Spelar du fortfarande plastskivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spelar du i huvudsak plastskivor (CD, DVD-A, Vinyl etc)?

Ja
75
70%
Ja, något annat platsar inte i en en riktig anläggning! (precisera gärna)
10
9%
Nej, jag använder någon form av nätverksbaserad uppspelare.
18
17%
Annat
4
4%

Antal röster : 107

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-09 04:42

Koffe skrev:
Och högtalarna blir vi nog inte av på länge. Sen har vi alltid musiken att diskutera ;-)

Jag tror att den här aspekten, community-byggande som faktiskt, kommer att bli allt viktigare. Kanske är vi på väg bort från mannen i källaren - på knä framför hi-end altaret - i sitt ensamma sökande efter det perfekta ljudet? Jag har förtröstan inför framtiden.

:)

Hmm så det bli som idag då typ, högtalaren lever kvar enbart i form av datorhögtalare, vi sitter och bråkar på faktiskt.se medans vi slölyssnar på mp3'or... the horror!! :mrgreen:

Fast egentligen skulle jag inte ha nåt emot en helt knäpptyst sval burk med RIAA-kort till vinylspelaren som ska stå bredvid, ett par snygga välljudande små aktiva högtalare, en maffig skärm.... Datorn blir stereon på vilken man kan jobba, se på tv/bio, njuta hifi, community-bygga.... whatnot :) Mannen framför media-altaret i sökandet efter det perfekta informationsflödet :P

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-09 14:31

phloam skrev:Hmm så det bli som idag då typ, högtalaren lever kvar enbart i form av datorhögtalare, vi sitter och bråkar på faktiskt.se medans vi slölyssnar på mp3'or... the horror!!

Jag vill ha ett par sånna här:
"By intimately melding the amplifier and signal processing electronics with the loudspeaker design, we are able to achieve a level of harmonized integration between the different sub-systems that would be unattainable otherwise."

"Sonicweld takes a systems approach with its active loudspeakers. Not inexpensive at $49,000-$64,000 (depending on subwoofers), the system comes complete with triple ICEpower modules for each quasi-line-array satellite speaker, a Subpulse bass module, and the DEQX PDC (preamp-style functions and digital crossover and room correction). Sonicweld's trademark CNC aluminum construction throughout is a mindblower."

Bild

Inte Mp3... Flac!!! :-)

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2006-08-09 16:07

Cd-skivor anävnder jag inte längre mer än att rippa dom till min dator och sedan använder jag min Squeezebox + extern dac. Fungerar väldigt bra. Att ha tillgång till hela samlingen via ett par knapptryck är kanon. Vinylskivor fortsätter jag att spela som vanligt.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-10 00:31

laddar ner 100% av min musik och spelar från datorn
gillar jag något mycket köper jag skivan, men spelar den aldrig

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-10 01:33

Koffe skrev:
Inte Mp3... Flac!!! :-)

Hey, FLAC you too man :P :D (Precis vad jag menar med bra datorhögtalare! Nice! Får ha ett stort skrivbord bara? :P )

Vi har iaf en massa cd-skivor som vi nog aldrig kommer att rippa eller så... för mycket jobb. De kommer att köras i huvud/vintageanläggningen eller i bärbar cd-spelare. Old school. Precis som vinylen (som kanske rippas av säkerhetsskäl mest).

Därefter kommer datorerna (lär bli ett antal olika stationer hemma) att utgöra mp3/cd-anläggningar av varierande seriositet. Det kommer att behövas många hörlurar....

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-08-24 22:36

Inga datorer i anläggningen tack. Får nog av datorer på jobbet.
Däremot spelar jag in mycket från P2 på hårddisk för att sedan eventuellt bränna ut.

Kan heller inte tänka mig att inte ha CD/LP/Kasetter/DVD/SACD materialet i lyssningsrummet. Omslag, dokumentation osv, är ett måste när man lyssnar.

Hårddisk utgör en utmärkt transport, men då får den inte sitta i en dator.

Mvh

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-25 00:42

jävligt läckra högtalare i koffes post btw
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-08-25 01:02

Kör bara med vinyl och MP3. Vinyl för seriös lyssning och MP3 för slölyssning och när jag testar nya skivor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-25 13:47

subjektivisten skrev:Kör bara med vinyl och MP3. Vinyl för seriös lyssning och MP3 för slölyssning och när jag testar nya skivor.

Rullband för njutningsfylld lyssning! CD och DVD-A för seriös lyssning.

Fast fy fan vad DVD-A låter illa

CD är skitbra!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-08-25 14:52

housemicke skrev:jävligt läckra högtalare i koffes post btw

Anskrämliga är mitt snällaste omdöme... :-)

Jag håller mig för övrigt också till CD - tidiga sådana.

Med vänlig hälsning

Pekka, som fick hem den första utgåvan av Yes "90125" från 1983 igår - absolut toppen!
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-25 14:53

PekkaJohansson skrev:Anskrämliga är mitt mildaste omdöme... :-)

!

Vad är ert mindre milda omdöme?

Skämt åsido - håller med dig ang. högtalarna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-25 15:07

!

Jag har oerhört svårt för högtalare i synlig metall, jag har fördomar om att de har kraftiga resonanstoppar (som att knacka på en plåtbunke), även om de inte har det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-08-25 16:20

Kör som vanligt med cd, sacd och dvd-a, fy fan vad det låter fantastiskt om Dvd-A
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-08-25 16:28

Koffe skrev:Sonicweld's trademark CNC aluminum construction throughout is a mindblower.

Ser ut som ett par provisoriska trafikljus som ställts ut vid ett vägarbete. :twisted:

Kör CD, SACD, DTS och DVD-A på skiva fortfarande.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-25 16:43

Spelar nu som förut fonogram av CD- eller vinyl-typ.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-08-25 17:58

Morello skrev:

!

Vad är ert mindre milda omdöme?

Skämt åsido - håller med dig ang. högtalarna.

Ert? Inte visste jag att Pekka var två personer?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-25 19:17

perstromgren skrev:

!

Jag har oerhört svårt för högtalare i synlig metall, jag har fördomar om att de har kraftiga resonanstoppar (som att knacka på en plåtbunke), även om de inte har det.

borde gå att dämpa bort tror jag, nån som vet?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-25 23:27

OT:

Jag tror att Sonicweld högtalarna är utskurna ur aluminium med centimeter tjocka väggar. Det är inte pressad plåt vi talar om ;-)

Jag håller med. Det skulle vara svårt som fan att få designuttrycket i dem att fungera i ett vanligt vardagsrum. Men fundera på om de inte skulle funka vit- eller svartlackade med en annan fot.

Att jag pratade om dem i posten var för illustera att en förändrad återgivningskjedja inte blir leksaker. Jag är övertygad om att inom tio år kommer de flesta högtalare att vara aktiva, drivna av en klass D förstärkare per element och matas digitalsignal. Jag skriver mer om det i Vad tror ni om framtidens högtalarkonstruktioner?-tråden.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-08-26 15:09

n3mmr skrev:Rullband för njutningsfylld lyssning! CD och DVD-A för seriös lyssning.

Fast fy fan vad DVD-A låter illa

CD är skitbra!

CD är ointressant IMO.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi