det här med test är inte lätt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

det här med test är inte lätt

Inläggav Style » 2004-01-26 23:36

vad sägs om följande citat på tråden http://www.prisjakt.nu/forum/index.php? ... ntry351479

"Jag måste dock säga att i mitt fall, som inte har dubbla ex av cd- och dvd-skivor, är jag tvungen att göra jämförelsen genom att ta ur skivan ur den ena spelaren och lägga i den i nästa. Trots detta så har det inte varit några större problem att höra skillnader. Jag har kanske haft "tur" eftersom jag jämfört spelare som haft tillräckligt stora skillnader i ljudkvalitet och ljudkaraktär. Om skillnaderna är mindre så lär man nog, precis som Tomas säger, bli tvungen att göra "switch-jämförelser" för att verkligen kunna avgöra skillnaderna."

vilken tur att man skippa vettig testmetod när skillnaden blir så mycket större utan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-26 23:39

Är inte säker på att jag greppat din ståndpunkt ang. tråden :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-26 23:43

man kan ju tänka sig att jag antingen
a, tycker att skillnaderna är så gigantiskt stora att de hoppar ut och biter en i rumpan och därför kan testa lite hur som helst, eller
b, tycker att citatet är häpnadsväckande enfaldigt

välj själva

Edit: Som ledtråd kan sägas att jag jobbar med forskning på ett större svenskt företag

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-26 23:46

Jag tycker att jämförelsen blir avsevärt lättare om man kan byta mellan A och B på kort tid 8) Ingen dum idé att ha dubbla ex av skivan alltså :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-26 23:51

förutsättning om du frågar mig, jag tror inte att man kan "hålla" ljudbilden i hjärnan de trettio sekunder (när man dessutom måste koncentreras sig på nåt annat) det tar att byta om skillnaden inte är av nivån direkt felaktig vs jättebra

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-26 23:51

PÅ tal om test gjorde jag och Gromit ett roligt test i hans anläggning. Vi jämförde min Nordost SPM mot hans Supra 3.4s, efter att kopplat fram och tillbaka ett par gånger var vi överens och hade upplevt samma skillnader, supran lät bättre än SPM:en (det tyckte vi båda), lite köttigare, lite mer detaljerat. Detta var ju dock inget BT test utan ett öppet test. Roligt dock att supran som kostar en faktor 50 mindre (nypris) i våran öron lät bättre. Kul och intressant! :)

Vi ska göra en följdtest i mitt system snart
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-26 23:54

Om vi antar att ni drog en vederhäftig slutsats, måste jag dra slutsatsen att SPM-kabeln är sanslöst kass 8O

Vore kul om ni repriserade testet blint :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-26 23:58

Rydberg, transparens låter ju inte alltid som man vill eller hur.

Allting färgar och ibland sammanfaller färgen med ens smak. Dyr färg (nyans kanske) är ju inte nödvändigtvis mer i linje med smaken än billig färg. Jag för min del tycker inte att guldkranar är snyggare än stål även om de är betydligt dyrare. Genomskinliga skulle vara hemskt opraktiska om än rätt coola.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-27 00:11

Morello skrev:Om vi antar att ni drog en vederhäftig slutsats, måste jag dra slutsatsen att SPM-kabeln är sanslöst kass 8O

Vore kul om ni repriserade testet blint :wink:
Det roliga är att jag testat den mot många andra kablar och där den gått som vinnare. En sak är iallafall sant, det är extremt systemberoende med kablar. Kan väl även säga att RG62 inte heller lät bra i samma system. Jag vill inte dra några förhastade slutsatser av vårt lilla test, tyckte dock det var en intressant iaktagelse. Signalkabeln Nordost Quattro Fil har testat mot massa av kablar och den är verkligen mycket bra.

Nått vi tyckte var anmärkningsvärt var hur lätt det var att höra skillnad även mellan kablarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-27 00:17

Kan det vara så enkelt att den nyttjade effektförstärkaren inte hanterade supra-kabelns avsevärt högre kapacitans och/eller att SPM-kabelns induktans renderade en signifikant avrullning i diskantregistret :?:

Vore intressant om ni kunde bekräfta skillnaden medelst ett regelrätt BT 8)

Vad hade ni för burkar respektive slutsteg :?: :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-27 00:21

Dynaudio 1.3mkII, Plinius 8200, Micromega stage 1

Ska återkommed med en test med mina grejor. Samma resultat=> försäljning med en nästan garanterad vinst 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-27 00:24

En "trick" är att excitera slutsteget med en fyrkant, varpå signalen vid högtalaen observeras med respektive kabel. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-27 00:25

obseveras medelst oscilloskop såklart 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-27 00:38

Visst, det är bara att jag tar ett av mina 15 fina o-skop som bara står i hyllan :wink:

Btw, vi åker upp på mässan på lördag, har inte hittat nån förare än så antingen jag eller Gromit måste köra :cry: skulle som sagt var kul att ta en pilsner och tjöta lite, du ser ju mitt fula tryne i inlägget här, tror dock jag vet hur du ser ut också :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-27 00:40

Jo, det vore kul att ta en pilsner :lol: Ska klä mig i något avvikande så du hittar mig 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-27 01:01

skippa rocken bara :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-27 01:02

Rydberg skrev:skippa rocken bara :wink:

8) Får jag inte ha min ytterrock på mig :?: 8O Den måste jag ha eftersom det är så kallt :cry:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-27 16:57

Ytterrock, oki då, den kan du väl få ha på dig bar du tar av den väl inne på mässan....... :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-28 02:09

Rydberg:

Det är var intressant. Det är nog första gången jag hört talas om någon som testat en riktig dyr högtalarkabel mot en vädligt billig och kommit till slutsatsen att den billiga inte på något sätt upplevdes som sämre, kanske t.o.m. bättre.
Givetvis är jag medveten om att det var i en viss specifik anläggning och inget som säger att Nordkabeln är dålig. Skall dock bli intressant och läsa om vad ni kommer fram till hemma i din anläggning!

Mvh,

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-28 14:30

hifirocker skrev:Rydberg:

Det är var intressant. Det är nog första gången jag hört talas om någon som testat en riktig dyr högtalarkabel mot en vädligt billig och kommit till slutsatsen att den billiga inte på något sätt upplevdes som sämre, kanske t.o.m. bättre.
Givetvis är jag medveten om att det var i en viss specifik anläggning och inget som säger att Nordkabeln är dålig. Skall dock bli intressant och läsa om vad ni kommer fram till hemma i din anläggning!

Mvh,

Japp, det var en riktigt intressant upplevelse. Rematch kommer inom nån veckan eller två.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-28 19:33

Hela grejen med kablar kanske främst handlar om att vissa komponenter fungerar bättre med vissa typer av kablar än andra.
Det är ju trevligt om dessa komponenter i så fall låter bäst med billiga och bra kablar så man sparar en slant och kan lägga resten av pengarna på skivor istället...känns på något sätt lite mer naturligt... 8) Fast givetvis vill man ju veta att man har det bästa :wink: !

Mvh,

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-28 21:32

Självklart vill man tro att man har det bästa. Placebo rules! :lol:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-28 21:40

dawen skrev:Självklart vill man tro att man har det bästa. Placebo rules! :lol:
Ja i så fall var jag imun vid tillfället :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-29 22:50

ytterligare ett exempel, denna gång ur tråden http://www.prisjakt.nu/forum/index.php? ... ntry354159

"Jag har nu bytt samtliga kondingar i båda högtalarna och jag kan bara säga en sak: Wow!
Jag bytte först ena högtalaren för att jämföra mot den gamla, men jag tyckte mig
inte höra nån större skillnad. Blev lite orolig, men så bytte jag andra högtalaren också.
Just nu känns de lite vassa(inte så farligt faktiskt), men nya komponenter måste spelas in.
Detaljer kommer fram bättre och högtalaren känns mera "levande".
Nu hör jag bakgrundsbruset på en inspelning jag har haft svårt att höra förut.
Kanske inte låter så positivt, men jag tycker det

Helt klart värt 389x2 = 778:- (hade sparat 16:- om jag beställt allt samtidigt)

Dock ska ni veta att jag endast lyssnat en kort stund än så länge.
Man vet aldrig, jag kanske ändrar åsikt
Ska lyssna mer bara jag får lite tid. Har även tagit lite bilder... "

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-29 23:49

Bättre kondensatrer är väl inget konstigt? Om de ska spelas in är ju bara att testa

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-30 15:42

nä att byta kondingar är väl inget konstigt, inte heller att det kanske behövs några timmar inspelning, men det som var min poäng är att killen först bytte i ena högtalaren och då inte hörde någon skillnad mot den andra, sen bytte han den andra också och då blev det plötsligt en wow-effekt.

Om det verkligen hade haft en stor effekt borde man rimligen lättare kunna höra den om man har en högtalare med nya kondingar och en med gamla vs att först lyssna på bägge högtalarna, sen löda nån timma och sen lyssna igen. Jag skulle vilja påstå att vad killen upplevde var ren placebo.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-30 15:57

Har lånat hem en Audioquest Mont Blanc och nu lyssnat ett par dagar. Skiftade över till SPM och det är inget snack, i min anläggning låter AQ försiktigt och nertonat medan SPM har en mer hollografiks ljudbild, detaljer är mer framträdande. Via AQ låter det hela lite filtrerat medan SPM tar ut svängarna mer. En sak man märker är att SPM inte passar i alla system, AQ verkar mer allround.

Bild

Pris: 11400 för 2*2,5 meter.

Återgå till Generellt om hifi