Musiktips från Arken-mässan

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Musiktips från Arken-mässan

Inläggav Morgan » 2006-09-12 00:44

En av de roliga sakerna med att besöka hifi-mässor tycker jag är att man får höra en massa rolig musik. Jag tycker det är svårt att hitta roliga inspelningar att lyssna till, men på mässa får man njuta frukterna av andras letande. Jag inser att jag verkligen är nybörjare när det gäller "hifi-musik", för jag får höra obekanta saker på varje mässa jag besöker.

Här kommer i alla fall en liten lista på guldkorn jag njöt av både musikaliskt och ljudmässigt under Arken-mässan. Flera är säkert bekanta för de flesta. Min förhoppning är givetvis att fler skribenter hakar på med tips om trevlig välinspelad musik de hörde under mässan!

Chris Jones: Roadhouse & Automobiles - "adult oriented rock" med kväljande religiöst evangeliskt-kristet budskap som står mig upp i halsen, men musikaliskt mycket trevligt och ljudmässigt roligt.

Eric Bibb & Leon Bibb: A Family Affair - amerikansk blues blandat med spirituals i vacker akustisk form. Suverän närvaro i inspelningen. Mycket njutbar stillsam musik,om man återigen kan bortse från den religiösa färgen.

Nitin Sawhney: Beyond Skin - riktigt häftig musik som jag har svårt att sätta en etikett på. Grymma trummor, brutal bas och fräna klickljud i ett medryckande tempo.

Infected Mushroom: BP Empire (spåret "dancing with Khadafi") - Fräck electronica med riktigt läckra ljudbilder. Grym motion för baselementen.

B&W: 'Very Audiophile Recordings' vol 1,2,3 - skön musikblandning med bra ljudkvalitet. I klass med ALR Jordans samlingsplatta 'Voices'.

Och så en outsider, som jag nämner med kärlek:

Peter, Paul and Mary: 'Peter, Paul and Mary' - särskilt låten 'Lemon Tree'. Lustig platta från stereoinspelningarnas barndom. Rolik inspelningsteknik där två röster ligger i varsin högtalare, och en tredje röst i mitten. Härlig musik är det också.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-12 10:53

Ja, Morgan, vi diskuterade ju Chris Jones och min dom var - och är - inte nådig... :-)

Vid sidan av mässan njöt jag i fulla drag av de studioouttakes som Leif på Mårten Design spelade. Den här gången bjöd han på ett spår med Peggy Lee och två outtakes från inspelningen av Beatles vita album.

Peter, Paul & Mary-samlingen köpte jag från USA efter att ha hört den hos en hifi-entusiast i Stockholms-området. Även om "Lemon Tree" är småcharmig och stereobilden inspelningshistoriskt intressant måste jag nog säga att folkmusiktrion sjunger genomgående ganska kasst. Trots det ska jag testa albumet "In the Wind" med originalversionen av "Very Last Day" som ju Hollies gjorde senare.

Med vänlig hälsning

Pekka, som diggade Ultravox och Kim Wilde på tåget hem från Götet
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-12 21:55

PekkaJohansson skrev:Pekka, som diggade Ultravox och Kim Wilde på tåget hem från Götet

Var det ingen som spelade dom på mæssan?

Max kunde inte åka till mæssan eftersom han var på klætterkurs. Annars han han førsøkt få spelad medhavd CD med førstklassig 80-musik hos utstællarna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-13 20:45

Det är inte min mening att hacka på dig Morgan, men alla dina musiktips får mej att tycka att det är urbota trist att gå på HiFi-mässa! Dom får mej att fälla krokodiltårar och tycka synd om menigheten som lyssnar på sådat könlöst välljud!

Är det verkligen så att ni är rädda för lite skitig musik?

Min största Arken upplevelse, nästan i alla fall, var när Jag i löndom spelade Black Sabbaths "Paranoid" på full kräm på Bolzano Vielettrisystemet och killen i jämte mej var på väg att börja headbanga!

Mer sånnt, mer sånn!!!!¨

/ptr

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-13 21:17

Max_Headroom skrev:Max kunde inte åka till mæssan eftersom han var på klætterkurs. Annars han han førsøkt få spelad medhavd CD med førstklassig 80-musik hos utstællarna.

Nu var jag inte på Arken, men om jag hade varit hade jag varit glad att du inte var där... 80-tals musik? Huh! Och att byta en hifi-mässa mot en klätterkurs... Har du ingen smak alls?

Hahaha! Sorry, skojar lite :-)

Ja, lite alltså. Vilken musik var så bra på 80-talet? DAF, ja. Kraftwerk så klart. Amon Düül, Laurie Anderson, Franco Battiato, Hanne Boel, John Cale, Simple Minds, Roxy Music, Brian Eno, The Cure, Dag Vag, Danielle Dax, Thomas di Leva, Ian Dury, Imperiet, Sade, Bryan Ferry, Flying Lizards, Peter Gabriel, Nina Hagen, Haindling, Jazz Butcher, Jean-Michelle Jarre, Gasolin, Joe Jackson, Jon & Vangelis, Carol Kidd, Udo Lindenberg, Nick Lowe, Lustans Lakejer, Reeperbahn, Ola Magnell, Bob Marley, Gary Numan... Jo, men förutom dom? Knappast nåt.... 8)

Vad skulle du lagt på din hembrända?

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-13 22:13

Själv satt jag ett par timmar på natten före avresan till Göteborg och kopierade (riktiga WAV-kopior, inget komprimerat trams!) originalutgåvor av Duran Duran (Rio), Ultravox (Quartet), Kim Wilde (Singles collection 81-93 och The Gold Collection), Fun Boy Three (Best of), Visage och annat. Som sagt, det tidiga 80-talet bjöd på en del guldkorn även om jag som bekant föredrar äldre pop. Håller helt med om kritiken mot den extremt fantasilösa hifi-mässemusiken, men kunde dessvärre inte göra något åt saken i år eftersom jag glömde min CDR-väska i bilen under lördagen. Heder dock åt det fåtal utställare som försöker spela normal musik!

Med vänlig hälsning

Pekka, som minns hur försöket att spela Tina Turners "River Deep Mountain High" på något bautastort Apogee-system vid mässan på Norra Latin 1991 avbröts efter halvannan minut...
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-09-13 23:12

ptr skrev:Det är inte min mening att hacka på dig Morgan, men alla dina musiktips får mej att tycka att det är urbota trist att gå på HiFi-mässa! Dom får mej att fälla krokodiltårar och tycka synd om menigheten som lyssnar på sådat könlöst välljud!

Är det verkligen så att ni är rädda för lite skitig musik?

jag skulle aldrig få för mig att ta åt mig av att någon inte delar min musiksmak :D Det är just musiktips som dessa som får mig att tycka det är väldigt roligt att gå på hifi-mässa kan jag bara upprepa som genmäle...

Jag brukar generellt inte gilla "skitig" musik, nej. Rädd för den är jag förstås inte, men jag brukar inte njuta av täta ljudbilder med en orgie av instrument som inte separeras väl. Sådan musik har sin plats vid vissa tillfällen i mitt liv, men jag lyssnar inte på det när jag så att säga sätter mig i soffan för att njuta av härlig musik.

jag kan förstå om du kallar Chris Jones för könlöst välljud, men man kan näppeligen använda sådana värdeord om Nitin Sawhney eller Infected Mushroom.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-13 23:21

Bill50x skrev:

/ B

Frankie Goes to Hollywood, Pet shop boys, Baltimora, Tomphson Twins, Imperiet mm. + lite nyare grejjor med NoJazz, Koop och Fluke.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-09-14 10:42

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Frankie Goes to Hollywood, Pet shop boys, Baltimora, Tomphson Twins, Imperiet mm. + lite nyare grejjor med NoJazz, Koop och Fluke.

Pet Shop Boys spelades friskt på Respons anläggningen, klart roligt.
(Albumet Fundamental)
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-09-14 11:43

Zalve skrev:
Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Pet Shop Boys spelades friskt på Respons anläggningen, klart roligt.
(Albumet Fundamental)

Borde ha låtit bra. Respons ær væl OK (riktigt bra) høgtalare? Och Fundamental har producerats av Trevor Horn. Borda låta konon om man gillar stuket med feta studioproduktioner.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-14 11:54

Apropå musik; igår fick jag hem en leverans från CDON. Låt mig rekommendera Buddy Rich "Keep the Customers Satisfied" - anständig ljudkvalitet, men framförallt storband av högsta tänkbara dignitet. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-14 15:11

Morgan skrev:jag kan förstå om du kallar Chris Jones för könlöst välljud, men man kan näppeligen använda sådana värdeord om Nitin Sawhney eller Infected Mushroom.

Nitin Sawhney måste jag ärligt säga att jag inte har nått som helst förhållande till (jag skall sampla lite och återkommer med resultatet!), Infected Mushroom är om inte könlösa, så fullkommligt meningslösa! Det är nästan värre... :twisted: ! På min tristskala får dom 9 av 10 trist! Jag tillhör dom som gillar elektroakustisk musik, så det är inte kompositionsformen som är mej fjärrran..

HiFi tillverkares demoskivor borde på det hela taget förbjudas!

/ptr

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-14 16:36

Han med det långahåret i hästsvans i Golden Age montern körde en cool cover på Lou Reed´s "Perfect Day" med Chris Whitley. Avskalat & rent akustiskt. Dog inte Heorindöden utan av lungcancer blott 45 år :(

Platten som heter just Perfect day, införskaffad på den extra långa skivtjackar lunchen om man säger så, he hee.

//JB
Bild
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-09-14 17:16

ptr skrev:Infected Mushroom är om inte könlösa, så fullkommligt meningslösa! Det är nästan värre... :twisted: ! På min tristskala får dom 9 av 10 trist! [...]
HiFi tillverkares demoskivor borde på det hela taget förbjudas!

:D *hehe* Har du missat ALR Jordans "Voices"? En del toppenfin musik på den. :twisted:

Men jag måste erkänna: Min musiksmak är helt klart påverkad av vad som går att finna med bra ljudkvalitet. Bild Det är ingenting man direkt skryter om, men så fånig är jag. Det finns en mängd plattor i min samlig där jag egentligen älskar musiken, men som jag avstår att spela för att de låter så grötigt/ljust/distat eller vad som nu är felet i det aktuella fallet.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-16 21:42

Men Morgan, det är verkligen synd om dig!!! :wink:

För mej är det otänkbart att avstå från musik på grund av något så simpelt som att ljudkvaliteten inte möter någon på förhand given standard!

Nu har jag i alla fall samplat två hela Nitin Sawhney album... Human (2003) och Philtre (2005) -- Vilket var allt min bekantskapskrets kunnde vaska fram på två dagar..

Och jag ger dig rätt, detta på inget sett dåligt sammansatt musik, genomgående bra ljud och intessant ljudbild. Musiken, för er som inte är insatta, är en eklektisk mix av ganska elektrisk pop med raska trummor (och bas), till detta har man fogat en smula ethnokulör, genom att leka med främst Indiska rythmer och vokala (bangara) inslag..

Inte direkt nån musik jag går igång på :( -- främst sitter jag och tänker att dom västerlänska instrumenten och beaten som ligger som en bakgrundsmatta för det indiska i längden blir enformigt. Den indiska musikulturen är så mycket mer intrikat och diversifierad att jag efter att ha lyssnat att par gånger på dessa två plattorna plockar fram en CD med nattragor och låter mej lockas bort till en helt annan tonvärld! Mmmmmmmmmmmm... :)

/ptr

Återgå till Musikstugan