade jag en väldigt fin :wink: (ironi) inspelning på myspace.com som jag tänkte länka till, ett ögonblick...

http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... D=58062118

Lyssna särskilt på sången på "Last Goodbye", och speciellt de sista 20 sekunderna på låten, bluhärk!! :? :? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-20 11:12

Svante skrev:Bra svar Ingvar!

Åhhh...

Tack Bagheera! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att Svante skrev sitt inlägg innan jag gjorde mitt lilla #-tillägg på slutet, i form av påminnelsen om mätkvällen på KTH.

Bara så ingen tror att Svante "smörade tillbaka". :wink:

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-20 11:17

:lol:

Nä, men det var verkligen ett väldigt bra inlägg! :P

Har du förresten möjlighet att höra exemplet jag länkade till, eller är din dator kanske inte kopplad till några kompetenta högtalare?

Jag sitter ju här med piP. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-20 11:24

BACH skrev::lol:

Nä, men det var verkligen ett väldigt bra inlägg! :P

Tack...

Baloo! :wink:

BACH skrev:Har du förresten möjlighet att höra exemplet jag länkade till, eller är din dator kanske inte kopplad till några kompetenta högtalare?

Självklart hörde jag det (pi60s).

Vh, iö

- - - - -

PS. Tack för det braiga exemplet på hur katastrofalt illa det låter, så ofta, nuförtiden! :cry: *

(Ja, det var ett smörsvar - men det var ärligt menat! 8) )

*Tror dock att det är mastringsteknikernas fel denna gång. Jag tror faktiskt att jag vet vem som producerat låtarna nämligen, och att de lät mycket bättre före mastring. Men jag är inte helt säker, jag kan blanda ihop folk med varandra (eller minnas fel när jag tror jag har hört låten omastrad, den där kommersiella smörjans olika "låt-varianter" kan ju låta rätt lika varandra... :wink: Om det är den producent som jag tror det är, så delar han denna synpunkt. 8) ).
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-20 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-08-20 12:37

Tack själv, ehh...vad skall jag kalla dig då? :roll:

Ingenjören! :P

IngOehman skrev:

(Ja, det var ett smörsvar - men det var ärligt menat! 8) )

Det var mitt också, faktiskt! 8)

PS.

Är det komprimering/limitering som gör att det låter så jävligt?

(Den länkade låten alltså)

IngOehman skrev:
BACH skrev:Har du förresten möjlighet att höra exemplet jag länkade till, eller är din dator kanske inte kopplad till några kompetenta högtalare?

Självklart hörde jag det (pi60s).

Ja, det får väl duga. :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-20 12:49

IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att Svante skrev sitt inlägg innan jag gjorde mitt lilla #-tillägg på slutet, i form av påminnelsen om mätkvällen på KTH.

Bara så ingen tror att Svante "smörade tillbaka". :wink:

IngOehman skrev:Nej - mätmikrofoner är precisionsinstrument, och de kostar tyvärr massor av pengar om man skall kunna lita på att de mäter inom någon dB - och gör det inte bara när de är helt nya, utan tio år senare också!

Hehe, ja då kan jag ju inte låta bli att nyansera det du skrev litegrann.

Jag menar att man ändå kan göra en hel del mätningar även med billiga mikrofoner. Om det överhuvudtaget ska utbildas nytt folk som behärskar mätningar, och om de ska göra det på egen bekostnad så kan man knappast begära att de ska köpa en dyrmik för 20 000:- när de bygger sin första högtalare. Att mäta med en billig elektret är liksom det enda realistiska alternativet då. Och jag menar att det är mycket bättre än att inte mäta alls.

Visst, det kommer att bli lite fel på en del av mätningarna, men det är ju så när man lär sig, man gör det allra bäst av sina egna misstag.
Många mätningar går det alldeles utmärkt att göra med billiga mätmikar, tex hitta rumsresonanser eller mäta efterklangstid.

Avvikelserna som billiga mätmikar har är framförallt:
1. Ojämn tonkurva över 5-10 kHz. Oftast en liten topp på några dB vid ~10 kHz och sedan ett ganska brant fall över 15k.
2. Något avrullande tonkurva vid låga frekvenser< 40 Hz. Detta brukar vara rätt snällt utan toppar.
3. Hög distorsion vid extrema ljudnivåer. Ställer till det när man vill mäta distorsion i närfält eller inne i lådan.

Om man lär sig förstå när miken begränsar så påstår jag att den fortfarande är användbar till mycket, speciellt när man håller på att lära sig (vilket de flesta DIYare gör).

Det tråkiga med mitt synsätt är iofs att förmodligen skulle du göra en mycket riktigare analys av en mätning gjord med en behringermik än vad nybörjaren skulle. Så egentligen borde ni byta mikar med varandra. :wink:

Vad var din första mikrofon, som du mätte med, Ingvar?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-20 14:08

Nyansera på du bara! 8)

Jag menade inte att säga att man inte skall göra det bästa man kan med det man har råd med - ville bara klargöra att man gör klokt i att vara sunt skeptisk!

Och inte bara själva mikrofonerna, utan även till deras kalibreringskurvor, och deras långtidsstabilitet. Att uppgifterna man får ofta är opålitliga vet man ju. Då finns det inget bra skäl att hålla dem för absoluta sanningar. :?

Det betyder inte att man skall misstro (vilket ju också är en sorts tro) utan det betyder bara att man skall hålla det öppet att de mätningar man får fram kanske inte är helt pålitliga - när de ju defacto inte är det alla gångar.

---

Den första mätmikrofon jag skaffade kostade inte många kronor, men jag mätte upp den noga mot en "påstått ypperlig 1/4" B&K-mik", så att jag lärde känna min egen enkla elektrets fel. Långtidsstabiliteten var glädjande god, vilket visade sig vid ommätningarna (tid= 0, 1 månad, 4 månader, och sedan varje år). Tyärr visade det sig att den där 1/4" B/K-micken inte var sådär överväldigande bra (+/-0,6 dB klarade den med nöd och näppe, vilket är många gånger för dåligt om man relaterar till hörgränserna för klangfel :( ).

Sedan sisådär 15-årsåldern har jag bara velat använda riktiga mätmikrofoner dock.

Kan nämna att inte ens de är imponerande tillförlitliga alla gånger. Det är inte ovanligt att känslighetsmätningar får osäkerheter på >2 dB mätt med olika "riktiga" mätmikrofoner! Det förvånar nog många. Mig förvånade det definitivt. KEF och B&W har samma erfarenheter har jag fått veta.

Det är därför man behöver EN riktig "supermätmik", så att man kan hålla koll på alla de "vanliga riktiga mätmikrofonerna" med jämna mellanrum. :P

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino