Svante skrev:Ojoj, undrar om jag får en varning nu.
Mmm, heller en veckas semester och en terminsstart som närmar sig.
Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Högtalare KAN inte kartläggas med mindre än att man tillgriper hundratals mätningar, och jag tror ärligt talat ändå inte att någon (mig själv inkluderad) ärligt kan påstå sig veta hur väl ett par högtalare - presenterade med 200 mätningar - återger ett musikmaterial!
Således: Det enda man rimligen kan göra är att lyssna på hur saker i högtlarnas utformning/dimensionering är tänkta och lösta - och sedan se till så att man får höra högtalarna under relevanta förutsättningar! (=Bästa möjliga (rimliga) förutsättningar, om det är det man vill ha möjlighet att åstadkomma hos sig själv.)
Någon annan kan förstås anse något helt annat (kanske att en tonkurva upptagen under illa kartlagda förhllande, är tillräckligt för att kunna påstå att en högtalare låter si eller så i det ena eller andra registret...) men det får isåfall stå för den som tycker så.
Vh, iö
Tack!
I ditt manifest anger du några parametrar för INO-högtalare, är de av en annan typ än som ledning för hur högtalaren låter? Jag skulle kunna tänka mig att max nivå vid någon frekvens och distortion i något rum, skule kunna duga som uppskattning av hur starkt högtalarna kan spela, till exempel. Håller du med? Finns det i så fall fler?
IngOehman skrev:...
Det är varken meningen eller möjligt att bilda sig uppfattning genom att studera data och i sin tur låta detta leda till ett system införskaffande, eftersom jag inte accepterar några beställningar av några system med mindre än att man först har varit på demo!
Man måste alltså genomlida såväl mina berättelser om systemen, som lyssning på system ur båda familjerna (piP / pi60*) innan jag bryr mig det minsta om någon som anser sig behöva köpa.
...
IngOehman skrev:patrikf skrev:iö skrev:Brus förvärrar inte vindlingar, men kan addera slumpmässiga störningar (om man väljer fel inställning). Däremot är det vanligt att brusmätningar tillgrips för att dölja tonkurvefel! Huruvida det blir så eller inte beror på hur bredbandigt brus man mäter med*.
Iof korrekt medan svept sinus undviker att visa vissa överföringsfel.
Okunnigt nonsensen. Det stämmer inte alls! (Om vi talar lnjära fel.)
Linjära system beter sig linjärt, det är liksom definitionen på linjära system.De signalnivåer vi pratar om här (<några watt) är behäftade med så små olinjäriteter att effekterna av dem på tonkurvan kan försummas helt - och effekterna av dem bör hur som helst inte redovisas med (eller som fel i) tonkurvor under några förutsättningar!
![]()
Tonkurva är nämligen en linjäregenskap - och en sådan kan inte definieras entydigt annat än under linjära förhållanden!
IngOehman skrev:patrikf skrev:iö skrev:För en okunnig lekman kanske en MLSSA-mätning verkas som en brusmätning, men det är det INTE! Att det låter som ett brus när man mäter betyder inte att signalen hanteras som en brusmätningssignal (i vanlig bemärkelse). En brussignal är ju stokastisk, medan MLSSA-sekvensen är helt entydig. Att den råkar låta som ett brus skall man inte låta sig luras av.
I själva verket är en Melissa-mätning snarare att jämföra med att mäta med en impuls, fast med fördelen att man kan använda en mycket lägre effektnivå, och med nackdelen att man får en massa mätfel på köpet, i synnerhet i stora lokaler (vars akustiska egenskaper inte är 100% stabila, vilket ger skenbara kancellationer under medelvärdesberäkningen hos Melissa).
Korrekt, MLS stimulit är en periodisk signal och är extremt bredbandig. Kan anses representera alla toner samtidigt och avslöjar därmed åtskilliga fel som är orsakade av kombinationer av flera toner som sinussvep inte "ser".
Nej!![]()
Okunnigt struntprat igen! Varför häver du ur dig sådana här saker???![]()
MLSSA-signalen har INGA fördelar framför en långsamt svept sinus ur denna aspekt - tvärtom!* Med ett sinussvet hör man åtminstone om man överskrider det rimligt linjära området, vilket man inte märker alls med MLS-sekvens.![]()
"Tonkurva" går dessutom bara att definiera entydigt i ett systems linjära område.
Kombinationseffekter på grund av olinjäriteter är dessutom exceptionellt svåra att få fram med MLSSA - eftersom MLSSA dels inte KAN skilja på linjära och olinjära egenskaper, och dessutom exiterar så försiktigt! Processningen sker nämligen i tidsplan där FFT görs på pulssvaret, och ett pulssvar i sig har linjära och olinjära egenskaper ihopvävda (oskiljbara).
Poängen med MLSSA är ju dessutom den låga effektnivån som kan användas tack vare att signalen repeterar om och om igen för att förbättra det intrinsiskt dåliga S/N-förhållandet (som uppstår när man exiterar systemet med en bredbandig signal, om inte den sistnämnda är extremt stark - förr i tiden använde man ett pistolskott för att exitera rum för efterklangsmätningar. Den metoden har fortfarande stora fördelar!).
Detta gör att mätobjektet INTE utsätts för några större påfrestningar med MLSSA och effekten av (eller rättare sagt mätfelen från) olinjäriteterna blir små.
Detta med cykliciteten i signalen är för övrigt ett av de största tillkortakommandena med MLSSA, och orsaken till att MLSSA inte ens går att använda för efterklangsanalys i stora lokaler. Mätfelen blir för stora helt enkelt.Jag har sett exempel på mätfel större än 25 dB, vilket renderat fel på mer än 35% i RT60!
Det kan tilläggas att en MLSSA-mätning INTE är det man kallar brusmätning, utan det är en sorts pulsmätning, men en pulsmätning med ett antal tillkortakommanden, som för det mesta är betydelselösa, men som i andra sammanhang är så stora att man måte välja någon bättre mätmetod.
Vill man mäta/kartlägga/undersöka olinjära fenomen så gör man det självklart med hjälpa av mätmetoder av sedda för detta! Att tro att det är bra att ha ett system för mätningar av linjär system, som får mätfel på grund av olinjäriteter är ju helt huvudlöst.
Att tro att ett system som reagerar väldigt lite på olinjäriteter (och som dessutom inte ger någon indikation på när det påverkas och när det inte påverkas) skulle vara bra på att avslöja blanddistorsion är värre än huvudlöst/omdömeslöst, och värre är okunnigt! Det är värsta sortens okunnighet - övertygelse om kunskap, fast sådan saknas helt.
patrikf skrev:Angående mätfel så är det helt operatörsberoende. I version 1 var det ett mindre problem som numera är fixat.
De fel jag pratar om är de som är inbyggda i systemet. De har ingenting med operatörsfel att göra, men självklart tillkommer de sistnämnda (alltför ofta).
Vh, iö
- - - - -
*Däremot finns det ju fler aspekter än ett mätsystems förmåga/oförmåga att undvika att störas av olinjäriteter. Exempelvis kan man med MLSSA (som ju som nämnts är ett pulsmätningssystem, trots att det låter som om det brusar) addera ett tidsfönster för att plocka bort rumsbidrag (med inte utan att samtidigt förlora upplösning i mätningen).
Det kan tilläggas att man när MLSSA skulle utveckas och utvärderas - gjordes det mot... Mätning med sinuston! (Jag var faktiskt på KEF i England när de första trevande utvärderingarna av MLSSA gjordes) Den sistnämnda mäter ju EXAKT det som per definition är tonkurva.
Hittills har jag dock inte sett en MLSSA-mätning som kan kopiera en korrekt tonkurvemätning till 100%, men rätt nära kan man komma.
PS. Det skall inte glömmas bort vilken tillgång MLSSA är som mätmöjlighet i många sammanhang, men det är ett system som är viktigare än något annat att det hanteras av någon som förstår sig på det till 100%. Rätt använt kan det ge användbar information, men fel använt ger det mera mätfel än något annan mätprincip jag känner till.
Allt detta är dock en parentes i sammanhanget, eftersom de mätfel som diskuterats i denna tråd kommer från mikrofonen (och i någon mån rummet).
patrikf skrev:IngOehman skrev:patrikf skrev:iö skrev:Brus förvärrar inte vindlingar, men kan addera slumpmässiga störningar (om man väljer fel inställning). Däremot är det vanligt att brusmätningar tillgrips för att dölja tonkurvefel! Huruvida det blir så eller inte beror på hur bredbandigt brus man mäter med*.
Iof korrekt medan svept sinus undviker att visa vissa överföringsfel.
Okunnigt nonsensen. Det stämmer inte alls! (Om vi talar lnjära fel.)
Linjära system beter sig linjärt, det är liksom definitionen på linjära system.De signalnivåer vi pratar om här (<några watt) är behäftade med så små olinjäriteter att effekterna av dem på tonkurvan kan försummas helt - och effekterna av dem bör hur som helst inte redovisas med (eller som fel i) tonkurvor under några förutsättningar!
![]()
Tonkurva är nämligen en linjäregenskap - och en sådan kan inte definieras entydigt annat än under linjära förhållanden!
Ok, Under vilka omständigheter är en Pip ett linjärt system då? Om det är så att systemet uppvisar olinjäriteter vid nivåer över några watt så är det väl inte ointressant att se hur dessa påverkar frekvensresponsen?
patrikf skrev:Ok, Under vilka omständigheter är en Pip ett linjärt system då? Om det är så att systemet uppvisar olinjäriteter vid nivåer över några watt så är det väl inte ointressant att se hur dessa påverkar frekvensresponsen?
patrikf skrev:Bara för att man kan använda Mlssa med låga nivåer behöver man inte göra det. Om man mäter med utnivå kring 70-80% av högtalarens ljudtryckskapacitet får man en hel del användbar information.
PatrikF skrev:Vad är den praktiska nyttan med att få ett "rent" mått på ett systems frekvensrespons vid svepmätning där annat än grundtoner ignoreras?
PatrikF skrev:KEFs mätavdelning utvecklade ett tidigt digitalt system från 75 och framåt. 30 år sen...
patrikf skrev:Bara för att man kan använda Mlssa med låga nivåer behöver man inte göra det. Om man mäter med utnivå kring 70-80% av högtalarens ljudtryckskapacitet får man en hel del användbar information. Systemet utsätts för andra sorters påfrestningar(som mer liknar den som uppstår vid musiklyssning) av mlssa än sinusmätning.
Vad är den praktiska nyttan med att få ett "rent" mått på ett systems frekvensrespons vid svepmätning där annat än grundtoner ignoreras?
Upplösningen som förloras när tidsfönstret förkortas är inte generell utan sker i basområdet.
IngOehman skrev:Det var i grunden ett system som arbetar med samma princip som MLSSA, alltså att skicka ut en "till brus maskerad och loop-bar" dirac, så att man skulle kunna klara sig med små förstärkare, men ändå exitera varje litet frekvensband med tillräckligt energi. I själva verket tror jag det var MLSSA's vagga. Är inte säker på detta dock. Pricipen var densamma hursomhelst.
IngOehman skrev:Hur man än ser det rular sinussvep!![]()
Vill man öka störimmuniteten så låter man ett smalt BP-filter hänga med mätsignalen. Då kan man mäta noga även i väldigt bullriga lokaler.![]()
Vh, iö
Morello skrev:Det finns ett filter implementerat, frågan är alltså vilken typ av filter det är fråga om.
IngOehman skrev:Vad är egentligen syftet med den där synksignalen?
Vore det inte lättare att helt enkelt skippa den och utgå ifrån att delayen genom systemet är liten, eller att alternativt göra den till en variabel som användaren kan sätta själv?![]()
IngOehman skrev:Ett sätt att förenkla kontrollen av huruvida en mätning blivit rätt vore annars att lägga in ett alternativsvep med en 20 dB djup notch mellan säg 990 och 1010 Hz. Om man startar ett svep och dippen inte hamnar runt 1000 Hz så måste man helt enkelt justera den där kompensationen.![]()
IngOehman skrev:Nej, jag menar det jag skrev!![]()
Alltså att det kan finnas ett alternativsvep (20 - 20 000 Hz) med en artefakt i form av en dipp runt 1 kHz, så att man ser på svepet om det hamnat rätt.
IngOehman skrev:Nu när jag vet att delayen (av någon orsak) tydligen är olika från gång till gångfaller mitt förslag dock, så strunta i det bara.
![]()
Du svarade därmed automatiskt på frågan om vad triggen har för syfte - nämligen att ta upp denna tidsopålitlighet från datamanicken, genom att varje svep synkroniseras i starten av körningen.
Min nya fråga blir då - kan man verkligen lite på att delayen är lika UNDER själva svepet ens, dårå?![]()
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:Nej, jag menar det jag skrev!![]()
Alltså att det kan finnas ett alternativsvep (20 - 20 000 Hz) med en artefakt i form av en dipp runt 1 kHz, så att man ser på svepet om det hamnat rätt.
Psst... Röda ringen på min bild...![]()
IngOehman skrev:
Finns alltså funktionen redan (), eller menar du att den skulle kunna se ut som det inom den röda ringen? Om den redan finns känns det ju nästan overkligt att det är samma siffror som jag skrev...
![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Nej, jag menar det jag skrev!![]()
Psst... Röda ringen på min bild...![]()
Oj, den missade jag.![]()
Ja, precis så menar jag! (Om det är det jag sa som den åstadkommer. Alltså en djup dipp som är lätt synlig på kurvan.)
Finns alltså funktionen redan (), eller menar du att den skulle kunna se ut som det inom den röda ringen? Om den redan finns känns det ju nästan overkligt att det är samma siffror som jag skrev...
![]()
Vh, iö
Svante: Det var ju lustigt att du föreslog precis de frekvenser som jag hade valt. Det måste betyda att vi är överens... Shocked Wink
mike34 skrev:Litet förslag på förbättring. Kan man få sätta start och stopp frekvens på signalavbrottet ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster