Jo jag vet att Stig Carlssons konstruktioner uppfyller detta, men vad är det so hindrar övriga!
Förklara för mig som om jag var fem år!
Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:men vad är det so hindrar övriga!
Martin skrev:Bakväggen behöver ju inte dämpas om högtalarna ska placeras längre ut.
Max_Headroom skrev:Kan man inte ha elementet moterade jäms med väggen och lådan i bakomliggande rum (eller inne hos grannen eller ut mot gården)?
guru skrev:Hur funkar det att ha ett basreflexrör framåt och ett bakåt ?
Max_Headroom skrev:Kan man inte ha elementet moterade jäms med väggen och lådan i bakomliggande rum (eller inne hos grannen eller ut mot gården)?
Martin skrev:Ett annat problem med inwall är ju att man inte kan vinkla in dem, utan att få problem med diffraktion och reflexioner då.
Att portarna är enorma borde väl inte göra att högtalarna måste placeras längre ut. Hur långt ut från väggen om man börjar komma ut en bit så att utrymmet för portarna blir fritt (kanske 20cm mellanrum) avgörs därifrån inte av portarnas placering utan högtalarnas basbalans och rundspridning. Om högtalaren sprider smalt ner mot ganska låga mellanregister-/övrebasfrekvenser och har en lättare basbalans så kan högtalarna placeras nära väggen.Nefilim skrev:Men om man som jag har två enorma portar bak, 2x10 cm, vilket gör att jag måste ha mina högtalare en bra bit ut i rummet. Finns det metoder meddels dämpning eller på annat sätt placera dem närmare bakvägg? Eller är det en omöjlighet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster