Nour Ensamble - bättre än 99.999%

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Nour Ensamble - bättre än 99.999%

Inläggav Koffe » 2006-09-02 02:00

Nour Ensamble

Jag skrev den här texten för en annan webbplats. Nu orkar jag inte översätta den till svenska...

My brother just got back from Iran. Oh yes, Iran. He has been traveling there for a month as researcher. He brought a couple of CDs with him back home. One of them is the CD "Alba" by Nour Ensamble, released on Hermes Records, an Iranian record label.

Nour Ensamble sounds like a mixture of Gregorian chants (you remember those Spanish monks that produced a best selling record and got fame and fortune against their will), European mediaeval music and of cause Persian tunes. Some horns, drums, bells and whistles. Parts of it make me think of music I used to listen to a couple of years ago when I had a musical period with traditional Swedish folk music and stuff like Wisby Vaganter

The songs of are Nour Ensamble very beautiful, downtempo and almost dream like. Much more European sounding than you would expect. Really cool.

The quality of the recording is the best I’ve ever heard. They seem to use few but good microphones and record carefully at well chosen locations. And it sounds extremely good. And I mean that both in the artistically sense, as well as the technical. The sound stage and the depth in the stereo image is tremendous.

Here is the thing. 99.999% of all western European and American mainstream music can match this quality. 99.99% don’t even come close.

All the Britney Spears, James Blunts and Gwen Stefanis of the world and all of the major record label management teams should book the first flight to Iran; humbly ask the guys at Hermes for a meeting and sit quite, have tea and try to learn one or two things on how to make good recordings and good records. The Hermes guys in Iran knows much more about this than all of them together.

The good thing is that you can buy recordings from the Hermes catalog online.

http://www.nourensemble.com/
http://www.hermesrecords.com/

Bild

Pdf om inspelingen av "Alba"

Mp3-fil - "Alba" - 96kbit från deras webbplats
Mp3-fil - "Miragres fremosos" - 96kbit från deras webbplats
Senast redigerad av Koffe 2006-09-03 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-09-02 02:34

Beställd. Utvärdering följer... :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-02 10:03

Skulle också vilja beställa den men vågar nog inte uppge mitt kreditkortsnummer på paysafe.com tror jag :( . Är jag för feg?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-09-03 00:01

Det är därför jag kör FSB:s hitta-på-ett-mastercard-med-x-pengar-på-program! :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-03 01:06

Jag fick min "Nour Ensamble" i handen. Som gåva. Jag har inte beställt därifrån själv.

Jag tror inte att det är någon risk. Det brukar sällan vara det när man köper riktiga grejor från riktiga företag. De brukar vara angelägna att sälja.

Lite statistik:
"36% - Av befolkningen har köpte varor eller tjänster för privat bruk på internet under kvartal ett år 2005."

Gäller för åldern 16-74 år
Källa: Popular Science, maj 2006; tidningen citerar Mediavision och SCB

Trots det hör man väldigt sällan om någon som blivit lurad :-)
Senast redigerad av Koffe 2006-09-03 12:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-09-03 09:28

Tank skrev:Det är därför jag kör FSB:s hitta-på-ett-mastercard-med-x-pengar-på-program! :)

Vad är det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-09-03 12:21

Har beställt från Skivhugget.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-03 12:27

perstromgren skrev:
Tank skrev:Det är därför jag kör FSB:s hitta-på-ett-mastercard-med-x-pengar-på-program! :)

Vad är det?

Man får ett temporärt kortnummer med valfritt max-belopp så då gör det inget om något tar ditt kortnummer, om dom försöker använda det sen finns det inte längre.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-03 12:45

Okej. Det där med temporärt verkar ju rocka totalt..får ta och kolla upp det. Vanligtvis brukar jag inte fega men paysafe.com ser tyvärr inte seriös ut. Lite mer tycker jag man får anstränga sig när man skall ha en sån tjänst.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-03 14:38

Till och med på Piratebay tycker de att man skall köpa skivan. :-)

http://thepiratebay.org/tor/3518714/Nou ... ble_-_Alba

Från beskrivningen av torrenten:
"NB: This record is provided in MP3-format and not a loss-less format such as FLAC for a reason: the recording quality of this music is outstanding - and you really, really should buy the CD. These guys are not Britany Spears or 50 Cent. They do not have villas in Bel Air, neither do they drive golden Hummers with spinner rims. They are iranian musicians and they really need your money. So, if you like what you hear, please support them and purchase a copy! Go to: http://www.hermesrecords.com/"

NIX! Det är INTE jag som lagt upp torrenten och SNÄLLA gör inte detta till en piratkopieringstråd. Den diskussionen tar vi någon annanstans!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-08 00:40

Nååå, vänner. Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-08 01:06

Det åkte i papperskorgen! :lol:

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-09-08 02:13

Inte trillat in i postlådan än. :)

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-09-11 15:37

Utvärdering pågår... :o

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-11 18:22

Klart intressant. Kanske inte musiken men att det finns pärlor på andra håll i världen.

Det finns en udda iransk rockgrupp som hetr O-hum. Leta efter http://www.o-hum.com eller nåt sånt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-09-11 18:53

Hmm. Det lät inte illa alls. Riktigt trevligt faktiskt! Musiken var blandad - börjar inte särskilt intressant men avslutas desto bättre, i mitt tycke. Jag får se hur skivan växer med tiden.

Jag gillade förpackningen starkt. I princip en liten bok med hårt omslag och skivan sist. Seriöst intryck! :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-11 19:54

Ohum rockar! Jag brukade köra deras "Darvish" när jag körde jobbiga intervallpass på träningscykel. När det sved i låren gjorde den låten mej alltid glad och pigg igen. :-)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-11 21:25

Koffe skrev:Ohum rockar! Jag brukade köra deras "Darvish" när jag körde jobbiga intervallpass på träningscykel. När det sved i låren gjorde den låten mej alltid glad och pigg igen. :-)

Kan man köpa deras CD här i världen?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-11 22:07

soundbrigade skrev:Kan man köpa deras CD här i världen?
Iransk underground har kommit mej underground tillhanda... back in the days :-)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-09-26 09:26

Koffe skrev:Iransk underground har kommit mej underground tillhanda... back in the days :-)

Det fattade jag inte så mycket av .... bitte explain dlya menya.

Jag lyssnar nu på en Pakistansk grupp som heter Junoon - skivan Inquilaab. Fräscht; rock och paki-rytmer/sång 8)

Hur var det skrev jag något om Cheika Rimitti + Flea + Fripp = SANT??

Återgå till Skivrekommendationer