Elektrolytkondingar, vad är deras serieresistans, normalt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Elektrolytkondingar, vad är deras serieresistans, normalt?

Inläggav n3mmr » 2006-08-30 15:24

Vad har en normal elektrolyt, säg 47uF/50V lågimpediv Elna av nå slag, för
serieresistans i olika delar av audiofrekvensområdet? Sisådär höftat, inte oväntat, vanligtvis eller vad ni vill ta till för nåt.

Hur förändras den serieresistansen med tiden??

Har elektrolytkondingar annat brus än serieresistansens johnsonbrus?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-08-30 15:45

Vissa bättre kondingar har datablad med impedanskurva. Ur denna brukar man kunna uppskatta serieinduktansen och därefter räkna ut ungefärlig resistans.

Man letar efter serieresonansen och avvikelserna i impedans från vad en perfekt konding skulle haft.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-30 16:07

Jax skrev:Vissa bättre kondingar har datablad med impedanskurva. Ur denna brukar man kunna uppskatta serieinduktansen och därefter räkna ut ungefärlig resistans.

Man letar efter serieresonansen och avvikelserna i impedans från vad en perfekt konding skulle haft.

Det ger väl resistansen i området kring resonansfrekvensen. Jag misstänker starkt att serieresistansen varierar med frekvensen.

Kan man med enkla medel mäta serieresistansen, alltså den brusande resistansen, direkt?

Nån brygga eller så, kanske?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-30 18:25

n3mmr skrev:Kan man med enkla medel mäta serieresistansen, alltså den brusande resistansen, direkt?

Nån brygga eller så, kanske?

Med en kapacitansmätbrygga kanske - för ett antal 10kkr.

Man brukar när man kalibrerar mätmaskiner som mäter ESR (eller tgd för icke-elektrolyter) använda en konding med ett parallellmotstånd som är MYCKET stort. Detta stora R ger smma fasvridning som ett litet motstånd i serie.

ESR/tgd är ingen normerad sort, varför det inte går att få härledd kalibrering.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-31 13:17

En icke helt okunnig person, :-), berättade nyss för mig att en konding om något tiotal uF, icke-lågförlust, några 10-tal volt, kanske kan väntas ha en ESR kring någon tiondels till något Ohm.

Vilket stämmer med övriga åsikter jag sett, och stämmer med de tg-delta jag sett.

Så då skulle t ex 30 Ohm ESR i en 47uF, lågförlust, vara helt otrolig, då.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-08-31 13:39

n3mmr skrev:Så då skulle t ex 30 Ohm ESR i en 47uF, lågförlust, vara helt otrolig, då.

Tänk på att kondensatorn består av en rulle alufolie som är kontakterad i ena gaveln. Den andra kontakten är elektroly/saltsoppan den ligger i. ESR uppstår bl a vid kontakövergångar och i folien, men eftersom man ansträngt sig att kontaktering görs så att man snluter över så mycket folie som möjligt kommer inte ESR att öka proportionellt med kapacitansen utan tvärtom att minska eftersom du får bättre kontaktering.

En godtyckligt vald 47u RIFA-konding har ett ESR på 2,40ohm medan för en 470u konding, samma serie (PEG124) har den sjunkit till 0,25ohm.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-09-01 09:28

Serieresistansen är normalt ganska låg. Låg serieresistans betyder ytterst lite Johnsonbrus. I de flesta fall anses elektrolyter direkt i signalvägen klart hörbart försämra ljudet.
Av detta drar jag slutsatsen att det inte är serieresistansens Johnsonbrus som är det huvudsakliga problemet.

Jag hoppas att någon med mer kunnskaper kan upplysa oss ordentligt eller möjligt tala om att jag har fel...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-09-01 10:22

silvervarg skrev:

Serieresistansen är normalt ganska låg. Låg serieresistans betyder ytterst lite Johnsonbrus. I de flesta fall anses elektrolyter direkt i signalvägen klart hörbart försämra ljudet.
Av detta drar jag slutsatsen att det inte är serieresistansens Johnsonbrus som är det huvudsakliga problemet.

Jag hoppas att någon med mer kunnskaper kan upplysa oss ordentligt eller möjligt tala om att jag har fel...

A: Det var jag som läste fel (jag är snäll som säger så) i ett inlägg på ett helt annat forum.

Det personen snackade om var att kondingen hindrar generatorimpedansen (oftast mycket låg för mikrofoner) från att shunta bort johnsonbruset från förstärkarens ingångskretsar. Det innebär att om kondingens impedans vid en viss frekvens är X Ohm, generatorn (micken) är mycket lågimpedivare, och resitanserna i ingångskretsen är mycket högre än kondingens impedans, så uppför sig den totala kretsen som om man hade en brusande resistans om ca X Ohm vid just den frekvensen.

B: Tillräckligt stora serieelektrolyter av vanligt förekommande god kvalitet är knappast källor till hörbara färgningar. Däremot känns det uppenbarligen otrevligt att tänka sig att den rena fina audiosignalen passerar genom en guckig saltsörja i en liten ful plåtburk.... :-)

Återgå till Teknikforum