... Och klockan var 4 när jag klickade på "skicka" i mitt svar
Du missförstår mej. Moralisk ger jag dej helt rätt. Man skall betala för musik. Jag har precis som du dåligt samvete när jag inte gör det.
Problemet är att det är just moral (till syvende og sist) vi diskuterar. Vår uppfattning är att det vore bäst för samhället om... osv.
Licenser är ett sätt att försöka komma runt problemet. Licensen är i någon måtta unik och därför inte en kollektiv vara. Det har funkat bra för programvaruindustrin. Men de har använd en helt annan strategi i sina marknadsrelationer är vad musikindustrin har.
Jag tror alltså att tre viktiga saker har ändras.
1. Varans natur ändrades när man gick till digitallagring. Effekten av det kom lite fördröjt.
2. Distributionssätten har ändrats. Branchen är ovillig att ta konsekvensern av det.
3. Ett antal ideer om infomationsspridning har fått fäste.
Det är roligt att höra att du tycker att jag fomulerar mej vackert. Jag försöker inte gömma något. Jag försöker förklara vad som hänt, hur marknadens mekanismer fungerar och hoppas att vi och alla andra musikälskare och producenter kan hitta nya sätt att få det att funka.
Tillbaka till inlägget i den här tråden.
Jag vet inte vad vare sig "samplingsteormet" eller "fouriertransform" är för något. Jag tittade lite förstrött på dem när jag läste tråden och fattande ganska lite. Det är lite roligt tycker jag att när diskussionerna är av teknisk natur då är dom som inte greppar alla dela "okunniga", "dogmatiska" med mer. Allt annat än matematisk/fysikalisk argumentation framställs som korkad. När vi kliver in på ekonomi och marknadstänkande då är det helt OK att förkasta ett bättre vetande och avfärda det som en "naivt" och framhärda i gravt felaktiga modeller av tyckande. Det är tydligen också OK att kalla andra forumdeltagare för en kriminell pöbel.
Lite roligt tycker jag. Och kanske kan vi lära oss något om oss själva och sättet att debattera här.
PS. Jag gillar din invändning av att om att skiva inte är en kollektiv vara och att det är övergången mellan varutyper som är probemet. DS
PPS. Min uppfattning är också att ett samhälle med en stor "public domain" är ett bättre samhälle än ett med en liten. Men det är en uppfattning. DDS.