Högtalarkonstruktion - varför

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Högtalarkonstruktion - varför

Inläggav Nefilim » 2006-08-22 17:43

Jag varför är drygt 90% av alla högtalare konstruerade till att stå en bit från bakvägg? Kan man inte tillverka en mer placeringsvänlig konstruktion so låter bra då framförallt i basområdet?

Jo jag vet att Stig Carlssons konstruktioner uppfyller detta, men vad är det so hindrar övriga!

Förklara för mig som om jag var fem år! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Högtalarkonstruktion - varför

Inläggav Naqref » 2006-08-22 17:47

Nefilim skrev:men vad är det so hindrar övriga!

Patent och marknaden. Fast patenten är ju utgångna nu....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-22 18:43

Det finns väl rätt många konstruktioner som klonar NHT 3.3 i olika varianter. Men, att den står mot väggen hjälper ju föga, för den sticker fram en meter från väggen ändå!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-22 19:50

Det är väl så att ifall högtalaren ska placeras intill bakväggen (väggen bakom högtalaren, logiskt :) ) så behöver väggen dämpas för att man inte ska få fula interferenser i mellanregistret som förstör stereobilden. Bakväggen behöver ju inte dämpas om högtalarna ska placeras längre ut.

Alltså behövs antingen stora dämpskivor bakom högtalarna eller integrerade dämpskivor i själva högtalarna vilket gör dem breda. Ett annat alternativ är någon slags hornkonstruktion där ljudet riktas/dämpas åt sidorna och runt högtalarna. Sådana konstruktioner kräver också breda högtalare om det ska fungera för lite lägre frekvenser.

Carlsson unyttjar väl rummet istället och skapar en helt annan ljudbild (mer diffus)? Grovt förenklat då eftersom konstruktionerna ser lite olika ut beroende på ålder bla.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-22 20:12

Frågan om det heter bakvägg eller framvägg är redan avhandlad ;)

Martin skrev:Bakväggen behöver ju inte dämpas om högtalarna ska placeras längre ut.

Jodå den kan behövas dämpas ändå men vid en mycket lägre svårdämpbar frekvens.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-22 20:43

Jag satt och filade på den där formuleringen men lät det vara för att behöver är ett ganska flytande ord. Egentligen behöver man inte göra så mycket. Man kan även rota fram två små bredbandselement ur gamla TV:n i soprummet och sedan ränsa ut alla former av absorbenter i lyssningsrummet och det kommer att låta ändå. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-22 21:35

Kan man inte ha elementet moterade jäms med väggen och lådan i bakomliggande rum (eller inne hos grannen eller ut mot gården)?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-22 23:32

piP ska väll stå mot vägg, eller nära väggen, i alla fall.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-23 14:19

Vissa talare har reflexröret riktat bakåt, andra framåt. Min erfarenhet söger att högtalare med framåtriktat basreflexeport är mer placeringsvänlig. Rätta mig gärna om jag har fel!

Men vad är för -och nackdelar med de två olika placeringarna?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-23 14:49

Max_Headroom skrev:Kan man inte ha elementet moterade jäms med väggen och lådan i bakomliggande rum (eller inne hos grannen eller ut mot gården)?

Jag har för mig att man får en mycket orolig frekvensgång eller åtminstone någon otrevlig dipp någonstans i mellanregistret som måste kompenseras för. Men det finns dom som vet bättre än jag i detta avseende :-)

/ B

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-08-23 15:14

Hur funkar det att ha ett basreflexrör framåt och ett bakåt ?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-23 15:17

guru skrev:Hur funkar det att ha ett basreflexrör framåt och ett bakåt ?

alltså man har ju basreflexröret bakåt om man skiter i att högtalaren måste stå en bit från bakvägg för att inte flödet i porten ska påverkas, för att minimera ev blåsljud från porten...

har man nog stor port behöver man inte oroa sig för blåsljud....och har man både utrymme hemma samt inga problem med blåsljud sätter man den ändå bak för att minimera all risk för blåsljud :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-23 16:32

Att porten sitter bak blir väl bara ett problem om den hamnar så pass nära väggen att luftflödet och/eller avstämningen ändras. Det är ju ganska nära.

Fast på högtalare med små portar kan det ju bildas kraftiga luftpelare där luften skjuts iväg med hög hastighet. Det är ju inte bra vare sig porten sitter framåt eller bakåt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-23 18:42

Max_Headroom skrev:Kan man inte ha elementet moterade jäms med väggen och lådan i bakomliggande rum (eller inne hos grannen eller ut mot gården)?

Jodå. Försök sen sälja den högtalaren på Siba...

Det finns såna högtalare, avsedda för "in-wall"montering, fördelen är att man inte behöver fundera alls över baffelsteg eller bakväggsreflexion. Men de är som sagt lite jobbiga att få på plats, och eftersom de inte är så vanliga så tror jag heller inte att det finns några riktigt bra. Nischen är liksom mer att högtalarna ska göras osynliga, snarare än låta bra.

Däremot finns de motsvarande typ av mikrofoner, den jag har sett var en tunn platta på några kvadratdecimeter med ett mikrofonelement i mitten. Man har ju samma problem vid upptagningen med reflexioner från väggar och golv.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-23 21:14

jag har hört en del helt ok in-wall-högtalare, men då har dom kostat c:a 10x av vad en vanlig högtalare med samma ljudkvalitet kostat

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-23 23:27

Ett annat problem med inwall är ju att man inte kan vinkla in dem, utan att få problem med diffraktion och reflexioner då.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-24 00:34

Martin skrev:Ett annat problem med inwall är ju att man inte kan vinkla in dem, utan att få problem med diffraktion och reflexioner då.

Man får väl böja väggen...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-24 02:37

man brukar ofta kunna rikta diskanten på dom dock

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-24 10:30

Men om man som jag har två enorma portar bak, 2x10 cm, vilket gör att jag måste ha mina högtalare en bra bit ut i rummet. Finns det metoder meddels dämpning eller på annat sätt placera dem närmare bakvägg? Eller är det en omöjlighet? :?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-08-24 11:02

Nefilim skrev:Men om man som jag har två enorma portar bak, 2x10 cm, vilket gör att jag måste ha mina högtalare en bra bit ut i rummet. Finns det metoder meddels dämpning eller på annat sätt placera dem närmare bakvägg? Eller är det en omöjlighet? :?
Att portarna är enorma borde väl inte göra att högtalarna måste placeras längre ut. Hur långt ut från väggen om man börjar komma ut en bit så att utrymmet för portarna blir fritt (kanske 20cm mellanrum) avgörs därifrån inte av portarnas placering utan högtalarnas basbalans och rundspridning. Om högtalaren sprider smalt ner mot ganska låga mellanregister-/övrebasfrekvenser och har en lättare basbalans så kan högtalarna placeras nära väggen.

Ett sätt att anpassa högtalare med en lite tyngre basbalans kan vara eq. men det biter ju inte på spridningen så risken är att ljudbilden försämras.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-08-24 11:33

Svante skrev:Man får väl böja väggen...

Det är inte detta man menar när man pratar om "det krökta rummet"...? :oops:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-27 20:19

Svante har helt rätt!

Ino Audios in wall-modeller kan man inte ens köpa utan att samtidigt köpa tjänsten att få den där väggen i rummet som högtalarna skall moteras i - konstruerad och ritad! 8O

Det är nämligen enda sättat att säkerställa att högtalarna inte missbrukas, tror jag. De måste ju sitta i väggsegment som har exakt rätt vinkel. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum