Färgsättning pi60 och bs60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
torbod

Färgsättning pi60 och bs60

Inläggav torbod » 2006-09-03 11:28

Hej, tänkte höra hur forumet hade färgsatt kombinationen pi60 och bs60.
pi60 är redan ju redan lackad, så bs60 måsta anpassas till den.

Det finns 3 huvudalternativ (se bilder nedan, helsvart alternativ finns inte illustrerat):
1) Svartvita som pi60
2) Helvita
3) Helsvarta

Sedan finns det lite sidospår som kan vara kul, men det kommer troligtvis inte bli någon av de variantera, se bilder nedan med rött.

Jag vurmar själv mest för alternativ 1 och kanske 2. Trean är nog smartast för att gömma undan högtalarna i något hörn, men bs60 ska ju stå ganska nära pi60, så de kommer trolightvis ändå vara i blickfånget.

Låt höra din åsikt (omröstningen är endast vägledende som politikerna säger)!

Som pi60
Bild

Helvita
Bild

Övriga versioner som gör sig snyggt på skärmen, men kanske för vågat i verkigheten

Bild

Bild

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-09-03 11:56

vit-svart pi60 och mörkgrå-svart bs-60 kanske? :) eller någon mörkare nyans på bs-60 istället för vit.
Jag har funderat på samma sak, i det fall jag skulle skaffa bs-60.

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-03 12:04

Någonting jag tycker ofta fungerar bra är att ha dem i samma grundfärg som huvudhögtalarna men en, eller flera, mörkare nyans. Det blir då mer diskreta och det skriker inte högtalare överallt på samma sätt.

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2006-09-03 15:07

Helsvarta eller i samma färg som tapeten. Kanske går att göra en snygg ram med tyg på fronten för att elementen inte ska synas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-03 15:13

Audix skrev:Någonting jag tycker ofta fungerar bra är att ha dem i samma grundfärg som huvudhögtalarna men en, eller flera, mörkare nyans. Det blir då mer diskreta och det skriker inte högtalare överallt på samma sätt.

Helt rätt tänkt! Med exakt samma kulör blir antalet lådor helt dominerande i rummet. Använd samma färgskala men spela lite med nyanserna så blir intrycket inte alls lika kompakt och dominerande.

Även om den redan färdiga högtalaren är svart och vitt behöver inte basarna vara i någon grad av grått för att passa in i färgskalan. Man kan mycket väl tänka sig en grå med dragning åt en annan kulör, exvis blå eller röd. Titta i en färgskala (det kan du leka med i datorn) så ser du att det finns många sorters grått.
/ B

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-09-03 16:08

Vita pi60 är riktigt snyggt.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-09-03 19:04

Tack för förslagen.

Jag har tidigare funderat lite omkring grå nyanser, men det är så lätt att man hamnar fel, och det blir "gråtrist" i stället för "gråsnyggt" (tänk billiga nonamestereoanläggningar och dylikt, ve och fasa). Kan inte uttrycka mig bättre än så, men ni hajjar kanske vad jag menar. Ska det vara grått måste det nog bli en ganska mörk antracitnyans för att undvika att det ser livlöst och plastigt ut.

Det balla med den vita pearlen jag har på pi60 är att den skimrar mycket snyggt med belysning på. Samtidigt ser den kliniskt vit ut utan belysning. Jag tror bs60 kan se rätt snygg ut med enbart vitt med kolsvarta element och basreflexport som bryter av. Samtidigt blir den kanske lite för synlig som sagt. Men om man tänker sig lite lifestyle/funkis så kan det bli helt rätt om de gör sig i rummet. (jag visualiserar mig ett lyssningsrum med 3,50 i takhöjd och blyinfattade fönster, dream on...)

Vh
/Tobbe

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-03 19:24

torbod skrev:Tack för förslagen.

Jag har tidigare funderat lite omkring grå nyanser, men det är så lätt att man hamnar fel, och det blir "gråtrist" i stället för "gråsnyggt" (tänk billiga nonamestereoanläggningar och dylikt, ve och fasa). Kan inte uttrycka mig bättre än så, men ni hajjar kanske vad jag menar. Ska det vara grått måste det nog bli en ganska mörk antracitnyans för att undvika att det ser livlöst och plastigt ut.

Det handlar oftast om finishen. Hur tror du en vit iPod skulle sett ut i vanlig vit halvmatt plast?

Har sett skåpluckor till en bokhylla gjorda i mörkorange högglanslack. Läckert, men jag kan lätt se framför mig hur samma kulör skulle se ut på en melaminklädd spånplatta a la Ikea.....

Tänk bara på Pingvinens gråa gråa Ino´s så fattar du vad jag menar....

/ B

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-09-03 19:40

Bill50x skrev:Det handlar oftast om finishen. Hur tror du en vit iPod skulle sett ut i vanlig vit halvmatt plast?

Har sett skåpluckor till en bokhylla gjorda i mörkorange högglanslack. Läckert, men jag kan lätt se framför mig hur samma kulör skulle se ut på en melaminklädd spånplatta a la Ikea.....

Tänk bara på Pingvinens gråa gråa Ino´s så fattar du vad jag menar....

/ B

Jepp, då ligger det helt rätt i tiden att göra dem iPod-högglansvita som jag är inne på (fast snyggare) :)

Pingvinens mörkgrå är jättefina. Men jag tror inte att de gör sig riktigt brevid mina pi60 som ser ut som de gör. Kanske då med svarta sidor... Tål att tänkas på.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-09-03 23:49

Jag tror att det skulle bli snyggt med en halvljus grå, och sen en lite mörkare grå på sidorna. Samma tema som pi60, men man ser att det inte är en likadan högtalare, och den är fortfarande diskret - pi60 får rampljuset :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
EmilH

Inläggav EmilH » 2006-09-04 08:23

Det går ju alltid att lacka dem som pi60 men tvärtom, alltså ha fronten och ovansidan svarta och sidorna vita....

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-09-04 08:35

EmilH skrev:Det går ju alltid att lacka dem som pi60 men tvärtom, alltså ha fronten och ovansidan svarta och sidorna vita....

Jo, det går, men jag vill inte ha mörkt på ovansidan, av dammskäl :)
Annars hade jag nog lackat dem helt i mörkgrått.

Det kan tänka sig bli mårkgrå sidor och vit pearl i övrigt.
En syntes av allas åsikter vägd med egen och flickväns skarka känsla för vit pearl.
Har lämnat in dem hos lackereren nu, men killen som ska göra jobbet var inte där, så jag kunde inte kolla upp någon lämplig färg och förmedla det till honom. Får sköta det på annat sätt.

Är det någon som vet vad SAABs antracitgrå har för färgkod?

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-09-19 22:14

Du skulle ju kunna lacka dom helt i vit pearl, fast jag är kanske lite sen med mitt förslag: :oops:

Vh :)

Återgå till Wänner af Ino