Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-06 02:48

Svante skrev:
Isaac skrev: i verkligheten så existerar inga kompressorer i öronen).

Jodå... Han heter Stapedius.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stapedius

Och är en riktig muskelknippe :lol:
I mellanörat finns dessutom yttligare en skelettmuskel = tensor tympani.

Både stapedius och tensor tympani förbinder hammaren respektive stigbygeln med mellanörats vägg.

Dessa kan som du säger dra ihop sig när vi utsätts för mycket starka ljud. De dämpar då hörselbenens svängningar. Dock så har dessa muskler en mycket långsam attacktid.
Som alla andra muskler så blir även dessa trötta och behöver vila emellanåt och då bör man låta dem få vila.
Givetvis så skilljer sig detta åt människor emellan (ex: känslighet, smärtgräns, antal hörselhår, muskellängd, benlängder, trummhinnans struktur och känslighet, styrka på musklerna, attacktiden, antal nerver, arv, erfarenhet, miljö etc).

Fast det jag menade med en kompressorer som inte finns i örat är den som trycker ned de starkaste nivå topparna och sedan höjer upp hela totalnivån denna kompressor känner dessuton endast av energiförhållanden, det till skillnad från stapedius och tensor tympani som trycker ned allt ljud lika mycket, dessa reagerar också mest på de mer hörbara frekvenserna och inte nödvändigtvis de med mer energi alltså t.ex. mer på högt mellanregister ca 3000Hz en lowbas ca 20Hz även fast lowbasen kan innehålla mer energi.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-06 07:02

subjektivisten skrev:Nej, eftersom mastring handlar även om att påverka ljudet så är det inte möjligt att helt påstå att originalbandet är 100% det som är rätt.

Mastring är inte definierat som "att förändra ljudet". I det här sammanhanget menar jag naturligtvis att inte EQ:a och att inte påföra kompression eller limitering.

Och det var du som sade att "bäst" var mest likt originalbandet, eller hur?

Nagrania skrev:Men hur kan man bedömma alla andra inspelningar som man köper ute i butiken och där vi inte har tillgång till något masterband. .... Ja jag vet att det är OT men jag kunde inte låta bli.
Nä det har du rätt i, det har verkligen inget alls med just den här diskussionen att göra. Starta en ny tråd. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-06 13:03

Mastering av populärmusik idag handlar om att hissa nivån så mycket som möjligt utan att helt fördärva ljudkvaliteten.

Vil även påminna nagrania om att avlästa värden från en FFT-maskin är av relevans lika med noll om man inte anger analysbandbredden, dvs med hur många samples man gjort analysen.

"Jag läste av brusnivån -80dB på min FFT" säger alltså ingenting. Jag menar verkligen exakt ingenting. :)

Detta tål uppenbarligen att upprepas. 8)

( http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=30 )
Senast redigerad av Morello 2006-09-06 14:46, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-06 13:42

Morello_semester skrev:Mastering av populärmusik idag handlar om att hissa nivån så mycket som möjligt utan att helt fördärva ljudkvaliteten.

Helt korrekt, men har det något med diskussionen att göra, eller var det bara ett irriterat inlägg i glädjen över att få skriva på faktiskt igen? ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-06 14:10

Någon skrev "mastering är inte definierat...", varpå jag påpekade att det i praktiken visst innebär ingrepp. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-06 14:57

Att det i praktiken i de allra flesta fall innebär ingrepp kan jag hålla med om - men inte per definition.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-06 15:13

Vil även påminna nagrania om att avlästa värden från en FFT-maskin är av relevans lika med noll om man inte anger analysbandbredden, dvs med hur många samples man gjort analysen

Jag hade väl inte tänkt mig skriva något mera i denna tråden men jag vill bara avsluta med att svara Morello."Jo det kan man nog". Det finns tre lägen Ham, Han & Rec men jag kan inte just nu redogöra för bredderna. Det här är precis vad DK skriver i sin handbok att man kan göra sådana mätningar. Härmed vill jag samtidigt avsluta min tid här på forumet. Jag har tröttnat på att snacka runt om samma saker år ut och år in. :evil:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-06 15:21

Ham, Han och Rec betyder "Hanning", "Hamming" och "Rectangular" och syftar på tidsfönstrets utseende. Olika fönster har olika för- och nackdelar. Det gällar att välja fölnster på grundval av vad man vill mäta.

Detta har alltså inget med analysbandbredden att göra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-07 18:22

Almen skrev:Mastring är inte definierat som "att förändra ljudet". I det här sammanhanget menar jag naturligtvis att inte EQ:a och att inte påföra kompression eller limitering.

Och det var du som sade att "bäst" var mest likt originalbandet, eller hur?

Nja, håller inte med. Masterbandet kan vara fel på, lr dyl, och därmed kan man ändra på detta vida mastring. Steve Hoffman berätta att när han mastra Hotel Califonia så visste han om att dom hade en viss Yamaha högtalare i studion dom spelade in som hade stora fel i basen, så när han mastra den så fick han fixa till basen till ett bättre resultat.

Musik är ingen hundra procentig vetenskap IMO.

Så därför menar jag att bäst är när det låter mest naturligt och närmst masterbandet INOM RIMLIGA GRÄNSER. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jocke8

Inläggav jocke8 » 2006-10-12 22:28

ja jag anser att vinyl är apsolut det bästa formatet anser att cd är lite platare instenkt djud än vad det är på vinyl

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-10-13 08:20

:roll:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-13 14:40

Vinyl har en stor fördel när man sitter och pluggar: man tvingas ta sig en bensträckare sisådär var 23:e minut för att vända sida. 8)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-13 15:09

Morello skrev:
Detta har alltså inget med analysbandbredden att göra.

Jo, lite. De olika fönsterna ger olika breddning av huvudloben. Annars har du rätt. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-10-14 19:06

Om ordet ljudkvalitet avser återgivningskvalitet och originalmastern är gjord som den bör för CD-mediet - det vill säga i CD-format - så är en korrekt framställd CD-skiva bitidentisk med originalmastern. Detta kan verifieras med analys av digitala mätdata och givetvis också lyssningsutvärderas med blintester.

Om originalmastern inte är gjord i CD-format från början kommer slutanvändarens CD-skiva att kunna låta i stort sett hur rätt eller fel som helst i förhållande till originalmastern. Skillnaderna i det fallet sitter då inte i själva CD-mediet eller CD-skivan utan i använd avspelningsutrustning, förvrängning genom eventuell formatkonvertering och/eller A/D-omvandling.

Dessutom utsätts nästan alla inspelningar i dag för kraftig ljudförvrängning genom processering vid mastering, det vill säga genom aktiva ingrepp som ger klang- och dynamikfel i förhållande till originalmastern.

LP-skivor graveras sedan 1980-talet vanligen med hjälp av digitala delay-enheter (eftersom dessa är överlägsna de analoga) vilket innebär att vinyl i praktiken nästan aldrig kan förväntas ge ett "analogt ljud" utan snarare systemfelen från såväl digital som analog signalhantering.

Vanligen sker vid graveringstillfället ett flertal ljudmässigt påverkande ingrepp som resulterar i klangfel och dynamikfel. Många gånger med motiveringen att det krävs för att det begränsade LP-mediet rimligt ska kunna återge ljudet utan alltför stora problem med spårning och störljud för slutanvändaren.

Vid försök att genomföra vinylproduktioner genom hela kedjan med optimal ljudkvalitet har två omständigheter slagit mig: dels att det är möjligt att gravera utan monokoppling i basen även vid hög dynamik och stereosignal i hela basregistret, dels att den färdiga LP-skivan vid uppspelning genom högkvalitativ utrustning (i fråga om objektiva återgivningsegenskaper) låter förbluffande bra/korrekt i jämförelse med originalmastern.

PS
Jag inser vid genomläsning av det jag skrev ovan att jag inte kommenterar hur korrekt det är möjligt att återge ljud via CD-systemet som sådant, vilket ju avgör hur intressant CD-skivans potentiella korrekthet gentemot en digitalmaster i CD-format är. :oops:

Förutom störljuden (vilka i praktiken vanligen ligger åtminstone en tiopotens lägre än summan av övriga störljud från mikrofoner, förstärkarkretsar och använd ljudutrustning såsom den hanteras) har jag inte lyckats belägga CD-systemet med någon hörbar ljudförvrängning på någon signal.

Däremot har jag lyckats belägga nästan alla apparater, såväl digitala som analoga, med hörbar (och därmed förstås även mätbar) förvrängning. Här gäller det alltså att skilja mellan apparat och systempotential.

Av de CD-hatare/digitalljudshatare jag träffat under åren har alla utan undantag avstått från mitt erbjudande att presentera en signal som de hävdar inte kan CD-kodas med ohörbar förvrängning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-14 20:24

Jag trivs bäst med ljudet från LP, men spelar CD av latpraktiska skäl.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-14 20:45

Jag tycker det är mer beroende av inspelningen än avspelningsmediet 8O

Jag övergår till avspelning via hårddisk av superduperlathetsskäl...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-15 16:07

LypsylateX skrev:Vinyl har en stor fördel när man sitter och pluggar: man tvingas ta sig en bensträckare sisådär var 23:e minut för att vända sida. 8)

En underbar fördel! Vi behöver alla röra på oss. Med all musik på en hårddisk och en Squezzebox kopplad till anläggningen kommer musklerna att förtvina....

/ B

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-15 18:51

Bill50x skrev:
LypsylateX skrev:Vinyl har en stor fördel när man sitter och pluggar: man tvingas ta sig en bensträckare sisådär var 23:e minut för att vända sida. 8)

En underbar fördel! Vi behöver alla röra på oss. Med all musik på en hårddisk och en Squezzebox kopplad till anläggningen kommer musklerna att förtvina....

/ B

Tss... om ens dagliga motion är beroende av några meters promenad och några få lyft av armen är man illa ute.... Rör på er ordenligt en timma om dagen istället och njut sedan av Squeezeboxen i lugn och ro! 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-16 03:29

Bill50x skrev:En underbar fördel! Vi behöver alla röra på oss. Med all musik på en hårddisk och en Squezzebox kopplad till anläggningen kommer musklerna att förtvina....

/ B

Ja, jag kan förstå att det är skönt med HD och lyssna när man håller på med annat. Men näre man seriöst bara sitter och lyssnar så förstår jag inte denna grej med att ha alla skivor i en liten låda. Det är ju kul...not. Min åsikt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-16 12:09

Man tvingas lyssna mer aktivt och engagerat med vinyl än med Ipods och annan slölyssnarutrustning. Det är bra.

Dessutom förstärker handhavandet det rituella inslaget i musiklyssnandet, man visar vördnad mot artistens material, respekt mot dennes ansträngningar. Man befinner sig i närheten av Altaret (anläggning) vilket skapar en kvalitativ hifi-upplevelse, totalt sett.

Jag är fullständigt allvarlig :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-05 03:48

Claes skrev:LP-skivor graveras sedan 1980-talet vanligen med hjälp av digitala delay-enheter (eftersom dessa är överlägsna de analoga) vilket innebär att vinyl i praktiken nästan aldrig kan förväntas ge ett "analogt ljud" utan snarare systemfelen från såväl digital som analog signalhantering.

Nja, av alla stora audiofil bolag så använder alla analoga pre-heads ännu idag. Detta efter jag snackat med 12-13 av dom största för 3 år sedan.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2006-12-05 22:01

Frågan går inte att svara på så generellt, fråga om ekonomi i stor grad anser jag.

När jag lyssnade på en LP skiva nere på Audio Consept så var det det bästa jag hört och den skivan var från 1959..men...det spelades med en picup som är riktigt svettigt dyr typ 60 tusen och skivspelare som kostar som en mindre bil, med en förstärkare för straxt över 150 tusen, det är klart åkte jag då hem o lyssnade på samma skiva på min cd spelare som kostar 45 tusen så låter vinylen bättre helt klart..Vad händer om vi vänder på hela steken ?

I min ungdom pratades det väldigt mkt om kvaliten på pressningar, från vilken fabrik som pressat skiva, vissa amerikanska samt tyska inspelningar ansågs överlägsna än konkurenterna..kanske är så i dagens läge oxå ?

Sen beror det natuligtvis på vilket läger man tillhör, vinylgänget äter hellre en burk mask än att tycka cd är bättre och virse versa...

Jämför jag min orginal LP S:t pepper med Beatles som är orginal från när den kom ut och i bra skick med cd versionen så låter cd helt klart bättre..
Men lyssnar jag på Avalon med Bryan Ferry i orginal utgåvan och jämför med CD så låter i mina öron LP bättre, och jag tror det beror på inspelningstknikern som har kladdat för mkt på masterbandet..

Jämför jag min MF A cd spelare jag hade med min McIntosh som kostar nästan dubbelt så mkt så måste jag erkänna att McIntoshen låter bättre, bättre teknik, och helt klart överlägsen min skivspelare.

Min skivspelare låter mkt bättre i dag efter jag bytt pick up, kostade 4500:- än min gamla för 950:-, men det är klart byter jag ut alltihopa mot en sådant där monster från Tyskland som väger 150 kg och kostar 2-3 hundra tusen så låter det antagligen bättre, så då var vi tillbaka till ekonomin..

Så att bara rakt ut säga att det ena eller andra rent generellt låter bättre tycker jag inte är relevant..Allt enligt min åsikt..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-06 00:53

Det behöver inte kosta ett lands BNP för få bra vinyl ljud. Köper man en beg Rega 3, en bra pick-up för ett par tusen och väljer ett phono-steg med omsorg (finns visst väldigt bra LTS steg man kan göra själv) så kommer man mycket långt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-06 03:44

En bra anledning att ha en skivspelare hemma:
Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium

Vinylen:
Bild

CDn:
Bild

Så trots all "dist, brus, etc" som vinylen har enligt många så tror jag nog CD låter klart sämre på denna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-06 03:46

Tar en till låt från skivan
Dani California

Vinylen:
Bild

CDn
Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-06 03:59

Varför inte lite Wolfmother för er rockers

Vinylen först sen CDn
Bild[/b]

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-12-06 09:05

Jamen, va´f******n.... kan ingen j**el göra nånting!!??

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 10:04

Conan skrev:Jamen, va´f******n.... kan ingen j**el göra nånting!!??

Trots att jag fortfarande uppskattar en helt analog återgivning bättre än den via digital källa måste jag ändå ge ett erkännande åt de som menar att CD-ljudet är långt sämre än vad som är tekniskt möjligt.

De grafer som syns ovan befäster den åsikten mycket tydligt. Jag har själv jämfört några spår från Norah Jones första skiva och även där finns skillnader men inte alls så stora som här.

Men som jag skrivit tidigare, analogt ljud (dvs vinylskivor) köps av entusiaster med högre krav men även med en mer förutsägbar återgivningsmiljö. Den digitala musiken ska passa även på sunkiga mp3-pinnar med hörsnäckor i tiokronorsklassen och i bullriga miljöer. Dessa ljudåtergivare klarar helt enkelt inte av någon större dynamik, användaren är dessutom troligen bara störd av en sådan.

Det är synd att inte skivorna säljs med fullt sving och att nödvändig komprimering sker vid uppspelningen, anpassad efter apparat och/eller lyssningssituation.

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-06 10:04

Blir skogstokig när jag ser eländet..

/Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-06 10:23

Till Alla:

Tänk på att skilja på vad som är själva formatet/systemet, - och vad som är olika utgåvor/mastringar!

Det är detta som vanligtvis sammanblandas och gör diskussionerna märkliga. Om man bara ser skillnaderna på ovanstående så kan nog alla vara tämligen överens om resultatet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi