Tack faktiskt.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-07 10:36

FBK skrev:Går denna tråd ut på att allt dyrt är dåligt i stort, eller.. :?

Låt mig säga så här: Du skulle förmodligen inte klara läsförståelsedelen på Högskoleprovet särskilt bra...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 10:44

Allt som är dyrt, eller har ett högt pris, behöver inte vara dåligt. Men det är alla fantasipriser jag är skeptisk mot.

T.ex högtalar -och signalkablar till löjliga priser.

T.ex ett slutsteg som kostar 300K Kr. Det är löjligt! Vad är det som kostar? Knappast komponenterna iaf. Det är märket man får betala för!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-07 10:46

Låt mig säga så här: Du skulle förmodligen inte klara läsförståelsedelen på Högskoleprovet särskilt bra...

Jaså, vi har ännu "trevliga veckan" Hetsporren :lol: du som är så begåvad, förstår du inte att du gör bort dig själv med ett sådant här påhopp 8O

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-09-07 10:48

Hetsporren skrev:

Måste erkänna att samma tanke slog mig... :oops:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-07 10:52

FBK skrev:

Jaså, vi har ännu "trevliga veckan" Hetsporren :lol: du som är så begåvad, förstår du inte att du gör bort dig själv med ett sådant här påhopp 8O

Undrar vem av oss som gjort bort sig i denna tråd...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-07 10:58

Allt som är dyrt, eller har ett högt pris, behöver inte vara dåligt. Men det är alla fantasipriser jag är skeptisk mot.

T.ex högtalar -och signalkablar till löjliga priser.

T.ex ett slutsteg som kostar 300K Kr. Det är löjligt! Vad är det som kostar? Knappast komponenterna iaf. Det är märket man får betala för!

Tack för svaret!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-07 11:01

Undrar vem av oss som gjort bort sig i denna tråd...

Du. :wink: Att skriva ett sådant nervärderande inlägg som du gjorde ovan, visar bara en sak och det är att du har problem på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av distad 2006-09-07 11:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-07 11:03

Hetsporren skrev:

:D :lol: :D :lol: :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-07 11:14

Fortsätt att hylla Hetsporrens mindre smarta inlägg ovan. "Som tur är" så biter detta inte på mig :) , utan dessa inlägg visar mer om hur ni är som personer och att ni gillar att "mobba" Och att vuxna människor håller på med sådant är minst sagt skrämmande... 8O eller rättare sagt sorgligt :roll:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-07 11:20

Vad bra för dig. :roll:

JAG tyckte det var en rolig formulering, därför mitt svar. Frågor på det?

Dina övriga antydningar bryr jag mig inte om. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-07 11:23

Dyrt är dåligt.
Dyrt är ett negativt ord så då är prisvärdheten inte uppfylld enligt ens egna värderingar.

Kostsam är något som kostar en hel del men kan faktiskt vara värt det, i ens egna ögon och/eller i allmänhetens ögon.

Sen måste jag nog försvara prissättning som sådan, produkter i små serier med en del mellanhänder har svårt att bli sålda i butik till ett "lågt" pris.
Så en riktig "dyr" kabel kanske inte är oskäligt "dyr" i förhållande till kostanden för hantering och tillverkning. "Bara" att funktionen inte rättfärdigar priset men det är en annan sak enligt mig.
Har själv inte dyra kablar och är inte intresserad av dom, men tycker inte att folk som säljer kostsamma saker nödvändigtvis är bedragare även om jag inte värdesätter deras produkter.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 12:04

Harryup skrev:

Sen måste jag nog försvara prissättning som sådan, produkter i små serier med en del mellanhänder har svårt att bli sålda i butik till ett "lågt" pris.
Så en riktig "dyr" kabel kanske inte är oskäligt "dyr" i förhållande till kostanden för hantering och tillverkning. "Bara" att funktionen inte rättfärdigar priset men det är en annan sak enligt mig.

Det finns högtalarkablar som kostar drygt 300 000:-. Kan man inte ifrågasätta den prissättningen? 8O
När en kabel kostar mer än en bil i medelprisklass! Hur mycket teknik finns det i en kabel??

Tror inte att tillverkning, hantering och mellanhänder försvarar ett sådant pris![/i]

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-07 12:28

För 300K kan man väl få ett privat live-framträdande i hemmet av rätt många olika arister... för att inte tala om alla live-framträdanden man skulle kunna åka på.

Har man råd med sånt, varför ens bry sig om att ha en hifi-anläggning? :roll: :)

"Herr Bargeld? I would like another Neubauten live performance on Saturday. Please do not set fire to the carpeting this time. " :P

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-07 13:56

FBK skrev:Fortsätt att hylla Hetsporrens mindre smarta inlägg ovan. "Som tur är" så biter detta inte på mig :) , utan dessa inlägg visar mer om hur ni är som personer och att ni gillar att "mobba" Och att vuxna människor håller på med sådant är minst sagt skrämmande... 8O eller rättare sagt sorgligt :roll:

Gott försök men du blir ingen martyr ändå, folk ser nämligen lätt igenom ditt medvetna sätt att först avsikligt missförstå- och därefter slänga ur sig en meningslös provokation. Svaret på din fåniga fråga stod att läsa i tråden, därav mitt antagande om din taskiga läsförståelse. Men det hade nog vart bättre att direkt beskylla dig för trolleri, eller att bara ignorera ditt inlägg?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-07 14:04

Men grabbar, inte bråka. :? :(

Jag håller med Hetsporren om att...

...var ett inlägg som det är rätt så svårt att finna stöd för om man läser det som skrivits tidigare i tråden, men jag tror inte att FBK menade något illa med det.

Han kanske bara ville få bekräftat att tråden INTE gick ut på detta?

Nu får ni krama varandra och bli kompisar igen. :wink:

(Sanny-X får vara med på ett hörn också.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-07 14:20, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-07 14:11

Hetsporren skrev:
mapem skrev:Man måste ju i alla fall ha någon galen hobby att slösa sina slantar på. Ett svart hål att stoppa dom i alltså. Träbåtar är inte alls dumma i det avseendet.

:lol: :lol: :lol:

Jag intyga att även nyare plastbåtar tar oerhört mycket tid och pengar i anspråk. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-07 17:57

Gott försök men du blir ingen martyr ändå, folk ser nämligen lätt igenom ditt medvetna sätt att först avsikligt missförstå- och därefter slänga ur sig en meningslös provokation. Svaret på din fåniga fråga stod att läsa i tråden, därav mitt antagande om din taskiga läsförståelse. Men det hade nog vart bättre att direkt beskylla dig för trolleri, eller att bara ignorera ditt inlägg?

Martyr :o Undrar vem som vill vara martyr här... Sedan var det så som IÖ påtalar att jag ville få bekräftat att tråden INTE gick ut på att allt dyrt är skräp och som Nefilim så vänligen svarade på också när jag frågade. Får känslan att du verkar utgå ifrån att jag är någon slags dyr Hifi förspråkare framför billiga grejer, då har du inte sett min anlägning då :lol: Och angående topic så har jag inget att invända då det finns ganska gott om prylar som inte lever upp till prislappen så att säga, har själv ägt en del mindre bra grejer :oops:
Nu får ni krama varandra och bli kompisar igen.

Ja, den dagen när Hetsporren slutar att bete sig som en 7-åring så... :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-07 18:21

FBK, Hetsporren:

Första steget till ett framtida kramkalas vore om ni inte kommenterade varann, eller rentav lät bli gliringar och blev verkliga vänner. Att dra in läsförståelse är en tarvlighet som egentligen inte hör hemma på detta forum. Jag har fått rensa trådar från dylika trams förut och jag vill gärna inte göra det igen.

Kommentera trådämnet och varandra med största respekt. Klarar ni inte det så låter ni bli.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 18:24

Väl talat Vee-Eight! Åter till topic! :wink:

(Och ni hetsporrar. Läs min signatur!)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 19:49

Det är ju klart att prislappen styr ens ljuduppfattning. Om jag lyssnar på en CD-spelare som kostar 48 000:- så är jag inställd på, att nu jäklar kommer det att låta skitbra! Visst är det så.

Det är prislappen som bestämmer vad vi tycker om. Vår hjärna är lättlurad, det vet vi vetenskapligt, och det är just detta fenomen som dyrhifitillverkarna utnyttjar. En pryl som kostar 10 ggr mer än den vi har kommer naturligtvis låta mycket bättre! Tycker vi.

Men så är det inte alltid.

Om man gör en placebojämförelse så bjöd jag en polare en gång i tiden på en billig whisky förpackad i en chivas regal flaska. Den billiga whiskyn var Mc Scott. Rena rävgiftet egentligen, men min väns omdöme var. -"Tänk vad en fin whisky smakar bra"!
Placebo!

Precis samma fenomen uppstår när det gäller dyrhifi!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-07 20:34

Nefilim skrev: Den billiga whiskyn var Mc Scott. Rena rävgiftet egentligen, men min väns omdöme var. -"Tänk vad en fin whisky smakar bra"!
Placebo!

Precis samma fenomen uppstår när det gäller dyrhifi!

Han kanske bara var artig :D

Nej men det är sant att förväntningar spelar roll. Åt andra hållet också, jag har ett par datorhögtalare som jag inte hade nåt vidare hopp om, ett par JBL pro som tillhört nån Compaq-burk nånstans.... men attans vad de lät bra!!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 20:43

Jo när det gäller datorhögtalare så är dessa verkligen prisvärda tycker jag. De är ju nästan gratis och spelar mycket bra!
Bättre än Svenssons vardagsrumstereo många ggr.

Varför finns det inga esoteriska PC-högtalare? :?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-07 21:04

Vee-Eight skrev:Kommentera trådämnet och varandra med största respekt. Klarar ni inte det så låter ni bli.

OK. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-07 22:34

Nefilim skrev:
Harryup skrev:

Det finns högtalarkablar som kostar drygt 300 000:-. Kan man inte ifrågasätta den prissättningen? 8O
När en kabel kostar mer än en bil i medelprisklass! Hur mycket teknik finns det i en kabel??

Tror inte att tillverkning, hantering och mellanhänder försvarar ett sådant pris![/i]

Nej, ytterligheter går inte att försvara. Men alla kablar som kostar "en slant" är väl inte så dyra? Tror dessutom säkert att en del exotiska kablar kanske redan finns men används till något annat än HIFI. Men krånglig design som kanske ändå inte funkar som tillverkaren tänkt sig kan vara klart kostsam att tillverka.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-07 22:39

Harryup skrev:
Nefilim skrev:
Harryup skrev:

Tror dessutom säkert att en del exotiska kablar kanske redan finns men används till något annat än HIFI.
8O

Vad då??

Ledningar till bastuaggregat för att få en jämn värmefördelnng och tillika jämn luftfuktighet? Speciell belysning? :?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-07 22:47

Börjar man leta på högfrekvenskablar och kablar för olika speciella användningsområden, typ godkända för medicinska ändamål eller installationer i störande miljöer så kan det säkert finnas kablar som om man beställer tillräckligt mycket går att få i något mera HIFI likt utförande som vitt t.ex.
Om dom sen gör någon nytta är en annan sak. Men dom kan se maffiga ut.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-09-08 01:28

Men det måste väl ändå finnas någon svindyr hifi som är befogad sitt pris pga av svindyra komponent- och utvecklingskostnader och som sedan också presterar därefter?

Eller finns det i stort sätt alltid en praktisk gräns för hur dyrt tex ett superslutsteg kan bli? Typ Rotel 1090. Jag menar då såklart med ett sunt utvecklingstillvägagångssätt och ett ändamålsenligt komponentval.

Om ovanstående är sant, kan man då på tex en mässa, avfärda all hifi över en viss prissklass som ett dåligt köp ur pris/prestandasynpunkt? Tex alla slutsteg på ca 2*300W som kostar en slant mer än de ca 30 000 som 1090 kostar?

Antar att jag redan har svaret men det vore ändå kul att höra några synpunkter.

Eller finns det exempel på superhifi för hemmabruk i hundratusenkronorsklassen och däröver som prestandamässigt verkligen berättigar sitt pris?

Ge gärna exemel isf. Är nyfiken :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-08 02:16

Erol:
Beror nog på det, man får ruskigt mycket skivor för dom pengarna.
Jag är själv svag för McIntosh då jag vet hur välbyggda dom är och att deras andrahandsvärde står sig eftersom det går att få service på dom långt efter dom slutat säljas. Men rent ljudmässigt vara värt 70k kr till bara för slusteg är ju en ganska ansenlig summa för vem som helst.
Skulle själv gissa att dessa pengar gör sig bättre på högtalarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-08 10:38

Nefilim skrev:Det är prislappen som bestämmer vad vi tycker om. Vår hjärna är lättlurad, det vet vi vetenskapligt, och det är just detta fenomen som dyrhifitillverkarna utnyttjar. En pryl som kostar 10 ggr mer än den vi har kommer naturligtvis låta mycket bättre! Tycker vi.

Men så är det inte alltid.

Visst har du rätt. Hur många gånger har inte "folk" bett om tips på apparater och satt ett tänkt pris på denna? Jag skulle förstå om man skrev "max 3.000:-" för att man inte har mer pengar till apparaten. Men när man skriver "3-5000:-" och dessutom inte accepterar förslag på billigare apparater så har man indirekt kopplat pris till prestanda.

Frågan "vilken är bäst i 5.000:- klassen?" dyker också upp ibland. Samma sak här, man förutsätter egentligen att pris och prestanda går hand i hand. För inte är vi väl så dumma att vi avsätter en viss slant och sedan vill ha bästa möjliga för den? Vore det inte bättre att säga ett maxvärde och sedan leta efter bästa apparat (bäst kan naturligtvis vara allt från mest välljudande, till snyggaste, minsta storlek etc, beroende på vad man är ute efter) under detta pris?

För det finns väl inget självändamål med att betala ett visst pris?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-08 10:54

Jag reagerar också på just det där bill50x. "ska köpa ny förstärkare för 150'000-200'000, vill ha förslag" Iom att man säger så så menar man indirekt att man inte tror att en förstärkare för 100000 kan vara bättre än en för 150'000. Man kanske redan har sålt en förstärkare som kostat 100'000 och vill verkligen uppgradera sig, då känns det inte bra att titta på 10'000kr-alternativ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi