Skriver nu mitt första inlägg på detta forum och jag tror/hoppas att det blir fler med tanke på att jag kommer ha en hel del frågor som ni (väl) vill svara på..?
Det är så att jag och två av mina vänner precis påbörjat vårat projektarbete i gymnasiet. Ingen av oss är jätteinsatta i hur allt fungerar i en högtalare och hur olika faktorer påverkar ljudet men intresset finns och vi hoppas på att kunna bli insatta med tiden.
Vår plan är att bygga två par av högtalaren Lancetta (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45145). Ett par i plexiglas och det andra i trä/mdf/spån.
Startar direkt med lite frågor
1. Är plexiglas ens att fundera på? Vet man/ni redan innan att det kommer låta skit?
2. Vad kostar 12mm tjockt plexiglas? Kan tänka mig att det finns massa olika kvalitéer men vi vill nog ha det billigaste, hehe.
3. Limmar man plexiglas med speciallim eller? Hur gör man?
Delningsfiltret i byggbeskrivningen är troligtvis inte anpassat till en låda i plexiglas, kommer vi behöva modifiera det? Om ja, bered er på många fler frågor.
Något annat speciellt vi borde tänka på? Hur viktigt är det att köpa kvalitetskomponenter till filtret när man bygger högtalare i den här klassen? Är det värt det?
Tack och hej.