Hifi Reggae

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

sverker

Hifi Reggae

Inläggav sverker » 2006-08-18 14:11

Hej!

Någon som vet om det finns några fina cd-utgivningar (=så lik originalet som möjligt) av Bob Marleys plattor alternativt annan sjysst reggae med hifianspråk?

mvh
sverker

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-08-18 15:11

Peps Perssons har flera; Hög Standard, Spår, Rotrock. Eek-a-Mouse's Wa-Do-Dem (med Ganja Smuggling), producerad av klassiske Henry "Junjo" Lawes (dancehall reggae-skaparen), är också fin.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-18 16:41

En skiva som jag tycker det är fantastiskt fint ljud på är Uprising (förutom att musiken är grym också). Har inte mätt på den eller så, men det är väldigt tydlig ljudbild, bra bas, kanske aningen vass diskant ibland, samt att den "känns" dynamisk.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-08-18 22:15

Easy Star All-Stars - Dub Side of the Moon

Fick nys om den hos OlA-68 (skivhjälte no1), och även om den är en tribute till Pink Floyds legendariska album, så gillar jag den starkt. Mkt bra! :D

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

sverker

Inläggav sverker » 2006-08-20 16:32

Almen: har också den, tycker dock som du säger att diskanten är ganska vass och att den låter väldigt "mastrad" om man kan uttrycka sig så. Det står också att den är digitalt remastrad på skivan och i bookletten.
Vet nån om det finns någon cd-version som inte är ommastrad?

/Sverker

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-22 16:01

sverker skrev:Vet nån om det finns någon cd-version som inte är ommastrad?

Jag tror inte det, men betoning på tror. Jag tittade runt efter den ganska länge innan den kom remastrad på CD (när var det - 1997?). Jag har för mig att de har använt de analoga tvåkanalsmastertejperna (vilket man inte gjorde på alla CD-överföringar på 80-talet), och jag är nog litet skeptisk till att det kan låta så himla mycket bättre på en tidigare utgåva. Tycker som sagt att det låter rätt dynamisk och icke-komprimerat ("remastered" betyder alltså inte automatiskt "fläska på med en jävla massa kompression", även om man kan tro det ibland...).

ändra: 2001 var det den kom ut. Och om man tänker efter borde "remastered" definitivt betyda att den faktiskt givits ut på CD tidigare...?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-08-22 16:30

Det finns en utgåva med endast originalalbumets tio spår med katalognumret TGLCD9 och Polygram-numret 846211-2 inom parentes. De ska enligt påskriften vara "digitally remastered by Rob Fradini and Barry Diament" (reservation för felläsning pga dåligt foto). Inget årtal finns angivet på omslaget, men skulle kunna vara 1994 enligt uppgift på annat håll. För det talar också just att remastering-teknikerna omnämns. Det var inte särskilt vanligt före 1990 - generellt sett ett sundhetstecken, enligt min erfarenhet.

Almens version som kom -01 har två bonussspår. Kan du kolla om den har gjorts av samma gubbar och om den har samma eller avvikande katalognummer?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-22 16:50

Jag har den inte framför mig just nu, får kolla om några dagar när jag är hemma igen... :)

Låter inte orimligt att det kom en remaster 1994 (visst gjorde man om en massa då med 20/24-bits-utrustning?), men undrar vad som skiljer den från 2001:an?. Om -01:an står i alla fall på nätet
The CD has been 24 bit digitally remastered from the original analog master tapes and packaging has been upgraded to include complete original album graphics as well as complete lyrics and photos. The bonus tracks "Redemption Song (band version)" and "Could You Be Loved (12" mix)" have been added.

Kanske var andrahandskopior man mastrade -94:an från? (Snillen spekulerar...)

sverker

Inläggav sverker » 2006-08-22 16:53

Har den inte framför mig men nästan säker på att det står "digitally remastered by Rob Fradini and Barry Diament" på skivan och i konvolutet. Ända årtalet som finns på min skiva och i omslaget är 1980 (om jag inte minns fel).

Innebär det att jag har den gamla versionen då? Är köpt begagnad så är inte en omöjlighet.

/sverker

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-08-22 16:55

Det låter som den version jag sett. Dock kan jag tycka att det är konstigt om inte Bob Marleys katalog kom på cd förrän i mitten av 1990-talet. Jag ska gräva vidare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-22 17:23

Här var en från -94 på e-bay: Uprising 1994

Och här är en på e-bay som bara innehåller de 10 originallåtarna: Uprising okänt årtal

Spännande, det här. :)

sverker

Inläggav sverker » 2006-08-22 17:44

Hittade den här på amazon: otrevligt lång länk!

Betyder inte det att den är original?

/antisidscrollningsmaffian fixade den läskiga länken!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-22 17:50

"ORIGINAL RECORDING REISSUED" = nyutgåva av originalinspelningen

Å andra sidan står det 1990, så... Eventuellt kan det vara den första CD-utgåvan. Slå till! Jag och Pekka sponsrar med några kronor var! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-22 21:22

Jag har spåret "Johnny b Good" med Peter Tosh. Mycket bra och slagkraftigt ljud. Har ingen aning om det bara är en singelutgåva eller om den finns med på ett album. Går ju att kolla på Nätet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-08-22 21:29

De flesta lite senare Bob Marley-album låter bra tycker jag, de hade ju tillgång till den absolut mest exklusiva studion på Jamaica, till skillnad från mycket annan reggae där de mer eller mindre byggt allt själva.

Scientist dubs Culture into a parallell universe tycker jag är en rolig platta att lyssna på i en bra anläggning, många instrument och effekter som kommer in i ljudbilden lite här och var.

Lite modernare (och vit) reggae i form av Matisyahu och Gentleman kan jag också tipsa om när det gäller både kvalitet på musiken och inspelningen. Groundation är det många som gillar också, men jag har aldrig riktigt klarat av sångaren...

sverker

Inläggav sverker » 2006-08-22 23:26

Förklaring till "original recording reissued" på amazon:

Reissued
Reissued CDs are usually albums that were discontinued by a recording company and then subsequently rereleased to the public. Reissued CDs are often remastered, and sometimes include bonus tracks not available on the original release.

kanske är den jag har ändå... :?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-08-28 11:20

Jag hittade sagda 10-spårsutgåva vid helgens skivmässa, men bestämde mig för att inte köpa den. Reggae är i ärlighetens namn inte min favoritmusik och man kan ju inte köpa allt man ser. I stället har jag lånat en samling av en kollega på jobbet, "One Love: The Very Best of Bob Marley & The Wailers". Plattan, med 20 spår, är från 2001, utgiven på Tuff Gong/Island/Universal och remastrad av Ted Jensen på Sterling Sound i New York. Återkommer med lyssningsintryck.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-31 07:58

Nu har jag kollat med min utgåva:

Reissue supervised by Bill Levensson and Maxine Stowe with special thanks to The Marley Family and Chris Blackwell.

Mastered from the original two track analog master tapes by Ted Jensen at Sterling Sound, New York, 2001.

Så det verkar vara samma gubbe som mastrade din samlingsskiva, Pekka.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-31 10:29

Jag avgudar Linton Kwesi Johnsson. Otroligt skön musik och det är svårslaget att köra bil i kostym med rutorna nere spelandes Sonny's Lettah eller Di Black Petty Booshwah. Inspelningskvalitet varierar...

En dubbel samling:
Johnson, Linton Kwesi - Independant Intavenshan: The Island Anthology

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-09-06 10:15

"If you must vote, vote LKJ" heter det ju... 8) Linton är verkligen en cool kille. Tyvärr har låtarna på samlingen Independant Intavenshan drabbats av mastringshysterin som så mycket annat återutgivet. Låtarna låter ofta bättre på de enskilda albumen. Men samlingen erbjuder ju många justa låtar oneklingen.

Annars kan rekommenderas albumen Fearless och Reasons med Junior Delgado. Rent & klart ljud med en djupbas som får väggarna att skaka. Bra reaggae är det också (lite åt Roots-reggae möter Massive Attack).

Prince Far I är en annan dub-kille åt "ambient-hållet". Samlingen Black Man Land rekommenderas varmt. Vissa låtar har ett dynamiskt och klart ljud med ordentlig (!!) djupbas.

De bäst ljudande Marley-albumen tycker jag är Exodus (har den på Mobile Fidelity) samt Confrontation, men flertalet album tycker jag låter relativt bra med tanke på åldern. Musikaliskt finns det ju inget till dags dato som spöar Catch A Fire, Rastaman Vibration, Exodus eller Natty Dread.

Gamla Culture hör också till favoriterna. Riktigt fin roots-reggae finns på de sena 70-tals albumen (Harder Than the Rest, International Herb, Two Sevens Clash eller Cumbolo t.ex). Lite studsigare (men även det bra) finns på 90/2000-tals plattorna One Stone och Payday. Ljudkvaliteten är väl ingen man blir till sig av, men det låter ju inte direkt illa som på dagens listplattor.

Två andra album ingen riktig reggae-samling bör vara utan är annars Red och Sinsemilla med Black Uhuru. "Bouncy-reggae" när den är som bäst, men ljudkvaliteten är väl sisådär.

Greetings, mon!

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2006-09-27 16:15

Hej!

Vinyl anser jag kunna vara en bra väg att gå om man diggar lite äldre reggae. Finns en hel del grymma skivor att inhandla till bra pris på begagnatmarknaden. Vad gäller hifi-ljud anser jag personligen att det kan vara lite charmigt med lite taffligt inspelad reggae. Går man vinylvägen har iallafall de flesta skivor undgått att bli sönderkomprimerade, och det är ju gött. Island Records har väl ofta lite bättre resurser för bra inspelningar i jämförelse med lokala mindre labels.

Ett tips är att kolla in Steel Pulse. Några album jag har med dem och som är riktigt bra är till exempel Handsworth revolution, True democracy, Reggae fever och Tribute to the martyrs. Ljudet är helt ok med, men knappast några TOTO-inspelningar. Håller för övrigt med om att Red med Black Uhuru är sjukligt bra. Toots and the Maytals Just like that är en riktigt kul och glad platta. LKJ är något av en gud... Babylon by bus är en bra liveplatta med Bob Marley.

Detta är de skivor jag lyssnat väldigt mycket på och kan rekomendera på vinyl, har nyligen snöat in en hel del på reggae och har tyvärr inga större erfarenheter av reggae på cd.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-14 20:03

Några Marley jag gillar är Rastaman Vibration och Live, avseende ljudet alltså, det mesta Marley gjort är ju bra musikaliskt... nja nåra tveksamma kreationer från den tidiga början kanske.

Får instämma ang. Red och Sinsemilla med Black Uhuru sjukt bra... åtminståne då det begav sig :-).

Johnny B Good finns på albumet Mama Africa om jag inte e ute å cyklar. Hela plattan är bra tycker jag.

/Peter

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Re: Hifi Reggae

Inläggav LEXrasta » 2006-10-16 22:02

sverker skrev:Hej!

Någon som vet om det finns några fina cd-utgivningar (=så lik originalet som möjligt) av Bob Marleys plattor alternativt annan sjysst reggae med hifianspråk?

mvh
sverker

Jag minns när jag jobbade på hifi klubben (97-98) så kom det ett gäng special skivor där sidan som e mot larsen var belagt med typ 0.0000001 mm guld.Skivan känns lätt igen på guld färgen på undersidan..jag minns att bob marleys skiva Exodus var en av dom.Om jag inte minns fel så lät den riktigt bra...

/Danne

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-24 16:05

"Guldskivorna" är Exodus och Catch A Fire och skivbolaget är Mobile Fildelity. Dom albumen finns också i exklusiv halvfarts-vinyl. Finns det andra album utgivna på MoFi är jag intresserad såklart!

Återgå till Skivrekommendationer