Rush

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Rush

Inläggav Magnuz » 2006-07-06 14:17

Ja, vad ska man säga om den kanadensiska powertrion förutom att de är skickliga musiker och har världens pipigaste sångare? Jag köpte "A Farewell to Kings" och "2112" för några år sedan på vinst och förlust men blev inte direkt entusiastisk och har knappt spelat dem. Nu på sistone har jag dock av någon anledning börjat lyssna extremt mycket på dem. Vilka övriga skivor ska jag köpa? Är det de tidiga som gäller?

F.ö tycker jag de har ett otroligt bra sound, åtminstone på de skivor jag har.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-07 12:01

Jag tycker alla fram till 1981 är bra. I synnerhet "hemispheres" och "moving pictures". Är inte alltför förtjust i det som kom under 80-talet. Men sen ordnade det upp sig igen i och med "counterparts" och "vapor trails". I mitt tycke 8)

80-tals låtarna är mest jobbiga med en massa syntar.
Jag tycker man kan ana och höra att Dream Theater har inspirerats rätt mycket av Rush här och där.

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-07 14:41

Dream Theater är jag ingen större vän av - de är duktiga men lite för tråkiga i mitt tycke. Jag tror jag skickar iväg en beställning av "Hemispheres" "Moving Pictures" och "Permanent Waves" så får vi se vad jag tycker. De mer kända låtarna på de skivorna har jag redan hört (och gillat) så det känns väl inte alltför riskfyllt. Vet någon vilka utgåvor som finns? På Ginza står det att de är remastrade (vilket förklaras som "digital ljudförbättring"...) däremot står inget releasedatum. På cdon står releasedatum men inget om att skivorna skulle vara remastrade...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-07 16:27

Kan dunka in medhållet på Movin Pictures där favoritlåten är YYZ. Det är syndigt att jag tycker den görs bättre av gruppen Primus på deras debutalbum Suck on this som intro till låten John the Fisherman. Den senare plattan är givetvis mycket bättre än den tidigare på fler plan... ;)

/J[/i]
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-08 02:12

om jag inte missminner så börjar "to defy the laws of tradition" på Frizzle Fry med en knastrig live-lp där de klingar igång med yyz också. (om det är rush eller primus som lirar vet jag inte) Det låter som yyz i alla fall..

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-08 03:47

Pinnick skrev:om jag inte missminner så börjar "to defy the laws of tradition" på Frizzle Fry med en knastrig live-lp där de klingar igång med yyz också. (om det är rush eller primus som lirar vet jag inte) Det låter som yyz i alla fall..

Det är Primus som lirar, och det är taget från skivan innan - rakt av! Du är helt rätt ute! :D

/J
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-09 03:08

Jag skulle utan problem kunna beställa "fly by night" och "caress of steel" utan att skämmas i samma veva.
sbfast, I knew it :P

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-09 04:41

skickliga musiker och världens mest intetsägande musik

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-07-09 22:18

Rush har precis släppt en trippel DVD+1 Cd från tre 80-tals koncerter tidigare utgivna på VHS. Har inte fått mitt ex ännu. Har en av koncerterna på VHS. Dom är återutgivna i DTS.

Jag kan klart rekommendera "2112", "Moving Pictures", "All the Worlds A stage", "Permanent wawes", "Exit stage left", sedan är Signals och Grace under pressure rätt bra fast inte i klass med de första. På 90 talet är Counterparts, Roll the bones samt coverskivan Feedback bra!

Vad gäller remastrade versioner, det verkar inte vara någon större skillnad på ljudet. Dom har ett bra ljud innan.

YYZ är ju bra fast mina favoriter på Moving pictures är istället : Vital signs, Limelight och Tom Sawyer.

Primus är ju ett band som Rush har stöttat genom åren! Jag har för mig att Primus har gjort fler Rush låtar.

Boyafraid: Tråkigt att du inte upptäckt det stora med Rush musik!

/Urban
Senast redigerad av Rocker 2006-07-10 23:35, redigerad totalt 1 gång.

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-07-10 16:19

[quote="Rocker"]
Boyafraid: Du har nog inte lyssnat på så mycket av Rush musik!/quote]

Word. :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-11 23:35

Rocker skrev:...
Primus är ju ett band som Rush har stöttat genom åren! Jag har för mig att Primus har gjort fler Rush låtar.
...

Det där får du gärna backa upp, jag har alla skivor och singlar förutom de mer "super-rare" sakerna (finns lite vinyler som jag förstått det, men jag har bara sett original skivorna på vinyl) förutom en singel (vilken jag vet saknar något dylikt) samt några filmer (som jag istället har sätt allesamman). Men om du menar att det finns någonstans (jag har tankat alla deras videor samt liveframträdanden som legat på nätet, som jag hittat) så - släpp bomben! :D

Det enda som jag känner mig osäker på, är att jag inte kan tillräckligt med Rush för att säga om de plockat in något någonstansifrån. Jag kan heller inte hitta något samband någonstans grupperna imellan - förutom att Allmusic anser att Primus har Rush som förebild (konstigt om det är grundat utifrån ett intro på två ställen..).

Nåja, jag är nyfiken!

/J
admin

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-07-12 13:49

Slarti: Kolla på denna länk: http://www.2112.net/powerwindows/

Där kan man kolla vilka skivor som musikerna i Rush har deltagit i. Samt diverse kopplingar. Har för mig att det är där jag läst om Primus-Rush.

/Urban

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-14 13:08

Rocker skrev:Slarti: Kolla på denna länk: http://www.2112.net/powerwindows/

Där kan man kolla vilka skivor som musikerna i Rush har deltagit i. Samt diverse kopplingar. Har för mig att det är där jag läst om Primus-Rush.

/Urban

Saxat därifrån:

Known to be Rush fans, Primus toured with Rush on the Roll the Bones and Counterparts tours, and bass player Les Claypool also performed on one track of Alex Lifeson's solo project, Victor. For their 2000 Antipop tour they sold a concert t-shirt with artwork similar to the 2112 cover.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-19 12:51

"signals" som kom efter "moving pictures" har också några riktigt bra låtar. Sen har väl släppts en tributeskiva med en massa progrock musiker som heter nåt i stil med "working man" kanske? Kan ju kanske vara något om man inte gillar Geddy Lees något nasala röst med matchande vibrato. 8)

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-19 16:21

Köpte en Rush-plata för veckor sedan och blev väl inte så förtjust. Trummisen Neil Peart är förvisso av extremklass, men musiken tilltalade mig inte. Riktig popsmörja från tidigt 80-tal var det.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-19 16:41

Allt mellan 1983 och 1993 av Rush är rätt så trött tycker jag. :-)
Morello borde köpa nåt i stil med "Caress of Steel" eller "2112" kanske.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-07-23 21:20

Jag tycker nog att de två tributeskivorna "Working man" samt "Subdivisions" inte ger Rush musik rättvisa.

Morello: Lyssna på Liveskivan "Exit stage left", där finns ett bra urval av Rush låtar efter skivan "2112". Ett alternativ är liveskivan "All the Worlds A Stage" som innehåller ett urval av de tidiga alstren.

/Urban

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-22 00:25

Sådärja, då hade man fått sin beställning. I synnerhet Hemispheres var väldigt trevlig (lyssnar just nu på Circumstances. Basspelet... 8O ) även om jag kanske ändå tycker särskilt A Farewell to Kings är strået vassare. Skivorna visade sig vara remastrade och de låter nog lite sämre än de jag hade sedan förut, men inte värre att man står ut.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-08-22 22:27

Kul att du gillar det! Hemispheres är nog deras svåraste skiva. Jag kan rekommendera Permanent Waves, fast jag tycker att samliga skivor på 70-talet har sitt värde. Svagast kanske Caress of steel fast det är ju deras första skiva med ett mera progressivt approach!

/Urban

Återgå till Musikstugan