Det är möjligen innehavare av anläggningar som kräver det. Och varför de gör det, vet väl förmodligen bara de själva.
Mvh,
Moderator: Redaktörer
Det är möjligen innehavare av anläggningar som kräver det. Och varför de gör det, vet väl förmodligen bara de själva.
Det tycker jag inte du har rätt i M_H, dyra kablar har ofta en mycket hög detaljeringsgrad, naturligtvis finns det dåliga dyra kablar också men det finns även mycket bra som har prestanda du inte hittar bland de billigare. Tycker det är speciellt tydligt med signalkablar.Max_Headroom skrev:dyrare kabel har använt mer teknik bakom för att få bättre ljud
Att göra en kabel som skickar igenom en ljudsignal (hörbart) opåverkad är ju hyperenkelt. Det behövs ingen märkvärdig teknik för det.
Dom flesta dyra kablarna är dock INTE gjorda för att skicka igenom en ljudsignal (hörbart) opåverkad.
Det kan ju kosta en hacka att få till just det ljud som man tycker låter "bra".
Ondjultomte skrev:Och när man blandar in ens egna subjektiva åsikter så har man förkastat hela resonemanget med bättre eller sämre, då dessa egenskaper är relativa.
En subjektiv uppfattning är inte en objektiv egenskap!
Som vanligt diskuteras det äpplen och päron...
Jag vill ha en personlighemdemo innan jag bestämmer mig. Vill ha en kabel som påverkar så lite som möjligt.Max_Headroom skrev:Rydberg: Jag kan göra en "lågförvrängande" kabel åt dig. 2 varianter kan jag erbjuda, du hör knappast någon skilland på dom (dom är mycket lika i upbyggnaden och har mycket goda prestanda teknikst sett, den ena är dock ett strå vassare på pappret).
Eftersom du tydligen är beredd att betala efter prestanda så blir priset förståss mycket högt.
Önskas dock någon form av bestämd karraktär på ljudet så går jag bet.
Kanske det sorgligaste jag hört!
MaxH
Att dyra kablar oftast färgar är en lika stor överdrift som att påstå att skillnaden mellan två kablar är "stor"
Detta går ju på sätt och vis att mäta, en uppsättning människor som för att ta ett exempel hör större detaljeringsgrad eller "bättre" fast bas på en kabel gentemot en annan så är det väl ett mätresultat som kan användas i stor utsträckning.
Rydberg skrev:Siltech, med sina gulddopade silverledare, kanske kana vara värt investeringen, men det vet man ju såklart först efter att ha testat dem.
Martin skrev:Rydberg skrev:Siltech, med sina gulddopade silverledare, kanske kana vara värt investeringen, men det vet man ju såklart först efter att ha testat dem.
Om testmetoderna är bevisat svårt placeboeffektsdrabbade, vad spelar det då för roll om man testar eller inte?Man kommer ju ändå inte fram till något.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], RMA och 85 gäster