Helmholz absorbent för låga frekvenser...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Helmholz absorbent för låga frekvenser...

Inläggav avr7000 » 2006-09-14 20:12

Hallå...

Jag håller på att bygga om lite i mitt lyssningsrum.

Jag har idag en resonans vid 40Hz (förmodligen rummets längd på ca 8 m)
Denna har jag i viss mån Eq'at ner men detta är ju ingen bra lösning, det skulle vara bättre att "fysiskt" äta upp den m h a en basabsorbent.

Om jag har fattat rätt på en höft sisådär så är en helmholzabsorbent samma som en vanlig basreflexlåda (utan element då) där man då med fördel inför ett strömmningsmotstånd för att göra den effektiv och lite bredbandigare.

Det jag har tänkt göra är då att bygga ut väggen 4" (2"x4" regel).
Detta ger mig möjlighet att ha, infällt i väggen, en låda i varje hörn på ca 90 liter.
En låda med invändiga måtten 240 cm hög, 9.5 cm djup och 40 cm bred.

Denna låda skall vara "öppen" genom 2 st slitsformade portar på 40*1 cm och 8 cm djup. detta borde ge en resonans på 40 Hz.
Slitsporten görs justerbar så att dess höjd kan varieras mellan typ 1 cm till 4 cm (borde variera avstämmningen mellan 40 och 70 Hz.)

1 * Är detta gångbart? att ha så små slitsar som 40x1 cm???
Eftersom en del i konceptet är att skapa strömningsmotstånd kanske en del av detta strömmningsmotstånd kan utgöras av en trång port?

Jag tänkte placera slitsarna i en varsin ände av lådan, alltså vid golv och tak...

2* är detta lämpligt med tanke på resonansernas tryckmaxima etc. etc.?

För att ytterligare kunna påverka strömningsmotståndet tänkte jag mig att men kan fylla en sektion av lådan nära slitsen med dämpmaterial, rockwool eller skumgummi, som en "propp" mot resten av lådan.

3* funkar detta och hur långt ifrån portens inre mynning bör man hålla denna dämpning?

Resten av lådan tänkte jag hålla relativt tom, kanske ett tunt lager dämpmaterial på väggarna.

4* är detta lämpligt?

Detta är alltså för att ta rummets längsresonansmod.
Rummets golv-tak-resonans kommer förmodligen inte att bli ett så stort problem då mina basmoduler (2 st) kommer att gå från golv till tak med kluster om 4 element samlade på 1/4 av rummets höjd och en 3/4 av rummets höjd. 8 element i varje låda.

Resten av den "utbyggda" väggen skall utgöras av ett "hål" för infälld plattTV, "Spansk panel" rena Rockwoolabsorbenter till mina OA51, sk "elefantöron"

5* Är det lämpligt att lägga i 100 mm rockwool med tyg och ribbor utanpå, ribbor med lite olika bredd och lite olika spalt mellan (Spansk panel)
Alltså som nån bredbandiga absorbenter/diffusorer...?

Mvh

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-14 20:22

Med tanke på vilka dimensioner golvabsorbenten har i Wolfies presentation, tror jag du behöver mera volym i Helmholtz-lådorna. En resonans vid 40 Hz motsvarar väl ca 4.3 m gångväg mellan två motstående ytor. 8 m ger väl ca 21.5 Hz (344/8x2). Har själv en vid 34 Hz och den märks alldeles för väl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-14 21:33

Det blir i o f s 200 liter ihop... båda lådorna.

Sedan räknar jag inte med att lösa hela problemet, farbror parametrisk Eq bor ju kvar i racket. :D

Det där med stor volym, handlar det om att man måste ha stor portarea för att få effekt, vilket ger lång port vilket kräver stora lådor etc.?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-14 21:45

Jag antar att du är lika kunnig som jag i ämnet, jag vet inte i varje fall. Finns någon holländsk räkare som det har länkats till i tidigare trådar. Har ställts frågor om den är tillförlitlig här på forumet men något svar har jag aldrig sett. Wolfies golvabsorbent tycks ha volymen 700 L och då har han ytterligare absorbenter i det rummet.... HelterSchelter Studion som det har varit länkat till har också enorma absorbenter ser det ut som. Misstänker att det krävs rejäla doningar och att de där papprören som visats på forumet inte räcker riktigt. Även Svanås stora absorbenter dämpar beskedligt enligt tidigare trådar. Verkar som de riktigt kunniga håller lite på information....

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Helmholz absorbent för låga frekvenser...

Inläggav DQ-20 » 2006-09-15 08:41

avr7000 skrev:Hallå...

Jag håller på att bygga om lite i mitt lyssningsrum.

--snip--

Mvh

/Stefan

Min misstanke är att det blir svårt att få allmänna råd från någon som verkligen kan eftersom det skulle vara oprofessionellt. Din ombyggnad verkar vara så pass omfattande och problemen så pass specifika att mitt tips är att du nog bör överväga att betala någon för att designa ditt ljudrum, dvs DIY men efter ritning. Fast om du tycker om att bygga om väggar så kan man ju titta i en gammal MoLt. Öhman ger där en del formler för att bygga slitsabsorbenter. Kolla på LTS sajt efter rätt nummer. Jag är dock inte säker på att han inte ångrar detta lite grann idag... The Master Handbook of Acoustics av Everett har väl också lite formler om jag inte minns fel.

Hälsningar,

/D

PS. Du hade väl inte tänkt ha Helmholtzabsorbenter i väggen bakom högtalarna? Väl?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-15 10:26

Dahlqvist skrev
PS. Du hade väl inte tänkt ha Helmholtzabsorbenter i väggen bakom högtalarna? Väl?

Jo :? Vad blir problemet...?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-15 13:10

Var väl någon här som tyckte "att ljudet måste väl passera lyssningsplats en gång innan absorption". Därmed menas väl att basfällorna ska placeras bakom lyssnaren och inte där framme där högtalarna står. Kan det vara så?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-15 13:16

avr7000 skrev:Dahlqvist skrev

Jo :? Vad blir problemet...?

Såhär tänker jag:

Lågbas som reflekteras mot väggen bakom högtalarna bidrar vanligtvis konstruktivt till ljudet vid lyssningsplats och tillhör "nyttosignalen" om inte högtalaren står mycket långt från väggen (eller basmodulerna står bakom lyssnaren). Det gäller i synnerhet Carlsson som ju måste placeras vid vägg för att fungera korrekt. Det är när ljudet reflekteras i motsatt vägg (bakom lyssnaren) som problemet uppstår. Om basutstrålningen sker framifrån minskar verkningsgraden hos högtalaren vid vissa frekvenser om man dämpar med "basfällor" (resonanta) i framväggen. Det blir lite som att ta bort väggen vid vissa frekvensområden och där måste högtalaren jobba utan väggstöd. Man kan också tänka så att när basen har nått våra öron en gång (framifrån kommande ljud) så vill vi inte lyssna på det en gång till (reflektioner från väggen bakom lyssnaren) eftersom den blandar sig med nyttosignalen på ett sätt som gör det svårt att skilja på inspelat ljud och ljud från rummet. "Basfällor" bör man ha så långt från bashögtalarna som möjligt för att inte dämpa nyttosignalen i onödan.

/D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-15 13:23

Dämpmaterial bakom högtalarna bör nog gå ner till ca 80Hz för att dämpa bort oönskade reflexer som gör att man kan lokalisera framväggen som begränsar möjligheten att projicera ljudbilden långt framför väggen, men under 80 Hz får högtalarna stöd i rätt fas av väggen som därmed inte längre stör utan hjälper och därför inte bör dämpas bort.
Om basfällorna ligger inom en kvarts våglängd eller så från bashögtalarna, så käkar dom således även upp direktljudet, och inte bara de stående vågorna.

Edit, ja det var ju ungefär samma som från föregående talare, men lite annat formulerat bara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-15 13:44

Jag ser dock inte riktigt problemet om man sätter det i sitt praktiska sammanhang...

En absorbent jag bygger kommer ju naturligtvis inte bli ett "svart hål" som äter upp all energi vid sin avstämmningsfrekvens.

Låt säga att den klarar att absorbera 10% (eller 2 %, vad vet jag) av energin vid mitt problemområde på t ex 40 Hz.

Under teoretiska förhållanden så kommer den då:
1. att dämpa 10% av rumsresonansen och agera rumsabsorbent i den mening man normalt tänker.
2. dämpa 10% av det direktljud som faller in mot absorbenten (vips så har vi fått till en mekanisk parametrisk Eq :D )

Sedan blir det väl så att den portion av den rundstrålande basvågen vid 40 Hz som "färdas" mot lyssningspositionen blir relativt oberörd medan den del som går åt andra hållet och slår i högtalarväggen ev. dämpas med den effektivitet som absorbenten nu har.

Eller tänker jag helt fel nu?

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-15 14:05

Som jag tänker så är vid de våglängderna reflektionen mot bakväggen i stort sett i fas med det direktstrålade. Då får du ju en jämn 3 dB-effekt (eller blir det 6 dB?) som måste vara svår att erhålla på annat sätt. Känns konstigt att dippa 40 Hz där för att sedan hoppas att det fixar till sig pga rumsresonanser.

Men jag tänker förmodligen fel... :D

Edit: ...också. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-09-15 14:13

avr7000 skrev:Jag ser dock inte riktigt problemet om man sätter det i sitt praktiska sammanhang...

En absorbent jag bygger kommer ju naturligtvis inte bli ett "svart hål" som äter upp all energi vid sin avstämmningsfrekvens.

Låt säga att den klarar att absorbera 10% (eller 2 %, vad vet jag) av energin vid mitt problemområde på t ex 40 Hz.

Under teoretiska förhållanden så kommer den då:
1. att dämpa 10% av rumsresonansen och agera rumsabsorbent i den mening man normalt tänker.
2. dämpa 10% av det direktljud som faller in mot absorbenten (vips så har vi fått till en mekanisk parametrisk Eq :D )

Sedan blir det väl så att den portion av den rundstrålande basvågen vid 40 Hz som "färdas" mot lyssningspositionen blir relativt oberörd medan den del som går åt andra hållet och slår i högtalarväggen ev. dämpas med den effektivitet som absorbenten nu har.

Eller tänker jag helt fel nu?

Mvh

/Stefan

Det du gör blir i princip samma som en equalizer som tar ner direktljudet i problemfrekvenserna i stället för att dämpa dom korrekt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-15 14:22

Basljuden vid 40 kommer alltså från 2 st basmoduler som i princip är hörnplacerade...

Idag tar jag ner rummets baspuckel vid 40 Hz m h a parametrisk Eq.
Detta är ju eg inte bra då rummet fortfarande har kvar sin resonanta karaktär vid 40 Hz även om jag minskar output där i syfte att minska exitationen av denna resonans.

Överdrivet sett så skulle det kunna bli så att man hör nästan inget direktljud vid 40 Hz men däremot resonansen i rummet då det som är kvar i 40Hz regionen efter att man EQ'at exiterar resonansen i alla fall.

Jag vill ju inte som almen säger att rummet skall "tillverka" ljudet vid 40 Hz utan jag vill bara införa en absorbtion av problemfrekvensen...

Eftersom jag inte har plats för hur stora absorbenter som helst kanske slutlösningen blir följande:
* Helmholzabsorbent som då i viss mån tar rumsresonansen på det sätt en sådan gör
* Helmholzabsorbent som i viss mån agerar "mekanisk Eq" och tar en del av det utstrålade direkljudet.
*Elektronisk Parametrisk Eq som finputsar det sista...

Paa...
Den gör väl både och... tar en del av direktljudet (det som strålas mot absorbenten) och även rumsresonansen. -Absorbenten bryr sig ju inte om tid så en resonans vid 40 Hz kommer ju att absorberas när den än kommer (om den har varit och vänt i andra änden av rummet)

MVh

/Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-15 14:26

Återigen för att sätta det i sitt rätta perspektiv så kommer alltså basljudet från 2 basmoduler, 8 element i varje, drivna av 2*750W...

Att dessa små absorbenter jag tänkt mig bygga skulle kunna skapa nåt större amplitudmässigt hål i direktljudsåtergivningen vid 40 Hz tror jag inte riktigt på...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-15 15:52

avr7000 skrev:Återigen för att sätta det i sitt rätta perspektiv så kommer alltså basljudet från 2 basmoduler, 8 element i varje, drivna av 2*750W...

Att dessa små absorbenter jag tänkt mig bygga skulle kunna skapa nåt större amplitudmässigt hål i direktljudsåtergivningen vid 40 Hz tror jag inte riktigt på...

Mvh

/Stefan

Tja, lika stort som du hoppas att du vill ta ned resonansen. Resonatorn kommer ju att bli lika mjuk mot första som andra reflektionen. Nu vet jag inte vad du har för material i bakväggen men är det betong så kan ju förlusterna bli små. Att tänka sig "mekanisk parametrisk eq" är dock inte särskilt elegant. Om man försöker minska energin i rummet med elektroniskt eq så spara man ju förstärkareeffekt. Om man tar bort det genom att tillföra förluster kan man inte tillgodogöra sig en sådan effektbesparing. Redan en skillnad på 3 dB är ju halva effekten.

Slutkommentar: ditt projekt går emot gängse tumregler om hur man skall bygga upp ett lyssningrum i basområdet. Du har säkert goda skäl till detta (t.ex. möbleringstekniska förutsättning) med det blir en speciallösning. Jag tror nog att det kan bli hur tokigt som helst om man inte VERKLIGEN vad man gör (till skillnad från undertecknad). Så återigen är tipset att kontakta en lyssningsrumsdesigner med kunskaper och mätmöjligheter. Du verkar ju på hugget så det kan säkert bli något bra.

Hälsningar,

D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-15 17:19

avr7000 skrev:
Eftersom jag inte har plats för hur stora absorbenter som helst kanske slutlösningen blir följande:
* Helmholzabsorbent som då i viss mån tar rumsresonansen på det sätt en sådan gör
* Helmholzabsorbent som i viss mån agerar "mekanisk Eq" och tar en del av det utstrålade direkljudet.
*Elektronisk Parametrisk Eq som finputsar det sista...

Du brukar väl inte spela så svagt ... ? Har du funderat på avstämd panelabsorbent (membranabsorbent)? Lite enklare att bygga och tar kanske mindre plats.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-09-16 10:16

Tack för alla tips... :)

Panelabsorbent. Hur bygger man en sådan då avstämd till 40 Hz?

Jag håller ju som sagt på att bygger om rummet och det kan hända att 40Hz problemet har minskat lite.
Tidigare var rummet 8*3.8 m, nu har jag tagit bort en 2.6 m lång del av sidoväggen i den bakre delen av lyssningsrummet och rummet är nu mer L-format med en yta på ca 46 m2

Allt har ju kommit att handla om min "felplacering" av absorbenterna...
Om vi nu förutsätter att jag gör dem på bakväggen i stället då, är det någon som har några synpunkter på själva absorbenterna som de är beskrivna i början i tråden...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-16 10:48

Panelabsorbensuträknare

finns nog en del vettiga saker på den sidan tror jag....ingen räknekunnig som kan bekräfta sidans trovärdighet?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-16 12:09

avr7000 skrev:

Jag håller ju som sagt på att bygger om rummet och ...... /Stefan

Nya mått och nya trevliga resonanser 8O :D

Om det är (blir?) 40 Hz så kan ju basfällorna kanske stå nånstans mitt mellan bak och framvägg också, om det underlättar. Några på varje sida eller nåt?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Teknikforum