Vad är det för hifianläggningar som kräver kablar ala 300tkr

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-02-01 18:58

Isidor skrev:Rydberg,

Förnekelse? Låt mig bara konstatera följande: att delta i kontrollerade blindtester är det mest effektiva sättet att få visshet i vad man faktiskt kan höra. Rimligt välkonstruerade kablar/kablage ger garanterat inte upphov till några stora skillnader i verklig ljudkvalitet.

Jag vet idag ungefär var min gräns går, d.v.s. när de upplevda skillnaderna är så stora att jag är hyfsat säker på att de inte är hjärnspöken. Du borde prova själv någon gång, så kanske du blir en aning mer skeptisk till diverse okontrollerade resultat.

När du nu ändå uppenbarligen kommit så långt att du ibland testar blint, varför då inte fullfölja den vetenskapliga linjen och göra en statistisk analys också? Den extra insatsen för en välutbildad person som du är väl närmast försumbar?
Jag garanterar motsattsen i så fall!

Vid snabba öppna skiftningar kan man inbilla sig en hel del, under längre tester är det som sagt inte svårt att finna kabelns karaktär, tycker inte jag iallafall. Dessutom testar jag rätt mycket själv här hemma och det är lite jobbigt att knocka sig själv medvetslös varje gång man bytt kabel för att glömma :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-01 19:22

ändra ljudkaraktär. En kabel skall vara neutral som möjligt. Om man vill ändra ljudkaraktär så kan man ju ändra på själva anläggningen. Herregud säger jag!!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-01 19:28

matson skrev:
Eller så är man lurad av MOLT och tror på allt som står där och bidrar med pengar (högtalare bl a) till några av dom bakom tidningen/LTS...

Kan du förtydliga dig en smula här? Menar du att någon tar min medlemsavgift och stoppar ner i sin plånbok? Hur vet du det i så fall?

Nja, eftersom det är okej att kalla folk sinnesslöa, lurade mm när dom läser Stereophile, Hifi & Musik, etc så vänder jag på det hela. Att MOLT är en bas för vissa tillvekare av t ex högtalare som "lurar" till sig köpare av sina produkter.
Nu menar jag inte att t ex Öhman gör det, men det är ju en lika trolig fråga som att Stereophile lurar sina läsare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-01 19:41

mats:
ändra ljudkaraktär. En kabel skall vara neutral som möjligt. Om man vill ändra ljudkaraktär så kan man ju ändra på själva anläggningen. Herregud säger jag!!

Jag håller med. I så fall behöver du inga 300kkr kablar, du kommer undan med några hundra-lappar.
Men det finns många som har en helt annan uppfattning och vill att kabeln ska påverka ljudet.

subjektivisten:
Nu menar jag inte att t ex Öhman gör det, men det är ju en lika trolig fråga som att Stereophile lurar sina läsare.

Inte riktigt. Stereophile finansieras med annonser. Det gör inte molt. Stereophile är ett vinnstdrivande företag som säljer tidningar, man vill därför hålla intresset så stor som möjligt. Ju mer prylar folk kan vilja läsa om, desto bättre. Om det påverkar ljudet mycket eller lite eller inte alls spelar ingen roll för dom. Dom ska sälja tidingar, inte hålla på med konsumentupplysning. LTS, som ger ut molt, är en idéell förening utan vinnstsyfte. Det finns inga skäl för LTS att gå ut med uppgifter som inte är väl undersökta och vistas vara korrekta.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-02-01 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-01 19:44

Jag kan faktiskt inte förstå varför allt som är dyrt och exklusivt inom Hifi automatiskt är dåligt. Där rymms kablar div. voodo tweak och apparater av alla kontiga slag som är svindyra för den vanlige svensson. varför är allt sådan dåligt och allt som man kan få för några tior, eller på sin höjd några tusingar för ett slutsteg är jättebra?

Det enda som jag vet som är relativt dyrt i dessa sammanhang är väl ett par högtalare konstuerade av en fd.? deltagare här. de är skitabra eller??

lasseliten: De osm har snuskigt mycket pengar är för den delen ofta inte väldigt korkade och bara slänger bort dem. De köper fina exklusiva grejer för dem, och om det inte räcker köper de flera uppsättningar...Foppa, han nöjer sig inte med en golfbana, nu skall han ha två. Hur bra är han på golf egentligen??
Senast redigerad av JockScott 2004-02-01 19:46, redigerad totalt 1 gång.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-02-01 19:46

Max_Headroom skrev:mats:

Jag håller med. I så fall behöver du inga 300kkr kablar, du kommer undan med några hundra-lappar.
Men det finns många som har en helt annan uppfattning och vill att kabeln ska påverka ljudet.
Vad heter den kablen M_H?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-02-01 19:48

JockScott:
Jag kan faktiskt inte förstå varför allt som är dyrt och exklusivt inom Hifi automatiskt är dåligt.

Har någon sagt det då? Det har jag missat i så fall.

Rydberg: Du får göra den själv. Det finns flera sätt. Enkelt och billigt är EKK, fast jag skulle själv föredra en egen variant av en kabel som säljs av Farnell, har tyvärr glömt namnet på själva kablen. Det är en enkardelig historia det också, precis som EKK. Svalander säljer en lämplig, men ful, kontakt. Lödtenn och krympslang finns hos elfa.
Lämpligt pyssel i vintermörkret.

matson

Inläggav matson » 2004-02-01 19:55

Nja, eftersom det är okej att kalla folk sinnesslöa, lurade mm när dom läser Stereophile, Hifi & Musik, etc så vänder jag på det hela. Att MOLT är en bas för vissa tillvekare av t ex högtalare som "lurar" till sig köpare av sina produkter.

Alltså, hur mår du egentligen?

Man kan ju inte bara vräka ur sig att en person, Öhman, skulle använda LTS och Molt som någon slags rekrtyteringsbas för kunder utan att ha någon form av bevis för påståeendena! 8O

Har du överhuvudtaget läst Molt?

Att jag har åsikter om folk som köper kablar för 20,30,40 javadsomhelst papp är väl inte värre än att jag har åsikter om folk som har tubsockar nertryckta i loafers med tillhörande för korta byxor?
Det är ju endast min åsikt och den behöver ju ingen dela.

Att däremot ha som åsikt att Öhman skulle utnyttja MOLT för egen vinning är ju något annat(ledtråd:börjar på för och slutar på tal)

Om du inte begriper skillnaden mellan dessa saker så....ja, jag vet inte vad.....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-02-01 20:00

M_H> Eftersom jag har genomfört blindtest med kablar som haft exakt samma uppbyggnad men med olika koppar och det har blivit utskiljda så skulle jag inte tro att man kan göra en kabel med enkel EKK som låter lika bra som de audiokablar jag testat.

Kablarna jag blindtestade med gott resultat var AQ Bedrock, AQ Granite och AQ Gibraltar.

Bild
AudioQuest Bedrock uses the incredibly efficient Flat Rock design. Bedrock is our most affordable cable that combines Third Generation SST, Double Qua-Helix Geometry and Hybrid Technology. The 19 awg and 16 awg conductors in the "bass half" are LGC (Long Grain Copper). The 21 awg and 18 awg conductors use our amazing PSC (Perfect Surface Copper). When used full range, the hybrid use of PSC/LGC coppers provides much of the benefits of PSC, while keeping the price closer to LGC. When used for single biwire, the more sensitive "treble half" is pure PSC, making Bedrock an ideal single-biwire cable; especially for three-way (low crossover) speakers. This Mild red cable is 12 awg (3.19 sq.mm).

Bild
AudioQuest Granite ($129/m) uses the same design and geometry as Bedrock. In this design, all the conductors are PSC copper. PSC has an astonishingly smooth and pure surface. Proprietary metal processing technology protects the wire's surface at every stage of drawing and fabrication. When high-purity low-oxide copper is kept as soft, pure and smooth as possible, it becomes a wonderfully low distortion conductor.

For fifteen years, AudioQuest has pioneered the use of superior metals; yet even we were surprised by the huge leap in performance. PSC clearly outperforms previous AQ metals that cost over ten times as much. Thanks to the exclusive use of copper, the music is sweeter, cleaner and more dynamic. As with all the other Rocks, Granite is also excellent for single-biwire use, or to make a double-biwire set with Bedrock or on the bass

Bild
AudioQuest Gilbratar is The Top Rock! The big difference in this dark blue cable is the quality of the metal. In this fine-tuned Hybrid design the character of the overall cable is determined by our proprietary PSC+ copper used for the 21 and 18 awg and 19 conductors. Only the large 16 awg conductors are the remarkable, but in this case inferior, PSC copper. As even the "bass half" of this Flat Rock is a hybrid, even the bass half has mostly the character of PSC+. Leaving only the largest treble impaired 16 awg conductors in PSC saves money and gives up almost nothing in absolute performance. Thanks to the use of these exclusive coppers, the music is sweeter, cleaner and more dynamic. As with all the other Rocks, Gibraltar is also excellent for single-biwire use, or to make a double-biwire set with Bedrock or Granite on the bass.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-02-01 20:01

Rydberg,

Dessutom testar jag rätt mycket själv här hemma och det är lite jobbigt att knocka sig själv medvetslös varje gång man bytt kabel för att glömma

Rekommenderad raggningsreplik: "Vill du följa med hem till mig och blindtesta kablar?". 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-02-01 20:03

He he :lol:

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-02-01 20:15

Rydberg,

Du bör vara väldigt noga med att poängtera att du inte utfört någon statisk analys på de blindtestade resultaten eftersom du annars lätt ger sken av en vetenskaplighet som inte existerar.

Om du t.ex. hade statistiskt analyserat resultaten när det endast var olika koppar i kablarna hade du sett att skillnaderna var en illusion.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-02-01 20:28

Isidor skrev:Rydberg,

Du bör vara väldigt noga med att poängtera att du inte utfört någon statisk analys på de blindtestade resultaten eftersom du annars lätt ger sken av en vetenskaplighet som inte existerar.

Om du t.ex. hade statistiskt analyserat resultaten när det endast var olika koppar i kablarna hade du sett att skillnaderna var en illusion.
Skillnaderna skulle du också hört i ett BT test, det var inte svårt. Illusion säger du, märkligt att alla som lyssnade märkte skillnaderna och på samma sätt.

Jag testade på ett antal personer som inte är hifiintesserade, samtliga palcerad den blå först, det var inget snack för de flesta. Lite byten mellan mellan blå röd och grön sen var det klart.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-01 21:08

Skillnaderna skulle du också hört i ett BT test, det var inte svårt.

Kommer ihåg ett "blindtest" som gjordes för ett tag sedan. Man lyssnade helt enkelt med olika okända signalkablar inkopplade och deltagarna gav sin åsikt av hur bra de tyckte kablarna lät på en skala. Den enda kabeln som fick märkbart sämre genomsnittsbetyg än någon annan var en udda konstruerad, oskärmad Nordostkabel. Resten av kablarna, inklusive SSSK, fick ungefär lika bra medelbetyg.

Jag tvivlar på att vettiga kablar har så pass dålig upplösning så att det skulle kunna överrösta det suggestiva brus som genereras i hjärnan när man jämför kablar. Tills någon vill testa dubbelt blint med någon form av statistisk signifikans så är jag skeptisk.

Som sagt det finns alltid någon som tycker att det hörs skillnader och förbättringar vad det än gäller. (Tom om man inte ändrat något.) Visa det då! Jag hör ingen skillnad mellan billiga och dyra kablar varken i min egen eller s.k. "högupplösta" anläggningar enl. dyrkabelmänniskor. Jag har mao inget behov av att varken rättfärdiga eller falsifiera dyra kablar. Men det självsäkra resonemanget att det "såklart är skillnad", "man behöver bara lyssna själv för att veta", gör att man blir ännu mer skeptisk. Känns lite som en religion (tro) som hela tiden måste tjatas för att folk inte ska sluta tro. Bevisa istället för att påstå!

IMO(har testat): upplevd hög upplösning har mycket gemensamt med harmonisk distorsion

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-02-01 21:14

Martin> Ett ord, skrattretande! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-01 21:21

kul att få glädja någon i vintermörkret men vad menar du :?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-02-01 21:30

Tester på ointresserade personer har jag gjort ett 10 tal, ingen har missat några skillnader än. Att säga att det handlar om tro eller relgion är inget annat än BS. Jag skulle vilja säga att i så fall hör jag inte heller skillnad mellan några cdspelare, förstärkare, eventuellt något par olika högtalare, inget mer.

Börjar bli trött på den grymt trångsynta inställning på detta forum, är ju bara att kolla på Isidors sista inlägg, han VET, det är så pinsamt löjligt så man fundera totalt i att skita i detta forum i framtiden.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-02-01 21:33

Det vore tråkigt Rydberg.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-02-01 21:36

Tycker jag också vore tråkigt.... :cry:

Mvh,

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-01 21:38

Börjar bli trött på den grymt trångsynta inställning på detta forum, är ju bara att kolla på Isidors sista inlägg, han VET, det är så pinsamt löjligt så man fundera totalt i att skita i detta forum i framtiden.

Iofs helt sant. Då förstår du att det kan vara irriterande med någon som påstår sig veta en massa saker utan att kunna visa det...

Jag menar du är alltså så pass säker på att kablar låter olika i din anläggning att du kan säga rakt ut på ett forum som detta att du vet det. Upp till bevis säger jag! Det är bara att dubbelt blindtesta (utan tyckande) och presentera resultaten här. Jag behöver inte bevisa någonting.

edit: Tycker också det skulle vara tråkigt om du försvann.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-02-01 21:43

Martin skrev:

Iofs helt sant. Då förstår du att det kan vara irriterande med någon som påstår sig veta en massa saker utan att kunna visa det...

Jag menar du är alltså så pass säker på att kablar låter olika i din anläggning att du kan säga rakt ut på ett forum som detta att du vet det. Upp till bevis säger jag! Jag behöver inte bevisa någonting.
Jag har två perfekt kandidater men har inte kommit på nått bra sätt att skifta mellan dem snabbt. Båda är XLR och jag har bara en xlt utgång på cd:n och bara en xlr ingång förstärkaren.

Men som sagt är trött på både, inskränkta personer likväl trött på nätkabelkontaktsbytare. En lång vila från allt vad forum heter vore nog på sin plats.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-02-01 21:45

Rydberg,

Jag vet? OK, jag citerar mig själv:

Jag förstår inte var jag påstår att jag vet. Däremot påstår jag att en statistisk analys hade bringat klarhet i kaos. I dina tester har ju gjort allt utom just att analysera statistiskt. Jag tycker att det är oerhört synd att du inte fullföljer dina trots allt ganska ambitiösa tester. Varför utelämna det sista och avgörande steget när det är så oerhört enkelt att utföra?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-02-01 21:50

OM du skulle gjort en statistisk analys skulle du märkt att det inte var nån skillnad försöker du säga. Nog gjorde jag inte det och samtidigt säger jag att det var anmärkningsvärt stora skillnader på ljudet från de olika kablarna. Kopparn skiljer sig tydligen på ytan, psc står översatt för perfekt yt koppar, dvs en helt jämn yta. Tydligen har man märkt att detta spelar roll. Var skeptisk själv till jag testade själv och testade på många studiekamrater.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-02-01 21:54

Säger det igen: Rydberg, det skall bli intressant med ditt och Thomas riktiga blindtest om det blir av! :wink:
Vem vet, efter det så kanske tjafset får ett slut? :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-01 21:57

Rydberg: Om det gick en bil från stockholm till linköping nån helg skulle jag gärna vara med och blindtesta kablar i din anläggning. Skulle kunna ta med mig ett par silk signalkablar med xlr-kontakter och kanske ett 20-tal meter RG-62. Har aldrig hört dina högtalare så bara det är ju intressant.

Hoppas du inte tog illa upp eller något, ber om ursäkt i så fall. :oops:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-01 22:28

Det är ju ganska konstigt att man inte kan få en perfekt kabel för 100 tkr. Det är ju väldans mycket pengar på en kabel redan här. Jag tror inte det kan bli så mycket bättre. Men vill folk betala ännu mer så.. :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-01 22:37

Rydberg det skulle varit kul och varit med vid testet. Men tyvärr. Men det jag reagerar på att en del kablar kostar så ofantligt mycket. Det måste finnas en prisklass och efter den så kan det inte bli bättre. Tror visst att det kan finnas skillnader på kablar mellan en Supra ply och en 30 000 krs kabel. Men en kabel för 100 000 kr är den så ofantligt mycket bättre än en 30 000 krs kabel(naturligtvis så har de samma karaktär på ljudet)?

Berätta gärna hur testet inföll och gärna bilder, Rydberg :D

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-01 22:43

Blindtest är väl en ganska korkad metod att testa kablar, jag menar vad säger en sådan...kan någon förklara vad som egentligen är vettigt med denna.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-02-01 22:49

JockScott skrev:Blindtest är väl en ganska korkad metod att testa kablar, jag menar vad säger en sådan...kan någon förklara vad som egentligen är vettigt med denna.

Håller med om att det är korkat!! Hur skall man kunna höra skillnad om man inte vet vilka kablar som är inkopplade??

:wink: :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-02-01 22:53

JockScott skrev:Blindtest är väl en ganska korkad metod att testa kablar, jag menar vad säger en sådan...kan någon förklara vad som egentligen är vettigt med denna.

Verkar inte som att du vet vad du pratar om. Säg istället vad det skulle vara som är dåligt med blindtest just när man testar kablar. Enda skillnaden mellan blindtest och öppet test är ju (definitionsmässigt) att man inte vet vilken kabel man lyssnar på utan måste mha hörseln identifiera den. I övrigt kan man ju göra precis hur man vill i ett blindtest. man kan tex lyssna öppet i ett halvår på varje kabel om man så önskar innan man blindtestar...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi