Det är viktigare att dämpa den andra halvan.
(Men några få undantag, där den senare isolerats akustiskt tillräckligt effektivt.)
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Mysigt.![]()
Är det Dali x0x högtalare?
Rydberg skrev:Yepp, hon jobbar, jag får återställa till klockan 18 ungefärVee-Eight skrev:Ser ut som att herr Rydberg har FF...
Nej det går inte att substituera ett dämpat golv med ett dämpat tak.Koffe skrev:Skulle man som ett allternativ till matta kunna sätta dämpning i taket?
IngOehman skrev:Ljud uppifrån behövs för att uppnå vad jag kallar "den akustiska förankringen".
För att vi skall kunna uppleva att den ljudbild vi "hör in till" verkligen skall ansluta med det rum vi sitter och lyssnar i (läs: logen, det vill säga vårt lyssningrum) måste vi kunna orientera oss i det sistämnda, vilket fordrar reflektioner. Det är även väsentligt för att kunna få en holofonisk kommunikation i djupled, från inspelningar som har den kvaliteten i grunden.
Golvet skiljer sig på flera sätt från taket. Den som tvekar kan släppa en full kaffekopp 100 ggr, och noga anteckna hur ofta den landar på golvet respektive i taket.![]()
Det ovanstående kan kanske verka helt irrelevant, eftersom ljud som den solidvågrörelse (till skillnad från ytvågrörelse) det är i små sammanhang (ett lyssningsrum) alltså med små skillnader i statiskt tryck mellan olika platser, inte reagerar väsentligt på gravitationen, utan ljudvågorna rör sig lika lätt i alla riktningar. Men då missar man det väsentliga i resonamanget!
Det väsentliga är nämligen att musiker känner av gravitationen. Inte bara känner av, utan påverkas fysikaliskt tvingande av den, och hamnar därför alltsom oftast på golvet, liggande, sittande, sittande på stol eller stående. När man spelar in dem spelar man av de skälet in även golvreflexen, och den får därför inte repeteras vid uppspleningen med mindre än att det då kommer att låta väldigt onaturligt.
Att logen ger en extra takreflex till den inspelade (som beror av en helt annan takhöjd) spelar däremot mindre roll, och är till och med viktigt, för det inspelade taket är bara kod, medan reflexerna från lyssningsrummets tak defacto kommer att komma snett uppifrån, och således exponera ytteröronen från flera olika vinklar än bara framifrån, och vi får chans att uppleva att vi befinner oss i ett riktigt rum.
Sammanfattning: Ett öra är väldigt väsensskilt från en mätmikrofon, och två öron skiljer sig ännu mera!![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Diffusion i taket är dock av godo. Huruvida de där konerna i taket gör jobbet bra kan jag inte uttala mig om, men jag är lätt skeptisk. De verkar inte vara optimala för jobbet. dock är de troligen bättre än att ha ett helt platt stenhårt tak, även om inte heller det skall betraktas som ett överdrivet stort problem.
Det kan faktiskt låta utmärkt bra i rum med helt platta tak, även om det blir ännu bättre med lite lätt tillfixade tak.
Koffe skrev:Rydberg skrev:Nej det går inte att substituera ett dämpat golv med ett dämpat tak.
Snyggt golv - Bättre ljud 1-0
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster