Iron Maidens nya?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Iron Maidens nya?

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-08-31 19:28

Någon som lyssnat på den ännu? Vad tycker ni? Hur är ljudkvaliten?

De har tydligen inte använt någon eq eller komprimerat musiken. Kan hårdrock klara sig utan det? :o

"Spoke to 'Arry (IRON MAIDEN bassist Steve Harris) on Friday, who has decided against mastering the Iron Maiden album (A Matter Of Life And Death), and I'm quite pleased about that, although I did like the mastering job we did in NYC. It means that you will get to hear the new album exactly as it sounded in the studio, no added EQ, compression, analog widening, etc., and I must say, I am pretty happy with the end result. I think some tracks could use a smidge more top end, and others a bump of bottom - but I know 'Arry well enough now to know how wary of outsiders he is, and I fully expected he may have done that, so I made sure I was happy with the results when I printed the mixes in the studio.

http://www.bravewords.com/news/47486

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-08-31 20:54

Intressant! Kan man hoppas att det är en av orsakerna till att dom ligger etta på singel listan. :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-08-31 21:10

hmm har bara mp3 versionen av skivan :oops: (320kbit/s) och tycker kvaliten på ljudet är bra, bättre än tidigare vet jag inte men verkar inte vara det minsta sämre i alla fall. Gillar man Iron Maiden så gillar man även den här skivan.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-09-01 21:23

Nu snurrar skivan här hemma. Ja, vad ska man säga? Avancerad hårdrock helt klart, men bra, riktigt bra! Ljudkvaliten är väl ok. Lite ojämn från låt till låt. Att Maiden aldrig kommer att matcha Dire Straits med avseende på ljudkvalitet är nog de flesta överens om.

Huvudsaken att musiken är bra och det är den!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-01 23:25

Jag såg att Åhléns säljer plattan för 179 pix och för de pengarna kan det ju vara läge att plocka upp ett exemplar i morgon lördag...

Med vänlig hälsning

Pekka, nyfiken efter talet om icke-mastrat
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-01 23:33

Ni som säger att skivan är bra, gillar ni fler av deras skivor efter Seventh son... också?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-02 13:11

Magnuz skrev:Ni som säger att skivan är bra, gillar ni fler av deras skivor efter Seventh son... också?

hmm varför just den skivan?...dom var ju betydligt bättre innan, och även några efter.....fear of the dark ligger högt upp på min lista över bra Iron Maiden skivor....annars är nog Piece of mind den bästa. dom 2 senaste inkl. den som tråden handlar om är också rätt bra, mycket Iron Maiden över dom skivorna.

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-09-02 13:40

Jag kan inte påstå att jag är ett riktigt hardcore-fan till Iron Maiden men jag gillar mycket av deras musik.

I dagsläget ser det ut så här:

Somewhere in time och A matter of life and death är de album jag håller högst.

De två sämsta tycker jag är The X factor och Virtual eleven. Men Virtual eleven innehåller en av Iron Maidens bästa låtar, The Clansman, fast med Bruce istället då!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-02 18:17

The_Man skrev:
Magnuz skrev:Ni som säger att skivan är bra, gillar ni fler av deras skivor efter Seventh son... också?

hmm varför just den skivan?...dom var ju betydligt bättre innan,

Jag menade Somewhere in Time. Det mesta därefter har bara varit dynga i mina öron. Jag håller f.ö. med om att Piece of Mind är bäst.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2006-09-04 20:27

Är det någon mer som lyssnat på skivan och kan ge något omdöme om ljudkvaliteten, själv satte jag en skruvmejsel i elementet på min nya i28 när jag skulle montera dem, så jag kan inte lyssna själv än, men snart :P

Christer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-04 20:39

Håller just på att ladda ned den... Till sönerna, så klart. :oops:

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-09-05 08:46

Jag gillar den skarpt!

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-09-13 08:37

Jag tycker skivan är sådär innehållsmässigt. Några låtar (kanske 4) är av gammalt hederligt Iron Maiden snitt (så där så man börjar gunga med i musiken redan under introt). Resten är ganska trist, inget man minns eller vill lyssna på igen (de är mest som en bullermatta med skränig sång).

Ljudet då...
Det låter helt okay, det finns massor av detaljer som normalt inte kommer fram så bra på hårdrockskivor. Sången hörs väldigt tydligt, vilket är ovanligt för Iron Maiden tycker jag.
MEN det låter jätteplatt, det finns inget djup alls i ljudbilden (kanske inte så konstigt med studioinspelad hårdrock!?).
Jag jämförde lite med ACDC stiff upper lip och Metallica Vertigo och de har båda en mer levande ljudbild och är därför roligare att lyssna på.

På det hela taget, en medelmåttig upplevelse, men säkert intressant för den fullblodige Iron Maiden entusiasten.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Jalk

Inläggav Jalk » 2006-09-24 20:36

Jag ger den 3+ av 5.
Jag tycker nog inte att någon Iron Maiden skiva
är värd högre betyg än så, å andra sidan så skulle
jag nog inte ge någon av de tidigare skivorna lägre
betyg än 3-.
Jag har lite svårt att lyssna på en hel skiva med dem,
tycker att det känns lite jobbigt efter några låtar i rad
med dem på skiva men live är de helt makalöst bra

Självklart så har jag favorit låtar med dem bla.
Hallowed Be Thy Name som jag anser är en klar 5 och
det finns fler men som sagt nån hel skiva får inte högre betyg
än 3+ av mig.

/Janne

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-24 23:30

Dom första 3-4 skivorna var helt okej men sedan blev det sämre och sämre IMO.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-24 23:32

subjektivisten skrev:Dom första 3-4 skivorna var helt okej men sedan blev det sämre och sämre IMO.

Så är det tyvärr, men även jag måste nog säga att det lilla jag hört av den nya skivan lovar gott. Det låter betydligt bättre än på mycket länge.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-09-25 20:56

Ja den är bättre än på mycket länge. Själv slutade jag lyssna efter "Powerslave" vilken är bra!

/Urban

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-10-15 19:11

Känns lite pinsamt att så här sent komma dragandes med hur bra Piece of mind är. Albumet damp ner i brevlådan i fredags och har motionerat högtalarna sedan dess. Jösses vilken musik! Både Somewhere in time och Matter of life and death hamnar i skuggan.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-10-15 19:18

Japp...Piece of mind är nog maidens i särklass bästa skiva, det låter så mycket "maiden" över den...sen så har dom gjort några skivor som nästan är lika bra. Det är väl den tredje skivan dom gjorde, den andra med Dickinsson.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-16 00:00

HatoriHanso skrev:Känns lite pinsamt att så här sent komma dragandes med hur bra Piece of mind är. Albumet damp ner i brevlådan i fredags och har motionerat högtalarna sedan dess. Jösses vilken musik! Både Somewhere in time och Matter of life and death hamnar i skuggan.

Jepp, det är den bästa. Helgjuten. Kul att det fortfarande finns de som får tillfälle att upptäcka det!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-16 00:02

The_Man skrev: Det är väl den tredje skivan dom gjorde, den andra med Dickinsson.

Nej, det är den fjärde, men det stämmer att det är den andra med Dickinson. Ordningen är så här:

Iron Maiden
Killers
Number of the Beast
Piece of Mind

Paul Di'Anno sjöng på de två första, Dickinson kom med på Number of the Beast. De hade även en annan trummis på första skivan, Clive Burr, samt en gitarrist som jag tror hette Stratton eller något sådant.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-10-16 00:10

Ja just ja...glömde den första :oops: Killers är faktiskt rätt hyfsad med, men det är inte förrän Piece of mind det är riktigt "hög" kvalitet på både musik och ljud tycker jag. Sen precis som Magnuz sagt tidigare så dalar musik kvaliten efter skivan Somewhere in time ...med 2 undantag, Fear of the dark och så den senaste nu då. Tycker jag då :wink:

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-10-16 22:52

Det som är intressant med Iron Maidens första skiva är deras speciella stil. Musikaliskt låter det lite rått och "punkigt", lyssna på "Running Free" och "Sanctuary". Den första skivan är klart underskattad! Men "Number of the beast" är deras stora genombrott. Jag gillar verkligen "22 acacia avenue". När "Powerslave" kom trodde jag den skulle vara dålig, med den är riktigt bra. Progressiv med låten "Rime of the ancient mariner". Får nog köpa in mig på några skivor men "maiden" på cd istället för vinyl. Tycker att liveskivorna "Life after Death" och "A real dead one" är bra. Men den nya är låter lite som gamla "maiden"

/Urban

Återgå till Musikstugan