Sponsra produktionsstarten av efterföljaren till OA-51?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Sponsra produktionsstarten av efterföljaren till OA-51?

Inläggav IngOehman » 2006-09-13 13:40

mapem skrev:
Vee-Eight skrev:Släktskapet mellan oa51 och oa61 är ju mkt tydligt.

OA 61? Vad är det för modell? Är det den där ferrariröda?

Den Ferrarri-röda är en OA-51.3, och skall man vara riktigt noga är det inte ens det. Det är en prototyp bara. Modellen är ju inte satt i produktion ännu.

Den (eller en efterföljare till den...) kommer att produceras inom en överskådlig framtid, är Stiftelsen Stig Carlssons förhoppning.

Kan dock nämna att ekonomiska problem efter produktions stillaståendet mellan OA-58 och OA-60 :cry: , har gjort att vägg-modellen fått skjutas något på framtiden. :?

Vi har diskuterat med Larsen om hur detta kan lösas, och ett förslag (från Larsen) som kommit upp är att projektet kan finansieras med hjälp av förskottsinbetalningar från dem som köper de första paren.

SSC har filat på förslaget, och jag tar därför nu detta tillfälle i akt att göra en liten enkät! Inkomna anmälningar är inte bindande!

Se mitt näst-nästa inlägg! :) (Nu blev det nog rätt, hoppas jag...)

Vh, iö (Denna gång "iö - för SSC")

Tog och delade tråden eftersom detta ämne var speciellt värt en egen tråd. Därav det något underliga förstainlägget. Men jag vet att ni är så smarta att ni förstår ändå vad det handlar om. :)
/naqref
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-13 14:47, redigerad totalt 5 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-13 14:43

ENKÄT:

Alla som vill vara med och finansiera produktionsstarten av "den nya vägghängda Carlssonhögtalaren som ser ut ungefär som en OA-51"... (bäst att vara försiktig med namn här... :wink: ) ...genom att boka ett av paren i den första exklusiva serien om 30 par högtalare, och i samband med bokningen förskottsbetala 6 000:- till Larsen hifi - uppmanas härmed att skicka ett email och berätta om det till:

carlssonstiftelsen@yahoo.se

Kommer det in tillräckligt många intresseanmälningar så kommer SSC att kontaka alla som anmält sig, och ni får chansen att omsätta er intresseanmälan i praktiken.

Anmälen är som sagt inte bindande, men vi är förstås glada om alla som anmäler sig gör det med visst allvar. De som anmält sig kommer att få chansen att bidra till detta historiska återuppväckandet av det genom tiderna med uppskattade ortoakustiska högtalarkonceptet - den facett-formade väggmodellen (som i sin förre reinkarnation hette OA-51).

Vh, Hela Stiftelsen Stig Carlsson

----------

PS.
Inom en snar framtid därefter kommer även ett bassystem att bli färdigt, att komplettera med - för den som inte tycker att mycket är nog...

Ljudeffektspotentialen ligger med god marginal över det kraftfullaste i Carlssonväg som funnits i histrien - OA-2212. Noga räknat kan nämnd basdel alstra en ljudeffektnivå som är drygt 6 gånger(!) den som 2212 kunde prestera. :P

För praktiskt bruk handlar det dock självklart inte om ljudtryck - utan om marginaler och en väg till en obesvärat ren musikåtergivning, även i mycket stora och krävande rum, och med krävande programmaterial.
Dimensioneringen är alltså inte alls lagd åt det basmättade hållet, utan en ortoakustisk dimensionering utan bombastiskt överbetonat basregister gäller självklart!

Baskvalitet har högsta prioritet - baskvantitet i form av avsiktligt obalanserad klang hör inte hemma i en Carlssonhögtalare, även om den maximala ljudtrycksförmågan (=marginalerna/renheten) här har givit mera kvantitet än någonsin förr.

/SSC
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-13 15:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-13 14:44

- -
Senast redigerad av Sanny_X 2006-09-13 15:18, redigerad totalt 1 gång.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-13 14:46

Visst låter det intressant, Ingvar!

Kommer den att ha en liten mässingsskylt som säger "Made exklusivly for sponsors of OA XX..."?

Skämt åsido - det är väl en strålande idé! Kanske vill man veta lite mer innan man binder sig. Är 6000 vad de kommer att kosta den som anmäler sig? Kommer den att se ut som en 51:a och låta bättre?

Kommer att tänka på den gamla idéen om "bosparande". Produktionsstart om 6 månader, kanske? Om de som anmäler sig får 6st inbetalningskort om 1000kr så kan i princip alla vara med!

/Jocke

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-13 14:50

Bra initiativ!

Finns möjlighet att köra samma upplägg, annonserat på lämpliga ställen, för den sedan länge annonserade Center/surroundhögtalaren?

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-13 14:58

Absolut - men en sak åt gången. :wink:

Jocke skrev:Visst låter det intressant, Ingvar!

Kommer den att ha en liten mässingsskylt som säger "Made exklusivly for sponsors of OA XX..."?

Låter inte orimligt alls! :P

Frågan är om det inte är en grej som någon i gruppen som möjliggör produktionsstarten är bäst på att fixa?
Jag är fortfarande mäkta imponerad av den gröna T-skirten! :o :P

Duger det om SSC ger sitt godkännande för en sådan exklusiv-märkning av dessa 30 par?
Vi är helt för idén kan jag säga - äras den som äras bör!

Bara mässingsskyltarna numreras noga (par 1 - par 30) så det inte uppstår några pirat-kopior. :wink:

Vh, iö för SSC
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-13 18:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-09-13 15:08

Jo...det där med slutpriset...

Skulle ju vara bra att veta om högtalaren, när den släpps, kommer att kosta 10.000, 20.000 eller 30.000.

För jag antar att den inte säljs för 6.000? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-13 15:31

IngOehman skrev:Vh, iö för SSC

Är det möjligen inte så att du har problem med telefonen igen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-13 15:40

Bild på Prototypen till OA51.3 igen. Enkäten gäller alltså efterföljaren.

Bild

Edit: Bättre info om vad som gäller.
Senast redigerad av Naqref 2006-09-13 15:59, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-13 15:46

Det där är väl OA51.3-prototypen, för serien som är beställd av HiFi Art, och inte den helt nya OA51-liknande som sällskapet vill ha sponsring till?
Senast redigerad av paa 2006-09-13 15:57, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-13 15:58

Precis. Men eftersom den nämndes i förstainlägget så tog jag med den. Förslaget gäller alltså efterföljaren till denna.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-13 16:13

IngOehman skrev:
"den nya vägghängda Carlssonhögtalaren som ser ut ungefär som en OA-51"...

:D :D

Dock tror jag att fler än jag vill ha en mer ingående teknisk beskrivning av vad det är man lägger en förhandsbeställning på...

Tekniska skillnader m a p låda mot OA51.3,
Elementval etc.etc.

Denna bör ligga öppet t ex här och inte rekvireras mot en intresseanmälan då detta bara kommer att rendera i att alla anmäler intresse, bara för att få veta mer om den...

Jag kan tänka mig att beställa några par om precis alla tekniska parametrar är ändrade på nåt sätt och den fortfarande heter OA51 (kan kanske sträcka mig till att släppa till på ett tillägg av ".4")
:D :D :D :wink: 8)

Vänliga hälsningar

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-13 16:17

Sanny_X skrev:Jo...det där med slutpriset...

Det är svårt att ge ett exakt pris på högtalaren ifråga, eftersom det i liten mån avgörs av hur lång tid det tar att få ihop de 30 föranmälningarna. Dels kan priser hinna förändras under tiden, och dels kan tiden som sådan ge utrymme för konstruktionsändringar som kan påverka priset både uppåt och nedåt.

Jag har precis haft ett långt samtal med Larsen, och vad som kan sägas säkert är att priset kommer att ligga under 20 000:-. Målet är att nå ned till 16 000:-, och är gudarna vänliga mot oss kommer vi att komma i närheten.

En osäkerhet är att det inte är 100% säkert vilket bashögtalarelement som kommer att användas. Som pålitligt alternativ finns förstås SS 8545, men ett alternativt baselement håller på att utvecklas. Alla verktygskostnader för nya bashögtalarelementets nya delar inte kommit faktura på ännu. Dessa kostnader står SSC för (eller rättare sagt SSC's styrelsemedlammar, privat) för närvarande. Det är alltså riskpengar som inte kommer att belasta Larsen om investeringen inte resulterar i ett element kommer i användning, men i det fall elementet kommer i produktion kommer utvecklingskostnaderna att läggas på löselementpriset.

En annan stor osäkerhet är att det inte är 100% säkert exakt vilken utformning som alla detaljer kommer att ha, i synnerhet inte med avseende på absorbenter och liknande.

Men som sagt: "Mindre än 20 000:-, målpriset är 16 000:-", är det som gäller.

Vill även påminna om att intresseanmälan inte är bindande, utan alla som anmäler sig att vara med att (med hjälp av en förskottsinbeltaning) få den facett-formade ortoakustiska vägghögtalaren att, i ny skepnad, resa sig som fågeln fenix ur askan - kommer självklart att få veta det exakta priset innan ni behöver ta ställning till "dealen" på allvar.

(Men snälla - anmäl er inte om ni inte är seriöst intresserade!)

Det är även tänkbart att de som anmäler sig inte bara kommer att få ett par av den första 30-serien (med skylt som berättar om uniciteten), utan också kommer att få ett något lägre pris än det som kommer att gälla därefter.

Vh, iö - för SSC.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-13 16:43

Fortfarande intressant!

Om produktionsstarten möjliggörs av ett gäng galna entusiaster som får möjlighet att köpa en begränsad förstaupplaga bör priset i princip vara "självkostnadspris"! Anledningen är naturligtvis förskottsbetalningen som utgör en avgörande del av det nödvändiga kapitalet men även att denna skara entusiastiska anhängare är de bästa ambassadörer man kan tänka sig för OA-konceptet. I princip borde tillverkaren kunna sälja till sk nettopris och dessutom dela ut en "marknadsföringsbonus". Merkostnaden för exemplar utöver den första serien är ju marginella! Det viktiga är ju att det kommer igång!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-13 18:35

Vad är "självkostnadspris" när det gäller att göra en insats för att rädda ett företag från nedläggning? :?

De som vill är självklart välkomna att absorbera förlusten från innevarande år, det vill säga betala självklostnadspris / ta den verkliga kostnaden. :P

Skall vi säga 25 000:- per par då? För dem som verkligen vill vara med och dela kostnaden. :wink: Eller kanske 100 000:-! 8O

Allvarligare talat: Enligt Larsen kommer det att ta ganska lång tid innan produktionen av OAX1 går med vinst, så fram till dess är "självkostnadspris" ett högre pris än det som kommer att bli satt på högtalarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-13 19:34

Det är djäkligt trist!

Resurser för produktion är ju tämligen avgörande för hur konceptet ska kunna fortleva. Sedan är det klart nödvändigt med handelsvaror att sälja. Blev ju ett lite snöpligt slut på 58:an och kan tänka mig att det blev ett rejält avbräck ekonomiskt. Har faktiskt inte fått reda på situationen tidigare. Tycker att det är viktigt för oss alla entusiaster att det finns såväl nyproduktion som utveckling samt support för äldre konstruktioner. Det är klart att det krävs resurser för det.

Om det kan hjälpa att teckna sig för X1 är jag intresserad av att få veta mer om tekniken och ekonomin i förslaget!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-14 01:56

Bara att anmäla sig! :P

När 30 personer har anmält sig finns det en potentiell möjlighet att dra projektet i hamn, om inte alltför många hoppar av. Då vet vi också hur lång tid det tagit - och därmed har vi också alla svaren på allt det som finns att undra om konstruktionen!

Alla kommer att informeras när listan är fulltecknad - såväl de som är med på listan som de som inte är det (men som förstås kommer att kunna köpa högtalaren lite senare om de önskar, fast troligen till ett något högre pris och förstås utan mässingsskylt! :( ).

Det vi vet säkert redan nu är att det vi pratar om är en högtalare utvecklad från den gamla OA-51. Vi vet att lådan kommer att vara väldigt lik den i OA-51. Exakt hur utvecklad den kommer att bli vet vi när den är 100% färdig.

Det pågår flera olika detaljförbättringsprojekt samtidigt för denna modell, och alla som blir framgångsrika av dem kommer förstås att implementeras! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-16 22:45

Hmmm... är det verkligen inte fler som vill ha? Eller är ni blyga bara? :wink:

Nåja, ett par månaders betänketid finns det ju...

Vh, iö (för SSC)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-09-17 00:16

IngOehman skrev:Hmmm... är det verkligen inte fler som vill ha? Eller är ni blyga bara? :wink:

Nåja, ett par månaders betänketid finns det ju...

Vh, iö (för SSC)

Du kanske skulle slänga upp en tråd på Carlssonplanet också?

Stefan hade lagt upp länkar hit men jag tror många struntar i att läsa när länkarna bär iväg till andra Forum.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 00:34

Det skulle Per Gulbrandsen som håller i Carlsson Planet. Erbjudandet/enkäten kommer att finnas i nästan MoLt också.

De som vill får gärna sprida ordet också. :P Det är ju för en god sak.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-17 15:39

Nu vill jag bara veta varför det behövs en förbeställning om 30 högtalarpar. Vad är meningen med det?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-09-17 17:32

Annars blir de fasta kostnaderna alldeles för höga per högtalarpar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-17 17:43

Om Kaffekoppen läser första i inlägget i den här tråden så framgår nog orsakerna. Om de inte för det ändå, så går det bra att ringa och fråga mig också, så förklarar jag noggrannare. :wink:

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-17 18:35

Jodå, jag förstår lite av vad som står, men jag undrar om det är Larsen eller stiftelsen som saknar likvida medel.

Jag har varit med och tagit fram produkter förut och det vässentliga har inte varit täckningsbidraget utan just framtagandet och att produktionen tagit fart. Således borde såväl marknadsföringskostnader, vinst och andra normala fasta omkostnader kunna räknas bort ifrån priset för de som förbeställer. Det torde vara möjligt att kapa försäljningspriset rejält, iallafall upp mot 30-40% för dem som förbeställer.

I annat fall är det ju egentligen en sponsring för att Larsen skall kunna drivas vidare, inte att få ut produkten på marknaden.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-18 13:13

Ingvar.

Vänligen redogör för följande så att vi inte får en ny förvirring/oreda för dessa så fantastika högtalare...

Det har annonserats på Carlssonplanet av Per G, medlem i Stiftelsen Stig Carlsson och innehavare av sidan Carlssonplanet.com, att en serie om 25 högtalare har beställts för tillverkning av Butiken Hifi-Art.

Dock skall även andra butiker kunna beställa och försälja demsamma.

Dessa högtalare skall ha den nuvarande elementbestyckningen, lika uppgraderingssatsen för OA51.3, lådan delvis modifierad (den ferarri-röda prototypen)

Hela Nyhetsbrevet:
http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=52#09

utdrag ur densamma om denna återlansering:
PRESSTOPP! OA-51.3 SERIETILLVERKAS!

Carlsson OA-51 från 1983 är en av Stig Carlssons bästa konstruktioner, enligt vissa lyssnare den
allra bästa. Det är den 50-seriemodell som Stig Carlsson själv la ner absolut mest arbete på eftersom modellen var den första i 50-serien och utvecklades under flera år fram till 1983 då den slutgiltigt presenterades. Det är heller ingen hemlighet att merparten av styrelsen för Stiftelsen Stig Carlsson håller OA-51 som den bästa konstruktionen någonsin från Stigs hand.

Orsaken är modellens stora dynamik och organiska återgivning, dess fullständiga avsaknad av golvreflexer, den obekymrat mäktiga återgivningen av alla frekvenser (utom lågbasen, men det ska
snart vara åtgärdat med en ny basdel) och den ytterligt trevliga frekvensgången.
En lyssnare märker snart att detta är en modell som ett geni snidat på en lång tid.
Till detta kommer den ovanliga och mycket vackra nordiska designen av Lars Lallerstedt, en högtalare som nästan är mer möbel än högtalare och utgör en prydnad för varje rum.
Carlsson A-51 är också den 80-talsmodell som det f.n. är i särklass svårast att hitta begagnade
exemplar av.

Varför togs då inte tillverkningen upp igen i mittenn av 90-talet då både OA-50 och OA-52 kom i sina nya .2-versioner? Ja, en viktig orsak var att 51-lådan var - och är - besvärlig och dyr att tillverka.
En annan orsak var att 51-modellen på 80-talet försäljningsmässigt utklassades av OA-50 och
OA-52 när dessa presenterades. Stig Carlsson och Carlssonfabriken ansåg sig vid uppgraderingen 1996 inte ha råd med en sådan försäljningsförlust en andra gång utan satsade på de "säkra korten" OA-50.2 och OA-52.2.

Men Carlsson OA-51 kan nu visa sig vara svensk hifi-historias verkliga juvel, när en ny serie nu
får chansen att klinga ut med hjälp av elektronik som är helt överlägsen 80-talets. Alla som är
nyfikna på OA-51 har nu möjlighet att skaffa sig ett par OA-51.3 via HiFi Art i Stockholm, som exklusivt beställt en serie nytillverkade par OA-51.3 (även andra butiker kan beställa).

Modellens låda har delvis förändrats jämfört med ursprungsmodellen, bl.a är infästningen av
absorbentvingen annorlunda vinklad och utförd i metall i stället för i plast, ingångsterminalerna har flyttats till baksidan, basreflexporten är flyttad till utsidan o.s.v. Dessutom har skyddsgallret i metall ersättas av ett tygdito. Bestyckningen är dock densamma som i det nuvarande uppgraderings-setet: baselementet
Scan Speak 18W/8545 och diskantelementet Carlsson T11-oa och nytt filter. Färger/fanér meddelas senare. Först till kvarn...

Adressen till HiFi Art är:
http://www.hifiart.se

Där finns en fin bild på en yngre Stig också:
http://www.hifiart.se/images/02_carlsson_stig.jpg

Nu lanserar du möjligheten att förhandsbeställa "den nya vägghängda Carlssonhögtalaren som ser ut ungefär som en OA-51"...

En högtalare som ev. skall förses med ett annat element än det i ovannämnda uppgraderingssats.
En högtalare där det ännu inte är bestämt vilken utforming av alla detaljer etc. skall ha.

Detta uppfattar jag och säkert många fler med mig som två olika projekt.

Är så fallet?
1*att man antingen väntar och köper en "Hifi-Art" OA51.3 som i stort sett är lika som den röda prototypen.

2*eller förhandsbeställer och köper "den nya vägghängda Carlssonhögtalaren som ser ut ungefär som en OA-51"...

* eller är det så att alternativ 1 stryks om alternativ 2 genomförs.

Please! bringa lite klarhet i detta.

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-19 01:01

På grund av akut penningbrist har, som alla nog har märkt, produktionen av OA51.3 inte kommit igång, trots att det varit en i princip färdig konstruktion i snart ett år.

Högtalaren i Enkäten, som alltså är potentiellt aktuellt nu, kommer att vara en förfinad version, och om den alls blir av (vilket kräver att folk anmäler sitt intresse!) så är det den enda som blir av.

Som reaktionen varit såhär långt ser det inte hoppfullt ut dock :( , men det får gå ett par månader (8 v.) till innan vi ger upp.

Enkäten skall dessutom förhoppningsvis synliggöras på lite fler ställen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-09-19 07:46

Bra idé, underbar högtalare, angeläget att stödja, men har tyvärr inte råd just nu p g a inköp av nya segel! Båda mina hobbisar koost päningan, som dom säger uppe i Jämtland.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-09-27 20:31

Jeg har et par OA51 i original. Disse skal etter planen oppgraderes med den mest avanserte oppgraderingssatsen. Vil en ny-produsert OA51 bli bedre/annerledes på noe vis enn et fullt oppgradert gammelt par? Takknemlig for svar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-27 21:10

realist skrev:Vil en ny-produsert OA51 bli bedre/annerledes på noe vis enn et fullt oppgradert gammelt par?

Så är tanken om du jämför med uppgraderingssatserna som finns nu.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-09-29 03:15

Fick CP's nyhetsbrev och tycker att stiftelsen gör ett gott jobb som tar fram nya produkter!! Kan ej vara med och sponsra ekonomiskt, men däremot ev hjälpa till på andra sätt, om det nu finnes behov?
Jag tycker att Carlsson högtalarna förtjänar uppmärksamhet och framgång.
sb17nbac till alla!

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati