Hallå...
Jag håller på att bygga om lite i mitt lyssningsrum.
Jag har idag en resonans vid 40Hz (förmodligen rummets längd på ca 8 m)
Denna har jag i viss mån Eq'at ner men detta är ju ingen bra lösning, det skulle vara bättre att "fysiskt" äta upp den m h a en basabsorbent.
Om jag har fattat rätt på en höft sisådär så är en helmholzabsorbent samma som en vanlig basreflexlåda (utan element då) där man då med fördel inför ett strömmningsmotstånd för att göra den effektiv och lite bredbandigare.
Det jag har tänkt göra är då att bygga ut väggen 4" (2"x4" regel).
Detta ger mig möjlighet att ha, infällt i väggen, en låda i varje hörn på ca 90 liter.
En låda med invändiga måtten 240 cm hög, 9.5 cm djup och 40 cm bred.
Denna låda skall vara "öppen" genom 2 st slitsformade portar på 40*1 cm och 8 cm djup. detta borde ge en resonans på 40 Hz.
Slitsporten görs justerbar så att dess höjd kan varieras mellan typ 1 cm till 4 cm (borde variera avstämmningen mellan 40 och 70 Hz.)
1 * Är detta gångbart? att ha så små slitsar som 40x1 cm???
Eftersom en del i konceptet är att skapa strömningsmotstånd kanske en del av detta strömmningsmotstånd kan utgöras av en trång port?
Jag tänkte placera slitsarna i en varsin ände av lådan, alltså vid golv och tak...
2* är detta lämpligt med tanke på resonansernas tryckmaxima etc. etc.?
För att ytterligare kunna påverka strömningsmotståndet tänkte jag mig att men kan fylla en sektion av lådan nära slitsen med dämpmaterial, rockwool eller skumgummi, som en "propp" mot resten av lådan.
3* funkar detta och hur långt ifrån portens inre mynning bör man hålla denna dämpning?
Resten av lådan tänkte jag hålla relativt tom, kanske ett tunt lager dämpmaterial på väggarna.
4* är detta lämpligt?
Detta är alltså för att ta rummets längsresonansmod.
Rummets golv-tak-resonans kommer förmodligen inte att bli ett så stort problem då mina basmoduler (2 st) kommer att gå från golv till tak med kluster om 4 element samlade på 1/4 av rummets höjd och en 3/4 av rummets höjd. 8 element i varje låda.
Resten av den "utbyggda" väggen skall utgöras av ett "hål" för infälld plattTV, "Spansk panel" rena Rockwoolabsorbenter till mina OA51, sk "elefantöron"
5* Är det lämpligt att lägga i 100 mm rockwool med tyg och ribbor utanpå, ribbor med lite olika bredd och lite olika spalt mellan (Spansk panel)
Alltså som nån bredbandiga absorbenter/diffusorer...?
Mvh
/Stefan