Vad är det för hifianläggningar som kräver kablar ala 300tkr

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-02-01 22:59

Martin skrev:
JockScott skrev:Blindtest är väl en ganska korkad metod att testa kablar, jag menar vad säger en sådan...kan någon förklara vad som egentligen är vettigt med denna.

Verkar inte som att du vet vad du pratar om. Säg istället vad det skulle vara som är dåligt med blindtest just när man testar kablar. Enda skillnaden mellan blindtest och öppet test är ju (definitionsmässigt) att man inte vet vilken kabel man lyssnar på utan måste mha hörseln identifiera den. I övrigt kan man ju göra precis hur man vill i ett blindtest. man kan tex lyssna öppet i ett halvår på varje kabel om man så önskar innan man blindtestar...

Visst vet jag vad jag pratar om, har aldrig närvarat vid en sådan men vet ganska väl efter beskrivning hur det fungerar. En sk. blindtest är väl ett ypperligt tillfälle att det mänskliga sinnena ska spela en ett spratt. Man har ju under dessa förhållanden en press på sig att hitta de skillnader som finns mellan kablar och denna press kan mycket väl leda til felaktiga omdömen till viss del. Nu är jag ganska säker på att är man väldigt bekant med de testande produkterna så är felmarginalen ganska liten.

Jag kan vilken dag som helst ställa upp och blindtesta RG62 mot Kimber 8TC, äger själv RG62 för några tior och hade hem Kimbern i en vecka. Det fanns tydliga skillnader dessa kablar emellan.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-01 23:13

Max_Headroom skrev:Inte riktigt. Stereophile finansieras med annonser. Det gör inte molt. Stereophile är ett vinnstdrivande företag som säljer tidningar, man vill därför hålla intresset så stor som möjligt. Ju mer prylar folk kan vilja läsa om, desto bättre. Om det påverkar ljudet mycket eller lite eller inte alls spelar ingen roll för dom. Dom ska sälja tidingar, inte hålla på med konsumentupplysning. LTS, som ger ut molt, är en idéell förening utan vinnstsyfte. Det finns inga skäl för LTS att gå ut med uppgifter som inte är väl undersökta och vistas vara korrekta.

Nja, håller inte med. Det är lika troligt att den lilla kretsen runt LTS/MOLT känner varandra och vips så har man en fördel.
Jag påstår inte att det är så men jag gör jämförelsen med andra seriösa tidningar som t ex Stereophile, som faktisk har även med mätningar i sina tester...Eller är dom också köpa som mätningarna?
Jag börjar bli trött på höra denna faktiskt sektliknade jargongen där "vi är dom enda som säger sanningen" som man ibland stöter på här.

matson skrev:Alltså, hur mår du egentligen?

Jo tack, mår utmärkt. Var lite seg igår från fredagens fest och spelning med Code 64. 8)

matson skrev:Man kan ju inte bara vräka ur sig att en person, Öhman, skulle använda LTS och Molt som någon slags rekrtyteringsbas för kunder utan att ha någon form av bevis för påståeendena!

Det går alldeles utmärkt att göra det eftersom andra kan, utan någon form av bevis, hävda att folk är sinnesslöa när dom köper dyra kablar eller att en tidning, som Stereophile, är köpta och säger bara det dom som annonserar i tidningen vill. Samma otroliga bevisning för alla påståenden.

matson skrev:Har du överhuvudtaget läst Molt?

Vad har det med saken att göra? Bevisen "vet vi ju" samma som dom köpta recensenterna på Stereophile. :wink:

matson skrev:Att jag har åsikter om folk som köper kablar för 20,30,40 javadsomhelst papp är väl inte värre än att jag har åsikter om folk som har tubsockar nertryckta i loafers med tillhörande för korta byxor?
Det är ju endast min åsikt och den behöver ju ingen dela.

Ja, och jag har inga problem med olika åsikter. Men jag har problem om du kallar andra som inte delar din åsikt för efterblivna. Då handlar det inte längre om åsikter.

matson skrev:Att däremot ha som åsikt att Öhman skulle utnyttja MOLT för egen vinning är ju något annat(ledtråd:börjar på för och slutar på tal)

Nja, det är samma förtal som varje dag kommer fram här där personer idiotförklarar fullt med seriösa konstruktörer och tidningar. Påminner lite om den tjocka medelålders mannen som ser på fotboll och skriker vid missar att "hans egen farmor kunde satt den bollen".
Jag säger bara, bevisa det istället. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-02-02 00:30

"En sk. blindtest är väl ett ypperligt tillfälle att det mänskliga sinnena ska spela en ett spratt."

Alltså, hela idén med blindtest är ju att man ska undvika att sinnena (eller rättare hjärnan) spelar en spratt. Det är ett välkänt faktum att människan är helt otroligt benägen till självbedrägeri i öppna tester (oavsett om det gäller läkemedel, eller hifi eller något annat). Därför undviker man öppna tester om man vill ha ett säkert resultat. Det hjälper alltså inte att man är helt övertygad om att man hör skillnad, det förrädiska med inbillningseffekter är ju just att de är mycket övertygande.

"Man har ju under dessa förhållanden en press på sig att hitta de skillnader som finns mellan kablar och denna press kan mycket väl leda til felaktiga omdömen till viss del."

Som någon påpekade innan kan man ju mycket väl börja med att lyssna öppet i ett halvår, eller varför inte blindtesta under en längre period. Det enda som skiljer en blind test från en öppen är ju att man inte vet vad som spelar. Det är väl inget att vara nervös för, om man nu hör så stora skillnader i öppet test borde man väl höra dem lika bra blint?

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-02-02 00:48

Subjektivisten :

Trodde i min enfald att det var klargjort att order 'sinnesslö' inte användes i avsikten 'efterbliven' (även om det lätt kunde uppfattas så) och därmed också inte längre något som behövde bråkas vidare om.

Sedan blir jag inte klok på ditt sätt att argumentera kring hur man upplever kablar och dess prisvärdhet genom att slänga ur dig påståenden om enskilda personer och ideella föreningar. Jag ser inte vad det har med saken att göra. Det enda det leder till är att du ger ett mycket oserieöst intryck, speciellt då dina påståenden inte har något med verkligheten att göra.

Att det finns olika åsikter och att du upplever att det är "alla mot mig" i många av diskussionerna/debatterna kan jag förstå. Även om det upplevs frustrerande, försök förstå att det inte leder ämnet eller debattklimatet framåt med orimliga påhopp.

Hoppas du förstår att jag med detta inlägg är ute efter en bättre ton i debatten, och inte försöker dj-las med dig :wink:
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-02-02 01:29

subjektivisten:
Det är lika troligt att den lilla kretsen runt LTS/MOLT känner varandra och vips så har man en fördel.

För n-te gången, jag är inte med i LTS/Molt. Har inte en enda pryl som förknippas med dem. Känner inte några. (vet att vissa är med).
Så var vänlig, skuffa inte mig i ngt fack.
Sunt förnuft är inte förbehållet LTS-are. TOM du kan använda dig av det.
Dimitri

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-02 01:40

"nin" bråkar vidare. Vad ovanligt. 8O

Börjar bli smått pinsamt nu. Speciellt när du undviker att svara på om du är samma person som går under nicket nin på HF.nu.
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-02 02:17

Kakan skrev:Trodde i min enfald att det var klargjort att order 'sinnesslö' inte användes i avsikten 'efterbliven' (även om det lätt kunde uppfattas så) och därmed också inte längre något som behövde bråkas vidare om.

Som sagt, såsom han sa det så menade han i stort sett samma sak. Vill inte höra några efterkostruktioner om detta. Han menade att dom som köper kablar för 20 papp är idioter helt enkelt.

Kakan skrev:Sedan blir jag inte klok på ditt sätt att argumentera kring hur man upplever kablar och dess prisvärdhet genom att slänga ur dig påståenden om enskilda personer och ideella föreningar.

Nja, du kanske skulle läsa bättre eller? Prisvärdighet är väl något som är personligt eller hur? Vart vill du komma?

Kakan skrev:Jag ser inte vad det har med saken att göra. Det enda det leder till är att du ger ett mycket oserieöst intryck, speciellt då dina påståenden inte har något med verkligheten att göra.

Nja, nu snackar du nog i nattmössan. :roll:
Läs igen vad jag skriver. Det har verkligen något med VERKLIGHETEN att göra.

Kakan skrev:Att det finns olika åsikter och att du upplever att det är "alla mot mig" i många av diskussionerna/debatterna kan jag förstå. Även om det upplevs frustrerande, försök förstå att det inte leder ämnet eller debattklimatet framåt med orimliga påhopp.

Dax att du läser med LITE mer objektiva ögon vad jag skriver. Har HELA tiden sagt att olika åsikter är helt okej. Men VISSA skriver att tycker man så, ja då är man lurad, noll koll, sinnesslö, etc.

Kakan skrev:Hoppas du förstår att jag med detta inlägg är ute efter en bättre ton i debatten, och inte försöker dj-las med dig

Ja, det är lugnt. Men som sagt, dax att försöka att se på vad som skrivs LITE mer objektivt. För du verkar inte se dom inläggen som jag klagar på.

dimitri, Har jag påstått det eller? 8O

henricsson skrev:"nin" bråkar vidare. Vad ovanligt.

Ja, eller så är det så att du ser på detta med så förefattade ögon så du ser inte vad som verkligen skrivs. Det tror jag låter mkt mer troligt.

henricsson skrev:Börjar bli smått pinsamt nu. Speciellt när du undviker att svara på om du är samma person som går under nicket nin på HF.nu.

Pinsamt? Nej, jag överlåter pinsamheter till dig, det fixar du så bra så. :wink:
Har jag någonsin inte sagt att jag är samma person? :?:
Det har ju varit allmänt kännt länge ju, vad det har med saken att göra.

Sedan måste jag gratulera "LTS-falangen" till att få Rydberg lämna skutan på obestämd tid. Ni hoppas väl snart ha en helt likriktad forum utan några åsikter som inte stämmer överens med era. 8) :wink:

Dax inse att på detta forumet kan man ha olika åsikter, så länge man inser att ens egna inte är dom rätta sanna åsikterna som vissa förespråkar här. :(
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-02 03:01

subjektivisten skrev:
henricsson skrev:"nin" bråkar vidare. Vad ovanligt.

Ja, eller så är det så att du ser på detta med så förefattade ögon så du ser inte vad som verkligen skrivs. Det tror jag låter mkt mer troligt.

Det är mest du som skapar dålig atmosfär här på faktiskt.
Det roliga med dina inlägg är att hur mycket teknisk förklaring du får om ex. hur hårt vinyl suger rent tekniskt så ger du dig aldrig.
Allt är subjektivt. Du glömmer nog att det händer en hel del innan musiken når örat och tills det är musikåtergivning 100% fysik. Det har jag sagt 10ggr förr på HF.nu men då klandrar du dig fast vid saker som master & att folk är olika, osv. Visst men innan hjärnan tar vid så är ljudåtergivning fysik och inget annat. Du kan ju prova att försöka motivera motsatsen. 8O

henricsson skrev:Börjar bli smått pinsamt nu. Speciellt när du undviker att svara på om du är samma person som går under nicket nin på HF.nu.

Pinsamt? Nej, jag överlåter pinsamheter till dig, det fixar du så bra så. :wink:
Har jag någonsin inte sagt att jag är samma person? :?:
Det har ju varit allmänt kännt länge ju, vad det har med saken att göra.

Ja, jag är väldigt pinsam.
Jag ställde en enkel fråga två gånger men du struntade i att fråga. Därav min undring. Det har väl iaf lite med saken att göra - du går under namnet subjektivitisten på ett tekniskt forum. Ditt mission är ganska uppenbart, precis som du skriver nedan.

Sedan måste jag gratulera "LTS-falangen" till att få Rydberg lämna skutan på obestämd tid. Ni hoppas väl snart ha en helt likriktad forum utan några åsikter som inte stämmer överens med era. 8) :wink:

Dax inse att på detta forumet kan man ha olika åsikter, så länge man inser att ens egna inte är dom rätta sanna åsikterna som vissa förespråkar här. :(

Är du blåst eller spelar du bara?? Det är bara du + likasinnade som nämner LTS i var varannan tråd.

Jag har inget att göra med LTS och väldigt många andra.

Timbre har ju startat ett nytt forum. Har fått uppfattningen om att det mest handlar om highend & subjektivitet. Vem orkar hålla på att övertyga dem att ljudåtergivning är fysik & bybee, shakti är ormolja. Ingen förhoppningsvis.

Vad fan är du ute efter?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-02 04:24

henricsson skrev:Det är mest du som skapar dålig atmosfär här på faktiskt.

Nej, verkligen inte. Om folk stör sig att någon inte tycker som dom så är det inte MITT problem. Men att skapa dålig atmosfär har däremot andra stått för när dom idiotförklarar folk som köper vissa saker eller har en viss åsikt. Öppna ögonen lite mera.

henricsson skrev:Det roliga med dina inlägg är att hur mycket teknisk förklaring du får om ex. hur hårt vinyl suger rent tekniskt så ger du dig aldrig.

Du har inte förstått något alls. Men i din fantasivärld så är en CD perfekt även om den kom direkt från ett gammalt kassettband.
Så kolla upp saker lite bättre innan du häver ur dig trams, tack! :evil:

henricsson skrev:Allt är subjektivt. Du glömmer nog att det händer en hel del innan musiken når örat och tills det är musikåtergivning 100% fysik. Det har jag sagt 10ggr förr på HF.nu men då klandrar du dig fast vid saker som master & att folk är olika, osv. Visst men innan hjärnan tar vid så är ljudåtergivning fysik och inget annat. Du kan ju prova att försöka motivera motsatsen.

Tyvärr har jag knappt sett något inlägg av dig som har någon form av insikt hur folk behandlar musik på skiva. Men som sagt, du vet ju utan att veta.
Jag tycker det är roligt att två enkla frågor inte går att få den falangen som du hänger på att svara:

1. Tänk oss den otvivlaktiga perfekta, till 100% korrekta anläggningen men där ALL musik låter dåligt. Skulle du välja den ändå eller skulle du välja en som musiken låter bra genom fast den lär färgar ljudet?

2. Skivan brukar anses som originalet man ska återge. Men om skivan finns i 100-tals olika utgåvor där alla låter olika, vilken är då den rätta? För hur stor mening är det att få en väldigt bra återgivning av en felaktig skiva som har föga med masterbandet att göra?

Så istället för att försöka hoppa in bland dom stora pojkarna så kan du ta det mera easy. Eller så gör du inte det, it's up to you.

henricsson skrev:Jag ställde en enkel fråga två gånger men du struntade i att fråga. Därav min undring. Det har väl iaf lite med saken att göra - du går under namnet subjektivitisten på ett tekniskt forum. Ditt mission är ganska uppenbart, precis som du skriver nedan.

Oj, vi har en Saida här! Roligt att du kan VETA vad jag tror och tycker p g a det nick som jag valt! 8O
Tyvärr så måste jag göra dig besviken, din "hjärnkrafter" funkar inte (eller kanske bara när du får betalt för dom :wink: ), namnet var taget med glimten i ögat p g a den mängd sk "objektivister" som finns på forumet. Men som sagt, vad vet jag, du som kan läsa min hjärna vet väl bättre än mig om detta. :wink:

henricsson skrev:Är du blåst eller spelar du bara?? Det är bara du + likasinnade som nämner LTS i var varannan tråd.

Nej, långt ifrån det. Men eftersom du inte kan se med öppna ögon så finner jag ingen mening att förklara detta för dig alls.

henricsson skrev:Vad fan är du ute efter?

Jag är ute efter ett forum där man kan ha olika åsikter utan att dom ska graderas till vilka som är "rätt" och vilka som är "fel". Du verkar bara vara ute efter att klaga på folk som inte delar samma åsikt som du. Alltså väldigt dålig stil, IMO.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-02-02 04:46

Nej, verkligen inte. Om folk stör sig att någon inte tycker som dom så är det inte MITT problem. Men att skapa dålig atmosfär har däremot andra stått för när dom idiotförklarar folk som köper vissa saker eller har en viss åsikt. Öppna ögonen lite mera.

Kolla bara övrigt-forumet. Jag mäter hela dagarna eller nått sånt skrev du i jobb-tråden. Vad ville du ha sagt med det t.ex.? Bara ett exempel på din genomgående tråkiga ton.
Jag vet inte vad du har för bakgrund med det är ganska uppenbart att du har noll koll på hur den naturvetenskapliga världen fungerar. Rätta mig om jag har fel.

Du har inte förstått något alls. Men i din fantasivärld så är en CD perfekt även om den kom direkt från ett gammalt kassettband.
Så kolla upp saker lite bättre innan du häver ur dig trams, tack!

Trams? CD är bättre än vinyl ur ett tekniskt perspektiv. Punkt slut.

Har du ens testat att bränna en cdskiva från vinyl med bra kvalitet? Välkommen till 2000-talet.

Tyvärr har jag knappt sett något inlägg av dig som har någon form av insikt hur folk behandlar musik på skiva. Men som sagt, du vet ju utan att veta.
Jag tycker det är roligt att två enkla frågor inte går att få den falangen som du hänger på att svara:

Inlägg av mig? Vad yrar du nu om? Måste man ha insikt i musiktillverkning för att förstå sig på HiFi? Jösses. Men klamra dig fast vid sådant du tror dig ha koll på. Varsågod.

1. Tänk oss den otvivlaktiga perfekta, till 100% korrekta anläggningen men där ALL musik låter dåligt. Skulle du välja den ändå eller skulle du välja en som musiken låter bra genom fast den lär färgar ljudet?

Så sjukt vinklad/ledande fråga.. :lol: :lol:

2. Skivan brukar anses som originalet man ska återge. Men om skivan finns i 100-tals olika utgåvor där alla låter olika, vilken är då den rätta? För hur stor mening är det att få en väldigt bra återgivning av en felaktig skiva som har föga med masterbandet att göra?

Men du, allt detta går att mäta såsom dynamikomfång, distorsion, m.m.,m.m. Eller det är inte alls objektivt? 8O

Så istället för att försöka hoppa in bland dom stora pojkarna så kan du ta det mera easy. Eller så gör du inte det, it's up to you.

Stora pojkarna? :lol: :lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-02-02 06:28

henricsson skrev:Kolla bara övrigt-forumet. Jag mäter hela dagarna eller nått sånt skrev du i jobb-tråden. Vad ville du ha sagt med det t.ex.?

Ja, att jag inte är superintresserad av mätningar kanske? Att jag väljer med öronen.

henricsson skrev:Bara ett exempel på din genomgående tråkiga ton.

Som sagt, kommer från rätt mun.

henricsson skrev:Trams? CD är bättre än vinyl ur ett tekniskt perspektiv. Punkt slut.

Du förstår inget fortfarande. Tragiskt att se. 8O

henricsson skrev:Inlägg av mig? Vad yrar du nu om? Måste man ha insikt i musiktillverkning för att förstå sig på HiFi? Jösses. Men klamra dig fast vid sådant du tror dig ha koll på. Varsågod.

Öhh, ja, utan skivor ingen musik = ingen hifi. Did I shock you? :wink:

henricsson skrev:Så sjukt vinklad/ledande fråga..

Verkligen inte. Men som vanligt så vågar vissa inte svara på den frågan. Vad säger det om dom? Vågar dom inte stå för sin subjektiva sida eller? :?:

henricsson skrev:Men du, allt detta går att mäta såsom dynamikomfång, distorsion, m.m.,m.m. Eller det är inte alls objektivt?

hehe, jag skulle vilja se dig mäta dig vilken skiva som låter närmast masterbandet UTAN att jämföra masterbandet. Lycka till. :lol:

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-02-02 06:36

:) Återigen samma cirkus!
Eftersom det uppenbarligen finns minst två olika sätt att se på hifi och musiklyssnande genom hifiutrustning så lär ju inte dessa minst två sidor någonsin bli överrens om vad som är viktigast.
Varför då dessa förklenande ömdömen?

Vore det inte enklare att konstatera att detta med hifi kan ses, angripas och lyssnas på ur olika synvinklar och med betoningar på olika perspektiv beroende på grundinställning till denna hobby.

Det finns ingen anledning att bevisa genom mätningar om man hört något eller inte eftersom det beror upp till individen vad denne anser vara väsentligt eller inte. Detta krav är snömos, däremot vill någon mäta och följa dessa mätningar är det alldeles utmärkt för denne person och han skall göra så givetvis.
För min personliga del skall jag genast lägga av med hifi den dag jag lyssnar på musiken genom att avläsa mätresultat istället för att tro på mina öron, men det är min infallsvinkel, andra må ha sina.

Däremot borde det stå alla fritt att delge sina erfarenheter utan att avkrävas teknisk bevisning, hörsel och preferenser varierar och knappast går att tekniskt vederlägga.
Blindtest är nog bra, men även denna test är en konstruerad situation som leder till felkällor, beroende på förväntningar, prestige mm. Lättast är det ju för dem som förnekar alla förändringar, de kan ju intala sig, omedvetet eller medvetet, att de aldrig hör någon skillnader. Quod erat demostrandum.

Däremot "Magnuz" håller jag inte med dig om att man skulle nödvändigtvis skulle vara lurad om man köper en svindyr kabel, då vi inte vet vilket mål denne köpare har med sitt val.
Givetvis kan man tycka, så även jag, att det finns effektivare sätt att spendera sina pengar i de flesta fall.
Bravo

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-02 07:42

Bravo:

Bravo!
Tycker helt som du. Tycker en allmänt höjd nyfikenhet vore klädsam istället för alla dessa krav och påståenden i olika riktningar. Om man själv är tveksam till något så bör man inte mer än hävda det, att också komma med tillmälen på dom som tycker annat eller har upplevt annat är inte så begåvat.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-02 09:12

subjektivisten skrev:
henricsson skrev:Bara ett exempel på din genomgående tråkiga ton.

Som sagt, kommer från rätt mun.

Ärligt talat, såhär argumenterade jag på högstadiet.

För övrigt kan jag berätta att jag då jag besökte Ino Audio fick provlyssna omastrat material jämfört med mastrat material, och det va rmaterial som tydligen ansågs som lätt mastrat. En röreq lyft vid någon frekvens, och någon dB kompression. Skillnaden var verkligen stor! Rösten lät verkligen dränkt på den mastrade versionen, medan den var tydlig på den omastrade! Slagverket hade otroligt mycket mer karaktär på den omastrade versionen. Vi jämförde två olika utgåvor av Björk också, stor skillnad!

subjektivisten skrev:hehe, jag skulle vilja se dig mäta dig vilken skiva som låter närmast masterbandet UTAN att jämföra masterbandet. Lycka till.

Borde inte vara speciellt svårt alls att köra in flera olika versioner och matcha dem jämfört med varandra.
Common sense is not that common.

matson

Inläggav matson » 2004-02-02 09:18

Skall man orka svara på subjektivistens infantila inlägg?

Nej, jag tror jag hoppar över det.

Hoppas det endast var subjektivisten som trodde att jag kunde ställa medicinsk diagnos utifrån kabeldisskussioner via internet. Hur övertydlig måste man bli?

Användarvisningsbild
dole

Re: Vad är det för hifianläggningar som kräver kablar ala 30

Inläggav dole » 2004-02-02 10:40

mats skrev:Ja menar det är ju rätt så dyrt och då undrar jag om det är överpris på vissa kablar på marknade eller är priserna befogade?

Det är väll som i alla genres att det finns extremat dyra accesoarer att tillgå.

Men jämför vi med kläder så är det ännu värre. 8O
Tänk att betala 4000 8O 8O för ett par strumpor eller 250000:- för en kavaj. 8O 8O 8O Är det bättre? Och kommer någon som inte vet vad det är att se skillnaden? :roll:
Det handlar inte bara om att det är bättre utan mäst om status. 8)

Om vi jämför med supra kabel vs transparent så är skillnaderna väldigt små men inte mindre än att jag kunde pricka rätt 8ggr av 10 i ett blind test hos hifi-consult.
Är transparent kabeln värd 100ggr mer? För mig var den det. Skulle jag vara lycklig med supra kabeln? Det klart att jag skulle vara det.
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-02-02 10:51

Ehhh, ni som pucklar på varandra här inne - kan inte ni gå ut och göra upp i stället?! :roll:

För övrigt måste jag hålla med Rydberg m.fl. att lyssning under en längre tid kan visa på (tydliga) skillnader även om det inte sker blint. Och även om jag är den förste att vittna om placeboeffektens inverkan på våra sinnen, så är vissa skillnader av den karaktären att det inte är sannolikt att de är en effekt av placebo.

När jag själv testade högtalarkablar för ett antal år sedan upplevde jag rätt stora skillnader mellan olika kablar. Det var huvudsakligen billiga kablar, men ett par för några hundra kronor metern var med.

Skillnaderna var av två slag (om man nu väljer att kategorisera dem på just detta sätt!). Ena slaget var den som inträffade direkt när man bytte kabeln - "oj vad mycket mer detaljerat!", "oj vad mycket stramare bas!", "oj vad instängt!", etc.

Denna typ av skillnad - som var mycket stor och tydlig - hänför jag (generellt) till skillnad orsakad av effekter typ placebo. Detta därför att den inte var hållbar i tid. Den stora förändring som inträdde direkt vid bytet var inte längre påtaglig efter några dagar (ibland avsevärt kortare tid).

Det andra slaget av skillnad var den som man blev varse först efter några dagar. Det jag då hörde var antingen närvaron av fel, eller frånvaron av desamma. (Ex. överdriven betoning i diskanten som får S-ljud m.m. att låta konstigt - alt. frånvaron av denna betoning. Eller komprimerat mellanregister som får röster att bräka - alt. frånvaron av denna komprimering.)

Mitt test var inte på något sätt vetenskapligt upplagt. Och i första hand var det massa billig kabel som testades (lampsladd, grå högtalarkabel, EKK 1,5 kvmm, EKLK 1,5 kvmm, EKKJ 2,5 kvmm, samt ett par dyrare för några hundra kr/meter).

Men skillnaderna (av andra slaget enligt ovan) var ändå tydliga. Vissa kablar gav en återgivning som innehöll detaljer att irritera sig på och vissa kablar gjorde det inte.

De kablar jag tyckte saknade märkbara konstigheter var EKKJ 2,5 kvmm och en av de bägge dyrare. Och eftersom den dyrare kostade bortemot 30 gånger mer än EKKJ-kabeln, så har jag numera EKKJ till mina högtalare. 8)

Detta inlägg är alltså inte något inlägg i kabeldebatten egentligen. Det kan mycket väl vara så att kablar för 300 Kkr kan vara bättre än EKKJ (eller inte :twisted: ).

Syftet med detta inlägg är att understryka det (jag uppfattar) Rydberg ofta hävdar; det krävs inte blindtest för att detektera skillnader mellan komponenter och detekterade skillnader kan mycket väl vara verkliga - även om man inte kan bevisa det!

(Typ jorden var (rimligt) rund även innan någon kunde bevisa det. :wink: )

Hälsn. Michael

Edit: grammatik
Senast redigerad av MichaelG 2004-02-02 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-02 11:08

Ja asså frågeställningen är väl inte huruvida en kabel för 300000 kr är 200000 kr bättre än en kabel för 100000kr. Frågställningen borde kanske vara om den är värd tre gånger pengarna, precis på samma sätt som man kan undra om en kabel för 3000kr är värd tre gånger så mycket som en kabel för 1000kr. Har man en kabelbudget på "några tusen" är det sistnämnda en relevant frågeställning, har man en budget på "några hundratusen" gäller det förstnämnda. Pengar är inte allt och det är ju oerhört enfaldigt att kalla någon dumma saker bara för att man råkar ha en större budget. För mig är redan 3000kr för mycket.

Man kan inte heller stirra sig blind på att "värd pengarna" nödvändigtvis måste innebära "kvalitetsmässigt bättre". Det kan precis lika gärna röra sig om design, känsla, status, upplevelse.

Man kan köpa en ful jäkla brödrost för 149kr på elgiganten som levererar två mumsiga skivor rostat bröd. Man kan också köpa en 2-skivors Dualit brödrost på Lagamati, till det facila priset 2995kr. Är den värd 20 gånger pengarna? Tveklöst, för mig. Rostar den brödet 20 gånger bättre? Tveksamt.

Sluta slåss nu pojkar. Jag accepterar att folk kan höra skillnader på kablar, och jag skulle gärna ställa upp i ett blindtest för att utröna huruvida jag själv gör det. I min egen anläggning har jag dock väldigt svårt att höra någon större skillnad, ens mellan koaxial och optisk digitalkabel där det lär vara väldiga skillnader om man frågar vissa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-02 11:15

Är det någon överhuvudtaget som tror att pris/prestanda är en linjär funktion??? 8O 8O

Det är väl solklart att inget blir dubbelt så bra för att man dubblar priset... kurvan är definitivt exponentiell... förbättringarna blir snart svindyra, så det är bara frågan om var man sätter sin gräns. De största förbättringarna sker på de billiga slantarna...

Så säg t.ex. att skillnade från 100,000 -> 200,000 är 0,1%
så är kanske den ytterligare skillnaden 200,000->300,000 0,01% (OBS! det är självklart fabulerade siffror för exemplifieringens skull )

Någonstans på vägen blir prishöjningen löjligt jämfört med skillnadens storlek... men det får ju vara personligt att sätta den...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-02 11:23

Mats, jag tycker du ska köpa de där 300000 kronorskablarna, i din stereo kommer de att göra så att du slutligen kommer att bli nöjd med kabelljudet. Sedan återstår bara övriga delar i anläggningen att bytas mot bättre. Förresten, det är väl parpris hoppas jag?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-02 11:28

Johan - det är ju självfaller per mono-fot! :wink: :lol:

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-02 11:29

Det beror på vad du lägger i "bra", som sagt. Det behöver ju inte vara ljudkvaliteten (i någon mätbar form) som blir dubbelt så bra.

Det jag menade var att skillnaden inte är 200000 kronor, utan en faktor tre. Ljudmässigt har jag svårt att tro att det skiljer en faktor tre ens mellan kablar för 100 kronor och kablar för 300 kronor. Skillnaden är att den tvåhundringen har de flesta både råd och lust att investera. Att gnälla på att någon slantar upp 200000kr extra för en kabel tyder mest på avundsjuka i mina ögon.

(Sen håller jag med om att i 100-kronors-fallet så kanske förbättringsfaktorn är mycket närmare tre än i 100000-kronors-fallet :wink: )

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-02 13:19

Johan jag är väldigt unik, för jag är mycket nöjd med mitt ljud (vad andra sprättar säger skiter jag i, jag är mästaren) och mitt system kostar bara ca 30 000 tillsammans.

Tja den svenska avundsjukan? Jag visste att den kommentaren skulle komma. Visst får de lov att köpa en så dyr kabel är de så . Det är var och ens fulla rättighet att slänga ut sina pengar på något onödigt. Onödigt eftersom jag är mycket tveksam att en kabel som kostar 300 000 kr kan bli så mycket bättre än en kabel för 100 000 att man märker en sådan skillnad att det är lönt med ett köp.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-02-02 13:24

Ja, alltså... nu måste jag lägga mig i här, känner jag.

Vad som det dryftas om är ju inte om någon har valt hit eller dit vad gäller hifiprylar. Det är väl hur man ska skriva om det hela, och påverka de som inte valt (om man nu måste välja), som bör dryftas?

Vill man komma fram till vad man vill välja med egna prover och tester, så är det givetvis helt okej. Men innan man proklamerar att det man kommit fram till är allmängiltigt och sant, bör man nog ta sig en funderare eller två. Helst sju eller nio. D.v.s. skaffa belägg!

Eller så säger man bara vad man tycker och skriver i sådana ordalag så det inte uppfattas som något annat. 8)

Jag är kluven i målet. Som ännu-icke-väljare bör man ju vara öppen för förslag, men lagom skeptisk. Välja vad man vill med sin anläggning. Välja hur mycket kringelkrokar man ska ta på resan mot målet. Om man nu ens har något mål. Mycket som ska benas ut!

Själv tycker jag resan mot målet "En anläggning jag är nöjd med" är mest ivägen. Jag vill komma fram. Nu, och så billigt som möjligt. Jag vill/orkar inte testa allt som man "ska" testa. Då dyker tanken upp: Nog finns det ett svar? I varje fall om man sätter upp "god återgivning från media x" som mål. (OBS: Ej god upplevelse, det är ju en smaksak som måste provas fram. Således är det inte heller något man kan rekommendera utan förbehåll.) Men det är jag det. Och som Sladd så vackert påpekade på HF, så har jag faktiskt.se inte HiFi som hobby - det är, för mig, ett mål. :wink:

P.s.

subjektivisten skrev:Jag tycker det är roligt att två enkla frågor inte går att få den falangen som du hänger på att svara:

Tja, kanske svarar ingen för att de som lyssnat på en förmodat 100% korrekt anläggning inte har funnit att det låter dåligt? :wink:

D.s.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-02 13:28

Tank skrev:Tja, kanske svarar ingen för att de som lyssnat på en förmodat 100% korrekt anläggning inte har funnit att det låter dåligt? :wink:

Snarare därför att eftersom inget 100% korrekt anläggning finns så kan ingen konstatera att den är dålig. :wink:

Frågan var dock hypotetisk... och som en sådan kan den inte vara felställd (som någon tyckte tidigare). Tycker dock inte jag behöver explicit svara på den... har ju svaret i min signatur.

Användarvisningsbild
chrixter

Inläggav chrixter » 2004-02-02 13:28

mats skrev: Det är var och ens fulla rättighet att slänga ut sina pengar på något onödigt. Onödigt eftersom jag är mycket tveksam att en kabel som kostar 300 000 kr kan bli så mycket bättre än en kabel för 100 000 att man märker en sådan skillnad att det är lönt med ett köp.

Och vad som är "sådan skillnad att det är lönt med ett köp" bestäms entydligt av vem? Uppenbarligen inte den som skall slanta upp kosingen!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-02 13:32

mats skrev: Det är var och ens fulla rättighet att slänga ut sina pengar på något onödigt. Onödigt eftersom jag är mycket tveksam att en kabel som kostar 300 000 kr kan bli så mycket bättre än en kabel för 100 000 att man märker en sådan skillnad att det är lönt med ett köp.

Och vad säger ens att det måste vara ljudmässiga aspekter som gör det lönt med ett köp? Den kanske har en tjocklek eller färg som tilltalar köparen som inte den billigare ...ahem... mindre svindyra har?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-02-02 13:42

Mitt svar fyller två tolkningar:
Dels där korrekt HiFi = något LTS-hopkok
samt
korrekt HiFi = hypotetiskt
:wink:

Jag kan utveckla:

1. OM ALL musik låter dåligt via den otvivlaktiga perfekta, till 100% korrekta riggen, så skulle jag givetvis inte välja den.

Om!

OM! 8O

2. Anläggningen skall, i mitt tycke, lägga på så lite egenljud som möjligt. Således spelar det ingen roll vilken skiva man stoppar in - man får ut ett gott prestandamedelvärde, sett till alla skivor man spelar. Jag tycker inte anläggningen skall rätt till något alls. Då backar jag in mig i ett hörn.

Vilket inte säger att det är fel. Man kan ju ha fastnat för en viss typ av musik som man tycker låter bättre med någon knuff någonstans.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-02-02 13:54

Om man inte är purist så kan det ju vara betydligt mer prisvärt med en equalizer.

På mig imponerar en whiskysamling mer än ett par tjocka ormar i käcka färger. :)
Inaktiverad användare!

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-02-02 14:01

Det är väl ingen ide att tjafsa med Rydberg?
Jag har uppfattat det som att Rydberg inte använder begreppet absolut referens, -det är hans personliga smak som gäller vid bedömningen av kablar. Med detta synsätt kan en kabel vara hur bra som helst, och dessutom verkar det inte finnas en övre gräns där man inte längre hör skillnad (rätta mig om jag har fel). Var den eventuella gränsen går verkar vara oklart och kanske måste man testa nästan alla kablar i den allra översta prisklassen, då enligt egen smak, för att utreda denna personliga fråga, något som de med billigare kablar antagligen aldrig har gjort och aldrig kommer att göra och därmed inte kan uttala sig om. Dessutom kan ju aldrig någon uttala sig om någon annans personliga smak, typ säga att den är fel. Faktiska prestanda har alltså inte med saken att göra!

Dessutom hävdar ju de med billiga kablar, att antingen är skillnaderna på gränsen till ohörbara, eller att tillverka en billig kabel som inte kan detekteras i blindtest inte är jättesvårt (två olika synsätt som kan överlappa varandra).

Som ni märker behöver Rydbergs synsätt, så som jag uppfattar det, och billigkabelkillarna's synsätt överhuvudtaget inte ha med varandra att göra.

Dock kan det vara lite störande när Rydberg försöker, såsom Isidor nämner, att ge sken av en viss vetenskaplighet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi