Naqref™ skrev:Jag tror att det aldrig blir något av detta projekt.
nepp!
Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Jag har sagt säkert 10 gånger varför ni inte sett resultat, det beror på att jag renoverar om hela lägenheten, just nu håller jag på med slutfasen av hallen, och vardagsrummet kommer efter detta.
Kraniet skrev:så för att ge mina tips (speciellt då jag planerat på väldigt likadana subtorn) så skulle jag göra fyra lådor på 110 liter.
dessa görs lämpligas i en höjd av 240/4=60 cm (minus lite för betongfoten och litet klapp så det passar i alla hem)
dessa lådor bör sedan ha nån slags justeringsmöjlighet (spikes elelr liknande) så man kan justera in dom bra i höjd.
basarna monteras i lådan i motstående par (som du redan varit inne på) och kopplas samman med ett lämpligt stag (ökar stadgan i lådan och maximerar kopplingen mellan basarna så resonanserna bekämpas sådär bra![]()
lådorna som är mot golv och tak har sina element monterade slå långt ut på kanten som bara möjligt så de får maximalt stöd från tak och golv. de två i mitten kan sedan monteras så avstånden är jämnt utspridda.
det man borde ha åstadkommit då är en slag line-array som genom speglingar i golv och tak blir väldigt stor.
fyra lådor är lättare att flytta och man får varje baspar i en modul så de parvis kopplas väldigt bra till varandra. varje låda får mindre sida vilket bör öka styvheten i lådorna (även om man har dubblerat totala ytan för tornen men detta bör inte vara nåt problem då de två extra ytorna ligger mot en annan låda/gol/tak)
ja så skulle jag iaf ha gjort (ja mina bastorna var planerade med tre element men det är en annan sak) och så vitt jag ser det är det den bästa lösningen. man kan ifrågasätta sånt som att flytta basarna nära golv och tak eller styvheten i lådor och kopplingen mellan basarna. allt detta kanske är lite overkill och inget som har nån betydelse men det är knappast några problem att implementera och då har man ju garderat sig.. :)
just det angående volymen så kan du ju försöka hitta en volym som fungerar bra i basreflex. på så vis har du möjlighet (om du vill) att öppna en port och köra dom portade. eller ännu hellre bygg dom som basreflex och täck för porten. fast det bör väl knappast vara något som behövs.
89 db.. om vi antar att du seriekopplar basparen (hehe nu blev det DNA av detta) och sedan parallellkopplar två par som sedan parallelkopplas med de andra två paren så får du 9 dbs ökning. alltså 95db för en watt på en meter. varje angränsningsyta ger 3 db vilket i ditt fall blir nåt i stil med fyra ytor alltså ca 12 db. då hamnar vi på 107db. två torn ger 3 db till och totalt 110 db. varje avståndsfördubbling ger -6db. lyssningsavstånd på 3-4 meter ger alltså -12 db ca vilket ger ett totalt ljudtryck i lyssningsposition på 98db för en watt. väldigt ca siffror(och möjliga felräkningar).. men det ger iaf att du inte kommer behöva pressa slutstegen speciellt mycket
NNord skrev:Morgan skrev:Du kommer tveklöst att behöva minst fyra rotel RB-1090 för att driva bastornen! Du vill väl känna basen i magen?
Kanske blir nå digitalt slutsteg från TacT
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], DVD-ai och 25 gäster