Byggare borde vara bra akustiker...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Byggare borde vara bra akustiker...

Inläggav Svante » 2006-07-25 09:42

Ja, så här på sommaren har ett litet friggebodsprojekt börjat ta form. En sak som förundrar mig är vad mycket akustiska fenomen jag ser när jag håller på.

Förutom spegling av en vattenstråle i ett hörn, som jag skrev om tidigare kom jag på att en dieseldunk är en helmholtzresonator. Och när det är diesel i röret, så ökar massan väldigt mycket och då sänks avstämningsfrekvensen till ungefär 1 Hz. Kluck-kluck-kluck...

Sen skulle jag gräva ner en slang för elen, och det blir ju roliga kamfiltereffekter när man ropar i det.

På grävskopan stod det 83dB(A) vad nu det innebar. Jag hade kåpor på mig iaf. Man vill ju spara hörselbelastningen till musik :) .

Annars sitter jag på verandan och insuper frifältsakustiken. Märkligt att det kan eka som det gör utomhus en sommarmorgon.

/Semesterfilosofen
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-07-25 13:13

NÖRD

:P :wink: :D

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-07-25 13:38

Härligt att se att det finns andra som tänker lite annorlunda tankar... :D
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-07-25 13:40

Jag brukar fundera på att ljudhastigheten i chockladpudding och vispgrädde sänks när de blir "luftiga". Det låter ju "klopp" när man knackar mot skålen.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-07-25 13:49

Transmissions-linje ala chokladpudding kanske? 8O

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-25 16:46

Härligt Svante!

Det här är väl vad det hela handlar om: Att betrakta och försöka förstå världen vi lever i ! Jag bor själv där vägen börjar - mitt i skogen! Ibland är tystnaden öronbedövande. Det stilla suset i löven i perfekt harmoni med min nya Fender Telecaster :D

Ta det lugnt i värmen - öl och skugga är vad knoppen behöver!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-25 16:57

Ja, och vågrörelserna på sjön har faktiskt inte så mycket gemensamt med akustiska vågor. De har en frekvensberoende vågutbredningshastighet. När en båt åker förbi träffas inte stranden av en vågfront, utan de låga frekvenserna kommer först, sen kommer de höga. Det blir en chirp, ett svep, av impulsen (nåja) som båten skapar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-25 18:47

Jag måste nog skaffa en båt för att få möjlighet att lära mig mer om vågutbredning! :D Eftersom nivån är så låg så har jag nog att göra med det ett tag ifall ni skulle sakna mig!

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-25 19:21

Jocke skrev:Jag måste nog skaffa en båt för att få möjlighet att lära mig mer om vågutbredning! :D Eftersom nivån är så låg så har jag nog att göra med det ett tag ifall ni skulle sakna mig!

/J

Nejnej! Det fina är att man inte behöver nån båt, man ska sitta på stranden. Då gungar vågorna först långsamt, sen går det fortare och fortare. :D

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-07-25 20:03

Behöver inte ens ta sig till stranden.
2st 6-pack med trevlig öl, brukar göra så det gungar

Har man otur blir det dock STORM när man kommer hem...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-25 21:49

Svallvågor? Får jag en båt nu?
/J

manw

Helmholzresonatorer

Inläggav manw » 2006-07-27 08:14

Festisflaska har en resonans på 170Hz, spelar inte så stor roll egentligen...

VW-Golf med öppen taklucka har en resonansfrekvens på ca 2Hz, irriterande! Men lyckligtvis om man har en liten springa öppen på sidorutan så sänks Q-värdet (?) så pass att resonansen försvinner.

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-09 23:19

Sent inlägg, men jag känner igen mig i detta inlägg.

Är det något jag gillar så är det ljud i sin naturliga miljö och hur det har fört mig hit är en lång historia, eller kanske inte.

Visst funderar man på hur ljud uppkommer och ändrar sig vid påverkan.
Tex. Slå in en spik i en lagom torr träbit så hör man hur ljudet ändrar tonhöjd ju längre in man kommer.. Eller varför inte det klassiska en kil i en bergsskreva.. Dong dong ding ding kling kling.. :)

Vågorna ja.. Som liten så frågade jag min farfar varför vågorna låter olika även fast dom ser likadana ut. Mmmm mumlade han, och sen blossade han vidare på sin pipa med Hamiltons blandning i, visst, det luktar gott och man hör hur glöden hetsas på av undertrycket som skapas, men man kan också höra hur hårt stoppad pipan är...

Nåja...
Jag kände igen mig och visst är det kul med ljud..
Kan det vara så att ljud beter sig som naturen är mest. Enklast möjliga för att fylla rätt funktion och sen att vi människor kommer på sätt att göra det svårare för ljud att nå oss. :)

/M

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-10 00:16

Martin skrev:Jag brukar fundera på att ljudhastigheten i chockladpudding och vispgrädde sänks när de blir "luftiga". Det låter ju "klopp" när man knackar mot skålen.

Jag brukar fundera på att hett vatten som man häller upp låter helt annorlunda än kallt vatten.

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-10 00:37

Magnuz skrev:
Martin skrev:Jag brukar fundera på att ljudhastigheten i chockladpudding och vispgrädde sänks när de blir "luftiga". Det låter ju "klopp" när man knackar mot skålen.

Jag brukar fundera på att hett vatten som man häller upp låter helt annorlunda än kallt vatten.

Testa! Så kommer du höra att det inte låter helt annorlunda. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-08-10 09:26

Varm choklad (kanske går med kaffe å grädde å) i koppen... snurra runt med skeden och knacka sedan med skeden i botten på muggen. Hör hur tonhöjden ändras i takt med "snurren" på drycken.

:)

Haha!

/Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-10 10:11

Michaels skrev:
Magnuz skrev:

Nja, kanske inte helt annorlunda, men helt klart annorlunda. Någon som vet vad det beror på förresten?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-10 10:21

Magnuz skrev:
Michaels skrev:
Magnuz skrev:

Nja, kanske inte helt annorlunda, men helt klart annorlunda. Någon som vet vad det beror på förresten?

Viskositeten skiljer sig rätt mycket. Prova med en burk med ett litet hål i botten, hur lång tid det tar för en liter hett vatten att rinna ut jämfört med kallt vatten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-08-10 20:55

Prova att hamra på Diabas,
inte färdiga konsverk dock!

Det är inte bara myror som
Klongar dödsskönt i kistan.

"svart granit"

www.diabas.nu

www.svartabergen.nu

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-10 23:32

Piotr skrev:Varm choklad (kanske går med kaffe å grädde å) i koppen... snurra runt med skeden och knacka sedan med skeden i botten på muggen. Hör hur tonhöjden ändras i takt med "snurren" på drycken.

:)

Haha!

/Peter

Det lär finnas en vetenskaplig artikel som förklarar det där... :D

mike34

Inläggav mike34 » 2006-08-11 04:01

Frutti skrev:NÖRD

:P :wink: :D

Det va väl kanske lite å ta i, men jag anar en lätt nivå av yrkesskada i alla fall :)

GO Svante, GO Svante
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-19 11:15

Magnuz skrev:Jag brukar fundera på att hett vatten som man häller upp låter helt annorlunda än kallt vatten.

Förklaringen ligger nog i viskositeten som ändras från 0,001792 kg/(m*s) vid 0 grader till 0.000282 kg/(m*s) vid 100 grader. Inte bara olja, utan även vatten blir segare när det är kallt mao.

http://www.thermexcel.com/english/tables/eau_atm.htm

Edit: Å andra sidan minskar ytspänningen också, det borde göra att dropparna blir, hmm, mindre?

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase/surten.html#c3

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 11:53

stor och märkbar skillnad. Lika irriterande som när jag hör skillnad på en förstärkare med uppmätt 0.0012 mot 0.0002 :lol: *ironi*

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-08-19 12:02

Jag har observerat ett fenomen på min vår/höst-jacka. När jag är ute och går verkar snörena som man har till att dra åt kapuschongen kunna hamna i resonans. I varje fall börjar de plötsligt, från att vagga i lugn och ro, plötsligt svänga okontrollerat så att de slår en i ansiktet. Har nästan funderat på att mäta på det där nån gång, men det kanske är för nördigt? 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-19 12:18

Kaffekoppen skrev:stor och märkbar skillnad. Lika irriterande som när jag hör skillnad på en förstärkare med uppmätt 0.0012 mot 0.0002 :lol: *ironi*

Hmm, trots gubben och *ironi*n förstår jag inte om du tror på min förklaring eller inte.

Det är ju inte en andel i procent det är frågan om här, utan om en storhet som varierar med en faktor större än 6. Kanske är viskositetskrafterna små jämfört med andra krafter, men om detta säger "mina" siffror ingenting.

Jag antar att du syftade på dist i procent? Eller var det kapacitans, i farad, på utgångskondensatorn i ett gammalt slutsteg? Då hade du definift hört skillnad. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 12:25

Jag tror dig! Riktigt tydligt blir det om man kyler ner vattnet till -10 grader respektive höjjer temperaturen på kontrollvattnet till 105 grader. Det låter väldigt olika när de tillförs en kopp.

Reagerade bara på den procentuellt lilla skillnaden, och att du plockade fram siffrorna. Kunskap är härligt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-19 12:33

JohanS skrev:Jag har observerat ett fenomen på min vår/höst-jacka. När jag är ute och går verkar snörena som man har till att dra åt kapuschongen kunna hamna i resonans. I varje fall börjar de plötsligt, från att vagga i lugn och ro, plötsligt svänga okontrollerat så att de slår en i ansiktet. Har nästan funderat på att mäta på det där nån gång, men det kanske är för nördigt? 8O

Inget är för nördigt i den här tråden! :lol:

Jag observerade faktiskt samma fenomen vid friggebodsbygget i somras när jag hängde upp vikter i snören för att hålla en presenning på plats. De blev kanske 1 meter för långa och till att börja med tänkte jag att det var nog dumt, att de skulle börja gunga och slå i överallt när pressen rör sig. Men det var jättebra, för resonansfrekvensen (pendelns frekvens) var så låg att presenningens rörelser inte innehöll särskilt mycket av den frekvensen, den rörde sig betydligt fortare. Så pressen fladdrade, men pendeln stod still. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-19 12:34

Kaffekoppen skrev:Reagerade bara på den procentuellt lilla skillnaden, och att du plockade fram siffrorna. Kunskap är härligt!

Hehe, ja, fast det var ju mer än 500% skillnad på siffrorna... :wink:
Senast redigerad av Svante 2006-08-19 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 12:51

Sant! En ökning från en miljardel till 8 miljarddelar är även det en stor ökning...

Tillbaka till ämnet så är det ju så att ljud är en vikltig komponent i byggandet, åtminstone för de som bor där senare.. Många lägenheter har ett evigt vinande från felinställda ventilationsanläggningar...

Återgå till Teknikforum