En kabel för ett par hundra lax är faktiskt ganska extraordinärt enligt min mening.
Ja, priset alltså...
Moderator: Redaktörer

Morello skrev:
Det som jag anser vara konstigt är att en icke helt oansenlig mängd konsumenter uppenbarligen tror att de får någonting utöver det ordinära, dvs något extraordinärt, när de slantar upp ett par hundra lax för en kabel.
Morello skrev:Harryup,
Vad jag menar är att det är fullt möjligt att hitta två kablar som kostar 500 kr resp. 300 kkr som besitter ekvivalenta egenskaper. Så är inte fallet med lyan i Tensta resp. strandvägen - dom ligger ju på olika adresser till att börja med.
freann skrev:Dahlqvist:
Sant - död ting kan inte tolka, det krävs ett intellekt. Samtidigt tycker jag att termen "färgning" är för trubbig. En komponents återgivingskaraktär är lite för komplex för att rymmas i en term som mäts i "mer" eller "mindre". Och sedan har vi ju det där med "neutral"... Tur att jag inte är ljudtekniker...
En tanke - vad händer om man låtar ett gäng litteraturkritiker recensera hifi? Appropå objektivt kontra subjektivt...
/Freann
Jag måste nog utgå från att vederbörande aldrig åkt Ferrari, än mindre öppnat motorhuven och tittat
Bravo skrev::) Ja "Magnuz", din sista fråga först, ditt kommentar var???Öhh? Har jag hävdat det? Inte medvetet i varje fall. Det här känns bekant på något sätt...
Du skrev tidigare:Min kursivering.Eller också kan det vara så att man är påverkad av lögnaktig reklam, förväntningar eller grupptryck och därför köper något som egentligen inte gör någon större skillnad och inte alls funkar som de säger i reklamen, samtidigt som man kanske avstår från verkliga förbättringar eftersom man just lagt några månadslöner på kablar. Jag skulle nog kalla det att man är lurad.
Hur vet du det?
Bravo skrev: Jag tror att denne person vill vara värst, exklusiv och detta värde representerar tillsammans med ljudet en bra kabel för denne som givetvis inte är 100 ggr. bättre än en kabel för 3000 kronor, rent ljudmässigt. Denne person är dock nöjd först när han fått det ultimata, först då kan han njuta av musiken med sinnena.
I övrigt håller jag med dig, så vad är der "du känner igen"?
Bravo skrev:Du skrev:För det första: vet man att blindtest leder till felkällor, eller är det en spekulation? För det andra: Varför skulle man inte vilja höra skillnader? För det tredje: Finns det någon som förnekar alla förändringar?
Ursäkta mig "Magnuz", men nu spelar du väl naiv, givetvis förstår du väl att den som har bestämt sig för att inte höra några skillnader är mindre benägen, medvetet eller omedvetet, att höra några skillnader, då denne vet att det inte är några skillnader. Det är väl inte så konstigt.
Bravo skrev: Visst får man bli ifrågasatt, men det är långt mellan frågor och hävdanden att det man hör endast är en illusion som "Rydberg" blivit utsatt för.
Magnuz skrev:Det kanske det är, men jag förstår inte vad som skulle vara så farligt med att någon hävdar att det man hör är en illusion.
Harryup: Quote:
Undrar om man har samma tjafs i frimärkssamlar kretsar där man idiotförklarar nån för att ett frimärke inte kan vara värt vad någon är villig och betala för det.
Lysande sickan.
mats skrev:Harryup: Quote:
Undrar om man har samma tjafs i frimärkssamlar kretsar där man idiotförklarar nån för att ett frimärke inte kan vara värt vad någon är villig och betala för det.
Lysande sickan.
Tyvärr inte lysande ett endaste dugg. Pågrund av att frimärken blir värdefulla eftersom de är sällsynta. Transparents eller Nordosts kablar är inte sällsynta.
MEN det ändrar inte att saken är den att jag tror inte att man kallar folk diverse tillmälen för att han eller hon tycker att ett frimärke ser trevligt ut och man betalar en ansenlig summa för att man bara måste ha det.
mats skrev:Harryup: Quote:
Lysande sickan.
Tyvärr inte lysande ett endaste dugg. Pågrund av att frimärken blir värdefulla eftersom de är sällsynta. Transparents eller Nordosts kablar är inte sällsynta.
mats skrev:Jag menade att dyra frimärken är sällsynta överhuvudtaget. Det är inte dessa kablar och jag tycker man är sällsynt dum särksilt mot sig själv eftersom man kan nog hitta lika bra kablar som kostar mycket mindre.
Det är så dumt så dumt. Tänk om jag köpte en tablettaskt för en miljon kr. Hade inte det varit dumt? Men varför är det så. Det är väl upp till var och en att betala en miljon för en tablettask. Jaså det finns billigare och smakar lika gott?
Tänk om jag köpte en tablettaskt för en miljon kr. Hade inte det varit dumt? Men varför är det så. Det är väl upp till var och en att betala en miljon för en tablettask.
Visst får man bli ifrågasatt, men det är långt mellan frågor och hävdanden att det man hör endast är en illusion som "Rydberg" blivit utsatt för.
Objektivt och neutralt är svävande begrepp då de inte definieras, objektivt kan nog en kabel mätas med känd teknik, men den säger inte hur det låter när det denna kabel förmedlat når dina öron, detta beror på flera faktorer, vare sig vi vill eller inte.
Vad som är neutralt, och neutralt till vad, är högst individuellt, var och en gör sin egen bild av detta, ensam eller i grupp.
Hur man nu vill angripa detta är högst personligt och individuellt och upp till var och en, men att man i varje fall måste redovisa statiska serier mm. från en upplevelse är en smula absurt.
Hur många kan ordna till en sådan?
Däremot kan ju omfattande lyssningstester med olika deltagare som exempelvis "Rydberg" redovisar faktiskt vara väldigt intressanta och värefulla ändå.
Isidor skrev:Bravo,
Nu är det så att a) kopparmaterialet i kabeln ger helt försumbara skillnader som inte ens är mätbara med normal mätutrustning (som i sin tur är hundratals till tusentals gånger känsligare än den mänskliga hörseln*) och b) det i psykoakustiskt vetenskapliga sammanhang är välkänt att otränade lyssnare ofta har stora svårigheter att i blindtest skilja t.o.m. mellan olika högtalare som tränade lyssnare utan minsta besvär identifierar med total säkerhet och som rent mätmässigt uppvisar enorma skillnader.
Egentligen räcker både punkt a och b separat som väldigt starka anledningar att kritisera Rydbergs resultat. Tillsammans anser jag att de utgör ett överväldigande starkt skäl att begära fram mer konkreta bevis.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster