Jag har blivit frälst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

sverker

Jag har blivit frälst!

Inläggav sverker » 2006-09-02 18:49

Bakgrund:

Jag har nyss flyttat hem till mor och far då jag ska studera under ett halvår framåt och ville undvika att ta studielån. Flytt innebar också nytt rum, vilket kändes ganska skönt då mitt gamla verkligen var skitkasst på alla sätt och vis (längtade nästan efter att flytta hem av den anledningen 8O ).

Efter att ha flyttat ner all min bråte in mitt rum och fått hyfsad ordning så började jag såklart med att fundera på var min anläggning skulle stå! Det här är ett ganska stort rum så högtalarna kan teoretiskt sätt stå mot vilken vägg som helst. Jag började därför testa en vägg i taget men blev efter ett tag väldigt besviken och trött (jobbigt att kånka på nad:en) då jag inte fann någon uppställning tillfredställande. Framför allt så hade jag problem med dåligt djup i basen, men inte heller de andra registren var påfallande trevliga.

Jag accepterade då det faktum att det lät illa (!) och tänkte att jag ställer anläggningen där den passar bäst möbleringsmässigt. Här emellan fick jag också diverse konstiga ideér som t ex att mina kontakter oxiderat, att inte spelaren står i våg, att jag inte kopplat rätt fas osvosv Det var naturligtvis inte nåt av dessa problem.

När jag med hjälp av min mor och far ställt i ordning resten av möblemanget och städat i ordning så tänkte jag att jag försöker lägga ut lite mattor så får vi se om det löser några problem.

Sagt och gjort, jag bar ner i princip alla trasmattor som vi har instuvade på vinden och började lägga ut de överallt på golvet (obs! efter jag hade möblerat=lyfta soffor=jobbigt). På vissa ställen lade jag först trasmattor och sedan lite snyggare "vanliga" mattor ovanpå.

Vilken schock! Efter att ha flyttat anläggningen runt i cirklar utan väsentlig förbättring så var jag inställd på änu en besvikelse, men icke sa nicke! Allt blev rent ut sagt bättre! Basen gick ända ner i botten, alla registerna lät bättre och upplösningen och detaljrikedomen ökade väsentligt!

Därför:

A: Skaffa heltäckningmatta (alternativt små mattor över hela golvet som jag :))

B: Håll inte på och testa massa med placering och övrig utrustning INNAN du skaffat detta.

Tack för mig :)

/sverker

Hetsporren
Spolar Kröken!

Re: Jag har blivit frälst!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-02 19:05

sverker skrev:Här emellan fick jag också diverse konstiga ideér som t ex att mina kontakter oxiderat

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
MultipleT

Inläggav MultipleT » 2006-09-02 20:24

Haha! Träffande beskrivning.
Det var inte länge sedan jag själv flyttade och var tvungen att kontrollera fasen och längden på EKK-kablarna eftersom det lätt kast :-)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-09-03 00:43

Ditt rum ligger i källaren eller?
Senast redigerad av Grismannen 2007-07-11 10:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-03 00:54

Jo, det där är ju viktiga grejjor.

Har försökt framföra heltäckningsmattans helg alltsedan 70-talet (då de tragiskt försvann från Sverige :( som följd av en osaklig fabulering om allergier och annat trams i form av en enstaka ödesdiger artikel DN :x ), men det är väl så, att det finns bara ett sätt att se ljuset - man måste uppleva för att tro. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-03 04:58

Mysigt är det också! Mjukt och behagligt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-09-03 10:03

Låter underbart sverker, kul att du lyckades med förbättringar! :)

Berätta gärna mera om rummet, alltid roligt att få en vy i huvudet av det berättade så man liksom "kan se det framförsig". Storlek och övrigt möblemang + vilken ledd du spelar resp. sitter på t.ex.?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-09-04 07:21

Synd att man har ett vackert fiskbensparkettgolv. Fy för ful matta på detta!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-04 11:33

Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-04 11:40

Astma och allergiförbundet sa:
Om man har allergi är det bra att ha lättstädat hemma. Luddiga material och textilier ( t ex ryamatta) och öppna hyllor är bra att undvika. När det gäller mattor är det bättre att välja sådana som inte samlar damm och går att tvätta i 60 grader, t ex trasmattor eller mattor i bomull.

Är det inte bättre med matrial som samlar damm istället? borde ju vara bättre att dammet är i mattan istället för att det är i luften så man andas in det...
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-04 11:50

Hur rengör man effektivast en heltäckningsmatta?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-04 12:10

The_Man skrev:Astma och allergiförbundet sa:
Om man har allergi är det bra att ha lättstädat hemma. Luddiga material och textilier ( t ex ryamatta) och öppna hyllor är bra att undvika. När det gäller mattor är det bättre att välja sådana som inte samlar damm och går att tvätta i 60 grader, t ex trasmattor eller mattor i bomull.

Är det inte bättre med matrial som samlar damm istället? borde ju vara bättre att dammet är i mattan istället för att det är i luften så man andas in det...

Exakt!

Dom har nog inte riktigt tänkt på vad dom skriver tror jag. :roll:

Heltäckningsmattor måste ju vara dåliga, för så är det ju bara, eller hur? :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-04 12:25

Hohoho. :)

Den medicinska forskningen visar att risken för att en livslång allergi skall utvecklas genom miljöpåverkan troligen är störst under uppväxtåren. En välstädad och ren miljö är betydelsefull från förebyggande synpunkt.

Sedan skiver de detta:
Rekommendationer finns i Socialstyrelsens rekommendation (SOSFS 1979:91) om begränsning av användningen av heltäckande textilmattor i vissa lokaler.

Och kollar man i Sosfs1979:91 så läser man:
Hittills har inte något entydigt samband kunnat påvisas mellan användandet av heltäckande textilmattor och uppkomst av allergier.
[...]
Socialstyrelsen har efter att ha hört berörda intressenter gjort en samlad bedömning av de hälsomässiga för- och nackdelarna med användning av heltäckande textilmattor. Som framgår ovan är det med nuvarande kunskaper inte möjligt att klart och entydigt ange de hälsorisker, som är förknippade med användning av heltäckande textilmattor.

Vilket renderar ett; Hohoho #2 ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-09-04 12:30

jag har helt personligen uppfattat det som mängden allergier ökar med ökad renlighet, allergier är nästan okänt i tex Litauen där de inte har haft städ-hysteri där barn är i närheten.

IÖ: förklara gärna den fysikaliska anledningen till varför basen slutar ha positiv/negativ interferens då du lägger 3 cm matta på golvet, heltäckande eller inte.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-04 13:43

Jag är uppväxt i ett rent helvete :lol: Min mor har alltid städat som en galning. :?

Jag har pollenallergi mot gräs, björk, gråbo, damm etc...... Jag tror nog att detta beror till stor del på min uppväxt i det rena helvetet. :roll:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-04 13:50

Jag har även en liten fråga. Idag har vi ingen matta alls framför högtalarna. Var tvungen att slänga ut den pga hund som inte kunde hålla tätt :? .

Hur stor nytta skulle en matta framför högtalarna göra?

Det är c:a 1,5 m mellan högtalarna och mattan som skulle kunna tänkas placeras framför kan vara 1,5 x 2 m.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-04 14:57

Om vi ska fortsätta OT, så finns det ju faktiskt forskning som visar på att för ren miljö ökar risken för allergier! Japp. Detta har man sett bl.a i de s.k forna öststatsländerna, där man har en levnadsstandard idag som vi hade på 40 och 50 -talet.

Man lever i miljöer nära husdjur och har det inte alls så välstädat omkring sig. I dessa länder förkommer nästan inga allergier alls!

Finns säkert sajter om detta men orkar inte leta just nu.

Kan även nämna att de 2 av mina barn som vuxit upp hela sitt liv hos sin mor, som har -och alltid haft renhetsmani, så har dessa 2 flera olika allergier. Däremot min äldsta dotter som vuxit upp hos mig med dammråttor och allt möjligt skräp inte har- eller har haft några som helst bekymmer med allergier. :?

Om man växer upp i eller vistas i en alltför steril miljö så usätter man inte sitt immunförsvar för allergener, vilket bidrar till att man lättare utvecklar allergier. Men om man lever i en normalskitig miljö så blir man "vaccinerad"! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-05 01:31

Visst är det som du säger Nefilim.

Att artikeln i DN i slutet av 70-talet som dödade heltäckingsmatteanvändningen i Sverige, var uppdiktade dumheter insågs direkt, och en rättelse publicerades dagen efter. Den ursprungliga fabulerande artikelt var dock av värsta larmklockeslag och täckte dessutom ett helt uppslag, medan rättelsen var gömd i ett hörn. Jag tror det är en rimlig uppskattning att gissa att praktikt taget ingen såg rättelsen, eftersom heltäckningsmatteförsäljningen dog som i ett rollslag. :(

Få saker är obehagligare än okunskap i kombination med arrogans. :x

mats skrev:Massa IÖ vet alltid bäst... ...:lol:

Det kan man inte veta alldeles säkert, men att Mats skall vara spydig och ha svårt att fatta, det kan man nog lita på i nästan alla väder. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-09-05 01:45

Kan man lägga in heltäckningsmatta men dela upp mattan i massa små bitar som man kan ta loss och slänga in i tvättmaskinen utan att det syns när den väl ligger på plats?

Har haft heltäckningsmatta i källaren men blev för grisig till slut tyvärr.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-05 02:42

rexq skrev:Kan man lägga in heltäckningsmatta men dela upp mattan i massa små bitar som man kan ta loss och slänga in i tvättmaskinen utan att det syns när den väl ligger på plats?

Har haft heltäckningsmatta i källaren men blev för grisig till slut tyvärr.

skulle man inte kunna köra vattendammsugare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-05 06:51

Jo, sådana vattendammsugare finns att hyra, har gjort det själv vid flera tillfällen. Går bra även i bilen och på möbler. I USA där är det vanligt med heltäckning överallt utom i kök och badrum, finns det firmor som kommer och "vattensuger" hela lägemheten. Först förs ett rengöringsskum på mattorna och sedan suger man bort alltihop.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-05 07:18

Det finns väl även rengöringsmaskiner som använder ånga. Dessa bör ju vara ypperliga för att rengöra em heltäckningsmatta.

MVH Christer

P.S Någon får gärna svara på min tidigare fråga :roll: :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-05 16:53

Nefilim skrev:Om vi ska fortsätta OT, så finns det ju faktiskt forskning som visar på att för ren miljö ökar risken för allergier! Japp. Detta har man sett bl.a i de s.k forna öststatsländerna, där man har en levnadsstandard idag som vi hade på 40 och 50 -talet.

Man lever i miljöer nära husdjur och har det inte alls så välstädat omkring sig. I dessa länder förkommer nästan inga allergier alls!

Nu måste jag kommentera. Man måste skilja ordentligt på korrelation (allergier varierar med renheten) och kausalitet (allergier beror på renheten). Innan någon har visat på en mekanism som kan koppla allergi till renhet, väljer jag att tro att det finns en bakomliggande parameter som bägge beror på.

Ett enkelt exempel som jag brukar använda för de som tycker att ovanstående är svårt (ingen här, skulle jag tro) är följande:

- Visste du att barn med större fötter har bättre läsförståelse än barn med små?
- Det måste du ha drömt!
- Nejdå, barn med större fötter är äldre och har gått längre i skolan...

Ett trivialt exempel, visserligen, men det visar problemet tydligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-05 22:00

perstromgren skrev:Innan någon har visat på en mekanism som kan koppla allergi till renhet, väljer jag att tro att det finns en bakomliggande parameter som bägge beror på.

Menar du alltså att renhet och allergi beror på en och samma bakomliggande orsak? Det var onekligen en ny idé...

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-09-07 01:41

Det är mysigt med heltäckningsmattor. Påminner mig om min barndom. Tänk vad mycket Lego som försvann i mattan :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-07 08:28

Erol skrev: Tänk vad mycket Lego som försvann i mattan :)

Dags att uppenbara den smärtsamma sanningen, det var inte mattan, det var din mammas dammsugare! :D
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 08:45

Saxat ur länken nedan:

"Det är känt sedan lång tid att allergier är vanligare hos medel- och överklass i västvärlden och vanligare i små familjer. De tre mest väldokumenterade skyddsfaktorerna för allergi är: fattigdom, många syskon och uppväxt på bondgård. Dessa faktorer har visat sig vara förknippade med minskad risk för allergi i en stor mängd studier och i många olika länder. "

"Hygienhypotesen
Det finns flera belägg som stödjer den så kallade hygienhypotesen. Enligt den utsätts vi idag för färre mikroorganismer, vilket gör att immunsystemet inte får den rätta stimulansen och därför blir felreglerat. Samtidigt som infektionssjukdomar blivit allt mer ovanliga, vilket är mycket positivt, får kanske immunsystemet för lite ”träning”. Vad det är som behövs för att få den rätta immunologiska stimulansen vet man ännu inte, men att immunsystemet framför allt är mottagligt för programmering under de första 1-2 åren står helt klart."

Länk

OT? Visst! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-11 09:44

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=668817
Mattor, gardiner och sammetstapeter är kanske inte så illa för inomhusklimatet som vi tidigare antagit. Danska statens Boforskningsinstitut (SBI) har i en undersökning visat att både bomullsgardiner och golvmattor bidrar till att fånga upp luftpartiklar och därmed förhindra att de andas in i lungorna, skriver Jydske Vestkysten.
...perspektiv...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-11 10:02

Sen är det väl så att oavsett hur bra det är för ljudet så är det mer eller mindre praktiskt beroende på hur man bor i övrigt.. Har man som jag 3 stora hundar är det inte så praktiskt, eller småbarn med spillande saker konstant.. förvisso skulle man kunna låta bli att ha dom i vardagsrummet helt men det funkar ju inte alltid.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-07-11 11:29

IngOehman skrev:Jo, det där är ju viktiga grejjor.

Har försökt framföra heltäckningsmattans helg alltsedan 70-talet (då de tragiskt försvann från Sverige :( som följd av en osaklig fabulering om allergier och annat trams i form av en enstaka ödesdiger artikel DN :x ), men det är väl så, att det finns bara ett sätt att se ljuset - man måste uppleva för att tro. :wink:

Vh, iö

Ja det får du tro vad du vill om, men heltäckningsmatta inne hos oss åker inte in ser för jävligt ut. Dessutom den matta vi tog bort när vi lade in rykte och jag och min hustru fick väldigt ont i ögonen. Nej bättre nu när man bara kan tvätta bort smuten från golvet. Tur för dig att du inte är allergiker.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi